Behöver hjälp med val!

gloiredor

Trådstartare
Hej allesammans!
Jag äger just nu en D-Ponny som jag omedvetet köpte in som lite av ett projekt. Hon har blivit illa behandlad i både ridning och från marken för snart fem år sedan. Long story short; jag ställde inga krav på provridning(jag vet, idiotiskt, var inte lika rutinerad då) men började ställa krav när vi kom hem och då höll hon på och rasslade med bettet i munnen, sköt ut bogarna och drog iväg och ställde sig på bakbenen då och då.
Efter ett år tillsammans så litar hon på min hand och jag rider henne till 99% som vanligt. I framtiden hoppas jag på SM men jag vet inte hur länge det kan dröja.
Nu hörde en kvinna av sig som ville hyra ut sin otrooooliga godkända welsh cob hingst född 2012. Dessvärre kostar stallhyran hos oss drygt 3000 och insläpp 600(vilket är nödvändigt på vintern) och därmed har vi inte råd med fler hästar.

Nu är frågan.. vad skulle ni gjort? Jag älskar min ponny över allt annat och hon älskar mig. Kommer alltid rusandes i hagen och gnäggar, hänger efter mig som en hund och vi har alltid kul tillsammans. Jag verkligen älskar henne.
Men nu får jag lite ångest; hingsten är heeelt fantastisk, verkligen otrolig i gångarterna. Den har absolut(!) kapacitet för eliten.
Men hur skulle jag kunna sälja min egna ponny? Hon har också väldigt fina gångarter, är efter Jarno RP 145 som vann SM 2017.
Antagligen behåller jag min egna. Antagligen kommer jag inte sälja henne förrän några år framöver när jag växer över(är 14 år). Alltså, det är fortfarande ett svårt val men jag tror egentligen min hjärna har bestämt sig..
Men ber ändå om råd så att jag tänker om :banghead:;)
 
@gloiredor jag har förstått dina tidigare trådar/inlägg som att du är väldigt ung. Utifrån det tycker jag du ska satsa på att hitta en trygg läromästare eftersom du verkar vilja tävla och utvecklas.

Att någon ponny går LC men ”har potential för SM ” osv blir inte så relevant utifrån där du som ryttare verkar vara och att ponnysarna du har inte riktigt är sådant material du känner att du ”reder ut” eller hur jag nu ska formulera det .
Att du älskar dina hästar osv är ju en annan sak .
 
@gloiredor jag har förstått dina tidigare trådar/inlägg som att du är väldigt ung. Utifrån det tycker jag du ska satsa på att hitta en trygg läromästare eftersom du verkar vilja tävla och utvecklas.

Att någon ponny går LC men ”har potential för SM ” osv blir inte så relevant utifrån där du som ryttare verkar vara och att ponnysarna du har inte riktigt är sådant material du känner att du ”reder ut” eller hur jag nu ska formulera det .
Att du älskar dina hästar osv är ju en annan sak .
Det kanske inte betyder jättemycket, men för tillfället ligger jag på FEI nivå på träningarna för tränare som rider för Rose Mathisen :p Har med hjälp av tränarna utbildat min ponny då hon inte kunnat något och inte haft några muskler.
 
Vad har du för garantier på att du får behålla hingsten tillräckligt länge?
Du äger en häst du trivs med som har kapacitet för det du vill. Att i det läget sälja den för att låna en annan tycker jag verkar lite konstigt.
Hingsten skulle jag behålla i 1-2 år. Men som du själv säger; jag har en ponny som jag älskar och trivs med, den har kapacitet för det jag vill. Saken som fick mig att tveka är att hingsten har mer flashiga gångarter.
Men som sagt tror jag redan att jag bestämt mig för att behålla ponnyn men vill även tänka på för och nackdelar :laugh::)
 
Man vet vad man har men inte vad man får. Du har en häst som du tycker om och fungerar med. Du vet inte hur du går ihop med hingsten.

Dessutom är det du som bestämmer över din egen häst, att hyra någon annans häst innebär att du måste anpassa dig efter hästens ägare. Dessutom kan kontrakt sägas upp, vill det sig riktigt illa kan ägaren säga upp kontraktet med dig så att det kan sluta med att du inte har någon häst alls.
 
@gloiredor jag har förstått dina tidigare trådar/inlägg som att du är väldigt ung. Utifrån det tycker jag du ska satsa på att hitta en trygg läromästare eftersom du verkar vilja tävla och utvecklas.

Att någon ponny går LC men ”har potential för SM ” osv blir inte så relevant utifrån där du som ryttare verkar vara och att ponnysarna du har inte riktigt är sådant material du känner att du ”reder ut” eller hur jag nu ska formulera det .
Att du älskar dina hästar osv är ju en annan sak .

Påstår absolut inte att jag är någon Grand Prix ryttare men har en del rutin. Har även erfarenhet av att rida grönare hästar som till exempel min kompis äger; en fyråring och två sexåringar. Rider min tränares föredetta Grand Prix häst regelbundet :p Det ger mig absolut inte erfarenheten att själv utbilda en 'unghäst' och det kommer jag inte försöka; jag tar hjälp av tränare i sådana fall.
Och som sagt; ponnyn är mycket tryggare i ridningen och vi har kommit otroligt långt tillsammans. Även om det i stunden för ett år sedan kändes hopplöst och bara onödigt, så fortsatte vi kämpa tillsammans och nu står vi ändå har idag och börjat vår tävlingssäsong med goda resultat och lovord! :D
Nu lutar det ju mot att jag behåller min älsklingsponny men, vill som sagt väga för och nackdelar :nailbiting:
 
Det kanske inte betyder jättemycket, men för tillfället ligger jag på FEI nivå på träningarna för tränare som rider för Rose Mathisen :p Har med hjälp av tränarna utbildat min ponny då hon inte kunnat något och inte haft några muskler.

Jag har tolkat dina tidigare inlägg som att du är 14 år, att du undrar om hur det funkar allmänt att rida P&R och diverse , samt deltagit på LC nivå osv . Utifrån det min reflektion.

Utifrån det min fundering att det är ju helt upp till dig om ponnyn du har nu ”inte funkar men är din bästa vän” osv :)
 
Man vet vad man har men inte vad man får. Du har en häst som du tycker om och fungerar med. Du vet inte hur du går ihop med hingsten.

Dessutom är det du som bestämmer över din egen häst, att hyra någon annans häst innebär att du måste anpassa dig efter hästens ägare. Dessutom kan kontrakt sägas upp, vill det sig riktigt illa kan ägaren säga upp kontraktet med dig så att det kan sluta med att du inte har någon häst alls.

Där fick jag absolut något vettigt att fundera på! Det är ju inte alls likadant som att äga sin egen ponny.
 
Jag har tolkat dina tidigare inlägg som att du är 14 år, att du undrar om hur det funkar allmänt att rida P&R och diverse , samt deltagit på LC nivå osv . Utifrån det min reflektion.

Utifrån det min fundering att det är ju helt upp till dig om ponnyn du har nu ”inte funkar men är din bästa vän” osv :)
Har inte sagt att vi inte funkar, vi klickar superbra, annars skulle jag sålt henne för länge, länge sedan, hihi :wtf: Men det är fortfarande en tänkestund man får när man har tillgången till en otroligt vacker häst - men samtidigt en fin ponny man själv äger.. :banghead:
Och jag visste inte hur en P&R fungerade eftersom jag aldrig deltagit i en och var supernervös över att misstolka den :crazy: Ponnyn har precis påbörjat skolorna och gör dem väldigt väl och korrekt, men det behöver fortfarande finslipas, vi tränar även på den ökade traven och mellantraven och börjar hitta trycket och swunget; rörelser som inte finns med i LC:1. Det kanske inte heller visar vilken nivå vi ligger på men.. Jag trodde det var normalt att börja tävla en ny ponny på LC-nivå, och definitivt om ryttaren ej har tävlingserfarenhet och inte ponnyn heller :up:

Det är dock inte riktigt mitt val att inte börja tävla tidigare; familjen har inte haft tillgång till att äga ponny. Jag har mest ridit mina kompisars hästar, varit medryttare och gått på ridskola ett tag. Bara för att man inte tävlat så betyder det absolut inte att man inte är bra. Vet inte om det var det du menade med att jag ligger på LC-nivå, men hehe :angel:
 
Jag har tolkat dina tidigare inlägg som att du är 14 år, att du undrar om hur det funkar allmänt att rida P&R och diverse , samt deltagit på LC nivå osv . Utifrån det min reflektion.

Utifrån det min fundering att det är ju helt upp till dig om ponnyn du har nu ”inte funkar men är din bästa vän” osv :)
Och gillar att tävla LC-nivå, between you and me; man får lättare högre procent där än i FEI:s Inledande program för ponnyryttare, hihi :p Det är ju kul att skryta om 75 procent :rofl:
 
Jaha ok . Inkl dina funderingar om grönt kort osv :up:
Får jag fråga hur gammal DU är? Ursäkta, men vad vill du? Som sagt; jag har INGEN tävlingserfarenhet utan att hänga med mina vänner. Hur ska jag kunna hålla reda på sånt om min Grönt Kort kurs inte gav mig det den kursen skulle?
Hur ska jag då veta?
Ursäkta om jag uppfattar dig fel; om du inte alls menar att jag inte kan något. Jag har själv påstått att jag inte kan något mycket om tävlingar så varför fortsätter du peka ut detr?
Då frågar jag er på Bukefalos och förväntar mig trevliga svar, inte folk som ser ner på mig, söker efter mina gamla inlägg för att hitta något att använda emot mig?
Du kan lämna denna tråden nu, tack.
 
Behöver absolut INTE kalla någon sämre på grund av att den personen inte tävlat? Jag, till exempel, rider på Svår nivå på hemmaplan och tragglar galoppiruetter och byten i varje tillsammans med min storhäst.
Vi ska dock precis börja tävla och jag vill börja en La:1 som start. Det är ju inte samma klasser med ponny som storhäst och därför förstår jag definitivt om du börjar på LC-nivå med en ponny du aldrig tävlat på.

Oerhört omoget att peka ut Grönt Kort och så vidare. Vet inte vad som hänt med Bukefalos; det finns många otrevliga personer här; vissa kan bara inte hjälpa att hugga till och säga dumma saker utan att tänka efter.
Tänk på att detta är en 14 åring(inget illa menat)?

Själv verkar du vara nöjd med ponnyn och passa bra ihop; varför ändra på det ;-)? Enligt mig ska du behålla ponnyn, du kom inte hela denna vägen för att sedan sluta.
Sedan är det ditt val om du köper hingsten istället, men enligt mig så ska du fortsätta jobba med ponnyn, det blir bra! :-)
 
Behöver absolut INTE kalla någon sämre på grund av att den personen inte tävlat? Jag, till exempel, rider på Svår nivå på hemmaplan och tragglar galoppiruetter och byten i varje tillsammans med min storhäst.
Vi ska dock precis börja tävla och jag vill börja en La:1 som start. Det är ju inte samma klasser med ponny som storhäst och därför förstår jag definitivt om du börjar på LC-nivå med en ponny du aldrig tävlat på.

Oerhört omoget att peka ut Grönt Kort och så vidare. Vet inte vad som hänt med Bukefalos; det finns många otrevliga personer här; vissa kan bara inte hjälpa att hugga till och säga dumma saker utan att tänka efter.
Tänk på att detta är en 14 åring(inget illa menat)?

Själv verkar du vara nöjd med ponnyn och passa bra ihop; varför ändra på det ;-)? Enligt mig ska du behålla ponnyn, du kom inte hela denna vägen för att sedan sluta.
Sedan är det ditt val om du köper hingsten istället, men enligt mig så ska du fortsätta jobba med ponnyn, det blir bra! :-)
Det får man räkna med när man postar på detta forumet...
Det är dock sant; och bara tanken av att sälja ponnyn ger mig en dålig känsla... :p
 
På vilket sätt har jag missförstått?
Jag BAD dig sluta kommentera? Hur kan det vara ett missförstånd?...

Du har missförstått att folk svarar för att de ”snokar” ang tidigare poster bland annat.
Sen har du missförstått att man inte kan beordra folk att sluta respondera när man postat en tråd och inte gillar svaren man får.

Det är ingen som behandlar dig illa i tråden. Du har bara fått frågor utifrån påståenden du gjort här och att det krockar lite med andra poster .
 
Du har missförstått att folk svarar för att de ”snokar” ang tidigare poster bland annat.
Sen har du missförstått att man inte kan beordra folk att sluta respondera när man postat en tråd och inte gillar svaren man får.

Det är ingen som behandlar dig illa i tråden. Du har bara fått frågor utifrån påståenden du gjort här och att det krockar lite med andra poster .
På vilket sätt krockar det lite med andra poster?
Som sagt är det inget missförstånd att be en person att sluta med en sak. Jag har BETT dig, inte beordrat dig.
Snälla sluta hitta på saker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: Tonto
·
Gnägg Hej! Nu behöver jag råd av er. Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny. Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket...
Svar
9
· Visningar
1 475
Avel Då har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto i år och skulle gärna få hjälp med val av hingst. Hon är e Daveni´r-Martini-Ceylon...
Svar
0
· Visningar
1 129
Senast: Jealle
·
S
Ridning Hej! Jag behöver verkligen få lite tips/råd/hjälp angående mitt indiviuella val som jag snart ska välja. Jag går första året på...
Svar
6
· Visningar
1 250
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp