Beräknad mankhöjd på fölet?

Tora

Trådstartare
Jag har läst ibland att blivande mankhöjd beräknas bli ....... men jag har aldrig fått reda på hur man räknar ut det. Har försökt söka här på Bukefalos men ej fått något napp. Är det någon som vet hur man gör och har lust att dela med sig av sin kunskap? Förstår att det bara är ungefärliga mått men man är ju så nyfiken på hur stor hon kan tänkas bli.


Med vänlig hälsning

mormor Tora
 
Sv: Beräknad mankhöjd på fölet?

Vår hovslagare som är rätt så hästkunnig sa att man kunde ta tex. ett grimskaft & mäta längden från fölets armbågsspets till marken & sedan dubbla den längden så fick man ungefärlig mankhöjd på hästen... Har ej testat på nåt föl om det stämmer, men kanske?
 
Sv: Beräknad mankhöjd på fölet?

Det du menar är det sk "tattarmåttet" men det skall göras på en ettåring, inte föl.
 
Sv: Beräknad mankhöjd på fölet?

Men det är fortfarande ....

armbågsspets till marken & sedan dubbla den längden så fick man ungefärlig mankhöjd på hästen

som mäts????
 
Förväntad mankhöjd?

Gjorde s.k tattarmått på min 14 månaders hbl/NF korsning idag o enligt det skulle han bli 158 cm hög.. Kan det verkligen stämma? Han är ca 138-140 nu men föräldrarna är 140 resp. 155-57 i mankhöjd.
 
Sv: Beräknad mankhöjd på fölet?

Hej igen

Tja jag är inte riktigt säker men jag har för mig att det ska vara från armbågsspets ner till kotan. Sen vänder man upp den delen som man har vid kotan men håller kvar den andra vid armbågsspetsen, så skulle man få fram tida mankhöjd.
Det är i alla fall så jag har lärt mig. Men det kanske finns fler sätt.
 
Sv: Beräknad mankhöjd på fölet?

Det så kallade tattar måttet är från marken upp till armbågsspetsen och ner igen till kotan. Hela längden där är sedan den slutliga mankhöjden.
Men det funkar bara på hästar som har "normal" kroppsbyggnad, inte på hög- eller lågställda. Så det är inte någont tillförlitligt mått.

Lättast är att jämföra fölets kotor och skenor med stoets. Jämför inte från marken för fölet har ju mindre hovar än stoet utan ta var bit för sig. Är hästarna av samma typ och fölet har längre än stoet kommer det att bli större. Är de bara något kortare blir fölet troligen i samma storlek som stoet. Är de mycket kortare blir fölet troligen mindre än stoet.
 
tattar mått ?

Har en fråga ang detta mått ? Hur väl stämmer detta på er som provat detta ? Har idag ett sto e: emmerto 1.72 cm u: sto 1.54 cm. Enligt detta mått vi tagit på henne landar hon på c:a 1.63 cm. idax läget är hon 1.40 + och växer väldigt jämnt. Finns det någon med erfarenhet ? Skall sälja detta sto nu och de flesta frågar naturligt vis efter hennes slut mankhöjd. Vad även jag förstår så finns det de med hästar som har fått både mindre och större avkommor e hästar som just är mindre eller större.
 
Sv: tattar mått ?

Dagens moderna högställda halvblod blir ofta inte riktigt lika stora som tattarmåttet säjer. Och med så stor skillnad mellan föräldrarna är de tju jättesvårt att sia. Nämn bara att enligt tattarmåttet bör hon bli 163 cm, men garantera inget!

Mina två egenuppfödda (nu vuxna) halvblod är olika på den fronten - den första stämmer tattarmåttet exakt på, den andra är ca 175 och enligt tattarmått skulle han vara 187 cm... :p
 
Sv: tattar mått ?

Tattarmåttet stämde inte på min. vi mätte upp att hon skulle bli runt 153, men hon är 145 :smirk: Någon sa till mig att det beror på att man inte tagit hänsyn till hurbred hästen kommer att bli - dvs man ska inte dra det rakt upp utan i linje längs magen/bröstkorgen - men om det en rimlig förklaring eller inte, det vet jag inte.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 933
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 156
Senast: MML
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 963
Senast: mars
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 413
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp