Behövs arab/fullblod i ridhästaveln?

Gamla "militärstammen" var inte särskilt homogen utan det var alla möjliga hästar, och även en del min sagt svårhanterliga som trots det behölls. Hästmänniskorna har nog ändrat sig mer än hästarna :)

Självklart fanns även då individer som var annorlunda. De var inte alltid mildare i huvudet. Absolut inte. Men inte lika fysiskt känsliga.
Varken lika rörliga i sidled och lätta att rubba balansen på eller lika explosiva. Och framför allt inte lika överrörliga och med lika stor gång. Överrörlighet med stor gång ihop med känslig trut är väldigt mkt svårare att rida för en obalanserad och okoordinerad/oskolad ryttare än de av modell hårig playwoodskiva som fanns mer av förr.
De av modell 1 får oftare felridningsskador.

Det är liksom ngt alla vet och övriga inom rehab är ense om.

Sen behövde man med de gamla hästarna skola dem mer för att lyckas rida tex byten i serier etc. Idag är hästarna så fysiskt begåvade att det går även när de inte är riktigt lösgjorda och i balans etc. Och då får vi också slitageskador och vi är inne på de rutinmässiga rundsmörjningarna som idag i vissa kretsar bara ses som att byta olja på bilen och inte en skada.
 
Jo det förstås. Men jag tror att det finns en marknad ändå, det är ju förhållandevis få hästar som ändå blir bra tävlingshästar? Eller? Menar du som insatt uppfödare att man inte kan få ett ruttet lingon för en trevlig halvblodshäst av god modell och med en korrekt uppfödning? Det vore trist i så fall. Men så kanske det är, vad vet jag.

Hur mycket vill du betala för ett snällt halvblod att hobbyrida?
Vad tror du det kostar att ta fram det?

Det skiljer liksom så lite pengar i kostnaden att tillverka en gångartskanon mot en tanthäst.
Men det kan skilja iaf 100 000 i pris vid försäljning. Och då pratar vi inte ens om inridningskostad/utbildning eller topphästar.
 
Hur mycket vill du betala för ett snällt halvblod att hobbyrida?
Vad tror du det kostar att ta fram det?

Det skiljer liksom så lite pengar i kostnaden att tillverka en gångartskanon mot en tanthäst.
Men det kan skilja iaf 100 000 i pris vid försäljning. Och då pratar vi inte ens om inridningskostad/utbildning eller topphästar.
Intressant att det är så dyrt att ta fram halvblod. Finns det inga billigare hingstar då som ger ett lägre pris för att ta fram avkomman men då med ett mkt bra temperament som nedärvs? Försäkring och foder etc etc är ju detsamma som för en tävlingshäst. Jag har ingen aning vad jag skulle vilja betala för en sådan individ det beror på, men närmare 100 000 än 30 000 i alla fall.
 
Sen behövde man med de gamla hästarna skola dem mer för att lyckas rida tex byten i serier etc. Idag är hästarna så fysiskt begåvade att det går även när de inte är riktigt lösgjorda och i balans etc. Och då får vi också slitageskador och vi är inne på de rutinmässiga rundsmörjningarna som idag i vissa kretsar bara ses som att byta olja på bilen och inte en skada.
Eller så beror skadorna mer på hur man rider och använder hästarna idag jämfört med förr.
 
Eller så beror skadorna mer på hur man rider och använder hästarna idag jämfört med förr.

Både och skulle jag tro. De överrörliga tål mindre felridning.
Men många idag pressar och hetsar med att hoppa högre än man är redo för, rida svårare rörelser än man är redo för etc.
 
Intressant att det är så dyrt att ta fram halvblod. Finns det inga billigare hingstar då som ger ett lägre pris för att ta fram avkomman men då med ett mkt bra temperament som nedärvs? Försäkring och foder etc etc är ju detsamma som för en tävlingshäst. Jag har ingen aning vad jag skulle vilja betala för en sådan individ det beror på, men närmare 100 000 än 30 000 i alla fall.

Räkna på vad semin och tillhörande undersökningar kostar, sen foder och övriga kostnader för morsan innan fölet ens är ute och därefter kostnaden för fölet tills du kan sälja.
Det är det dyra i att ta fram föl. Hingstens kostnad är inte det värsta.

De flesta vill inte betala 100 k för en myshäst sas. Ville fler det skulle inte så många svenska uppfödare sluta.
 
Intressant att det är så dyrt att ta fram halvblod. Finns det inga billigare hingstar då som ger ett lägre pris för att ta fram avkomman men då med ett mkt bra temperament som nedärvs? Försäkring och foder etc etc är ju detsamma som för en tävlingshäst. Jag har ingen aning vad jag skulle vilja betala för en sådan individ det beror på, men närmare 100 000 än 30 000 i alla fall.
Jag betäckte förra året. Använde Hip Hop, en äldre, väl beprövad hingst med många avkommor som kommit långt upp i klasserna, både i dressyr, hoppning och fälttävlan. Man får se honom som billig i det här sammanhanget och jag har hittills betalat i runda slängar följande:

Semin: 13125:- + att jag körde ca 4 * 3 mil för att hämta
Veterinär, undersökning, UL, antibiotika, sköljning ca 5000:-
Foster o fölförsäkring ca 3000:-
Medlemsavgift SWB ca 500:-
Extra vaccinering av stoet 500:-
12 månaders mat & husrum för stoet ca 24000:-
Verkningar 1200:-
Försäkring föl ca 6000:-

Dvs jag har haft kostnader på nästan 55 000:- och då har allt gått väldigt smidigt, hon blev dräktig på andra försöket och fölet är fött utan komplikationer, han är nu två veckor gammal. Skulle jag sälja honom som åring utan att gå back så skulle jag behöva ta 80 000:- lätt.
Mitt sto är sålt och de som har köpt henne har valt en hingst där seminet kostar 40 000:- utan frakt, då kan du själv tänka dig vad kostnaderna blir istället.
 
Jag tycker även en hobbyhäst är en häst dom tävlar /kan 1.20 hopp LA dressyr.Dessa är ju 100.00:- kr hästar.Sunda hästar man kan tävla om man vill med och med gott temperament.
 
@MJLee & @Kattennizze Som ett par redan varit inne på kostar det lika mycket att ta fram en "vanlig hobbyhäst" som en "tävlingshäst". Tar du en helt vanlig halvblodshingst åt det billigare hållet och försöker vara ekonomisk med uppstallning och fodring, samt försäkrar så har du då fölet är 6 månader lagt ut cirka 70 000:-. Online skriver många om att den prisbilden på ett föl är "fantasipriser" för ett helt vanligt föl. Så då är frågan, vad skall vi göra? Uppfödare kan ju knappast sponsra amatörer med snälla, sunda och friska hästar.

Därför avlar man med sikte på tävlingshästar med lite högre blod - De är folk beredda att betala en skälig kostnad för.
 
@MJLee & @Kattennizze Som ett par redan varit inne på kostar det lika mycket att ta fram en "vanlig hobbyhäst" som en "tävlingshäst". Tar du en helt vanlig halvblodshingst åt det billigare hållet och försöker vara ekonomisk med uppstallning och fodring, samt försäkrar så har du då fölet är 6 månader lagt ut cirka 70 000:-. Online skriver många om att den prisbilden på ett föl är "fantasipriser" för ett helt vanligt föl. Så då är frågan, vad skall vi göra? Uppfödare kan ju knappast sponsra amatörer med snälla, sunda och friska hästar.

Därför avlar man med sikte på tävlingshästar med lite högre blod - De är folk beredda att betala en skälig kostnad för.
Jag förstår det. Men kostar det inte lika mycket att föda upp t ex nordsvenskar och varmblodiga travare? Varför är de så billiga kan man undra. Eller ponny. Jag ser att t ex Welsh Cob föl brukar kosta runt 25 000 kr, går de uppfödarna back allihopa? Jag har alltså ingen aning vilket märks. Vore kul att veta varför det skiljer sig så mycket!
 
@MJLee & @Kattennizze Som ett par redan varit inne på kostar det lika mycket att ta fram en "vanlig hobbyhäst" som en "tävlingshäst". Tar du en helt vanlig halvblodshingst åt det billigare hållet och försöker vara ekonomisk med uppstallning och fodring, samt försäkrar så har du då fölet är 6 månader lagt ut cirka 70 000:-. Online skriver många om att den prisbilden på ett föl är "fantasipriser" för ett helt vanligt föl. Så då är frågan, vad skall vi göra? Uppfödare kan ju knappast sponsra amatörer med snälla, sunda och friska hästar.

Därför avlar man med sikte på tävlingshästar med lite högre blod - De är folk beredda att betala en skälig kostnad för.
Jag la in alla kostnader för förra årets betäckningar och ingen av dem kom upp i 70.000:- vid 6 mån, men det beror ju mkt på vilken försäkring, var i landet du bor, stall eller lösdrift osv.Sen har jag nöjet att ha en sambo till hovslagare ;).Sen är det synd att det inte finns uppfödarpremier i ridsporten så som i galoppen!
 
Jag förstår det. Men kostar det inte lika mycket att föda upp t ex nordsvenskar och varmblodiga travare? Varför är de så billiga kan man undra. Eller ponny. Jag ser att t ex Welsh Cob föl brukar kosta runt 25 000 kr, går de uppfödarna back allihopa? Jag har alltså ingen aning vilket märks. Vore kul att veta varför det skiljer sig så mycket!

Fjordhäst går back. Ev går det jämnt upp om avkomman säljs som föl, men därefter blir det tyvärr bara förlustaffär.

Under förutsättning att allt går bra med sto och föl förstås, min fyraåring kostade mig 30' redan innan han var född och sedan blev stoet både sjuk och skadad (pga fölningen), så där försvann ytterligare minst 30'. För att inte tala om sårskadan han hade i vintras, som kostade iaf 10' i veterinärkostnader, uppstallning och bandage.

Idag skulle jag kunna köpa en likvärdig häst för 25'...
 
Jag la in alla kostnader för förra årets betäckningar och ingen av dem kom upp i 70.000:- vid 6 mån, men det beror ju mkt på vilken försäkring, var i landet du bor, stall eller lösdrift osv.Sen har jag nöjet att ha en sambo till hovslagare ;).Sen är det synd att det inte finns uppfödarpremier i ridsporten så som i galoppen!
Vad kostade din uppfödning då? Om du vill skriva det naturligtvis!
 
Jag förstår det. Men kostar det inte lika mycket att föda upp t ex nordsvenskar och varmblodiga travare? Varför är de så billiga kan man undra. Eller ponny. Jag ser att t ex Welsh Cob föl brukar kosta runt 25 000 kr, går de uppfödarna back allihopa? Jag har alltså ingen aning vilket märks. Vore kul att veta varför det skiljer sig så mycket!

Varmblodiga travare är inte billiga som föl eller åringar om de har hyfsad stam. Det är när travkarriären är över de är billiga, om de inte har avelsvärde..
 
Problemet är också att har man avlat fram en bra tävlingshäst kan man sälja när den är från föl till 4 år, en hobbyhäst vill folk helst inte köpa före den är minst 6 år.. och sen max 100'. Det är dessutom en ganska mycket svårare kundkrets med krav på att hästen är snäll och säker med allt, stabila resultat och ingen skadehistorik.
 
Tillbaka till regeringsfrågan rider jag fälttävlan så där behövs absolut fullblodet. Jag har själv knappt haft en häst utan minst 50% fullblodsinslag och hade inte kunna tänka mig något annat. De flesta rena fullblod passar mig inte, även om de är väldigt olika. Vi har väldigt många med högt fullblodsinslag som passerar stallet och tycker inte vi har stora problem med munnar och KS, men de kräver kanske en lite annan typ av ridning.
 
Vad kostade din uppfödning då? Om du vill skriva det naturligtvis!
Så nu har jag lagt till de sista kostnaderna.Fölet är nu tre månader och sen stoet åkte på seminstation har de kostat: 34.231:-.Då är inräknat: Stationsavg, Seminering, uppstallning, Språng, tappnavg, expressbrev, tidningstjänst, 90-dygn, vetavgift, caslickop, stoavg, fölförsäkring, stoets försäkring, ensilage, bete ,vet stoet, vet fölet.Det som inte är med är skoning( har sambo som hovis) ca 2-3påsar kraftfoder, pass och ev fölvisning
 
Så nu har jag lagt till de sista kostnaderna.Fölet är nu tre månader och sen stoet åkte på seminstation har de kostat: 34.231:-.Då är inräknat: Stationsavg, Seminering, uppstallning, Språng, tappnavg, expressbrev, tidningstjänst, 90-dygn, vetavgift, caslickop, stoavg, fölförsäkring, stoets försäkring, ensilage, bete ,vet stoet, vet fölet.Det som inte är med är skoning( har sambo som hovis) ca 2-3påsar kraftfoder, pass och ev fölvisning
ungefär vad min gick på åxå
 
@Karoliten & @nightcrawler (av ren nyfikenhet) Kan ni specificera lite närmare vad för kostnader ni haft per kategori för att få ihop den ekvationen?

Jag räknade på den "billiga" av årets ungar och om jag bara räknar hingstavgiften (11250:- inkl. moms), stationsavgift, behandling och sköljning av livmoder, uppstallning i tre dygn, ett spermaskick, försäkring för fölungen, grovfoderkostnad för sto och skoning fram på stoet är jag uppe i 42 000:- innan fölningen. Då är vaccinationer, avmaskning, stoets försäkring, ev. kraftfoder och alla kostnader för fölet efter födseln inte inräknade.
 
@Karoliten & @nightcrawler (av ren nyfikenhet) Kan ni specificera lite närmare vad för kostnader ni haft per kategori för att få ihop den ekvationen?

Jag räknade på den "billiga" av årets ungar och om jag bara räknar hingstavgiften (11250:- inkl. moms), stationsavgift, behandling och sköljning av livmoder, uppstallning i tre dygn, ett spermaskick, försäkring för fölungen, grovfoderkostnad för sto och skoning fram på stoet är jag uppe i 42 000:- innan fölningen. Då är vaccinationer, avmaskning, stoets försäkring, ev. kraftfoder och alla kostnader för fölet efter födseln inte inräknade.
Stationavg+seminering+uppstallning: 2875.Språng +tappning+expressbrev+tidningstjänst: 5313. 90-dygn : 8125. Vetavgift + caslickop: 2500.Stoavg: 340 :- Fölförs: 1425. Stoförs: 2628. Ensilage: 4200 Bete: 1600 Vet sto: 1525 Vet föl: 1475
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Uppfödaren, dressyrryttaren och tidigare hingsthållaren Peter Granath i Mantorp brinner för det engelska fullblodet. Han har reagerat på...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp