Beris bett med tungfrihet - hjälp tack!

Sannah92

Trådstartare
Hej! Behöver lite hjälp. Rider en fjording som är väldigt stark och het och gärna vill springa på men samtidigt så är hon känslig i munnen. Hon rider idag på ett vanligt delat bett men jag funderar på testa Beris bett med tungfrihet. Vad tror ni om detta bettet?

Vill även gärna det ska vara godkänt i dressytävlingar med då det är tanken vi ska tävla i framtiden så frågan lyder även är detta bett tillåtet i det? Antar soft Beris inte är godkänt i dressyr (eller hur mjukt är det egentligen?) så hur är det med Hard? Har några erfarenhet av det bettet?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar Sanna
 
Älskar bettet!
Min irländare har mycket egen motor och är väldigt känslig. Har använt bettet i ca 1.5 år och älskar det lika mycket sedan dag ett. Hästen gick innan på tredelat sötmalmsbett, men upplevde honom vara väldigt stark och obekväm med det bettet och provade därför beris bettet. Funkade hur bra som helst, det ända bett som faktiskt funkar riktigt bra i munnen på honom.
Jag använder beris med tungfrihet och lösa ringar i supermodellen, den är inte jättemjuk. Absolut inte som ett novabett, det går att börja men som sagt, inte jättemjukt.
Jag vet inte huruvida det är med regler osv, då jag inte är så insatt i dessa.
Rekommenderar starkt!
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 843
Senast: villhöver
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 942
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 182
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp