Beslutsångest ang ras

Tilllevi

Trådstartare
Som rubriken skriver så har jag just nu VÄLDIGT svårt att bestämma mig för vilken ras jag vill ha - detta för att jag är intresserad av att hålla på med tre olika grejer där det inte finns någon som funkar särskilt bra på de andra två grejerna jag vill göra.

Nr. 1 - Någon vinthund och köra Lure Coursing

Nr. 2 - Schäfer, HH eller belgisk vallhund för att tävla bruks, viltspår och hålla på med kantarellsök och diverse sådana aktiviteter

Nr. 3 - American Bully (vet uppfödare som hälsotestar här och har bra hundar så dont worry) för att köra drag weight och weight pull

Med en vinthund eller bully så kommer jag ju aldrig få träningsviljan som en brukshund har
Men en bully eller brukshund så kommer jag inte kunna köra Lure Coursing annat än på träningar OM det finns plats
Med en vinthund och brukshund är drag weight inte optimalt, vinthundarna ska ha slanka muskler som gör de snabba. brukshundarna kan ju såklart dra vikter, men med dem vill jag satsa främst på annat.
 
Som rubriken skriver så har jag just nu VÄLDIGT svårt att bestämma mig för vilken ras jag vill ha - detta för att jag är intresserad av att hålla på med tre olika grejer där det inte finns någon som funkar särskilt bra på de andra två grejerna jag vill göra.

Nr. 1 - Någon vinthund och köra Lure Coursing

Nr. 2 - Schäfer, HH eller belgisk vallhund för att tävla bruks, viltspår och hålla på med kantarellsök och diverse sådana aktiviteter

Nr. 3 - American Bully (vet uppfödare som hälsotestar här och har bra hundar så dont worry) för att köra drag weight och weight pull

Med en vinthund eller bully så kommer jag ju aldrig få träningsviljan som en brukshund har
Men en bully eller brukshund så kommer jag inte kunna köra Lure Coursing annat än på träningar OM det finns plats
Med en vinthund och brukshund är drag weight inte optimalt, vinthundarna ska ha slanka muskler som gör de snabba. brukshundarna kan ju såklart dra vikter, men med dem vill jag satsa främst på annat.


Vilken typ av hund vill du ha i Vardagen, undrar jag? De tre typerna du funderar på är ju lika olika i temperamentet som röd, grön och blå. Vill du ha en duracellkanin eller någonting som spurtar och vilar? En kardborre eller någonting mer självständigt?
Den typen av aktivering du beskriver är trots allt inte mer än tio procent av vardagen - vad vill du LEVA med?

Bättre om du beskriver vardagen och vad du faktiskt vill med din hund, samt om du har önskemål på storlek, pälsvård och temperament. Jag tycker att det är omöjligt att ge tips utifrån din TS.
 
Som rubriken skriver så har jag just nu VÄLDIGT svårt att bestämma mig för vilken ras jag vill ha - detta för att jag är intresserad av att hålla på med tre olika grejer där det inte finns någon som funkar särskilt bra på de andra två grejerna jag vill göra.

Nr. 1 - Någon vinthund och köra Lure Coursing

Nr. 2 - Schäfer, HH eller belgisk vallhund för att tävla bruks, viltspår och hålla på med kantarellsök och diverse sådana aktiviteter

Nr. 3 - American Bully (vet uppfödare som hälsotestar här och har bra hundar så dont worry) för att köra drag weight och weight pull

Med en vinthund eller bully så kommer jag ju aldrig få träningsviljan som en brukshund har
Men en bully eller brukshund så kommer jag inte kunna köra Lure Coursing annat än på träningar OM det finns plats
Med en vinthund och brukshund är drag weight inte optimalt, vinthundarna ska ha slanka muskler som gör de snabba. brukshundarna kan ju såklart dra vikter, men med dem vill jag satsa främst på annat.

Du behöver nog fundera mer på dig själv än på de olika raserna/typerna efter hur det låter. Vad vill du faktiskt ha och göra?

Och jotack, jag oroas visst av funderingarna på bully. Hälsotestar och har bra hundar säger knappt mer än ingenting, och påstås hejvilt i all ansvarslös blandrasavel (och annorstädes med). Det finns andra hundar om du verkligen vill satsa på weightpull.
 
Vilken typ av hund vill du ha i Vardagen, undrar jag? De tre typerna du funderar på är ju lika olika i temperamentet som röd, grön och blå. Vill du ha en duracellkanin eller någonting som spurtar och vilar? En kardborre eller någonting mer självständigt?
Den typen av aktivering du beskriver är trots allt inte mer än tio procent av vardagen - vad vill du LEVA med?

Bättre om du beskriver vardagen och vad du faktiskt vill med din hund, samt om du har önskemål på storlek, pälsvård och temperament. Jag tycker att det är omöjligt att ge tips utifrån din TS.

Hur menar du med beskriver vardagen och det jag vill göra? Tycker jag skrev vad jag ville göra :P

Storlek: 40-60 cm
Pälsvård: Har inget emot pälsvård, men vill inte ha typ sån päls som en Tervueren har, den är för jobbig
Temperament: En hund med bra av och påknapp. Inomhus så ska den hålla sig lugn, men när vi arbetar vill jag att den ska satsa ordentligt och vill inte ha en hund som känner sig tvingad till allt, utan vill ha en som gillar att utföra det jag ber den om.
Det ska vara en hund som klarar att arbeta självständigt, tävlar jag tex i bruks så måste den kunna ta egna initiativ.
 
Du behöver nog fundera mer på dig själv än på de olika raserna/typerna efter hur det låter. Vad vill du faktiskt ha och göra?

Jag vill hålla på med alla de grejerna jag skrev, alla väger lika högt för mig och därför blir det ju som sagt väldigt svårt.
Skulle jag dock behöva välja tror jag att brukset är det jag satsar helst på
 
Jag blir fundersam över att du ändrar dig så snabbt. I mars skrev du i en tråd att du skulle älska att ha en schäfer men att du aldrig skulle orka med en. Nu är du inne på belgare och HH? Verkar inte riktigt som du är säker på vad du faktiskt vill. Är du inte helt hundra på att du faktiskt vill träna och tävla i brukset så är nog en bruksras kanske lite väl mycket hund?

(Och om jag inte är helt fel ute så har du skrivit en tråd i ett annat forum igår där du skriver att du vill ha en brukshund men ingen "extrem"?)
 
Jag blir fundersam över att du ändrar dig så snabbt. I mars skrev du i en tråd att du skulle älska att ha en schäfer men att du aldrig skulle orka med en. Nu är du inne på belgare och HH? Verkar inte riktigt som du är säker på vad du faktiskt vill. Är du inte helt hundra på att du faktiskt vill träna och tävla i brukset så är nog en bruksras kanske lite väl mycket hund?

(Och om jag inte är helt fel ute så har du skrivit en tråd i ett annat forum igår där du skriver att du vill ha en brukshund men ingen "extrem"?)

Skrev det innan jag faktiskt testat något bruksarbete och hade fått för mig att det var mycket jobbigare än det faktiskt är :P
Det jag menar med extrem är också att jag vill ha en som faktiskt klarar av att man inte arbetar i timmar varje dag
 
Haha jo, men har hört riktiga skräckupplevelser från folk med tex Malinois där de (antar jag) inte passivitetstränat ordentligt och har ett helvete om man har bara en vilodag :D

Om du inte är helt säker på vad det innebär att träna brukshundar så tycker inte jag att du ska skaffa någon extrem ras. Utan en som du kan prova på lite allt möjligt med, men som inte går dig ur händerna för att du är lite oerfaren. En schäfer (tik) kan vara ett bra val, eller en jaktlabbe eller kelpie från lite lugnare och stabilare linjer. Lämna belgarna, holländarna och supersportschäfrarna till de som inte har något liv utanför hunderitet :D
 
Om du inte är helt säker på vad det innebär att träna brukshundar så tycker inte jag att du ska skaffa någon extrem ras. Utan en som du kan prova på lite allt möjligt med, men som inte går dig ur händerna för att du är lite oerfaren. En schäfer (tik) kan vara ett bra val, eller en jaktlabbe eller kelpie från lite lugnare och stabilare linjer. Lämna belgarna, holländarna och supersportschäfrarna till de som inte har något liv utanför hunderitet :D

Alltså, oerfaren av brukshundar är jag inte, jag har tränat med:

Kelpie - de var dock ganska tokiga och kunde inte ens slappna av mellan arbetsuppgifterna
Schäfer - passade jättebra med mig, var jätterolig att träna med och var väldigt sansad. Bruksvariant.
Tervueren - samma som Schäfern
Rottweiler - ungefär som schäfern också, men mycket trögare i sin rektionstid och förmåga
Dobermann - Kvick, rolig och väldigt lättlärd, gick dock snabbt upp i stress
Vit Herdehund - Aldrig tränat med tråkigare hund haha

Retrievrar går bort helt och hållet, de passar mig inte :)
 
Alltså, oerfaren av brukshundar är jag inte, jag har tränat med:

Kelpie - de var dock ganska tokiga och kunde inte ens slappna av mellan arbetsuppgifterna
Schäfer - passade jättebra med mig, var jätterolig att träna med och var väldigt sansad. Bruksvariant.
Tervueren - samma som Schäfern
Rottweiler - ungefär som schäfern också, men mycket trögare i sin rektionstid och förmåga
Dobermann - Kvick, rolig och väldigt lättlärd, gick dock snabbt upp i stress
Vit Herdehund - Aldrig tränat med tråkigare hund haha

Retrievrar går bort helt och hållet, de passar mig inte :)

Jag antar att det är enstaka individer av varje ras? Variationen INOM samma ras kan vara ganska stor, beroende på vad uppfödarna vill få fram i sina hundar och också på vad de faktiskt har lyckats få fram. Ju större rasen är, desto större är vanligtvis också variationen. Inom de flesta raserna finns det dessutom en tydlig skillnad mellan exteriöravlade och arbetsavlade hundar.

Kelpie är mycket fart ja, men de är mycket lyhörda. Det finns supersprallinjer, och så finns det balanserade linjer. Jag har en av varje och den lite lugnare hunden kan utan problem slappna av precis var som helst. Den andra kan man i alla fall få att ligga stilla på ren lydnad ;).

Schäfrarna varierar något enormt. Jag har ett gäng i min närhet som det är väldigt mycket drifter i, och de är ganska svårtstyrda även för sina erfarna ägare. Men det finns också mer balanserade schäfrar som nästan är födda lydiga, och som alltid ställer upp.

Terven är ordentligt uppdelad, det finns allt från "långhårsmallar" till enfärgade collies i rasen. Får du en "långhårsmalle" har du samma hund som en vanlig malle fast med mer päls. Mallen varierar i sin tur också väldigt, det finns både trevliga och mentalt stabila exemplar, och sådana med nerverna på utsidan.
 
Jag antar att det är enstaka individer av varje ras? Variationen INOM samma ras kan vara ganska stor, beroende på vad uppfödarna vill få fram i sina hundar och också på vad de faktiskt har lyckats få fram. Ju större rasen är, desto större är vanligtvis också variationen. Inom de flesta raserna finns det dessutom en tydlig skillnad mellan exteriöravlade och arbetsavlade hundar.

Kelpie är mycket fart ja, men de är mycket lyhörda. Det finns supersprallinjer, och så finns det balanserade linjer. Jag har en av varje och den lite lugnare hunden kan utan problem slappna av precis var som helst. Den andra kan man i alla fall få att ligga stilla på ren lydnad ;).

Schäfrarna varierar något enormt. Jag har ett gäng i min närhet som det är väldigt mycket drifter i, och de är ganska svårtstyrda även för sina erfarna ägare. Men det finns också mer balanserade schäfrar som nästan är födda lydiga, och som alltid ställer upp.

Terven är ordentligt uppdelad, det finns allt från "långhårsmallar" till enfärgade collies i rasen. Får du en "långhårsmalle" har du samma hund som en vanlig malle fast med mer päls. Mallen varierar i sin tur också väldigt, det finns både trevliga och mentalt stabila exemplar, och sådana med nerverna på utsidan.

Haha jo, det var ju inte direkt halva sveriges population av raserna jag tränade :P
Däremot fick jag ju ett hum om vad jag gillade, och Schäfern och tervarna gillade jag väldigt mycket.
Tränar två kelpies och just de två har liiite för mycket speed för mig.

Schäfern jag tränade vet jag tyvärr inte vilken kennel han kom ifrån, önskar jag hade frågat, för han hade ett underbart temperament, gjorde allt man bad honom om och var snabb, kvick och lyhörd, men han hetsade inte upp sig själv så mycket att han försvann. Han var ju också som sagt en bruksschäfer.
 
Hur menar du med beskriver vardagen och det jag vill göra? Tycker jag skrev vad jag ville göra :P

Storlek: 40-60 cm
Pälsvård: Har inget emot pälsvård, men vill inte ha typ sån päls som en Tervueren har, den är för jobbig
Temperament: En hund med bra av och påknapp. Inomhus så ska den hålla sig lugn, men när vi arbetar vill jag att den ska satsa ordentligt och vill inte ha en hund som känner sig tvingad till allt, utan vill ha en som gillar att utföra det jag ber den om.
Det ska vara en hund som klarar att arbeta självständigt, tävlar jag tex i bruks så måste den kunna ta egna initiativ.

Vad jag menar är att du nog behöver reda ut mycket mer för dig själv vad du är ute efter för hund, inte beskriva det bättre för oss. De hundtyper du tar upp är väldigt skilda i typ, det är helt olika hundar att dela sitt liv med.

När du säger att du provat träna bruks med flera olika raser, vad menar du då? Har du fått låna andras hundar på kurstillfälle eller liknande? För att provköra en tränad hund på moment den kan är något helt annat än att själv plocka fram och styra det ur en otränad hund.

Det är långt mycket bättre att skaffa en "enklare" hund med större felmarginal att själv lära sig på, än att skaffa sig själv och hunden elände för att man inte vet vad man gett sig in på från början.
 
Att tänka på med vinthundarna: jaktidioter som inte är avlade för att ha någon direkt motivation till att jobba med dig eller dra vikter. samtidigt har de ett stort behov av att springa lösa regelbundet och du kommer få träna extremt för att få en hyfsat bra inkallning.

Att "hålla på med lure coursing" innebär att du hålle hunden i god form hemma och kanske 4-5 gånger per år åker 40-50 mil enkel väg (om du bor bra till) för att låta hunden jaga trasa i ca 800m en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Det är alltså inget du tränar speciellt regelbundet eller håller på med speciellt mycket, om du inte vill hjälpa klubbarna med allt pappersarbete, ragga funktionärer osv såklart. Att skaffa en vinthund med motivationen "jag ska tävla lc" kanske inte är helt klokt, men om man skulle älska vardagslivet med en katt i hundförpackning, så why not? Då kan det bli jättebra.
 
Haha jo, det var ju inte direkt halva sveriges population av raserna jag tränade :P
Däremot fick jag ju ett hum om vad jag gillade, och Schäfern och tervarna gillade jag väldigt mycket.
Tränar två kelpies och just de två har liiite för mycket speed för mig.

Schäfern jag tränade vet jag tyvärr inte vilken kennel han kom ifrån, önskar jag hade frågat, för han hade ett underbart temperament, gjorde allt man bad honom om och var snabb, kvick och lyhörd, men han hetsade inte upp sig själv så mycket att han försvann. Han var ju också som sagt en bruksschäfer.

Jag tycker du kan skaffa vilken hund som helst som har ett hyfsat livligt temperament och som gillar att samarbeta.

För att köra bruks och lydnad behöver man inte ha en brukshund.

Våra hundar har skilts mycket år i temperament men jag har lyckats träna både lydnad, spår och sök med samtliga.

Raserna är schäfer (utställningsvariant), rottweiler, dvärgschnauzer och schnauzer.

Det låter nämligen inte som om du vill satsa på SM och "leva för klubben" och då tycker jag det är vettigast att ta en allround som är med på det man vill. Kolla bara upp hälsan först.
 
Jag spårar nu med min mops (vilt och personspår) och det går bra, men skulle gärna ha en hund som jag kunde satsa mer med, och inte enbart i spåret. Hon är inte intresserad av att träna saker som kräver mycket precision av henne, tex tävlingslydnad där det är mycket pill med detaljer. Hon tröttnar på det inom 20 sekunder och det är lixom inte tacksamt arbete, det tar månader för ett beteende att befästas hos henne.

Anledningen till att jag kollar på bruksraserna är för att de intresserar mig, vilket många andra raser inte gör, de SKA vilja arbeta och sammarbeta
 
Var inte du inne på staffe/amstaff alldeles nyligen? :)
En bra staffe skulle du ju kunna köra både bruks, spår och dw/wp med.

Jo, men är inte helt säker på om de skulle passa mig eller inte ändå. Tycker det är mycket svårare att hitta vettiga hundar inom amstaff och staffe än de andra raserna jag listat
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 688
Senast: Myrten
·
G
Hundavel & Ras Japp, precis så är det nu. Vinthundar är liksom min grej, men jag har funderingar på att någon gång i framtiden kanske eventuellt skaffa...
2
Svar
23
· Visningar
2 923
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp