Bekväm skyddsväst!

delejfi

Trådstartare
Jag började rida i höstas (det bästa jag gjort och predikar det för alla) och eftersom jag är gammal nog att inte vara tvungen att ha skyddsväst (30plus) så slopade jag den efter ett tag eftersom den var klumpig och obekväm.
Dumt gjort. Men vart hittar jag en bekväm väst? De på ridskolan är hårda och obekväma.
 
Åk till närmsta hästbutik och prova:)

Jag har själv samma fråga som TS och jag har testat att prova olika västar. Ingen var bra. Jag vet inte heller hur man kollar om en väst sitter som den ska. Så jag väntar spänt på att folk hoppar in i tråden och ger förslag på bra märken och vad man ska kolla efter då man provar västar.
 
Västar med paneler brukar vara mer mjuka och följsamma. Jag har en Racesafe och är nöjd :) Finns en som heter Tipperary som jag tycker ser ännu skönare ut.
 
jag har en gammal förlaga till airowear outlyne som jag gillar riktigt mycket. den är mjuk trots att den inte har paneler. Outlyne ska ju vara ännu mjukare i materialet och jag vet inte en enda person som inte är nöjda med sina outlynevästar, både barn och vuxna. Dainese känner jag två tjejer som har och de verkar nöjda, själv har jag inte provat den men den är TUNG!

Edit: tung som i väger massor, inte asfet.

De tycker iofs att den är asfet trots att den är tung men ja. Den väger en hel del men ska tydligen inte kännas så jobbig att ha på sig.
 
:D:)
Jag har själv samma fråga som TS och jag har testat att prova olika västar. Ingen var bra. Jag vet inte heller hur man kollar om en väst sitter som den ska. Så jag väntar spänt på att folk hoppar in i tråden och ger förslag på bra märken och vad man ska kolla efter då man provar västar.

Men det är därför man ska prova i en butik, för förhoppningsvis kan någon som jobbar där hjälpa till att prova ut en;)

Sen beror det ju på vad man tycker är "bra" västar, vet att många rekommenderar racesafe, men dom passar inte mig - ingen bra väst för mig. Jag har en outlyne Airowear som jag tycker om. Den är mjuk och finns i olika längder och bredder = passar många:)
 
:D:)

Men det är därför man ska prova i en butik, för förhoppningsvis kan någon som jobbar där hjälpa till att prova ut en;)

Sen beror det ju på vad man tycker är "bra" västar, vet att många rekommenderar racesafe, men dom passar inte mig - ingen bra väst för mig. Jag har en outlyne Airowear som jag tycker om. Den är mjuk och finns i olika längder och bredder = passar många:)

Jag var i butik och provade. Var skulle jag annars göra det? Men butiken var Granngården och de kan väl inte mer än jag om jag nu hittar någon personal som kan hjälpa till. Jag tycker det är sjukt dåligt med ridsportbutiker här. Ska jag till någon annan butik måste jag åka längre bort än jag för det mesta har tid och lust till.
 
Jag HATAR säkerhetsvästar! Så jag har aldrig använt dem, trots halvgalen häst. Men så har jag oundvikligen blivit äldre och när jag skulle rida in min unghäst insåg jag att det kan vara bra med väst ett tag iaf. Så jag köpte en Dainese, definitivt den mest bekväma väst som finns, om man nu tvunget ska ha nån;) (vilket är bra)
 
Kolla på Racesafe. :) Den är så bekväm att jag har ett par ggr cyklat hem från stallet med den på mig, har liksom glömt bort den :D

De är lite dyra men är man i vuxen ålder o har slutat växa har man den ju i flera år.

Säljs av Hööks t ex. Läs all måttinfo o beställ, du kan alltid byta om du får en som inte passar.

(Tror att Hööks även säljer Outlyne)
 
Jag rekommenderar ett ryggskydd. Har använt mitt i över 10 år. Hööks har med ett i nya katalogen. Man tänker inte på att man har på sig det.
 
Rekommenderar Airowear Outlyne. Har en själv och det var verkligen den enda som passade mig av alla märken jag provade, och anledningen att den passade var för att den finns i oändligt med storlekar. Jag själv har t.ex. en herrstorlek för att passa min raaaka kropp :D På mig slutade racesafe så att två revben var helt oskyddade när västen passade i övrigt= obekvämt och dålig säkerhet.

Men outlyne (om du får till storleken bra) tror jag är svårslagen när det gäller bekvämlighet just iom att hela västen flexar och inte bara i "skarvarna" mellan panelerna som många andra västar. Jag tror inte att det går att köpa en väst utan att testa så man får nog ta en dag och åka till närmsta stad som kanske har ett par olika ridsportbutiker och prova, prova, prova.. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 714
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 211
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp