Bensydd till häst med ömma och förändrade ben?!

alp

Trådstartare
Var hos min veterinär idag med hästen och vi har nu insett att han slår sig väldigt mycket (för mycket) på insidan av hans framben. Mestadels av slagen kommer på kotsenbenen. Vilket gör att han har en förtjockad hud runt kotans insida på vänster fram. Han är under behandling men vet rekommenderade att jag skaffade anpassade skydd som skyddar från slag men som varken trycker eller är hårda mot kotsenbenen. Så är de någon här som varit med om samma sak eller kan tipsa om skydd så skulle jag bli enormt tacksam!
 
Lindor eller mjuka skydd med fårskinns- eller teddyfoder? Tror det är viktigt att dom är mjuka så dom formar sig ordentligt efter benen.
 
jag föredrar senskydd för att skydda mot islag, men är skadan redan skedd och det inte får vara några hårda skydd så är det nog bättre med ngn form av damask med fårskinn.
 
Linda kan jag inte göra eftersom de inte funkar i en hage med blött gräs tex. Damasker är ett elternativ men där kommer de så lätt in smuts och grus. Plus att mycket av trycket av dem kommer läggas på kptsenbenet. Ska ta kort på benen idag så är de lättare för er att förstå.
 
Fårskinn är det bästa för tryck utjämning, ska du ha dem i hagen så kan du ju Köpa 2 begagnade damasker och byta mellan så att du kan tvätta dem ofta.

Eller är det ett par heltäckande skydd du är ute efter?
e676cc7d8a70773a952d60af6ef801b5.jpg
 
Ja fårskinn är ju bäst för de. Är inte ute efter sådana som på bilden utan benskydd som täcker hela kotan och uppåt. Vet tyckte att dem helst skulle vara av hårt material på utsidan för de skyddar mot slag bäst men dem ska va mjuka på insidan och ge rum för kotsenbenet.
 
Hmm täcka kotan på insidan blir ju enkelt då finns det ju damasker å så kan man köpa fårskinnsinlägg till.
Ska de täcka hela kota finns skydd helt i fårskinn från christ tror jag det är men då är de inte hårda.
 
Ja sådana skydd finns de gott om, men helst av allt så ska de inte finnas något tryck alls mot insidan av kotan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hoppas att tråden ligger rätt, får gärna flytta på den annars! Iaf så var jag och tittade på en häst i början på veckan...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp