behörighet till högskoleprov?

Bexzor

Trådstartare
Jag har letat men hittar bara att man måste ha behörighet till det tänkta programmet. Jag blir inte behörig förrän tidigast i november. Men tänkte göra provet som en kul och lärorik upplevelse, för att se vad man kan men samtidgt se vad man behöver träna på tills jag tänkt söka högskola.

Måste jag vänta till våren 2015? Någon som vet?
 
Högskoleprovet har inget behörighetskrav, man betalar och skriver, det finns tillfälle på hösten och våren.
 
Det finns gymnasieelever som skriver högskoleprovet redan i åk 1 så det borde inte vara några problem för dig att skriva.
 
googla Umeå + högskoleprov så har jag för mig att du kommer hitta en sida med alla gamla prov + facit. Bara att sätta sig och träna mot klockan -för tidspressen tycker många är jobbig.
 
Fråga från en bekant som passar här i tråden: Om man har fullgjort gymnasiebetyg men utan högskolebehörighet, får man göra högskoleprovet ändå, och kan man söka på det då?
 
Fråga från en bekant som passar här i tråden: Om man har fullgjort gymnasiebetyg men utan högskolebehörighet, får man göra högskoleprovet ändå, och kan man söka på det då?

Man får göra högskoleprovet ändå, men utan behörighet kan man inte söka till högskolan. Eller kan kan man ju, men man kommer inte in. För att överhuvudtaget kunna komma in krävs behörigheten, och har man den så kan man sedan konkurrera om de tillgängliga platserna baserat på betyg eller högskoleprovresultat (eller i undantagsfall andra kriterier).

Eftersom ett resultat från högskoleprovet är giltigt i fem år och det är ens bästa giltiga resultat som räknas så finns det dock ingen anledning att vänta med att skriva det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 637
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: Saigon
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 314
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 905
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp