Besatt av mat på grund av medicin

et_flickan

Trådstartare
Jag har insett att det här inte kommer gå. Medicineras nu med mirtazapin mot deppression och ångest. Den fungerar hyfsat mot måendet men tyvärr har jag blivit totalt besatt av mat. Det går inte ens fem minuter utan att jag tänker på något ätbart. Det går inte längre. Har gått upp 3kg sen jag började och ändå rör jag mig dagligen cirka 40min/dag.

Blev väldigt ledsen av att ställa mig på vågen och inse att jag väger mer än någonsin. Till och med mer än när jag var gravid.

Får man byta medicin pga detta? Kommer knappast må bättre av att gå upp i vikt rent psykiskt. Är redan väldigt glad i mat och bytt ut en del ångest mot hetsätning redan innan medicinen. Blir liksom inte bättre av detta.
 
Eftersom det är en biverkning du inte klarar av att leva med så tycker jag det känns självklart att du ska få byta till något annat om möjligheten finns. Prata med din läkare och förklara läget så bör hen kunna skriva ut ett alternativ.

Jag ringer nog redan i morgon och ber om att få träffa en läkare.

Att gå upp nåt kg kan jag leva med men fortsätter det i denna takt lär jag till slut inte alls må speciallt bra.
 
Det är en välkänd biverkning. Prata med dem om att byta om du känner dig bekymrad! (Det är en bra biverkan på tex äldre som saknar matlust, och de flesta går ju inte upp, men en inte försumbar del gör det..)

Ta hand om dig!
 
Det blev samma sak för mig med, var hungrig jämt, och jag som inte ens tycker om godis satt nästan och grinade när skafferiet var tomt, och åkte varje kväll ner till affären och handlade godis. Åt massa mat och var hungrig efter en halvtimme igen och åt massa maten gång till. Gick upp över 6 kilo på dom. I det läget var det bra då jag mådde så dåligt att jag nästan hade slutat äta. Hade rasat nästan 20 kg på ett par månader. Kunde komma på på onsdagen att jag inte ätit mat sen i söndags. Jag frös och håret rasade av mig.

Sen så hjälpte dom mig jäkligt bra mot sömnen, blev helt däckad av dom efter 30-45 min, höll på att somna framför ratten en gång. Jag hade (och har) jättesvårt att sova, har blivit mycket bättre, men kan fortfarande bli så lite som 3 h vissa nätter, men sover oftast runt 6,7 h nu (med några uppvak) men på den tiden sov jag nog i snitt 2,3 h per natt innan jag fick medicinen, med dom kunde jag bränna av 10-12 h i sängen, helt utslagen blev jag!

Fick sen setralin vilket funkade mycket bättre. I dag är jag helt medicinfri och mår helt ok! Vilket jag aldrig trodde jag skulle kunna göra igen.

Du kan självklart be om att få annan medicin, det finns massor och det viktiga är ju att hitta något som funkar långsiktigt. Stor kram!
 
Sen så hjälpte dom mig jäkligt bra mot sömnen, blev helt däckad av dom efter 30-45 min, höll på att somna framför ratten en gång. Jag hade (och har) jättesvårt att sova, har blivit mycket bättre, men kan fortfarande bli så lite som 3 h vissa nätter, men sover oftast runt 6,7 h nu (med några uppvak) men på den tiden sov jag nog i snitt 2,3 h per natt innan jag fick medicinen, med dom kunde jag bränna av 10-12 h i sängen, helt utslagen blev jag!

Jag fick hemska myrkrypningar när jag skulle sova. Det var nästan så jag fick panik. Blev väldigt trött och totalt utslagen. Sov nånstans mellan 19-20 timmar per dygn (fördelat över dygnet).
 
Jag fick hemska myrkrypningar när jag skulle sova. Det var nästan så jag fick panik. Blev väldigt trött och totalt utslagen. Sov nånstans mellan 19-20 timmar per dygn (fördelat över dygnet).

De får jag också i både ben och armbågar. Har restless legs från början som jag lyckades motionera bort men nu är det tillbaka, dubbelt upp. Också en biverkning jag inte alls uppskattar.
 
Det blev samma sak för mig med, var hungrig jämt, och jag som inte ens tycker om godis satt nästan och grinade när skafferiet var tomt, och åkte varje kväll ner till affären och handlade godis. Åt massa mat och var hungrig efter en halvtimme igen och åt massa maten gång till. Gick upp över 6 kilo på dom. I det läget var det bra då jag mådde så dåligt att jag nästan hade slutat äta. Hade rasat nästan 20 kg på ett par månader. Kunde komma på på onsdagen att jag inte ätit mat sen i söndags. Jag frös och håret rasade av mig.

Sen så hjälpte dom mig jäkligt bra mot sömnen, blev helt däckad av dom efter 30-45 min, höll på att somna framför ratten en gång. Jag hade (och har) jättesvårt att sova, har blivit mycket bättre, men kan fortfarande bli så lite som 3 h vissa nätter, men sover oftast runt 6,7 h nu (med några uppvak) men på den tiden sov jag nog i snitt 2,3 h per natt innan jag fick medicinen, med dom kunde jag bränna av 10-12 h i sängen, helt utslagen blev jag!

Fick sen setralin vilket funkade mycket bättre. I dag är jag helt medicinfri och mår helt ok! Vilket jag aldrig trodde jag skulle kunna göra igen.

Du kan självklart be om att få annan medicin, det finns massor och det viktiga är ju att hitta något som funkar långsiktigt. Stor kram!

Sover skit bra på dessa och jätte dåligt på sertralin (de första tre nätterna) sen mår jag jätte bra och sover som en stock. Var dessutom inte konstant hungrig på sertralin. Ska tas upp med läkaren. Hoppas på en väldigt snabb tid.
 
Sover skit bra på dessa och jätte dåligt på sertralin (de första tre nätterna) sen mår jag jätte bra och sover som en stock. Var dessutom inte konstant hungrig på sertralin. Ska tas upp med läkaren. Hoppas på en väldigt snabb tid.

Jag kunde också hantera maten bättre på setralin. Visst att jag var mer hungrig och sugen på något än utan medicin, men på dom andra så gick det som sagt inte att stå emot hunger/suget.
Jag fick hemska myrkrypningar när jag skulle sova. Det var nästan så jag fick panik. Blev väldigt trött och totalt utslagen. Sov nånstans mellan 19-20 timmar per dygn (fördelat över dygnet).

Ja, hade jag haft möjlighet att sova så länge så hade nog jag också kunnat göra det. När klockan ringde efter 12 h kände jag mig mer död än levande trots att jag sovit så länge. Höll som sagt på att somna framför ratten en gång, hade tagit dom inför läggdags men sen ringde en kompis och behövde skjuts i panik och jag tänkte väll inte ens tanken på att dom gjorde mig så trött som dom gjorde, utan trodde att så länge jag var uppe och rörde på mig så slog inte tröttheten till lika mycket som när man låg i sängen och faktist skulle sova, men sista km hem fick jag sitta och ruska på huvudet och dra ner rutan mitt i vintern för att inte somna. Livsfarligt, och jag gjorde aldrig om det!
 
Sover skit bra på dessa och jätte dåligt på sertralin (de första tre nätterna) sen mår jag jätte bra och sover som en stock. Var dessutom inte konstant hungrig på sertralin. Ska tas upp med läkaren. Hoppas på en väldigt snabb tid.

Jag äter Valdoxan sedan några år, efter att ha testat både Sertarlin och Mirtazapin (det senare är bland det värsta jag varit med om). Upplever inga biverkningar i stort sett, även om jag kanske inte känner av sömnstödet. Sedan måste man vara medveten om att det finns en risk för leverskador, så levervärdena ska helst följas upp. Men som jag sa så har jag inte upplevt några biverkningar, levervärden inkluderade, förutom att det var en väldigt labil insättningsperiod.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 438
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp