Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

[QUOTE="MJLee, post: 18570002, member: 131137"
Miljömupparna i storstäderna skulle leva på importerade kläder, livsmedel och annat som kan flygas in i värsta fall eller forslas med båt och en fungerande byråkrati, skola vård och omsorg - och innan du svarar så ja, de kommer att ha resurserna som krävs för att köpa varorna i fråga. Vad skulle landsortsmupparna leva på när de inte kan transportera råvarorna de behöver för att få råd med kläder mat och vitvaror? För att inte prata om vårdpersonal, läkemedel och utbildning. Båda behövs, tro det eller ej.

.[/QUOTE]

Jo tjenare. Ni skulle leva i mörker då eller med fotogenlampor för elen finns inte i Stockholm, den finns på landsbygden. Jag ger er 6 timmar utan värme och elekticitet innan samhället bröt samman totalt.
 
[QUOTE="MJLee, post: 18570002, member: 131137"
Miljömupparna i storstäderna skulle leva på importerade kläder, livsmedel och annat som kan flygas in i värsta fall eller forslas med båt och en fungerande byråkrati, skola vård och omsorg - och innan du svarar så ja, de kommer att ha resurserna som krävs för att köpa varorna i fråga. Vad skulle landsortsmupparna leva på när de inte kan transportera råvarorna de behöver för att få råd med kläder mat och vitvaror? För att inte prata om vårdpersonal, läkemedel och utbildning. Båda behövs, tro det eller ej.

.

Jo tjenare. Ni skulle leva i mörker då eller med fotogenlampor för elen finns inte i Stockholm, den finns på landsbygden. Jag ger er 6 timmar utan värme och elekticitet innan samhället bröt samman totalt.[/QUOTE]

Nja, men Sverige importerar också el, om det bara är storstäderna som använder importerad el så, med ransonering, skulle det fungera.
 
Jo tjenare. Ni skulle leva i mörker då eller med fotogenlampor för elen finns inte i Stockholm, den finns på landsbygden. Jag ger er 6 timmar utan värme och elekticitet innan samhället bröt samman totalt.

Och ni skulle få leva utan många arbeten eftersom en hel del folk pendlar från landsbygden in till stan för att det är här jobben finns.
 
Men jag fattar fortfarande inte varför ni ska göra det till en tävling i idioti mellan landsbygd och storstad. Sverige skulle inte klara sig med enbart landsbygd och inte heller med enbart storstadsmiljö. Båda är viktigt för att allt ska funka. Det är inte vi som bor nära en stor stad som bestämt att bensinpriset ska vara högt, så varför är det vi som ska få skit för det?
 
Jag byter gärna standard och pris på ditt boende mot det trånga och dyra boendet i stan. Undrar vad man får på landsbygden för 3 miljoner som inte är direkt billigt för storstaden. Undrar dessutom vad det kostar, som statsortsborna betalar (mer) i skatt för, för underhåll och nybyggnad av vägar som landsortsbor är beroende mer av än bensin. Hälsningar till alla landsbygdsmuppar.

Miljömupparna i storstäderna skulle leva på importerade kläder, livsmedel och annat som kan flygas in i värsta fall eller forslas med båt och en fungerande byråkrati, skola vård och omsorg - och innan du svarar så ja, de kommer att ha resurserna som krävs för att köpa varorna i fråga. Vad skulle landsortsmupparna leva på när de inte kan transportera råvarorna de behöver för att få råd med kläder mat och vitvaror? För att inte prata om vårdpersonal, läkemedel och utbildning. Båda behövs, tro det eller ej.

Dessutom, hur ska landsortsmupparna få tillgång till de bilar som kräver bensin? I princip alla biltillverkning sker idag utomlands. Eller för den delen vapen och ammunition som krävs för att jaga och få det till landsbygden. Men du har rätt, rovriddare med häst är svaret. Och att gå tillbaka till att skörda utan maskiner eller gödningsmedel till hästarna och korna och andra djur (eftersom ingen bensin kommer att kunna forslas dit på ett sätt som ger vinst). Vilket är precis vad vissa extrema miljömuppar förespråkar så då är miljö och landsortmuppar överens. Hurra.
En ort på 200 000 indivieder använder naturligtvis ägarna till o från den orten betydligt mer än landsortsborna då alla transporter av varor och förnödenheter går på de olika transportvägarna in.
Vad det gäller införskaffande o tillgång av varor så gäller naturligtvis samma villkor oberoende om man på landet eller staden. Känner varken till oljekällor eller raffinaderier som ligger i stadskärnor, så även där gäller samma villkor. De stora vägarna betalas av alla, de små som övervägande betalas av dem som bor utefter dessa vägar betalas ofta av medlemmar i vägföreningar som med visst stöd håller väg.
Nu börjar visserligen en del kommunen (äntligen) belasta fastighetsägare som ligger utefter gator vissa underhållskostnader.
Så du siktar dåligt med din beskrivning
 
Personligen så tycker jag nog att skatt på drivmedel är en bra skatt. Även om den bara skulle vara en ren fiskalskatt.
Det blir litet som en lyxskatt.
Man kan välja att åka bil eller inte och man kan välja sitt drivmedel.
Boendet på landet är så pass mycket billigare att det gott och väl kompencerar för reskostnaderna.
 
Personligen så tycker jag nog att skatt på drivmedel är en bra skatt. Även om den bara skulle vara en ren fiskalskatt.
Det blir litet som en lyxskatt.
Man kan välja att åka bil eller inte och man kan välja sitt drivmedel.
Boendet på landet är så pass mycket billigare att det gott och väl kompencerar för reskostnaderna.

Dessutom finns reseavdragen för de allra mest nödvändiga resorna som kompensation.
 
Personligen så tycker jag nog att skatt på drivmedel är en bra skatt. Även om den bara skulle vara en ren fiskalskatt.
Det blir litet som en lyxskatt.
Man kan välja att åka bil eller inte och man kan välja sitt drivmedel.
Boendet på landet är så pass mycket billigare att det gott och väl kompencerar för reskostnaderna.

Vi är ju rätt många som bor i Stockholms län med allt vad det innebär med dyra bostäder osv som ändå i princip måste ta bilen då kollektiva färdmedel utgår ifrån att man åker från förorten in till stan och inte från t ex förort till förort. Tvärförbindelserna är extremt dåliga och skulle man bo på t ex norra sidan och jobba på södra (eller vice versa) så drabbas man ju dessutom av trängselskatter.

Själv bor jag i nordöst och jobbar i nordväst. Kollektivt tar det mig mellan 1,20 till 1,45 per håll att ta mig till eller från jobbet. Detta inkluderar 3 till 4 byten. Med bil tar det mellan 25-40 min.
 
Vi är ju rätt många som bor i Stockholms län med allt vad det innebär med dyra bostäder osv som ändå i princip måste ta bilen då kollektiva färdmedel utgår ifrån att man åker från förorten in till stan och inte från t ex förort till förort. Tvärförbindelserna är extremt dåliga och skulle man bo på t ex norra sidan och jobba på södra (eller vice versa) så drabbas man ju dessutom av trängselskatter.
(min fetning)

Talar du inte emot dig själv här?
Man behöver bil för att tvärförbindelselser är usla, och därför drabbas man av trängselskatter om man åker i nord-syd-riktning..?
 
Vi är ju rätt många som bor i Stockholms län med allt vad det innebär med dyra bostäder osv som ändå i princip måste ta bilen då kollektiva färdmedel utgår ifrån att man åker från förorten in till stan och inte från t ex förort till förort. Tvärförbindelserna är extremt dåliga och skulle man bo på t ex norra sidan och jobba på södra (eller vice versa) så drabbas man ju dessutom av trängselskatter.

Själv bor jag i nordöst och jobbar i nordväst. Kollektivt tar det mig mellan 1,20 till 1,45 per håll att ta mig till eller från jobbet. Detta inkluderar 3 till 4 byten. Med bil tar det mellan 25-40 min.

Men det är ju ett val att jobba/bo på "fel" plats för att få bra kollektiva transportmöjligheter, precis som det är ett val att bosätta sig på landet där det också är dåliga kollektiva förbindelser.
 
Men det är ju ett val att jobba/bo på "fel" plats för att få bra kollektiva transportmöjligheter, precis som det är ett val att bosätta sig på landet där det också är dåliga kollektiva förbindelser.

Självklart är det ett val. Det mesta man gör här i livet är ju val - allt från vad man väljer att utbilda sig till/jobba med och om man väljer bo i stan eller skaffa barn eller hund. Jag förstår dock inte vad det har med det hela att göra?
 
Självklart är det ett val. Det mesta man gör här i livet är ju val - allt från vad man väljer att utbilda sig till/jobba med och om man väljer bo i stan eller skaffa barn eller hund. Jag förstår dock inte vad det har med det hela att göra?

Du skrev att du i princip måste ta bilen trots att du bor i en stad, men du som stadsboende har förmodligen valmöjligheten att ta ett jobb på annan plats så att du hade sluppit ta bilen. Den valmöjligheten finns ofta inte på landet, utan där blir bilen ofta en förutsättning för att ta sig i rimlig tid till något jobb, inte bara till ett specifikt jobb.
 
Det är två olika scenarion jag pratar om.
Som du parar ihop med ordet 'dessutom'.

Jag undrar också över ditt andra sceniario; varför du skulle tvingas ta bil i nord-sydlig riktning (trängselskatt), då du säger att det är tvärförbindelserna i öst-västlig riktning som har kass kollektivtrafik.
 
Du skrev att du i princip måste ta bilen trots att du bor i en stad, men du som stadsboende har förmodligen valmöjligheten att ta ett jobb på annan plats så att du hade sluppit ta bilen. Den valmöjligheten finns ofta inte på landet, utan där blir bilen ofta en förutsättning för att ta sig i rimlig tid till något jobb, inte bara till ett specifikt jobb.

Jag svarade på ett annat inlägg som sa att det är så billigt att bo på landet så det kompenserar att behöva betala mycket för drivmedel, till skillnad från oss "stadsbor" då förmodar jag som då teoretiskt kan åka kollektivt. Jag ville bara belysa att alla inte har den möjligheten för att det tar för lång tid.

Dessutom - nej, alla kan inte "ta ett annat jobb" även om de bor i Stockholm. Min bransch t ex är ganska smal. Där ute där jag bor finns det inga jobb som jag kan ta då just det jag kan inte finns här och jag är hyfsat över-/felkvalificerad för sådant som eventuellt skulle kunna finnas här ute. Det är således innerstan eller där jag jobbar nu som gäller. Möjligtvis typ ute vid Globen men det är ju ännu längre.
 
Som du parar ihop med ordet 'dessutom'.

Jag undrar också över ditt andra sceniario; varför du skulle tvingas ta bil i nord-sydlig riktning (trängselskatt), då du säger att det är tvärförbindelserna i öst-västlig riktning som har kass kollektivtrafik.

Du behöver inte märka ord för jag tror nog att du fattar vad jag menar. Jag sa att det var två olika scenarion jag pratade om. Antingen nord till syd (eller tvärtom) som jag vet att många pendlar eller så tvärförbindelse nordöst till nordväst etc. Tvärförbindelserna har dålig kollektivtrafik sinsemellan. Man måste in till stan först och vända.

Ska du pendla nord till syd (eller tvärtom) kollektivt så måste du också genom stadskärnan med ett flertal byten som följd. Det tar en massa tid. Går oftast fortare med bil (iaf om du undviker Essingeleden i rusning).
 
Vi är ju rätt många som bor i Stockholms län med allt vad det innebär med dyra bostäder osv som ändå i princip måste ta bilen då kollektiva färdmedel utgår ifrån att man
Det där är en brist i kollektivtrafiken.
Men i Stockholms Län går det bra att åka gasbil.
Det finns gott om tankställen och man behöver inte mer räckvidd än vad en gasbil har.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp