Behöver tips på kvinnliga artister

Elementary

Trådstartare
Har utmanat mig att lyssna på 50 nya album/EPs under det här året (nya som i att jag inte hört dem förut, de kan ha släppts närsom) genom en tråd på ett annat forum. Ja det låter ju som en ganska lätt utmaning men jag och musik har lite av ett problematiskt förhållande och blahblah.
Nu är det iaf så att det är ungefär ett album i veckan som känns bra så jag har nu efter tre veckor lyssnat på följande tre album (och gillat dem):

Cœur de pirate - Roses
Miriam Bryant - Bye Bye Blue
Sabina Ddumba - Homeward Bound

Efter att jag postat mina åsikter om det tredje nu idag så insåg jag att det ju bara är kvinnliga soloartister jag lyssnat på hittills, och när jag kollar igenom mina vanliga spellistor så är det väldigt skralt med just sådana! Pink, Mariette och Loreen är de enda jag kan hitta som har fler än en låt med i mina listor.

Så nu blev målet istället att försöka lyssna på 50 album av kvinnliga artister, och allra helst soloartister. Jag skulle också helst vilja att de släppt ett fullängdsalbum eller en matig EP efter 2010 men det är inget krav.
Så... har ni tips på lite sådana kvinnor kanske? :D :heart
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har utmanat mig att lyssna på 50 nya album/EPs under det här året (nya som i att jag inte hört dem förut, de kan ha släppts närsom) genom en tråd på ett annat forum. Ja det låter ju som en ganska lätt utmaning men jag och musik har lite av ett problematiskt förhållande och blahblah.
Nu är det iaf så att det är ungefär ett album i veckan som känns bra så jag har nu efter tre veckor lyssnat på följande tre album (och gillat dem):

Cœur de pirate - Roses
Miriam Bryant - Bye Bye Blue
Sabina Ddumba - Homeward Bound

Efter att jag postat mina åsikter om det tredje nu idag så insåg jag att det ju bara är kvinnliga soloartister jag lyssnat på hittills, och när jag kollar igenom mina vanliga spellistor så är det väldigt skralt med just sådana! Pink, Mariette och Loreen är de enda jag kan hitta som har fler än en låt med i mina listor.

Så nu blev målet istället att försöka lyssna på 50 album av kvinnliga artister, och allra helst soloartister. Jag skulle också helst vilja att de släppt ett fullängdsalbum eller en matig EP efter 2010 men det är inget krav.
Så... har ni tips på lite sådana kvinnor kanske? :D :heart
Vill du främst ha sådant som påminner om det du listar ovan eller vilken musikstil/ kategori som helst?
(nu vaknar musiknörden inom mig...:devil:.... Listor på musik kan jag ordna,....)
 
Vill du främst ha sådant som påminner om det du listar ovan eller vilken musikstil/ kategori som helst?
(nu vaknar musiknörden inom mig...:devil:.... Listor på musik kan jag ordna,....)
Visste att jag glömt nåt! Tusan också. :D
Hade tänkt skriva att vadsom går bra! Jag lyssnar på lite allt möjligt men gillar när det är... "melodiskt" så att säga, oavsett genre.
 
Går det bra med en Spotifylista så kan jag nog slänga ihop en med ett antal bra kvinnliga artister. Då kan du själv klicka vidare till albumen av de du gillar dessutom.
 
Alltså... Paramore är ju ett band, och majoriteten av medlemmarna är män. Men de har en kvinnlig sångerska. Jag vet inte om de kvalificerar till din utmaning, men om de inte gör det så kan de ju få bli det femtioförsta albumet du lyssnar på. ;) De har flera bra album, men just nu är jag hooked på deras senaste album, After Laughter. Rekommenderas varmt!

Annars tycker jag att Amanda Jenssens första album är bra. Resten har jag inte lyssnat på.
 
Sedan finns ju Imany, Shakira, Doro Pesch, Laleh, Adele, Alannah Myles, Belinda Carlyle, Buffy Sainte-Marie, Enya, Lorrena McKennitt, Joan Jett, Joss Stone, Karin Park, Katy Perry, Kim Wilde, Laura Brannigan, Lykke Li, Patti Smith, Sade och Vaya Con Dios (ok, det är visserligen en grupp). Det är några av det kvinnliga artisterna på min Spotify.
 
Några av mina bästa kvinnliga artister (beroende på humör och vad jag vill lyssna på för stunden)
Katie Melua
Norah Jones
Laleh
Tori Amos
Taylor Swift
Ane Brun (kanske mest hennes gamla album dock)
Madison Violet (en kvinnlig duo iofs)
Regina Spektor
Feist
Adele
First Aid Kit (duo det med men dom
Är bäst!)

Sen älskar jag Doris - men hennes album är ju rätt gammalt :D alltså inte Doris Day då utan Doris Svensson
 
Älskar kvinnliga artister!

Lite favoriter:
Amanda Bergman:heart
Sarah Klang (hennes album kommer i mars)
Ane Brun
Andra Day (fantastisk röst, ramlade över Rise Up i en av mina serier så jag letade upp henne:love:)
Anna Ternheim såklart (the night visitor är en favvo för mig)
Lily Allen
Adele (ja, om du inte redan lyssnat in dig)
Florence + the Machine
Dixie Chicks (lyssna iaf på Goodbye Earl:D)
Frida Hyvönen
Zaz-Zaz
 
Några andra tips är även
Isobel Campbell - Hawk som hon gör tillsammans med en manlig artist är ruggigt bra
Melody Gardot
Sophie Zellmani
Marit Bergman
Maia Hirasawa
Hello Saferide/Annika Norlin
Heather Nova
Dido
 
Senast ändrad:
Sedan jag såg Magnolia (en av mina absoluta favoritfilmer) första gången, har jag återkommande lyssnat på Aimee Mann. Underbart röst-id. Jag har inte blivit besviken hittills, och jag har ännu inte tröttnat på den underbara filmmusiken från Magnolia.


Tyvärr inte ett nyare fullängdsalbum men ack så bra ändå: Tracy Chapman.


Sedan tror jag också på Sarah Klang som en coming star!
 
Så, nu har jag slängt ihop en lista ur mitt bibliotek. Den kunde ha blivit mycket längre, men jag kände att det var lite onödigt att lägga in hela album...
Jag har ganska bred musiksmak så det är en vild blandning av genrer, men förhoppingsvis finns det något som tilltalar.

Hoppas att det går bra att länka såhär, annars får ni hojta till så skickar jag den i ett PM istället. Ropar på @Elementary och @Red_Chili eftersom ni ville ha länk :D
Spellista
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp