Behöver samhället verkligen hålla reda på (och bestämma över) människors kön?

Roheryn

Trådstartare
En del saker som hänt i min närhet har fått mig att fundera över varför samhället egentligen behöver hålla reda på vilka som är män och vilka som är kvinnor? Alltså varför vi har konstruktionen juridiskt kön?

Jag inser ju de historiska orsakerna till att folkbokföring överhuvudtaget existerar - att krigsmakten behövde hålla reda på hur många potentiella soldater (=unga män) som fanns därute i landet. Men nu? Är det verkligen för allas bästa att vi håller reda på och emellanåt även bestämmer över detta?

Att få lov att byta juridiskt kön är i Sverige en lång, stundtals ifrågasättande, och förhållandevis jobbig process. Går det fort så tar det ca 2 år, men kan ta mycket längre tid, en tid som är smärtsam för någon som håller på att finna sig tillrätta med en ny identitet och ett nytt utseende. Att då också ha ett personnummer som "skriker" ut att man minsann inte är det man utger sig för att vara, det underlättar verkligen inte.

Och för oss andra, vi som trivs i våra könsidentiteter och fysiska kön och aldrig skulle komma på tanken att vilja vara något annat, på vilket sätt skulle det kunna vara till nytta för oss med juridiskt kön...?

Jag förstår verkligen inte varför juridiskt kön behövs, och varför det är så viktigt för samhället att det är "svårt" att byta?
 
Ja varför ska folk kunna se min könstillhörighet på mitt leg? Jag ser inte hur det underlättar identifikation och dylikt. Tvärtom blir det bara problematiskt när saker och ting inte är som förväntat. Folk blir bemötta och behandlade på de mest respektlösa sätt pga idioter som inte fattar hur komplicerat det är med kön/genus. Att det t ex inte alltid syns så tydligt på utsidan "vad man är".

Processen för könsbyte i Sverige verkar rent bedrövlig ärligt talat. Men tvångssterilisering är åtminstone borttaget nu, såhär nästan ett och ett halvt decennium in på 2000-talet. :meh:

Skulle vara intressant med några argument för att behålla juridiskt kön. Som det är nu verkar det mest orsaka krångel och lidande.
 
Det enda jag kommer på är att vissa mediciner funkar olika beroende på kön. Men det kan väl å andra sidan patienten själv påtala vid behov i så fall.
Det räcker ju att man tar upp det med sin läkare. Ungefär som att gynekologen frågar om jag har varit gravid - rutinfrågor.

Det skulle väl i så fall vara grejer som att bli kallad till cellprov och mammografi. Men jag vet inte hur systemet fungerar. Om det är så att kvinnor utan bröst eller livmoder/-tapp också blir kallade? Alltså vilken information de tar hänsyn till (lär inte vara så kul att bli kallad på mammografi om man har tagit bort båda brösten). Det borde gå att komma runt det, om inte annat så genom riktad information ("du som har en livmoder...") eller att kalla alla.
 
Jag kan bara hålla med. Har funderat massor på detta stundvis. Varför är kön så viktigt? Jag kommer ofta på mig själv med att försöka klura ut könet om det inte är uppenbart och blir då irriterad på mig själv men kan ändå inte låta bli att undra.
Och dessa funderingar gör att jag tycker att det vore befriande om vi slutade leva efter könstillhörighet. Vilken frihet.
 
Senast ändrad:
Funderar lite, det enda hinder jag kan se är de cis-personer som tar illa vid sig över att bli tillfrågade om sin könstillhörighet. Det finns liksom en föreställning om att det ska synas utanpå, annars är det pinsamt. Frågan tolkas inte som en öppen fråga utan som ett ifrågasättande. Men det kan vi ju komma ifrån genom att luckra upp det hela.
 
Jag tycker det verkar vettigt med juridiskt kön. Hur ska man annars kunna föra statistik, planera samhällsresurser och sända ut riktad information?

Utan juridiskt kön skulle vi inte:
* Kunna boka in kvinnor på cellprov/mammografi och skicka ut kallelser
*Kunna veta vem som tjänar mest, utsätts för flest brott eller har flest högskolepoäng av kvinnor/män --> Synliggör inte ett strukturellt förtryck
*Går ej att se statistik över vilket kön som oftast drabbas av olika sjukdomar

etc.

Eller menar ni bara att det juridiska könet inte ska synas på ID-handlingar?
 
Funderar lite, det enda hinder jag kan se är de cis-personer som tar illa vid sig över att bli tillfrågade om sin könstillhörighet. Det finns liksom en föreställning om att det ska synas utanpå, annars är det pinsamt. Frågan tolkas inte som en öppen fråga utan som ett ifrågasättande. Men det kan vi ju komma ifrån genom att luckra upp det hela.

Men hur ofta måste den frågan ställas? Kan bara tänka mig att det är sjukvården som faktiskt behöver veta...
För övrigt är det kanske ännu jobbigare för en transperson att bli ifrågasatt i sitt "nya" kön?

Hur menar du med "luckra upp"?
 
Jag tycker det verkar vettigt med juridiskt kön. Hur ska man annars kunna föra statistik, planera samhällsresurser och sända ut riktad information?

Utan juridiskt kön skulle vi inte:
* Kunna boka in kvinnor på cellprov/mammografi och skicka ut kallelser
*Kunna veta vem som tjänar mest, utsätts för flest brott eller har flest högskolepoäng av kvinnor/män --> Synliggör inte ett strukturellt förtryck
*Går ej att se statistik över vilket kön som oftast drabbas av olika sjukdomar

etc.

Eller menar ni bara att det juridiska könet inte ska synas på ID-handlingar?

Du har en poäng beträffade cellprov och mammografi. Det är onekligen praktiskt att kunna utesluta den halva av befolkningen som sannolikt varken har vagina eller bröst.

Vad gäller statistik mm är jag mer kluven - måste vi verkligen hålla koll på skillnader mellan könen av diskrimineringsskäl? Eller skapar vi rentav större olikheter och större skillnader bara genom att hela tiden poängtera skillnaderna?
 
Bara ett förtydligande.
Man "mammograferar" även även sidan som är utan bröst. Man kollar den vävnad som är kvar, tex armhålan - där det oftast funnits cancerknölar.
*vet*

/tanten
Det visste jag inte! För insnöad på (Kvinno)Bröst och Bröstcancer. :o

Eftersom alla kan få bröstcancer så kan man ju kalla alla till mammografi. T ex alla medborgare över en viss ålder. Det är väl en kostnadsfråga gissar jag. Men avskaffandet/upprätthållandet av juridisk könstillhörighet bör inte vara en fråga om kostnad bara. Jag menar, lite grejer får väl struktureras om och det kanske blir lite krångel i övergången men det skulle underlätta och minska lidandet för så många.
 
Fast det är ju inte bara av diskrimineringsskäl man behöver statistik utan det har även med hälsa och trender att göra. Jag tänker att det är viktigt att veta könsfördelningen mellan olika sjukdomar t. ex. Dels för att effektivast kunna forska på orsaker och behandlingar, men också för att bäst förebygga och behandla(där kallelser till cellprov och mammografi är exempel). Trender i form av att ett kön drabbas oftare av en viss sjukdom(fysisk, psykisk) är viktig information tycker jag.

Men jag tycker även att statistik behövs för att synliggöra diskriminering, helt klart. De som är för kvotering bör ju inte heller vilja att det försvinner t ex. Jag tror absolut inte att diskriminering upphör för att det juridiska könet försvinner. De fysiska könet finns ju kvar och det syns (på de flesta) utanpå samt avslöjas av förnamn. Snarare tror jag att man förlorar en måttstock samt ett verktyg för jämställdhet.

Ett tredje kön alternativt att kön inte ska synas i ID-handlingar tycker jag är bättre förslag i så fall.
 
Vad gäller statistik mm är jag mer kluven - måste vi verkligen hålla koll på skillnader mellan könen av diskrimineringsskäl? Eller skapar vi rentav större olikheter och större skillnader bara genom att hela tiden poängtera skillnaderna?

Ja jag tycker absolut att vi måste hålla koll på det! Hur ska vi annars kunna se orättvisor över huvud taget? Men jag tror inte att vi behöver juridiskt kön för det. Material kring könsskillnader går att samla in ändå. Som det är idag är det inte säkert att det juridiska könet är vad du är ute efter, du kanske ändå måste fråga respondenterna om deras könstillhörighet.
 
Fast det är ju inte bara av diskrimineringsskäl man behöver statistik utan det har även med hälsa och trender att göra.
Fast vi kan ju jämföra med etnicitet. I Sverige registreras inte sådant. I andra länder registrerar man det och menar bl a att det är viktigt för sjukvård etc. Skulle Sverige kunna erbjuda bättre sjukvård om vi registrerade våra medborgares etnicitet? Om ja, varför gör vi det inte?

Som sagt, den typen av material går att samla in ändå. Jag tror inte att vi behöver nationella, statliga databaser för det.
 
Du har en poäng beträffade cellprov och mammografi. Det är onekligen praktiskt att kunna utesluta den halva av befolkningen som sannolikt varken har vagina eller bröst.

Vad gäller statistik mm är jag mer kluven - måste vi verkligen hålla koll på skillnader mellan könen av diskrimineringsskäl? Eller skapar vi rentav större olikheter och större skillnader bara genom att hela tiden poängtera skillnaderna?

Fast det finns tex sjukdomar som är överrepresenterade hos antingen män eller kvinnor. Av statistiska skäl ser jag en stor poäng med att vi har en officiell könstillhörighet (och har inga probem med det).
 
Fast det finns tex sjukdomar som är överrepresenterade hos antingen män eller kvinnor. Av statistiska skäl ser jag en stor poäng med att vi har en officiell könstillhörighet (och har inga probem med det).
Varifrån kommer materialet om sjukdomar? Vad folk har för sjukdomar är inte öppen information? De finns såklart registrerade i respektive persons journal (kan därifrån komma från vården?) och så kan man fråga folk. I båda fallen kan information om respondentens könstillhörighet införskaffas samtidigt.

Jag menar, i allmänhet när man samlar in kvantitativt material så ber man inte om respondentens personnummer eller kopia på passet utan man frågar "Kön:_____"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp