Behov av mer energi på lösdrift vs. box?

Våra på lösdrift har alltid haft fri tillgång och märker stor skillnad hur mycket de äter beroende på väder, årstid etc. Riktigt kalla dagar har de ätit uppåt 38 kg/dag per häst. För att några dagar senare äta 20 kg var nät vädret varit mildare. Har också märkt att de gått från lösdriften och ätit runt 15 kg var i maj, gått in på box och på bara några dagar minskat själv till att bara äta ca 8 kg.

Om de inte har en tendens att bli feta så tycker jag att det är självklart att de ska ha fri tillgång så att de kan reglera själv. :)

Beror såklart var i landet du bor, typ av häst etc men jag tycker det låter lite lite med 12 kg just nu.
 
Våra på lösdrift har alltid haft fri tillgång och märker stor skillnad hur mycket de äter beroende på väder, årstid etc. Riktigt kalla dagar har de ätit uppåt 38 kg/dag per häst. För att några dagar senare äta 20 kg var nät vädret varit mildare. Har också märkt att de gått från lösdriften och ätit runt 15 kg var i maj, gått in på box och på bara några dagar minskat själv till att bara äta ca 8 kg.

Om de inte har en tendens att bli feta så tycker jag att det är självklart att de ska ha fri tillgång så att de kan reglera själv. :)

Beror såklart var i landet du bor, typ av häst etc men jag tycker det låter lite lite med 12 kg just nu.

Har provat fri tillgång och han lämnade knappt balen och blev fet. Det är en häst med ponnyras i och ganska lättfödd.
 
I lösdriften där min häst går är de 3 individer. En stor på 600 kg, en mindre på 400 och en ännu mindre på kanske 350 kg. Vi ger 10 kg hösilage i flera högar 3 ggr per dag så får de fördela det själva eftersom vi inte kan bestämma hur hästarna ska äta. Den stora behöver mest mat och är som tur är ranghög och äter därför mest. Sista högen är alltid "hans". Av hullet att döma så funkar det bra. Vi räknade att behovet var 13 kg för den stora och 7-8 kg för dom små. Så för oss funkar det att de inte äter lika mycket.
Och angående att det går åt mer energi på lösdrift så stämmer det bra. Inte jättestor förändring mot stall, men något kilo extra går åt. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 860
Senast: Cambrie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 672
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp