beslutsångest bil

LillaMy84

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp att bena ut mina tankar inför kommande bilköp
Jag har i dagsläget inte en susning och enda kriteriet som är solklart är att det behöver vara en kombi :p

Vi har idag en Audi a4 quattro, helt outstanding och verkligen ett måste de dagar det är snö/is
Har även en v70 som är den som ska bytas ut då den ska lösas in av försäkringsbolag. Tycker väl att den är lite dyr att köra, men skönt med stort bagage

Vi:
* har två barn
* har en hund modell mellan
*har hästar
* bor på landet med 3km till asfaltsväg
*har ca 6mil mestadels motorväg till jobbet enkel väg, är dock mammaledig fn

Bilen behöver :
Vara billig
Vara driftsäker
Gärna gå att dra med ifall audin är på annat håll

Har kollat på v70 (skönt att redan ha utrustning som grindar och solar plexus mm), Octavia, 9-5, fabia
Diesel, bensin eller miljöbränsle?
Har även kollat på lite franskt iom priserna.. Men vågar man det?:nailbiting:

Budget 30000, eller, det är vad jag får ut och helst vill jag inte lägga nåt emellan eftersom bilar är så sjukt tråkigt att lägga pengar på:p
 
Nu vet jag inget om hur de ligger i pris men har ni kollat något på Subaru eller Honda CRV?

Svärföräldrarna har en Subaru (kommer inte ihåg modellen men kan vara en Forester) som de är nöjda med. Särbon har en CRV som är helt underbar att köra.
 
Jag har en Saab 93 sportcombi -06a som jag är nöjd med. V70 känns ju annars som ett säkert kort iom att det är en så vanlig modell. De är kanske inte de mest bränslesnåla iofs.
 
För att det är dålig kvalitet på franska bilar, det är allmänt känt och det är därför dom är så billiga.

Jag har kört Citroen sedan jag tog körkort 1990 och delar inte dina erfarenheter. För jag antar att du kört franskt? Vad menar du förreseten med franskt? Citroen? Renault? Peugeout? Gamla modeller? Moderna bilar? Specifika modeller? När det gäller Citroen så har de alltid legat före sin tid med problem som konsekvens då man vågat sig på vissa lösningar som kanske inte alltid varit så genomtänkta vid säljstarten. Detta gäller dock äldre modeller. De modeller som säljs nu är som vilken Svensson-bil som helst, något som entusiaster fått böja sig för och med sina äldre "klenoder" sparade i garaget (talar av egen erfarenhet, det är trångbott hemma :))

TS:
Till TS skulle jag t.ex. kunna rekommendera Citroen C5 som är en väldigt trevlig och lättkörd bil. Jag har haft en V6 sedan förut som dock tyvärr drog för mycket bensin vid körning med släp. Nuvarande bil är en dieselkombi som vi trivs oerhört bra med. Inget krångel förutom slitagegrejer (har nu gått över 21000 mil) som kommer på alla bilar. Mjuk, lättkörd, fantastisk väghållning, bränslesnål trots sin storlek. Har hittills inte alls behövt lägga ut några stora summor på delar eller reparationer. C5 lider heller inte av de elektronikproblem som tidigare modeller haft, t.ex. XM.
 
Jag har kört Citroen sedan jag tog körkort 1990 och delar inte dina erfarenheter. För jag antar att du kört franskt? Vad menar du förreseten med franskt? Citroen? Renault? Peugeout? Gamla modeller? Moderna bilar? Specifika modeller? När det gäller Citroen så har de alltid legat före sin tid med problem som konsekvens då man vågat sig på vissa lösningar som kanske inte alltid varit så genomtänkta vid säljstarten. Detta gäller dock äldre modeller. De modeller som säljs nu är som vilken Svensson-bil som helst, något som entusiaster fått böja sig för och med sina äldre "klenoder" sparade i garaget (talar av egen erfarenhet, det är trångbott hemma :))

Ja, tyvärr har jag haft franska bilar. Och alla jag känner som har haft det, dom säger också "tyvärr"... Som sagt; det finns en anledning till att de franska bilarna har så dåligt andrahandsvärde.
 
Subaru har jag fått för mig är rätt dyra i drift..?
Nu vet jag inget om hur de ligger i pris men har ni kollat något på Subaru eller Honda CRV?

Svärföräldrarna har en Subaru (kommer inte ihåg modellen men kan vara en Forester) som de är nöjda med. Särbon har en CRV som är helt underbar att köra.
 
Subaru har dyra delar, men det gäller väl de flesta nyare bilar. Verkstaden här tycker de är driftsäkra och rejäla, men dyra och inte så exklusiva att köra. Om jag var du hade jag tittat på Kia (Sportage, sorento) eller kanske supersäkra kortet toyota? Rav4, avensis?
 
Just c5 ringer det nån klocka om i bakhuvudet att ffa hundfolk varit nöjda med.. Kan det stämma?
Vad kan den tänkas dra i soppaväg?
Jag har kört Citroen sedan jag tog körkort 1990 och delar inte dina erfarenheter. För jag antar att du kört franskt? Vad menar du förreseten med franskt? Citroen? Renault? Peugeout? Gamla modeller? Moderna bilar? Specifika modeller? När det gäller Citroen så har de alltid legat före sin tid med problem som konsekvens då man vågat sig på vissa lösningar som kanske inte alltid varit så genomtänkta vid säljstarten. Detta gäller dock äldre modeller. De modeller som säljs nu är som vilken Svensson-bil som helst, något som entusiaster fått böja sig för och med sina äldre "klenoder" sparade i garaget (talar av egen erfarenhet, det är trångbott hemma :))

TS:
Till TS skulle jag t.ex. kunna rekommendera Citroen C5 som är en väldigt trevlig och lättkörd bil. Jag har haft en V6 sedan förut som dock tyvärr drog för mycket bensin vid körning med släp. Nuvarande bil är en dieselkombi som vi trivs oerhört bra med. Inget krångel förutom slitagegrejer (har nu gått över 21000 mil) som kommer på alla bilar. Mjuk, lättkörd, fantastisk väghållning, bränslesnål trots sin storlek. Har hittills inte alls behövt lägga ut några stora summor på delar eller reparationer. C5 lider heller inte av de elektronikproblem som tidigare modeller haft, t.ex. XM.
 
Subaru har dyra delar, men det gäller väl de flesta nyare bilar. Verkstaden här tycker de är driftsäkra och rejäla, men dyra och inte så exklusiva att köra. Om jag var du hade jag tittat på Kia (Sportage, sorento) eller kanske supersäkra kortet toyota? Rav4, avensis?
Avensis ja, den får jag ta och kika på :up:
 
Apropå franskt så lockar ju ffa det faktum att man kan få en -06/-07 ibland till och med -08 som gått runt 10' för dom pengar jag hoppas på att klara mig med. De bilar jag kollat på då har varit ffa laguna och Peugeout 307(?)
Tänker att andrahandsvärdet väl är värst för den som köper bilen ny? Eller tänker jag galet? :)
Skoda då? Ingen som har erfarenhet av dem?

Hur är det förresten gällande förbrukning.. Min v70 ligger ju på 0,80-0,85 i snitt för att jag kör såpass mycket motorväg. Är det helt bortkastat att byta ner sig i storlek för att man kommer stå med en pluttig bil där inget får plats men som drar lika mycket?
 
Apropå franskt så lockar ju ffa det faktum att man kan få en -06/-07 ibland till och med -08 som gått runt 10' för dom pengar jag hoppas på att klara mig med. De bilar jag kollat på då har varit ffa laguna och Peugeout 307(?)
Tänker att andrahandsvärdet väl är värst för den som köper bilen ny? Eller tänker jag galet? :)
Skoda då? Ingen som har erfarenhet av dem?

Hur är det förresten gällande förbrukning.. Min v70 ligger ju på 0,80-0,85 i snitt för att jag kör såpass mycket motorväg. Är det helt bortkastat att byta ner sig i storlek för att man kommer stå med en pluttig bil där inget får plats men som drar lika mycket?

Jag har haft en Laguna, den trivdes jag bra med! Pappa är inne på sin andra Megane (eller hur det nu stavas), han måste ju vara nöjd när han köpte en ny när den förra blev krockad. Meganen han har har helt värdelöst bagageutrymme, litet, inte fyrkantigt (värdelöst om man ska ha in en hundbur).
Nu har jag en Renault Espace, den älskar jag! med bara fem säten i bilen så har man REJÄLT med lastutrymme. Skatten är ju dyrare än på en mindre bil, men den drar inte mer bensin än vad Lagunan gjorde. Nästa bil blir en likadan, men nyare och med dragkrok (hur tänkte jag som hästägare när jag köpte en bil utan dragkrok?? :confused: )
 
Jag har en Saab 93 sportcombi -06a som jag är nöjd med. V70 känns ju annars som ett säkert kort iom att det är en så vanlig modell. De är kanske inte de mest bränslesnåla iofs.
Saab är sambon sugen på, har lovat att jag får ta över Audin isf :D men det känns ju inte så bra iom att det mest är jag som har hunden med när jag åker (drar ner andrahandsvärdet i onödan på den dyrare bilen tänker jag)
Känns även att man får rätt mycket bil för pengarna för tillfället :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp