Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Så många bilder i den här tråden. Påminner om hur det såg ut i de amerikanska diskussionsforumen innan deras val; när högerextremisterna och deras ryska trollkompisar frenetiskt postade de memes de blivit serverade, med hånfulla budskap om Hillary Clinton - allt för att få Trump vald.
 
Ser att flera reagerat på detta men jag tror inte att någon frågat det jag undrar över: innebär detta att din pappa alltså kör dig till skolan, hämtar dig i skolan, kör dig hem eller till stallet, ev från hemmet till stallet och hämtar dig sedan i stallet igen? Varje dag?
Jag påpekade det tidigare. Helt bisarrt att pappan skjutsar såna sträckor. Min pappa hade nog skrattat åt mig om jag bett honom skjutsa mig fem kilometer redan då jag var typ åtta år. Man cyklar eller åker buss.
 
Landsbyggdsriksdagen avslutades idag och enligt pressmeddelandet så, intressant nog, nämnde man inte bensinpriset utan framhävde:

Landsbygdsriksdagens deltagare tycker att:

Ökat bostadsbyggande & bättre möjligheter till resor och transporter
Digitalisera hela Sverige
Skapa bättre service & trygghet
Ge mer lokalt inflytande


är de viktigaste frågorna för utveckling av landsbygden.

Detta bör göras genom att:

  • Fatta beslut som inte påverkar landsbygderna negativt
  • Förenkla regelverk och projektadministration samt minska byråkratin
  • Främja lokal finansiering, lokalt inflytande och civilsamhället
  • Förändra synen på och bilden av landsbygden

https://www.landsbygdsriksdagen.se/uttalande-en-politik-for-att-hela-sverige-ska-leva/

Bättre möjlighet till resor och transporter läser jag som bättre lokaltrafik inte sänkta bensinpriser.
 
Folk är lata, sänker man bränslekostnaden, kan man ju köra lite längre för att komma till ett större köpcentrum i någon stads utkant, istället för att krångla med att parkera bilen och byta färdmedel. Så gillar man mer biltrafik, så visst.
Sänker man bränslekostnaderna så innebär det att landsortsborna får lite billigare att komma till samhällsservice (vilket i sig är dumt, för då lever de längre) billigare till jobb och billigare att åka och handla. Om du inte vill ha bil, så flytta in till staden, där får du subventionerade färdmedel (som landsortsborna är tvinade att medfinansiera) Men som sagt mijömuppar med fokus på fel saker finns det gott om ;)
 
Landsbyggdsriksdagen avslutades idag och enligt pressmeddelandet så, intressant nog, nämnde man inte bensinpriset utan framhävde:

Landsbygdsriksdagens deltagare tycker att:

Ökat bostadsbyggande & bättre möjligheter till resor och transporter
Digitalisera hela Sverige
Skapa bättre service & trygghet
Ge mer lokalt inflytande


är de viktigaste frågorna för utveckling av landsbygden.

Detta bör göras genom att:

  • Fatta beslut som inte påverkar landsbygderna negativt
  • Förenkla regelverk och projektadministration samt minska byråkratin
  • Främja lokal finansiering, lokalt inflytande och civilsamhället
  • Förändra synen på och bilden av landsbygden

https://www.landsbygdsriksdagen.se/uttalande-en-politik-for-att-hela-sverige-ska-leva/

Bättre möjlighet till resor och transporter läser jag som bättre lokaltrafik inte sänkta bensinpriser.
Landsbygdsrksdagen (härligt evenemang btw!) fokuserar helt rätt inte på deltaljer utan vill se övergripande förändringar.

Drivmedelspriser är faktiskt en detaljfråga - om än viktig. Det finns en mängd frågor att arbeta med.

(...vill man, så kan man räkna in drivmedelspriser i "Fatta beslut som inte påverkar landsbygderna negativt")
 
Landsbygdsrksdagen (härligt evenemang btw!) fokuserar helt rätt inte på deltaljer utan vill se övergripande förändringar.

Drivmedelspriser är faktiskt en detaljfråga - om än viktig. Det finns en mängd frågor att arbeta med.

(...vill man, så kan man räkna in drivmedelspriser i "Fatta beslut som inte påverkar landsbygderna negativt")
Logistik är livsviktigt och viktigare ju längre ut i periferin man befinner sig. Därmed även priset på den logistiken. Alltså är fordonsbeskattning, avgifter och drivmedelsbeskattning av yttersta vikt för landsbygden. Låt miljömupparna härja i stan och låt oss som bor här ute vara i fred.
 
Sänker man bränslekostnaderna så innebär det att landsortsborna får lite billigare att komma till samhällsservice (vilket i sig är dumt, för då lever de längre) billigare till jobb och billigare att åka och handla. Om du inte vill ha bil, så flytta in till staden, där får du subventionerade färdmedel (som landsortsborna är tvinade att medfinansiera) Men som sagt mijömuppar med fokus på fel saker finns det gott om ;)

På landsbygd måste du köra bil som du säger, spelar inte så stor roll vad bränslet kostar. Har man valt att bosätta sig långt från jobb, får man räkna med att det kan bli dyrare att pendla än vad det var tänkt, etc. Bilkramare med fokus på fel saker finns det gott om. ;-)
 
På landsbygd måste du köra bil som du säger, spelar inte så stor roll vad bränslet kostar. Har man valt att bosätta sig långt från jobb, får man räkna med att det kan bli dyrare att pendla än vad det var tänkt, etc. Bilkramare med fokus på fel saker finns det gott om. ;-)
Som jag sa miljömuppar finns det gott om. Undrar vad som skulle hända om lokaltrafiken skulle betala sina kostnader på samma vis som vi för bilen..ca 30% går till vägunderhåll resten till statskassan...undrar om 5000 spänn skulle räcka till ett månadskort då ;) Men vi kan ju återta den den gamla rovriddartraditionen...stoppa alla transporter på vägarna som passerar landsbygden och under vapenhot avkräva vägtull...undrar vad du skulle leva av då?
 
Som jag sa miljömuppar finns det gott om. Undrar vad som skulle hända om lokaltrafiken skulle betala sina kostnader på samma vis som vi för bilen..ca 30% går till vägunderhåll resten till statskassan...undrar om 5000 spänn skulle räcka till ett månadskort då ;) Men vi kan ju återta den den gamla rovriddartraditionen...stoppa alla transporter på vägarna som passerar landsbygden och under vapenhot avkräva vägtull...undrar vad du skulle leva av då?

Jag byter gärna standard och pris på ditt boende mot det trånga och dyra boendet i stan. Undrar vad man får på landsbygden för 3 miljoner som inte är direkt billigt för storstaden. Undrar dessutom vad det kostar, som statsortsborna betalar (mer) i skatt för, för underhåll och nybyggnad av vägar som landsortsbor är beroende mer av än bensin. Hälsningar till alla landsbygdsmuppar.

Miljömupparna i storstäderna skulle leva på importerade kläder, livsmedel och annat som kan flygas in i värsta fall eller forslas med båt och en fungerande byråkrati, skola vård och omsorg - och innan du svarar så ja, de kommer att ha resurserna som krävs för att köpa varorna i fråga. Vad skulle landsortsmupparna leva på när de inte kan transportera råvarorna de behöver för att få råd med kläder mat och vitvaror? För att inte prata om vårdpersonal, läkemedel och utbildning. Båda behövs, tro det eller ej.

Dessutom, hur ska landsortsmupparna få tillgång till de bilar som kräver bensin? I princip alla biltillverkning sker idag utomlands. Eller för den delen vapen och ammunition som krävs för att jaga och få det till landsbygden. Men du har rätt, rovriddare med häst är svaret. Och att gå tillbaka till att skörda utan maskiner eller gödningsmedel till hästarna och korna och andra djur (eftersom ingen bensin kommer att kunna forslas dit på ett sätt som ger vinst). Vilket är precis vad vissa extrema miljömuppar förespråkar så då är miljö och landsortmuppar överens. Hurra.
 
r
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
Bor inte du i Stockholm?
 
20 min ifrån.

Recommended at starkt cykel. Billig, lätt att parlera och ta sig fram, avgasfri och gratis lätt motion och frisk luft!

Jag hade 6km enkel väg till stallet över den skånska slätten - hälften på oplogad grusväg. Gick finfint att cykla året runt i tre år. I ytterst dåligt väder kunde jag be föräldrarna om skjuts, men inte på nyårsaftonsmorgon då skaren låg på och jag fick släpa cykeln över/genom snön för att komma fram i tid till morgonfodringen klockan 7.

Är man inte rörelsehindrad eller måste släpa på tunga laster jämt o ständigt har jag svårt att tro att någon i en storstadsmiljö är bilberoende.

Där jag bor (London) är bilägande så svårt o dyrt att jag inte känner någon under 35 med bil, och en promenad på 40 minuter är ett rimligt promenadavstånd, och det är inte sällan snabbare än andra alternativ (med undantag cykel)
 
Bättre möjlighet till resor och transporter läser jag som bättre lokaltrafik inte sänkta bensinpriser.
Det är min uppfattning också.
Jag bor förvisso på landet, om än inte i glesbygd av norrländsk magnitud, och är beroende av bil för både jobbpendling och fritid. Men själv skulle jag prioritera kollektivtrafik (det saknas helt där jag bor) långt före nån krona billigare bränsle.
 
Det är min uppfattning också.
Jag bor förvisso på landet, om än inte i glesbygd av norrländsk magnitud, och är beroende av bil för både jobbpendling och fritid. Men själv skulle jag prioritera kollektivtrafik (det saknas helt där jag bor) långt före nån krona billigare bränsle.

I Stockholm har man börjat med att längs vissa ytterstationer på pendeltågen fixa parkeringsplatser för både bil och cykel så de som bor längre ut kan köra bil till stationen och sedan ta tåget resten av vägen till jobbet. Och jovisst det blir mer meckigt att behöva passa tågen än att köra hela vägen från jobbet till hemmet. Men det kanske kan vara en rimlig kompromiss.
 
Det är min uppfattning också.
Jag bor förvisso på landet, om än inte i glesbygd av norrländsk magnitud, och är beroende av bil för både jobbpendling och fritid. Men själv skulle jag prioritera kollektivtrafik (det saknas helt där jag bor) långt före nån krona billigare bränsle.

Fast samtidigt tror jag vi alla måste inse att kollektivtrafik inte är lösningen för alla. För en hyfsad del av befolkningen är och förblir billiknande transport i solitud det effektivaste transportsättet - by far.

De bussar med 50 platser som går förbi ute i min omgivning (6km till busshållplats) ett par gånger om dagen med 2-3 resenärer i snitt, är inte en bra lösning. Nu kommer anropsstyrd och närtrafik alltmer och det är en bra utveckling!
 
Som jag sa miljömuppar finns det gott om. Undrar vad som skulle hända om lokaltrafiken skulle betala sina kostnader på samma vis som vi för bilen..ca 30% går till vägunderhåll resten till statskassan...undrar om 5000 spänn skulle räcka till ett månadskort då ;) Men vi kan ju återta den den gamla rovriddartraditionen...stoppa alla transporter på vägarna som passerar landsbygden och under vapenhot avkräva vägtull...undrar vad du skulle leva av då?

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Blir mörkrädd av denna tråd. Ja - det är ett problem att landsbygden hamnar i kläm när vissa typer av styrmedel implementeras. Ja - det är ett problem att vissa grupper ”straffas” av dessa höjningar.

Men grundproblemet ligger ju i att vi vant oss vid att vara så förbannat bekväma, att saker inte ska kosta någonting och att vi kunna lägga merparten av vår inkomst på nöjen. Många människor använder bilen på ett sätt som är helt oförsvarbart (se exempel i tråden). Det är väldigt enkelt att skylla på någon annan (i detta fall regeringen), men jag tycker det känns betryggande att de faktiskt gör någonting, trots att de troligtvis inte kommer mötas av positivitet från gemene man.

Det satsas massor på utbyggnad av cykelnätverk, kollektivtrafik och hållbar samhällsplanering just nu, som självklart kostar pengar. Eftersom bilen varit högsta prioritet i samhällsplaneringen under de senaste 50 åren så är det klart att det tar tid att ändra, och bor man på landsbygden kommer man troligtvis alltid ha något typ av fordonsbehov. Men det är SÅ många som tror sig vara bilberoende, men egentligen hade kunnat ta sig fram utan problem med andra färdmedel, främst i storstäderna då såklart.

Förstår att det är svårt att tänka sig in i hur det kan bli med framtida klimatförändringar, men när det väl blir tydligt även i Sverige så kan vi liksom inte skylla på några andra än oss själva!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp