Behövs arab/fullblod i ridhästaveln?

Tillbaka till regeringsfrågan rider jag fälttävlan så där behövs absolut fullblodet. Jag har själv knappt haft en häst utan minst 50% fullblodsinslag och hade inte kunna tänka mig något annat. De flesta rena fullblod passar mig inte, även om de är väldigt olika. Vi har väldigt många med högt fullblodsinslag som passerar stallet och tycker inte vi har stora problem med munnar och KS, men de kräver kanske en lite annan typ av ridning.

Lite anknytning till alla frågor. Inom FT kretsar dras inte priset ner av fullblod/arab inslag?
 
La dressyrhingst på fullblod. Stenhårda hovar, superfin mun, oändlig energi och snabb återhämtning. En hovböld på 4 år, aldrig träffat veterinär förutom vaccinering. Hoppade 9-9 nu som 4åring.

Han är ädel på ett annat sätt än rena halvblod och ffa extremt lättränad. Han blir aldrig trött, kondition i överflöd utan träning och aldrig reaktion i ben eller liknande.

Tuff däremot, och explosiv och inget för en obalanserad orutinerad ryttare. Men reder man ut den biten är han otroligt lättriden.
 
Har i en annan diskussion om samma ämne förstått att man hellre lägger halvblodshingst på någon typ av fullblodssto än tvärtom. Låter vettigt. Det finns få xx eller ox- hingstar som godkänns enligt halvblodens premisser.
Detta är något som jag hade kunnat tänka mig att göra.
 
Har i en annan diskussion om samma ämne förstått att man hellre lägger halvblodshingst på någon typ av fullblodssto än tvärtom. Låter vettigt. Det finns få xx eller ox- hingstar som godkänns enligt halvblodens premisser.
Detta är något som jag hade kunnat tänka mig att göra.

Ja, en vettig halvblodshingst på ett arabsto som har gjort något inom ridsporten är mycket mer intressant än en arabhingst på ett halvblodssto. Dock har det inte funnits någon godkänd hingst sedan Elcartero.
 
Man får inte ens sålt hästar till utländska ryttare utan minst 50% fullblod. Så nej, det dras inte ner. Sen tror jag man måste ha angloblod om man ska ha arabinslag.

Intressant. Är det några speciella blodlinjer, hingst eller sto som är mer eller mindre attraktiva?
 
Intressant. Är det några speciella blodlinjer, hingst eller sto som är mer eller mindre attraktiva?
Själv tror jag franska, engelska, irländska och tjeckiska långdistansare.Goda hinderlinjer i galoppen är Tex Sadlers Wells, Kayf Tara, Trempolino, Galileo, Ray of light, Anabaa Blue mm
 
Intressant. Är det några speciella blodlinjer, hingst eller sto som är mer eller mindre attraktiva?
Ja, det är lika viktigt som att välja rätt halvblodshingster ;) Jag är tyvärr inte så påläst, men finns en del rankinglistor på nätet och de flesta bra stammar från samma blodslinjer. Min chef/tränare har flyttat sin avel till Irland och använder ett fullblodsto som har gått national hunt, det måste nog vara något av det bästa.

Sverige har nog använt lite fel hingstar och därav har fullblodet ganska dåligt rykte här.Tycker det är trist att man inte ens har som krav att löshoppa fullblodshingstar..
 
Vi har lite hinderhästar (fullblod) som vi tränar banhoppning med.De hoppar riktigt bra.En e.Verglas ue.Trempolino den andre e.Anabaa Blue ue.Fransk mamma med SF i.De har bra inställning och teknik och speciellt den förstnämnda har mkt bra mod och hinderklok
 
Ja, en vettig halvblodshingst på ett arabsto som har gjort något inom ridsporten är mycket mer intressant än en arabhingst på ett halvblodssto. Dock har det inte funnits någon godkänd hingst sedan Elcartero.

I Danmark finns Zonyx, som är godkänd för halvblodsavel. Det finns en till som jag inte kommer ihåg namnet på.
Självklart kan man inte jämföra en arabhingsts eller fullblodshingsts gångarter och hoppförmåga med en halvblodshingst som är framavlad för ändamålet. Det ska man inte heller, eftersom arab och fullblod inte avlas på de premisserna. Där är det andra kriterier som gäller. Och jag har förstått att det är just dessa andra kriterier som i så fall efterfrågas i halvblodsaveln: uthållighet och samarbetsvilja, snabbhet och spänst.
Själv funderar jag lite på att ta fram en anglo... är det någon som vet vad som är bäst där, fullblodshingst på arabsto eller tvärtom?
Grannen har en anglohingst som hon håller på att förbereda för att avelsvärdera (efter Pakistan undan anglosto med mest fullblod) och man kan ju också leasa en fullblodsmage för ett föl efter honom...
 
Varmblodiga travare är inte billiga som föl eller åringar om de har hyfsad stam. Det är när travkarriären är över de är billiga, om de inte har avelsvärde..

En mindre bra travhäst blir ju billigare. En mindre bra ridhäst blir inte billigare. Där skiljer det mellan dessa.
 
Jag tycker ju om när det ligger lite fullblod i men det är ju mycket för att de ska kunna gå lite fälttävlan också... Hade jag avlat rent dressyr eller hopp hade jag nog inte tyckt det varit nödvändigt.

Mitt sto har xx i 2a och 3e led. En avkomma e. hingst med xx i både första och andra led fick tas bort pga KS. Hon har även en 4-åring e. hingst med närmsta fullbod genom x i 4e led och en 1-åring e. hingst med xx i 2a led. Jag har varit lite orolig för ryggarna på dem också, ffa den lilla, men det blir väl att vänta och se helt enkelt.

Jag skulle inte ha något emot arabblod heller om det är rätt hingstar som även har egen prestation. Har stått i samma stall som en ox-hingst som tävlat Int II och en yngre som gått PSG och är på väg upp. Men man kan nog inte förvänta sig att förstakorsningarna blir lika bra som rent prestationsavlade varmblod.
 
Nån som vet vad som blir bäst om man vill tillverka en anglo; arabhingst på fullblodssto eller tvärtom?

Om man vil ha en så stor avkomma som möjligt så borde väl arabhingst på fullblodssto vara lämpligast? Men annars kan jag inte se att det skulle spela så stor roll, viktigare att avla på bra individer som matchar varandra.

F.ö. mtp avkommans värde så brukar inte de med 50% arab vara särskilt eftertraktade vad jag sett. Så om tanken är att ta fram en sportshäst för salg känns det säkrare att göra en anglo/fullblod-korsning.
 
Finns det några uppfödare i Sverige som bara föder upp FT hästar i lite större skala? Det finns väl ett berömt stuteri i England (?) som är lite FT motsvarighet till Zangersheide. Och googlar man lite snabbt verkar det finns en hel del som föder upp FT i större skala. Och som @Wilisia redan sagt de ligger väldigt högt i blod. Synd att bra allroundhästar med stabilt temperament och i allmänhet sunda värderas så lågt i Sverige.

En parantes, satt och läste lite om fransk FT uppfödning och wow (nu vet jag inte hur representativa de är naturligtvis) men deras hästar verkar leva ett härligt sunt liv med stora lummiga hagar. Är det någon som importerat från Frankrike? Man läser så mycket om tyska och holländska hästar som inte får röra sig mycket ute men det verkar inte vara fallet i Frankrike.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Uppfödaren, dressyrryttaren och tidigare hingsthållaren Peter Granath i Mantorp brinner för det engelska fullblodet. Han har reagerat på...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp