Behöver tips på kvinnliga artister

Någon nämnde Nina Ramsby men han heter numera Nino. Inte för att musiken blir sämre för det, det var bara en formfråga.
Ja jag blev lite fundersam när jag satt och googlade namn på löpande band och det plötsligt dök upp en man på skärmen. Han får tyvärr inte vara med just nu! Fastnade dock rätt länge i artikelserierna om honom då jag känner igen mig i mycket av det. Så att säga. Så jag skrev ändå upp namnet för framtida lyssning. :up:

Lite bildande musik om du inte har hört den redan:
Edith Piaf (inga album på sistone av naturliga skäl)
Nina Simone
Josefine Baker
Något ”bildande” är inte på tapeten. Jag gick musikprogrammet i skolan redan från åk4 och är uppväxt med musik från alla tider och av alla sorter.

Det här handlar inte om nån sorts uppvaknande om att kvinnor också kan göra musik utan om att jag fastnat i gamla spår och vill ha tips på fler artister, främst från senare år. :)
 
Ja jag blev lite fundersam när jag satt och googlade namn på löpande band och det plötsligt dök upp en man på skärmen. Han får tyvärr inte vara med just nu! Fastnade dock rätt länge i artikelserierna om honom då jag känner igen mig i mycket av det. Så att säga. Så jag skrev ändå upp namnet för framtida lyssning. :up:


Något ”bildande” är inte på tapeten. Jag gick musikprogrammet i skolan redan från åk4 och är uppväxt med musik från alla tider och av alla sorter.

Det här handlar inte om nån sorts uppvaknande om att kvinnor också kan göra musik utan om att jag fastnat i gamla spår och vill ha tips på fler artister, främst från senare år. :)
Ja, så tolkade jag det.

Men skippa då "bildningen"! :)

Läraren i mig har svårt att hålla sig, bara, trots att det är lördag.
 
Åh så många bra svar, några hade jag totalt förträngt men blev nu påmind :love:

Jag slänger även in Erykah Badu till den fantastiska listan som redan finns :up: !
 
De här kvinnliga soloartisterna har jag hela album av i mina albumlistor (har en för varje år):

Lauren Aquilina
Gabrielle Aplin
Lykke Li
Sara Bareilles
Miriam Bryant
Tove Lo
Zara Larsson
Ellie Goulding
Elliphant
Sia
Christina Perri
Foxes
Banks
Lorde
Birdy

P!nk
Alessia Cara
Marina and the Diamonds
Veronica Maggio
Nicole Sabouné
Lana del Rey

Band med flera kvinnor/kvinnlig sångerska

CHVRCHES
HAIM
Florence + the Machine
Daughter
London Grammar
First Aid Kit
Icona Pop
 
Katri Helena
Tina turner
Whitney Houston
Monica Zetterlund
Ella fitzergard
Adele
Aretha Franklin
Cher
Gloria Gaynor

Är de jag kom på just nu som är bra.
 
Passar på att själv tipsa om två namn jag inte sett från nån annan :D
Frida Öhrn, numera under artistnamnet Öhrn och tidigare sångare i Oh Laura (:heart) och Cookies 'N' Beans.
Jennie Abrahamson, hennes album Reverseries är vad jag ska lyssna in mig på härnäst (tack vare "liknande artister" på Spotify från just Öhrn)
 
Passar på att själv tipsa om två namn jag inte sett från nån annan :D
Frida Öhrn, numera under artistnamnet Öhrn och tidigare sångare i Oh Laura (:heart) och Cookies 'N' Beans.
Jennie Abrahamson, hennes album Reverseries är vad jag ska lyssna in mig på härnäst (tack vare "liknande artister" på Spotify från just Öhrn)
Visserligen ett band, men en av mina favoriter: The Pretty Reckless, med Taylor Momsen på sång. Inte purnytt precis men nyare än mkt annat jag lyssnar på, som typ Lita Ford och Joan Jett.

Annat band med kvinnlig sångerska som jag rekommenderar är Halestorm.
 
Har utmanat mig att lyssna på 50 nya album/EPs under det här året (nya som i att jag inte hört dem förut, de kan ha släppts närsom) genom en tråd på ett annat forum. Ja det låter ju som en ganska lätt utmaning men jag och musik har lite av ett problematiskt förhållande och blahblah.
Nu är det iaf så att det är ungefär ett album i veckan som känns bra så jag har nu efter tre veckor lyssnat på följande tre album (och gillat dem):

Cœur de pirate - Roses
Miriam Bryant - Bye Bye Blue
Sabina Ddumba - Homeward Bound

Efter att jag postat mina åsikter om det tredje nu idag så insåg jag att det ju bara är kvinnliga soloartister jag lyssnat på hittills, och när jag kollar igenom mina vanliga spellistor så är det väldigt skralt med just sådana! Pink, Mariette och Loreen är de enda jag kan hitta som har fler än en låt med i mina listor.

Så nu blev målet istället att försöka lyssna på 50 album av kvinnliga artister, och allra helst soloartister. Jag skulle också helst vilja att de släppt ett fullängdsalbum eller en matig EP efter 2010 men det är inget krav.
Så... har ni tips på lite sådana kvinnor kanske? :D :heart

Annika Norlin, Hello Saferide,
 
Tove Styrke
Brita Persson

Jag lyssnar varje måndag på Spotifys ”Weekly Discovery”-lista. Spotify vet vilken musik jag gillar, så de kommer alltid med ett par låtar som jag gillar.
 
Har utmanat mig att lyssna på 50 nya album/EPs under det här året (nya som i att jag inte hört dem förut, de kan ha släppts närsom) genom en tråd på ett annat forum. Ja det låter ju som en ganska lätt utmaning men jag och musik har lite av ett problematiskt förhållande och blahblah.
Nu är det iaf så att det är ungefär ett album i veckan som känns bra så jag har nu efter tre veckor lyssnat på följande tre album (och gillat dem):

Cœur de pirate - Roses
Miriam Bryant - Bye Bye Blue
Sabina Ddumba - Homeward Bound

Efter att jag postat mina åsikter om det tredje nu idag så insåg jag att det ju bara är kvinnliga soloartister jag lyssnat på hittills, och när jag kollar igenom mina vanliga spellistor så är det väldigt skralt med just sådana! Pink, Mariette och Loreen är de enda jag kan hitta som har fler än en låt med i mina listor.

Så nu blev målet istället att försöka lyssna på 50 album av kvinnliga artister, och allra helst soloartister. Jag skulle också helst vilja att de släppt ett fullängdsalbum eller en matig EP efter 2010 men det är inget krav.
Så... har ni tips på lite sådana kvinnor kanske? :D :heart
Vill lägga till Beyonce till alla andra fina tips du fått.
 
Jag älskar Frida Hyvönen, både den senaste skivan på svenska och de tidigare, mer poppiga, på engelska. Rekomenderar verkligen!
 
Den artist jag sett flest gånger är Amanda Bergman/Amason/Idiot Wind. Hon är klart bäst live men man kan ju börja med spotify.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp