Bukefalos 28 år!

Bekymmer: Var regga fölungen?

Skugga

Trådstartare
Jag har ett föl e. godkänd halvblodshingst u. ridponnysto som kommer växa över och bli storhäst. Hur tycker ni att jag ska regga fölet? Fölet är en hingst som ska kastreras, så ingen vidare avel är planerad.

Stoet är stambokförd med RPXXXX F i ASRP.

Fölet får väl du grå papper i ASRP?

Vilken färg får det i ASVH? Grå där också? Är treårstest o. dyl. öppet för fölet då?

Blir inte klok på någon av föreningarnas hemsidor och svar på mail kan jag ju drömma om... ;-)
 
Hos SWB blir det gråa papper, ja och du får delta i treårstest, tror det står något om att man har andrahandsplats om det blir många eller något däremot.

Jag funderar på om en ridponny inte är billigare att försäkra än ett halvblod... kan vara värt att kolla upp?
 
Tack för snabbt svar!

Jo, tidigare har jag ju resonerat så att ridponny blir billigare att regga och försäkra (?), men har jag möjlighet att delta i fölbedömning, treårstest osv blir det ju en helt annan femma. Jag tog för givet att det måste vara helgrönt om man skulle vara med där...
 
Jag slog på det nu. För föl hos SWB är alla registrerade hos dem välkommna och för 3+4års är det förtur för gröna papper, men alla registrerade är välkommna.

Jag kan inte ridponny, så sitter och försöker sätta mig in i deras direktiv... Jag vet inte vad F:et betyder? Beroende på stoet läser jag det som att du kan få gula, vita eller gråa papper i ASRP.
 
Stoet (mamman) är stambokförd i ASRP och i registret på deras hemsida så står det just så: Stoets Namn RPXXXX F. Jag vet inte själv vad det stod för, men antog att det hade med pappren att göra. Står även så på Blå basen.

Stoet (mamman) är e. gdk ridponnyhingst PB, u. ridponnysto A. Stoets mor A är u. russ e. ej gdk hingst med okända föräldrar.
 
Du har möjlighet att visa honom men hästen bedöms som en rasren SWB. Är den inte så stor får den poängavdrag på typen. Har den rörelser som inte ser ut som SWB får den lägre poäng eftersom hästarna bedöms enligt föreningens rasstandard och man inte tar hänsyn till om de är korsningar.

Om treårstest och kvalitetsbedömning var viktigt för mig skulle jag registrera som ridponny eftersom han då kommer att bedömas som ridponny.
 
För mig är det en självklar ridponny, de har ju, som Görel skriver, treårstest och kvalitetsbedömning på ponny också, och inte att glömma årgångschampionat.
 
@Görel @SusieQ

Jodå, visst finns det treårstest och kvalitetsbedömning även på ridponny! Det är jättebra!

Problemet för mig med denna fölunge är ju det att ASRP drar ner en hel del på överhöjdare. Jag har viss erfarenhet av testen inom båda förbunden och tror faktiskt på bättre chanser hos SWB än ASRP. Fölet kommer bli minst 165 cm.
 
Beroende på vad som finns bakom stoet, har den minst 12,5% welsh i sig (vilket många ridponnyer har) är den fullt välkommen att grundregistreras som welsh partbred i swf och har då full tillgång till samtliga ungponnyaktiviteter. Den registreras då som welsh partbred large.
 

Liknande trådar

F
Avel En fundering... Vad "betalar" sig bäst i slut ändan...? Har ett swb sto m gröna papper o fått en fölunge efter icke godkänd swb...
Svar
16
· Visningar
1 771
Senast: fritzo
·
Hästmänniskan Har "råkat" köpa en häst utan pass och tänkte ta och fixa det nu. Men har letat på ASVHs hemsida och jag blir inte klok på vilka papper...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: Linda80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp