Behöver hjälp med val!

Hur har det gått när du tävlat med din ponny? Verkar domarna gilla den och er som ekipage?
Om det gått bra/lovande och din tränare seriöst tror på er, så hade jag behållit den.
Men beror såklart även på hur gammal din ponny är och hur många år fram du tänker att den "ska" gå sm.

Om hingsten är den jag tänker på hade jag nog inte valt den om jag snabbt vill "komma fram" liksom.
 
På vilket sätt har jag missförstått?
Jag BAD dig sluta kommentera? Hur kan det vara ett missförstånd?...
Du har missförstått en sak.

Du äger inte dina trådar. De är inte personliga. Man kan inte bestämma vem som skriver, eller inte skriver i dem. Buke är ett öppet community där alla ska vara välkomna, ingen fråga är för dum för att ställas och där alla ska behandla varandra med respekt.

Varmt Välkommen!
 
Jag ställer samma fråga till dig som jag faktiskt också gjorde till min dotter när hon var i din ålder. Vad prioriterar du högst just nu? Det är den viktiga frågan som jag ser det. Är det att tävla högt nu genast? Då är valet hingsten. Eller prioriterar du den relation du har med din häst med allt vad hon betyder för dig? Även om det innebär att du inte just nu eller kanske någonsin, kan tävla med henne på den nivå hingsten är på. Jag lägger alltså ingen värdering i något av det, det gjorde jag inte när jag ställde frågan till min dotter heller utan den värderingen lämnar jag till dig att göra.

Är det att tävla högt så kanske hingsten är vad du ska satsa på (men kolla som sagt upp om du får ha hingst där du står uppstallad, många tar inte emot hingstar alls) men om du värderar den vänskap du och din häst har högst så är det kanske henne du ska ha kvar även om det innebär att du inte lika snart, eller någonsin, kan tävla lika högt med henne. Jag tycker ju dock att om du redan har kommit så långt som du skriver tillsammans med din häst så kanske det inte är så jättelångt borta att tävla högre med henne heller?

Jag tänker att du också behöver tävlingsrutin när du inte har tävlat så mycket och även om hingsten har finare gångarter så finns det nog ingen bättre start på nya upplevelser och lärdomar än att ha en häst man känner väl, som man vet var man har. Det blir en trygghet i de nya situationer ni utsätts för i tävlingssammanhang att känna sin häst. Det är verkligen inget fel i att inte ha så mycket tävlingsrutin. Absolut inte. Inte alla har haft tillgång till tävlingshästar i sitt liv och det är verkligen inget sämre med det. Du är dessutom bara fjorton år. Du har hela livet på dig att lära och tävla!

Sedan ska man tänka två gånger innan man lånar häst. Man är trots allt bunden på ett helt annat sätt vid lån än när man har sin egen. Ägarens åsikter, infall och nycker och eran samarbetsförmåga är vad som avgör om det blir bra eller inte. Du kan lika gärna stå utan häst om ett halvår för att ägaren säger upp avtalet av någon anledning. Eller så inser du att det här var fel och står då med en häst under uppsägningstiden oavsett om du vill eller inte och du kan inte låna ut eller sälja den. Men, det viktiga är att du funderar över hur just du prioriterar. Den frågan kan ingen annan än du svara på.

Lycka till hur du än väljer!
 
Hur har det gått när du tävlat med din ponny? Verkar domarna gilla den och er som ekipage?
Om det gått bra/lovande och din tränare seriöst tror på er, så hade jag behållit den.
Men beror såklart även på hur gammal din ponny är och hur många år fram du tänker att den "ska" gå sm.

Om hingsten är den jag tänker på hade jag nog inte valt den om jag snabbt vill "komma fram" liksom.
Väl inne på banan har det gått bra! Hon blir något stressad vid framridningen när man just suttit upp, så jag har lärt mig att jag måste promenera henne LÄNGRE runt på anläggningen så lugnar hon ner sig och får ser allt.
Min mamma har väldigt lätt för att stressa upp sig hon också, så jag får undvika att låta henne hålla i ponnyn... hehe. Hon smittar väldigt lätt av sig på andra :p
Trots många dyra missar, bland annat 4:or då hon taktat i skritten, trampat i halt och saktat av till trav i galoppen så fick vi 63,89, alltså nästan 64% :cool: Och då gick vi igenom programmet med en otroligt dålig känsla, förväntade mig mindre :wtf: Dock var det en LC:1.

Och om du tänker på den hingsten så har du kanske rätt, på videorna är den superfin men verkar inte kunna bära upp sig själv till 100% och kan nog inte så mycket heller. Det innebär nog mycket jobb.
Men jag har inte provridit eller sett så mycket av den och kan inte säga på vilken utbildningsnivå han ligger på.

Ponnyn jag äger har gångarter ungefär som Jarno så du får en ungefärlig bild :-)
 
Väl inne på banan har det gått bra! Hon blir något stressad vid framridningen när man just suttit upp, så jag har lärt mig att jag måste promenera henne LÄNGRE runt på anläggningen så lugnar hon ner sig och får ser allt.
Min mamma har väldigt lätt för att stressa upp sig hon också, så jag får undvika att låta henne hålla i ponnyn... hehe. Hon smittar väldigt lätt av sig på andra :p
Trots många dyra missar, bland annat 4:or då hon taktat i skritten, trampat i halt och saktat av till trav i galoppen så fick vi 63,89, alltså nästan 64% :cool: Och då gick vi igenom programmet med en otroligt dålig känsla, förväntade mig mindre :wtf: Dock var det en LC:1.

Och om du tänker på den hingsten så har du kanske rätt, på videorna är den superfin men verkar inte kunna bära upp sig själv till 100% och kan nog inte så mycket heller. Det innebär nog mycket jobb.
Men jag har inte provridit eller sett så mycket av den och kan inte säga på vilken utbildningsnivå han ligger på.

Ponnyn jag äger har gångarter ungefär som Jarno så du får en ungefärlig bild :-)

Men om hingsten inte kan så mycket sedan innan, så låter det ju som att du kommer få en ännu längre väg att ta dig dit du vill! Hade varit skillnad om den redan var på den nivån du önskar komma till.
 
Det är sant! Får bara beslutsångest av det hela :crazy:

Fast jag får nog säga att jag inte tycker att det verkar finnas så mycket att ha beslutsångest kring, det verkar som att din ponny i grunden är fin, bara att det inte gått lika spikrakt som du hoppats. Sedan är du kanske lite förförd av av hur flashig en welsh cob-hingst kan se ut, men om den inte kan så mycket (har den tävlingsmeriter?) så kommer det nog bli ännu svårare för dig att få den att komma till sin rätt på en dressyrbana, än med din nuvarande ponny. Eller håller du inte alls med? Vad säger din tränare om saken?
 
@gloiredor
Vad vill du med din ridning just nu? Och i det långa loppet?
Vill du satsa på riktigt och utvecklas själv, eller vill du ha roligt och fortsätta långsiktigt tillsammans med den ponny du har?
Du beskriver att du rider på FEI-nivå på träning. Om du har den erfarenheten att rida övningar på fei-nivå, borde du också kunna ha någon slags känsla för hur pass långt bort målen med din nuvarande ponny ligger, och om du är kapabel att uppnå dessa inom en rimlig framtid tillsammans med den.
Känner du att ni har kommit till den punkt där ni inte kommer längre, eller att det kommer ta för lång tid mot vad du själv önskar så att ponnyn hade haft det bättre hos någon annan med lägre ambitioner? Känns det som om målet är inom räckhåll och att du vill fortsätta med din nuvarande som du känner utan och innan, fortsätta att utvecklas tillsammans, -gör det! Det är roligt att ha en ponny som man känner mycket för. Som dessutom har fin stam och goda möjligheter.

Vad har hingsten i fråga gjort tävlingsmässigt? Om den inte är så utbildad, kommer det antagligen ta längre tid att ta upp den i klasserna än den ponny du redan har.
Varför då byta, när du har en fin ponny? Mer än att det känns häftigt och roligt att få chansen med en flashig hingst?

Att ta över en "erkänt fin" ponny, kan vara såklart roligt, men också utmanande. Vad finns för krav på utveckling och tävlingsresultat från ägaren? - Vad är syftet med att låna ut den?
Finns det krav på att den "ska satsas mot högre klasser", kommer ägaren stå för vissa kostnader som har med detta att göra eller ska du stå för allt?

Och en viktig fråga - vad det är som gör att du börjar fundera, vad är det som gör att gräset känns grönare på andra sidan?
 
Men nu får jag lite ångest; hingsten är heeelt fantastisk, verkligen otrolig i gångarterna. Den har absolut(!) kapacitet för eliten.
Hur mycket tränad och tävlad är den, dvs hur hanterbar och väluppfostrad är den på bortaplan? Det är ett stort ansvar att hantera hingst, och kräver alltid extra uppmärksamhet och kunskap hos alla som ska ha med den att göra - inte bara ryttaren.
 
Gräser ser alltid godare ut på andra sidan staketet.
Satsa på din ponny. Ni är båda i faser där ni behöver varandra.

Det är stooooort ansvar att vara ryttare för en hingst. Du har allt ansvar för hästens drifter när du är tillsammans med hingsten. En "tänd" hingst kan bli mycket farlig, även om dess ägare bedyrar att han är en gentleman. Jag hade inte låtit min 14-åring ta det ansvaret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 554
Senast: Tonto
·
Gnägg Hej! Nu behöver jag råd av er. Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny. Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket...
Svar
9
· Visningar
1 464
Avel Då har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto i år och skulle gärna få hjälp med val av hingst. Hon är e Daveni´r-Martini-Ceylon...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Jealle
·
S
Ridning Hej! Jag behöver verkligen få lite tips/råd/hjälp angående mitt indiviuella val som jag snart ska välja. Jag går första året på...
Svar
6
· Visningar
1 245
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp