Behöver hjälp med handen! (video)

tapeten

Trådstartare
Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum.

(Videon vänds rätt efter några sekunder)

Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och hantera tyglarna bättre... De glappar alltid! Har så länge jag kan minnas haft problem med att tyglarna blir för långa och att jag inte får någon mjuk och följsam kontakt med hästens mun. Jag får liksom ingen känsla i händerna och armarna, de känns som två döda pinnar som sticker ut från kroppen utan att vara en del av den. När det gäller bålen och sätet kan jag i alla fall föreställa mig hur det ska kännas när det är "igång", spänstigt men inte spänt, mjukt men inte slappt, osv. Men när det kommer till armarna och händerna har jag aldrig fått någon aha-känsla – jag vet inte riktigt vad det är jag ska leta efter.

Trots att armarna och händerna känns som döda pinnar är de förstås kroppsdelar som sitter väldigt mycket ihop med resten av kroppen = gissningsvis går det inte att lösa problemet genom att endast ändra på dem, utan det hänger väl ihop med resten av sitsen. På en privatlektion uppmärksammades jag på att jag ofta fäller vänsterhanden så att tummen hamnar inåt. Jag tror att jag också har en tendens att vika mig i vänstersidan – kan den omkullfällda handen hänga ihop med att också sidan viker sig? Jag tror också att jag brukar sitta och spänna mig bak i axlarna/högt uppe i ryggen.

Nu hoppas jag på att någon klok person kan komma med tips på hur jag ska göra! Rider en gång i veckan på ridskola och har i nuläget inte några möjligheter att rida mer, annat än någon enstaka privatlektion ett par gånger per termin. Så jag behöver liksom något mantra att tänka på för mig själv under ridlektionerna (eftersom instruktören inte kan ha ögonen på mig hela tiden). Är bekant med diverse bilder om "fågelunge i handen", "ha ett glas i handen som inte ska skvimpa ut" och liknande. Känner också till att man kan rida med spö mellan tummarna/med tyglarna i brygga för att få stadigare hand, men har inte kommit mig för att göra det under ridlektionerna (än). Men det borde jag kanske prova. Dock tänker jag att det väl inte löser a) att arm/hand-problemet sitter ihop med något annat sitsproblem b) den glappande tygeln?

Vad i sitsen ska jag börja justera? Och vad ska jag ha för "bild" för att få till det?

Skickar med en film från min senaste ridlektion. (Jag med grå jacka och mörkbrun häst) Hästen, som jag rider för tredje gången, är rätt omusklad över rygg och stjärt och känns vinglig att rida. Den fokuserar gärna på allt runtomkring och har fasligt lätt för att bli spänd och spjärna emot med ryggen sänkt och näsan i vädret. Den kräver en väldigt mjuk hand och jag tror mig ha listat ut att man måste vara noga med att vara den som slappnar av först för att hästen ska följa efter. Förutom några gånger i galoppen där jag medvetet lättar överdrivet på innerhanden och någonstans i slutet av traven där jag medvetet längde lite på tygeln är allt ofrivilligt glapp.

På filmen har vi precis kommit in i ridhuset efter en stirrig uteritt, och det var som att både hästen och jag slappnade av när vi kom in igen. Detta var första gången jag i galoppen kände att jag behövde driva ordentligt för att inte trilla ner i trav, tidigare gånger har vi snarare älgat på i framstupa sidoläge... Det verkar som att drivandet gör att jag kniper extra mycket med knäna?

Tack på förHAND!

Och just det, till sist: snälla var konstruktiva med kommentarerna! Är väl medveten om att det är mycket som ser helt kackigt och konstigt ut... :/
 
Först och främst, du har jättefin sits! Och mitt intryck är att det verkar vara en bra ridskola som ger er en ordentlig grund att bygga på ☺
För att slappna av i skuldror och axlar skulle jag tänka att jag tog av skulderbladen och sen hängde tillbaka dem som en tavla. Eller att det hänger en liten tyngd i varje. Då tror jag du får in armbågarna också och tummen kommer upp. Hoppas det inte var för virrigt
 
Jag förstår lite vad du menar när jag tittar på filmen. Dina armar ser rätt stela ut så jag kan tänka mig att de far omkring en del när du sitter ner i traven. Försök slappna av i dem, vinkla lite mer i armbågen så att de inte blir så raka och försök att komma ihop lite mer med händerna. Jag tror i och för sig att du är lite spänd i hela kroppen i och med att du även kniper med knäna i galoppen. Att tyglarna blir glappiga beror ju helt enkelt på att de är för långa. I det fallet är det ju bara att bestämma sig för att korta dem och inte släppa ut dem igen. Så, ja... försök slappna av och korta tyglarna till att börja med. :)
 
Tack för bra svar!

@Soffe Det där om att plocka av och hänga tillbaka skulderbladen som en tavla ska jag testa. Det är som att mina armar borde "börja" lite mer från baksidan av ryggen istället för att sticka ut rakt ur framsidan på axlarna. Tror den bilden kan funka för att komma åt det hållet! Minns nu att min ridlärare en gång sa att man kan tänka att man öppnar en stor tidning och sedan stänger den för att få skulderbladen på rätt plats. Vetter ju lite åt samma håll.

@Sirap Eh, här kommer en dum fråga: hänger glappet i tyglarna bara ihop med att de är för långa? Eller kan en kortare tygel också glappa? Jag har liksom känslan av att det är mer i följsamheten i handen än i längden på tygeln som glappet sitter?

Tips på hur man kan göra om drt inte funkar att bara bestämma sig? :)
Jag kanske får ta med lite julgransglitter eller något liknande fånigt och knyta fast där jag ska hålla i tygeln. Så kan jag motiveras av att dölja att jag har glitter på tyglarna för att inte låta dem bli för långa...
 
Det bästa hade ju varit att du kunde få mer hjälp på lektioner men eftersom inte det är möjligt så får du lite andra tips här :)

Du blir väldigt rak i dina armar och handen blir följaktigen låg och lite låst. Det räcker inte att jobba med detta 1timme/ vecka utan det är ngt som du måste arbeta oftare med. Du kan dock jobba med detta även när du inte rider. Köp ett brett resårband (det ska vara en hel del motstånd i det) och sy ihop det så att det bildar en ring (ka fungera med en elastisk gjord och som du knäpper ihop. Ta bak armarna bakom ryggen (typ - svårförklarat) och trä dem genom ringen så att den hamnar strax ovanför armbågarna. Ringen ska vara så pass liten att du måste dra i resåren (= det blir jobbigt) om du ska ha armarna längre fram än kroppen. Den ska samtidigt vara så pass stor att det inte stramar när dina överarmar är i rätt position. Använd denna dagligen hemma.

Fördelen med ovanstående tips är att du lär din kropp rätt position/ bra hållning redan från marken och det har du med dig upp på hästen också. Det kommer ta lite tid men resultatet brukar vara riktigt bra. (sen är det ju bra för ryggen också :p)

Det andra problemet du har är vridningen av handen. Det bästa är att ha ngn som tjatar om detta medan man sitter till häst men eftersom inte det går så hade jag övat en stund varje kväll med att upprepa mantrat tummen ut tummen ut och visualiserat hur jag red samtidigt.
 
Tack för bra svar!

@Soffe Det där om att plocka av och hänga tillbaka skulderbladen som en tavla ska jag testa. Det är som att mina armar borde "börja" lite mer från baksidan av ryggen istället för att sticka ut rakt ur framsidan på axlarna. Tror den bilden kan funka för att komma åt det hållet! Minns nu att min ridlärare en gång sa att man kan tänka att man öppnar en stor tidning och sedan stänger den för att få skulderbladen på rätt plats. Vetter ju lite åt samma håll.

@Sirap Eh, här kommer en dum fråga: hänger glappet i tyglarna bara ihop med att de är för långa? Eller kan en kortare tygel också glappa? Jag har liksom känslan av att det är mer i följsamheten i handen än i längden på tygeln som glappet sitter?

Tips på hur man kan göra om drt inte funkar att bara bestämma sig? :)
Jag kanske får ta med lite julgransglitter eller något liknande fånigt och knyta fast där jag ska hålla i tygeln. Så kan jag motiveras av att dölja att jag har glitter på tyglarna för att inte låta dem bli för långa...

Nja, alltså på filmen rider du i alla fall med väldigt långa tyglar, vilket gör att det blir glappigt. Hästen är ju väldigt ostadig i formen och guppar med huvudet ganska mycket och då känner du förstås att det glappar. Och så kommer det att fortsätta vara så länge du inte kortar tygeln. En sådan sak som att helt enkelt bestämma dig för att rida med kortare tyglar - det fixar du såklart! Sedan behöver dina armar och händer, som sagt, bli mer följsamma genom att du inte har dem så raka. Mer böj i armbågen så att du där kan fjädra med i hästens rörelser och så inte så himla brett mellan händerna. Rid med ett spö mellan tummarna en period och även, som någon annan tipsat om, en "snara" bakom ryggen. Det funkade kalasbra för mig! :)
 
@TeamLundVer Tack för tips om resårband, ska prova!

@Sirap Hm, ja, det kanske inte är svårare än att faktiskt bestämma sig för att korta tyglarna. Kom också på att jag kan ta med sådana där fryspåse-clips och knäppa fast på tyglarna där jag ska hålla. Så blir det en kombo av viljestyrka och hjälpmedel. :) Men jag undrar, har du "snaran" på dig när du rider?

Ska se om jag kan få någon kameraman/kvinna/hen med mig på lördag igen, och hoppas på att det blir någon skillnad.
 
Min erfarenhet av att instruera elever att korta tyglarna är att de ofta blir ännu mer spända i axlar och armar. Tänk på att inte korta för mycket utan försök att fokusera på att hitta en kontakt med hästens mun där din hand kan bara följsam. Tänk dig att det är din armbåge som ska vara flexibel och skapa kontakten. Det är i armbåge och axel som kontakten börjar inte i själva handen. Öva med ett grimskaft och en kompis som håller i andra änden. Tänk dig att när du behöver ta en förhållning så ska din böjda armbåge röras en aning bakåt. Du har säker hört att det ska vara en rak linje från armbågen via underarmen och handen till hästens mun. Den galopp som du visar tycker jag ser bra ut när det gäller kontakten. Du tar också fina ledande tygeltag. I travbiten blir tygeln lite för lång för att rätt kontakt ska uppstå. Men var försiktig med att korta för mycket, då riskerar du bara att bli mer spänd och falla fram med överlivet. Tänk mer på att du ska vara följsam än att du ska vara stadig. Kanske funkar det att tänka stadig och följsam samtidigt. Lucka till!
 
Jag håller med b_ridutbildning. Träna först in korrekt position för armbågar och händer, ge det några veckor, bra tips med öglan. Hästen verkar ändå nöjd med dig, särskilt med tanke på din beskrivning ☺du leder tillbaka den på rätt spår när den börjar titta sig omkring och ni håller en bra volt.

Du vill behålla den lätta kontakten du har med hästen, bara utan glapp. Det är lättast att börja träna i trav där hästens huvud är mer stilla. Den här hästen som inte är så stark kommer säkert alltid gunga med huvudet i galopp, inget fel i det. Det är inte förrän den blir mer samlad som huvudet blir mer stilla. Den kanske också alltid kommer tjafsa lite i bettet eftersom den rids av många ryttare, mer eller mindre känsliga.
Att fånga upp hästen till kortare form och mer samling görs (förenklat förstås) bl.a. genom halvhalter med förhållningar men där man får med sig hästens kropp. Aldrig bara genom att ta hårdare i tygeln.

Som sagt (och väldigt vad jag blir snacksalig ☺) så tycker jag din ridlärare har gett dig en bra grund, Du sitter inte och fokuserar på att hästen böjer på nacken utan med lite framåttänk och bra vägar bjuder hästen ändå till. Och har dessutom god möjlighet att röra på benen ☺
 
Hur gör du innan du sitter upp? Mitt tips är att själv jobba igenom och mjukgöra din kropp innan ridning, stretcha och kom igång med alla muskler innan du sitter upp. För om du är stel själv, hur kan hästen bli mjuk och följsam?

Och i skritt pauserna, släpp tyglarna och rulla på höfterna, vifta på tårna rulla på axlarna och rör dig så att eventuella nya låsningar som kommit under ridningen släpper.

Du har en bra grundsits, men du behöver lossa dig själv och rida mer med hästen, från betet till skuldrorna så ska det vara en enda obrytbar linje, för att inte bryta den så måste du rida med hästen i dess rörelser. Tänk inte på händerna som start punkten, de ska bara följa. Sitsen är den som styr och startar en rörelse, resten av kroppen bara följer.

Flummig men det mesta blir ju det när man ska sätta ord på hur man tänker ^_^.
 
Nu har jag ridit igen! Försökte tänka "korta tyglar, häng upp skuldrorna, fjädra i armbågen, sträck ut framsidan", men det var mycket annat att hålla reda på också. :) Mamma filmade lite och det syns faktiskt skillnad på när jag kom ihåg och när jag trillade in i mitt vanliga mönster. Tycker också att det kändes allmänt stadigare de gånger jag fick ordning på det. Dock blev det tydligare, när jag fick ur armarna ur "stela pinnar som sticker ut ur axlarnas framsida"-positionen att jag håller själva händerna olika. Vänster är nästan alltid omkulltrillad. Suck. Bara att traggla vidare. Har kommit fram till att jag nog måste börja förändringen i bålen - liksom öppna upp framsidan av kroppen, så dår det gå via skulderbladen som då kommer mer ihop och sedan genom armbågarna böjda och intill kroppen. Flummigt att beskriva men när jag letar efter känslan verkar det mest falla på plats när jag tänker så att det liksom börjar i bålen.

Tack för alla tips.

@Buck Idag gjorde jag hopp-och-skutt a la Friskis och Svettis på stallplan innan jag tränsade. Mest för att det var så satans kallt, men oavsett temperatur gör det ju stor skillnad jämfört med att hoppa upp med kalla och stela muskler.
 
Hej!
Lite tankar från mig; Det är att börja i fel ände att fokusera på armar, händer och tygellängd. Du måste rida mer från säte/skänkel så att hästen söker upp tygeln. När hästen söker tygeln försvinner glappet och du kan börja stämma av. Lycka till!
 
Min erfarenhet av att instruera elever att korta tyglarna är att de ofta blir ännu mer spända i axlar och armar. Tänk på att inte korta för mycket utan försök att fokusera på att hitta en kontakt med hästens mun där din hand kan bara följsam. Tänk dig att det är din armbåge som ska vara flexibel och skapa kontakten. Det är i armbåge och axel som kontakten börjar inte i själva handen. Öva med ett grimskaft och en kompis som håller i andra änden. Tänk dig att när du behöver ta en förhållning så ska din böjda armbåge röras en aning bakåt. Du har säker hört att det ska vara en rak linje från armbågen via underarmen och handen till hästens mun. Den galopp som du visar tycker jag ser bra ut när det gäller kontakten. Du tar också fina ledande tygeltag. I travbiten blir tygeln lite för lång för att rätt kontakt ska uppstå. Men var försiktig med att korta för mycket, då riskerar du bara att bli mer spänd och falla fram med överlivet. Tänk mer på att du ska vara följsam än att du ska vara stadig. Kanske funkar det att tänka stadig och följsam samtidigt. Lucka till!
Håller med, med tillägget att du glömde det viktigaste och det är att all stabilitet som eftersträvas och upplevs som ett problem i armarna, faktiskt sitter i sitsen ;) fokusera på att sitta rätt så blir tygel och armar ett sekundärt problem som utifrån det rättas till:)
 
Långa tyglar i kombination med en fixerad hand (som blir hård). Känner igen det där, det är mitt gissel också och vi är långt ifrån ensamma. Det ÄR lättare att hålla balansen i den ställningen.

Tyvärr är det bara att komma ur komfortzonen och hitta balans utan tyglar. För mig tog det timmar på longerlina och välskolad häst innan jag var mogen för tyglar igen. Balansen var då i sitsen, inte i handen.

Hästen kommer aldrig att våga lita på handen och ta stöd, så länge handen inte är lugn och flexibel. Ett stadigt stöd från bägge parter, där din flexande arm (tänk att hela armen är ett gummiband, så flexibelt ska stödet vara) är nyckeln till hästens stöd.

Vad som behövs: duktig instruktör som vet hur människokroppen fungerar.
 
ditt problem är ju lätt att fixa, du behöver bara böja på armbågarna och hålla händerna upp typ 10 cm.
gör du det kommer det se perfekt ut. ser redan jätte bra up.

böj armanra och upp med händerna.
 
Du måste böja på armbågarna. När du har dem så där raka är det ju smått omöjligt att vara mjuk och följsam (då glappar tyglarna). Istället sitter du med spända axlar och pressar ner händerna för att ha dem låga, det resulterar i att du blir spänd i hela kroppen, hissar upp dig och kommer inte ner i sadeln ordentligt.
Böj på armbågarna, slappna av i axlar och var följsam i bålen.
 
Nu har jag ridit igen! Försökte tänka "korta tyglar, häng upp skuldrorna, fjädra i armbågen, sträck ut framsidan", men det var mycket annat att hålla reda på också. :) Mamma filmade lite och det syns faktiskt skillnad på när jag kom ihåg och när jag trillade in i mitt vanliga mönster. Tycker också att det kändes allmänt stadigare de gånger jag fick ordning på det. Dock blev det tydligare, när jag fick ur armarna ur "stela pinnar som sticker ut ur axlarnas framsida"-positionen att jag håller själva händerna olika. Vänster är nästan alltid omkulltrillad. Suck. Bara att traggla vidare. Har kommit fram till att jag nog måste börja förändringen i bålen - liksom öppna upp framsidan av kroppen, så dår det gå via skulderbladen som då kommer mer ihop och sedan genom armbågarna böjda och intill kroppen. Flummigt att beskriva men när jag letar efter känslan verkar det mest falla på plats när jag tänker så att det liksom börjar i bålen.

Tack för alla tips.

@Buck Idag gjorde jag hopp-och-skutt a la Friskis och Svettis på stallplan innan jag tränsade. Mest för att det var så satans kallt, men oavsett temperatur gör det ju stor skillnad jämfört med att hoppa upp med kalla och stela muskler.

Lägger in ett klipp med Jane Savoie som jag tycker är bra :)
 
Du måste böja på armbågarna. När du har dem så där raka är det ju smått omöjligt att vara mjuk och följsam (då glappar tyglarna). Istället sitter du med spända axlar och pressar ner händerna för att ha dem låga, det resulterar i att du blir spänd i hela kroppen, hissar upp dig och kommer inte ner i sadeln ordentligt.
Böj på armbågarna, slappna av i axlar och var följsam i bålen.
Och sitter du som sagt rätt i övrigt , blir inte fokuset på var armarna hamnar primärt utan blir då mkt lättare att armbågarna är mjuka och då blir inte underarmen spänd den heller , och därmed i förlängning inte själva händerna heller :)
 
Som flera redan har skrivit så sitter tricket i att ha böjda armar. Men för att uppnå detta utan att kunna träna på det så ofta skulle du kunna fråga din ridlärare om det finns en sitsbåge som du kan låna. Den tvingar dig till böjning i armbågsleden samt att du får en stilla och stabil hand. Väldigt bra för sitsen tycker jag :)

Om du någon gång skulle vilja bra fokusera på att ha båda händerna lika högt och rättvända så kan du använda dig av en sushipinne som du håller under tummarna så att händerna alltid är lika högt och samlade. Alternativt en rem i sadeln :)

Lycka till med sitsen, och tänk så här: du måste va din egen ridlärare, så påminn dig själv vid varje bokstav t ex!
 
Du har fått flera bra tips.
Stärk bålen, den håller balansen.
Böj armbågen.
Hur håller du i tygeln?
Viktigt att ha tummen överst och att den håller i tygeländen, då kan handled, fingrar och armbåge fjädra.
En omkullagd hand blir väldigt stum o det blir glapp även om tygellängden är rätt. Spänn inte armarna eller händerna, tummen håller fast tygeln mot pekfingret och reglerar längden.

Har haft problemet själv men ovanstående har hjälp mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 730
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 841
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp