Behöver hamstrar tillsatt C-vitamin?

Joelina

Trådstartare
Hej!

Jag har en liten dvärghamster för sällskap. Jag har kikat runt lite på olika sidor och tycker att det är lite olika information... behöver jag tillsätta C-vitamin till min hamster? När jag hade marsvin för alla herrans år sedan så satte vi C-vitamins brustabletter i vattnet.
 
Nej, det är bara människor och marsvin som behöver tillsatt c-vitamin. Övriga djur tillverkar egen. Hamstrar dricker redan så lite så de behöver i största möjliga mån rent, friskt vatten. Men ge hamstern en varierad kost med salt-och kryddfri mat. Grönsaker, frukt, kolhydrater och animalier.
 
Nej, det är bara människor och marsvin som behöver tillsatt c-vitamin. Övriga djur tillverkar egen. Hamstrar dricker redan så lite så de behöver i största möjliga mån rent, friskt vatten. Men ge hamstern en varierad kost med salt-och kryddfri mat. Grönsaker, frukt, kolhydrater och animalier.

Helt orelaterad fråga men du verkar ju veta vad du pratar om. Den upphittade hamstern jag har (som åker till en permanent ägare i morgon) kliar KONSTANT! värre än vanligt ikväll.

Den har badsand, och vi har provat sånt där lopp medel både på honom och i hela buren. När han var hos hamstervakten tyckte hona tt han slutade efter ett tag, tror du det är stress med flytten?
 
Ge inte din dvärghamster frukt! Se även upp med vilka kolhydrater. Dvärghamstrar har en stor diabetes risk och tro mig du vill inte ha en diabeteshamster. Jag har en då förra ägaren matade den fel. Det är dyrt och omständigt och ofta dör de före ett års ålder.
 
Helt orelaterad fråga men du verkar ju veta vad du pratar om. Den upphittade hamstern jag har (som åker till en permanent ägare i morgon) kliar KONSTANT! värre än vanligt ikväll.

Den har badsand, och vi har provat sånt där lopp medel både på honom och i hela buren. När han var hos hamstervakten tyckte hona tt han slutade efter ett tag, tror du det är stress med flytten?

Kan vara allt från en tumör till kvalster eller svamp.
 
Kan vara allt från en tumör till kvalster eller svamp.

Soprums hamstern är ett mysterium med andra ord. Ska städa hela buren igen och spreja honom och se om det går ner igen. Det verkar vara värre när man precis har flyttat han så förhoppningsvis blir det bättre när han får ett permanent boende.
 
Ingen frukt? :O oj då! Det får jag sluta upp med då! Men gurka går bra eller? Det är ju mest vatten? Gurka älskar han nämligen!
 
Ingen frukt? :O oj då! Det får jag sluta upp med då! Men gurka går bra eller? Det är ju mest vatten? Gurka älskar han nämligen!
Grönsaker går bra.
Gurka, sallad, zucchini, selleri, kålrabi, persilja, broccoli osv. Akta dig för färgade grönsaker, de innehåller också för mycket socker som tex paprika, majs osv. Men där är det lite lurigt då även grön paprika är för söt men tex tomat kan man ge då det inte har så hög sockerindex.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Karoliten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Däggdjur Har vi lite hamsterfolk kvar på buke tro? Jag gick och blev med dvärghamster för några dagar sen :) Väldigt spontant och oplanerat köp...
2
Svar
27
· Visningar
2 006
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Dagbok Igår var en lång dag... Jag vaknade 04.15 och 4.50 ringde I-E och sa att de hade en halvtimme kvar till mig ungefär. Så jag slängde på...
Svar
0
· Visningar
448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp