Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Det där är en brist i kollektivtrafiken.
Men i Stockholms Län går det bra att åka gasbil.
Det finns gott om tankställen och man behöver inte mer räckvidd än vad en gasbil har.

Det går säkert jättebra men då måste man ju pengar att investera i en sådan också. De verkar dessutom vara ganska ovanliga. Vi är ganska många som köpte miljödiesel då när det bedyrades att de var så bra osv. för att nu sitta med ganska osäljbara sådana. Nu tror jag dessbättre att bara vår ena bil är en sådan (den andra är nyare och bättre) men ändå. Gemene man har inte hur mycket pengar som helst till att byta fordon vid varje nyck som vår regering får. Jag skulle t ex gärna ha en Tesla men jag har inte en mille extra i bakfickan att lägga på det tyvärr.
 
Gemene man har inte hur mycket pengar som helst till att byta fordon vid varje nyck som vår regering får. Jag
Förändringarna beror ju på att regeringar byts ut av väljarna i Sverige. Så besluten är resultatet av vad vi själva vill ha.
För egen del så anpassar jag mig till själva nyckfullheten genom att köpa billiga, begagnade bilar så att jag enkelt kan byta vid nästa tvära kast.
Dock så tycker jag att det är bra att skydda de historiska byggnaderna i storstäderna från att vittra sönder från surt regn.
Min senaste bil är en bensinare.
 
Du skrev att du i princip måste ta bilen trots att du bor i en stad, men du som stadsboende har förmodligen valmöjligheten att ta ett jobb på annan plats så att du hade sluppit ta bilen. Den valmöjligheten finns ofta inte på landet, utan där blir bilen ofta en förutsättning för att ta sig i rimlig tid till något jobb, inte bara till ett specifikt jobb.

Du har ju också ett val i så fall? Flytta närmare jobbet. Jag väljer att jobba 1,5 mil bort istället för 3 km bort helt enkelt för att jag inte trivs på det närmare jobbet. Där väljer jag välmående före möjligheten att kunna cykla till jobbet.
 
Du har ju också ett val i så fall? Flytta närmare jobbet. Jag väljer att jobba 1,5 mil bort istället för 3 km bort helt enkelt för att jag inte trivs på det närmare jobbet. Där väljer jag välmående före möjligheten att kunna cykla till jobbet.

Ja, visst har jag det. Jag har även gjort ett val - jag jobbar idag 1,2 mil hemifrån i stället för 4,5 mil som jag gjorde tidigare :)
 
Här är det också bil som gäller. Jag och sambon har varsin. På sommaren går det att cykla då jag har lite drygt en mil dit jag behöver ta mig men den vägen plogas inte på vintern och är både full med gropar och utan belysning så då blir det bil.

Kollektivtrafiken är borttagen (har ca 5 km till närmaste busshållplats som är regelbundet trafikerad) och ersatt med någon sorts värdelös närtrafik i stället som i princip går ut på att man för 45 kr kan beställa buss mellan klockan 09-22 på vardagar (till kl 17 på helger) som sen samkörd med färdtjänst så tiderna varierar enormt mellan när man vill åks och dom kan hämta (på specifika hållplatser, inte hemma).
Dvs kostar nästan mer t.o.r än en enkelresa hem med taxi för mig och min sambo samt börjar gå för sent för att ta sig till jobbet och för tidigt för att gå att använda om man gör någonting roligt på stan. Det går heller inte att köpa månadskort. Ingen verkar använda den tjänsten av någon anledning:grin:
Vanliga bussen går förbi på stora vägen någon km bort men stannar inte.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp