Behövs arab/fullblod i ridhästaveln?

Engelska fullblod behövs. Däremot har jag svårt att se att araber skulle kunna tillföra något idag. De är för små, många har tråkiga gångarter och hoppar inte tillräckligt bra. Givetvis finns det undantag, jag generaliserar.
Jag var på Herning och såg arabhingsten som är godkänd av DVB och trakehnerförbundet. Jämfört med bl a Revolution och Gran Galaxy Win såg han ut som en medioker ridhäst bredvid världsstjärnor.
 
Jag vill hävda att de fortfarande behövs (har ju valt att avla på fullblodssto själv så ;)). Tycker inte att fullbloden endast förädlar, utan de nedärver ju förhoppningsvis många andra eftertraktade egenskaper med. Tex stamnia, båldjup och återhämtning osv. Dessutom tycker jag som regel att fullblod är väldigt vettiga i huvudet, det krävs ett bra psyke för att gå löp. Dessutom så är min erfarenhet att de tål hård träning väldigt bra. :love: Sedan så har de reaktionsförmåga!
 
För ädelheten har den nog inte mycket att ge längre till ridhästaveln men i andra egenskaper ja, tål hårdare träning bättra och modet är två som jag kommer på nu.
 
Jag tycker att fullbloden har en plats i aveln (främst hopp och fälttävlan) men att det är viktigt att det är rätt fullblod som används. Man måste vara väldigt noga med urval för jag tror att det finns många fullblod som inte "passar ihop" med dagens varmblod.

Är det bara ston som ska användas eller skulle de som avlar kunna tänka sig att använda en fullblodshingst? Ska börja träna en inför höstens rådgivande, bl a var det den artikel som ts hänvisar till som gjorde att vi tog beslutet att visa honom. Har sett flera fina avkommor efter den här hingsten som även jag med mina dressyrögon tycker riktigt mycket om :up:
 
Har hört sägas att man vill ha in araber i halvblodsaveln för att få in samarbetsvilja och foglighet.
Men de lär knappast kunna tillföra något vad gäller gångarter och hoppförmåga, förutom reaktionssnabbhet och smidighet.
 
Har hört sägas att man vill ha in araber i halvblodsaveln för att få in samarbetsvilja och foglighet.
Men de lär knappast kunna tillföra något vad gäller gångarter och hoppförmåga, förutom reaktionssnabbhet och smidighet.

Instämmer, plus att i vissa fall är det inte enbart negativt med att avkomman blir mindre. En del SWB är på gränsen till ohanterligt stora! När man blandat in arab historiskt sett har första generationen mer eller mindre ansetts som ett mellansteg, prestationerna har förväntats komma i andra generationen. Till skillnad från många fullblod har araber också i allmänhet bra hovar. Nu vet jag inte hur det ser ut med hovarna på den här sidan pölen men jag vet att många i USA har problem med hovarna. De fullblod jag känt personligen har alla haft större eller mindre problem med hovarna.

Så ja, jag tror att rätt typ av arab absolut har en plats i halvblodsaveln.
 
Har hört sägas att man vill ha in araber i halvblodsaveln för att få in samarbetsvilja och foglighet.
Men de lär knappast kunna tillföra något vad gäller gångarter och hoppförmåga, förutom reaktionssnabbhet och smidighet.

Förr i tiden ville man ha arabblod i tredje led för att få bl a uthållighet. Utrillo 432 var ett utmärkt exempel på en sådan individ. Numera ser aveln helt annorlunda ut. Man har avlat hårt på att få fram hopp respektive gångartshästar. Arabens positiva egenskaper har ingen plats i dagens halvblodsavel. Den uppfödare som ändå vågar sig på att göra kombinationen får mycket svårt att sälja avkomman.
 
Instämmer, plus att i vissa fall är det inte enbart negativt med att avkomman blir mindre. En del SWB är på gränsen till ohanterligt stora! När man blandat in arab historiskt sett har första generationen mer eller mindre ansetts som ett mellansteg, prestationerna har förväntats komma i andra generationen. Till skillnad från många fullblod har araber också i allmänhet bra hovar. Nu vet jag inte hur det ser ut med hovarna på den här sidan pölen men jag vet att många i USA har problem med hovarna. De fullblod jag känt personligen har alla haft större eller mindre problem med hovarna.

Så ja, jag tror att rätt typ av arab absolut har en plats i halvblodsaveln.

Vill man ha mindre hästar finns det xx som har ponnymått. Jag delar stall med flera xx och har stor erfarenhet av rasen och enligt min erfarenhet är de dåliga hovarna en myt.

Ge gärna exempel på vad som är rätt sorts arab och vad den skulle kunna tillföra, för hur trevlig jag än tycker att rasen är har jag svårt att se vad den kan tillföra dagens halvblodsavel.
 
Jag tycker att fullbloden har en plats i aveln (främst hopp och fälttävlan) men att det är viktigt att det är rätt fullblod som används. Man måste vara väldigt noga med urval för jag tror att det finns många fullblod som inte "passar ihop" med dagens varmblod.

Är det bara ston som ska användas eller skulle de som avlar kunna tänka sig att använda en fullblodshingst? Ska börja träna en inför höstens rådgivande, bl a var det den artikel som ts hänvisar till som gjorde att vi tog beslutet att visa honom. Har sett flera fina avkommor efter den här hingsten som även jag med mina dressyrögon tycker riktigt mycket om :up:

Beroende på vad som finns bakom den, verkar det som de som håller på med fälttävlansavel absolut kan tänka sig att betäcka med fullblod. Fanns en lång tråd om detta på fb i någon grupp, kommer dock ej ihåg om det var fälttävlansringen el avel och dräktiga ston. Där var det flera insatta som hade tydliga åsikter om vilka stammar som var intressanta att avla på. Kommer ej ihåg på rak arm vilka det var, men det borde gå att kolla upp.
 
  • Gilla
Reactions: AW
Det kanske är så att fullblod/arab har gjort sitt mer eller mindre bland gångartsaveln, även om jag håller med @athena_arabians att dagens trend mot större hästar inte är odelat positivt. Det har ju varit uppe på tapeten här några gånger att 'vanliga' vardagsryttare som inte satsar mot tävling köper stor häst med stora gångarter och mycket nerv vilket kan ställa till med problem. En mindre modell med inte lika stora gångarter men mer allround inriktad tror jag det finns en marknad för. Men visst det krävs en eller två generationer för att få fram den.

Däremot tror jag att både fullblod och arab har mycket att ge i hopp och framförallt FT. Det är intressant att en av de som kommenterat krönikan positivt är Anna Hassö. Inom FT premieras ju det som araben bidrar med, uthållighet, lätthet (att galoppera 'ovanpå' marken) samt starka och sunda hovar. Araber är ju även svårridna ibland för att de är intelligenta och reagerar blixtsnabbt, återigen en fördel för FT, även fullblodet bidrar med i mycket samma egenskaper. Det finns mycket anglo i många top FT hästar, bl.a Michael Jungs fantastiska Sam har fullblod på båda sidorna, där pappan (Stan The Man som är rent fullblod lämnat andra riktigt bra FT hästar). Det finns också en hel del arabblod längre bak. https://www.badminton-horse.co.uk/biography/2017/michael-jung/

@fio vet säkert det här hundra gånger bättre än jag, men jag har för mig att just FT hästar i allmänhet inte är lika stora som dressyr/hopp och att man i allmänhet inte avlat för att få fram större hästar? Sam tex är 167 cm.
 
Det kanske är så att fullblod/arab har gjort sitt mer eller mindre bland gångartsaveln, även om jag håller med @athena_arabians att dagens trend mot större hästar inte är odelat positivt. Det har ju varit uppe på tapeten här några gånger att 'vanliga' vardagsryttare som inte satsar mot tävling köper stor häst med stora gångarter och mycket nerv vilket kan ställa till med problem. En mindre modell med inte lika stora gångarter men mer allround inriktad tror jag det finns en marknad för. Men visst det krävs en eller två generationer för att få fram den.

Däremot tror jag att både fullblod och arab har mycket att ge i hopp och framförallt FT. Det är intressant att en av de som kommenterat krönikan positivt är Anna Hassö. Inom FT premieras ju det som araben bidrar med, uthållighet, lätthet (att galoppera 'ovanpå' marken) samt starka och sunda hovar. Araber är ju även svårridna ibland för att de är intelligenta och reagerar blixtsnabbt, återigen en fördel för FT, även fullblodet bidrar med i mycket samma egenskaper. Det finns mycket anglo i många top FT hästar, bl.a Michael Jungs fantastiska Sam har fullblod på båda sidorna, där pappan (Stan The Man som är rent fullblod lämnat andra riktigt bra FT hästar). Det finns också en hel del arabblod längre bak. https://www.badminton-horse.co.uk/biography/2017/michael-jung/

@fio vet säkert det här hundra gånger bättre än jag, men jag har för mig att just FT hästar i allmänhet inte är lika stora som dressyr/hopp och att man i allmänhet inte avlat för att få fram större hästar? Sam tex är 167 cm.
Lyssnade på panelen under bruksprovet men kommer inte ihåg om det var årets eller föra, iallafall var det en som födde upp dressyr swb och pratade sig varm om xx i dressyraveln.
 
@fio vet säkert det här hundra gånger bättre än jag, men jag har för mig att just FT hästar i allmänhet inte är lika stora som dressyr/hopp och att man i allmänhet inte avlat för att få fram större hästar? Sam tex är 167 cm

Jag tycker mig sett att dom flesta ft hästar är under 170, vissa undantag finns såklart och då är dom ofta hoppstammade . Jag ser ingen fördel alls med större hästar i ft då dom ofta är för långsamma i aktionen och reaktionen.
 
Jag vet att avelsansvarig för ett av de största Danska stuterierna redan för många år sedan ansåg att införsel av fullblod i halvbloden skulle få ökad benägenhet för KS och svårare munnar. Han förespråkade araben istället.
Idag vet jag många veterinärer som är av samma åsikt. De hästar med xx i stammen anser de vara överrepresentaterade vid KS. Och de har enligt många tandisar jag känner fått problemtrutar pga de fått fullblodets nätta kranie men halvblodets tänder. Det blir trångt. Det är svårjobbat för veterinärer/tandisar att ge dem ett biomekaniskt funktionellt bett. Och de är svårare att få plats med bett och är känsligare i truten. Vilket inte är toppen för mindre kunniga ryttare om de dessutom har KS och mer än andra hästar måste ridas med halsen ut ur manken.

När jag letar häst åt kund är jag lite försiktig med xx-hästar just pga det. Jag vet många som tänker så. Framförallt de som arbetar med rehab och problemlösning i någon form.
 
Vill man ha mindre hästar finns det xx som har ponnymått. Jag delar stall med flera xx och har stor erfarenhet av rasen och enligt min erfarenhet är de dåliga hovarna en myt.

Ge gärna exempel på vad som är rätt sorts arab och vad den skulle kunna tillföra, för hur trevlig jag än tycker att rasen är har jag svårt att se vad den kan tillföra dagens halvblodsavel.

Araber av främst ryska och till viss del polska linjer samt franska araber. Den ska också ha ha tävlat i ridgrenar på hög nivå och tex i Tyskland finns det sådana araber. Det finns inte någon sådan arab idag i Sverige kan jag tillägga. Jag håller med om att de inte har något att tillföra i dressyraveln utan snarast ft-aveln.
 
Araber av främst ryska och till viss del polska linjer samt franska araber. Den ska också ha ha tävlat i ridgrenar på hög nivå och tex i Tyskland finns det sådana araber. Det finns inte någon sådan arab idag i Sverige kan jag tillägga. Jag håller med om att de inte har något att tillföra i dressyraveln utan snarast ft-aveln.

Vad skulle de tillföra?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Uppfödaren, dressyrryttaren och tidigare hingsthållaren Peter Granath i Mantorp brinner för det engelska fullblodet. Han har reagerat på...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp