Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Zoya

Trådstartare
Bensin- och dieselpriset har nu nått en historiskt hög toppnotering och från och med idag kostar 1 liter bensin skyhöga 16,16 kr/l och diesel 16,06 kr/l. Samtidigt har råvarupriset aldrig varit så lågt som det är idag utan den största posten i priset består av skatter. Nästan 10 kr/l består av skatt samt skatt på skatt. Dessutom införde nuvarande regering en årlig indexhöjning på drivmedelsskatten (smyghöjning) år 2015 trots att de 2014 gick till val på att inte höja drivmedelsskatterna.

Nya bensinsmällen

Vad har ni för tankar angående detta och hur kommer detta påverka just dig?
 
Bensin- och dieselpriset har nu nått en historiskt hög toppnotering och från och med idag kostar 1 liter bensin skyhöga 16,16 kr/l och diesel 16,06 kr/l. Samtidigt har råvarupriset aldrig varit så lågt som det är idag utan den största posten i priset består av skatter. Nästan 10 kr/l består av skatt samt skatt på skatt. Dessutom införde nuvarande regering en årlig indexhöjning på drivmedelsskatten (smyghöjning) år 2015 trots att de 2014 gick till val på att inte höja drivmedelsskatterna.

Nya bensinsmällen

Vad har ni för tankar angående detta och hur kommer detta påverka just dig?

Idioti, de gör sitt bästa för att stänga ner Norrland/landsbygden där man är beroende av bil för att kunna bo och leva. Och nej, det finns inga realistiska alternativa lösningar idag (el etc).

Fram för mer alternativa/förnyelsebara dieselkällor!
 
Ett ord: Förjävligt.
Slår extra hårt mot landsbygden. Rent allmänt tycker jag också att bensinskatterna är alldeles för höga.


Som tur var betalar jag inte bensinen för min egna bil (det gör min chaufför :p ), men den drar ca. 1.5 l/milen utan släp och 3.5 l/milen med hästsläp. Jag vill inte ens längre räkna på vad bara bränslekostnaderna till/från en ordinär tävling kostar....
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Alltså... kände idag att jag måste börja åka buss till jobbet, men enkel resa kostar 31 kr för 11 km så tror inte att jag tjänar något på att åka buss, förstår inte hur de tänker. Om man åker ofta blir det förvisso billigare, men jag åker till det jobbet ca 2 ggr i veckan så det blir ingen märkbar skillnad. Plus att jag förlorar ca en timme i tid med promenade till och från buss osv.
 
Avdragen man kan göra på skatten för resor till och från jobbet känns rätt så futtiga helt plötsligt. 18,5 kr/mil, och där ska bensin+slitage räknas in. Det känns ju tyvärr inte som att det blivit smidigare för de som bor på landsbygden direkt.
 
Vad har ni för tankar angående detta och hur kommer detta påverka just dig?

Nuvarande regering har gått hårt ut med att fördyra vardagen genom skattehöjningar för energi.

Igår fick jag faktura på nätavgiften från Ellevio, med en ny härlig post om energiskatt på dryga 2000kr (betalar kvartalsvis så ca 8-9 tusen per år i en ny energiskatt blir det).
Och så fördyras vardagen i och med ökade bränslekostnader.

Konsekvensen för mig blir att det blir dyrare att värma min bostad, respektive dyrare för mig att ta mig till och från jobbet.
Men det är väl den "enda" konsekvensen antar jag.
 
Som tur var betalar jag inte bensinen för min egna bil (det gör min chaufför :p ), men den drar ca. 1.5 l/milen utan släp och 3.5 l/milen med hästsläp. Jag vill inte ens längre räkna på vad bara bränslekostnaderna till/från en ordinär tävling kostar....

Byt bil.
Så bränsleslukande monster är inte vanligt.
Drar bilen så mycket bränsle så ska det kosta...
 
Som tur var betalar jag inte bensinen för min egna bil (det gör min chaufför :p ), men den drar ca. 1.5 l/milen utan släp och 3.5 l/milen med hästsläp. Jag vill inte ens längre räkna på vad bara bränslekostnaderna till/från en ordinär tävling kostar....

Vansinne, det gör inte min Volvo V40 (gammal, 2002) ens om jag våldgasar (vilket händer :angel:). Det är något fel på bilen om den drar så mycket. När min bil drog som mest i vintras låg den på litern ungefär (pga vinterdäck och extremt dåligt väglag, lössnö är inte bra för bränsleförbrukningen...).

Edit: Jag tror inte jobbilen (stenålders King Cab, diesel) drar så mycket...
 
Senast ändrad:
Vansinne, det gör inte min Volvo V40 (gammal, 2002) ens om jag våldgasar (vilket händer :angel:). Det är något fel på bilen om den drar så mycket. När min bil drog som mest i vintras låg den på litern ungefär (pga vinterdäck och extremt dåligt väglag, lössnö är inte bra för bränsleförbrukningen...).

Precis.
Min gamla SAAB 9000 drog omkring en liter bensin milen utan släp när det var som kallast i Norrbotten. Sedan fortsatte den dra så mycket när det blev vår. Lite törstig, tyckte jag. Det fick sin förklaring när pappa skulle hjälpa mig att byta olja. Den var i stort sett tom (skäms över att jag inte hade kollat men till mitt försvar kan jag säga att det var min första egna bil och jag hade inte riktigt koll; bilen klarade en 130 mil tur enkel väg tom på olja utan konsekvenser).
När den fick ny motorolja hamnade förbrukningen på ungefär 0.8 vilket nog får anses som OK för en så pass tung bil som den ändå var. Den var av årsmodell 1989.
 
Precis.
Min gamla SAAB 9000 drog omkring en liter bensin milen utan släp när det var som kallast i Norrbotten. Sedan fortsatte den dra så mycket när det blev vår. Lite törstig, tyckte jag. Det fick sin förklaring när pappa skulle hjälpa mig att byta olja. Den var i stort sett tom (skäms över att jag inte hade kollat men till mitt försvar kan jag säga att det var min första egna bil och jag hade inte riktigt koll; bilen klarade en 130 mil tur enkel väg tom på olja utan konsekvenser).
När den fick ny motorolja hamnade förbrukningen på ungefär 0.8 vilket nog får anses som OK för en så pass tung bil som den ändå var. Den var av årsmodell 1989.

Helt rimligt. Min SAAB 9-3 från 2000 låg på ca 0,85 på sommaren på slutet och då var topplocket på väg att ge sig så jag tankade kylarvätska... Innan var det ca 0,7-0,75 l. På vintern normalt kring litern.
 
Som tur var betalar jag inte bensinen för min egna bil (det gör min chaufför :p ), men den drar ca. 1.5 l/milen utan släp och 3.5 l/milen med hästsläp. Jag vill inte ens längre räkna på vad bara bränslekostnaderna till/från en ordinär tävling kostar....

Jösses. Jag som tyckte att min fyrhjulsdrivna, gamla, automatväxlade bil drog mycket. Den låg på 1,1 liter/mil och pga det så bytte jag bil. En nyare bil, en manuellt växlad eller icke fyrhjulsdriven är lätt(!) att få så att den drar mindre. Min mors sambo har skaffat sig en helt ny bil i år. Den går att dra släp med och den drar (utan släp) ungefär 0,5 liter/mil. Det är ändå en normalstor kombi, automatväxlad.
 
Jösses. Jag som tyckte att min fyrhjulsdrivna, gamla, automatväxlade bil drog mycket. Den låg på 1,1 liter/mil och pga det så bytte jag bil. En nyare bil, en manuellt växlad eller icke fyrhjulsdriven är lätt(!) att få så att den drar mindre. Min mors sambo har skaffat sig en helt ny bil i år. Den går att dra släp med och den drar (utan släp) ungefär 0,5 liter/mil. Det är ändå en normalstor kombi, automatväxlad.

Automatlådorna har blivit så vansinnigt mycket bättre. Plus att det är VÄLDIGT lätt att bli slö av att köra dem och tycka att manuell är skitjobbigt :angel: :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp