Beslutsångest, hästköp eller inte?

Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon...

Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av aktiv ras. Jag har ridit på ridskola sedan jag var 12 och haft flertalet medryttarhästar och även en foderhäst i tonåren. De senaste åren har tankarna på en egen häst börjat växa och jag har satt undan pengar på ett konto som heter ”häst” sedan i höstas för att börja spara ihop till att köpa och hålla häst. Själva köpet hade jag tänkt vänta med tills min sambo får ett heltidsjobb. Just nu exjobbar han och beräknas vara klar med studierna i juni. Han har jobb som väntar på honom och kommer tjäna ungefär lika mycket som jag, dvs. dryga 30k före skatt.

Tills vidare rider jag på en ridskola en gång i veckan, men det är inte tillräckligt för att stilla mitt hästbehov. Jag har varit inne på hästnet dagligen i flera år och håller ett öga på annonser om foder- och medryttarhästar. I somras tackade jag nej till att ta min medryttarhäst på foder, efter flera veckors beslutsångest. Nu har jag fått erbjudande att köpa min favorithäst från ridskolan - och plötsligt blivit livrädd och samma beslutsångest svider i bröstet på mig. Jag mår fysiskt illa av detta.

Jag har aldrig haft totalt ansvar för en häst förut, det har alltid funnits föräldrar eller hästägare bakom mig, och jag är en extremt noggrann och försiktig person som hellre ser risker än möjligheter (vilket ofta förstör för mig rent allmänt i livet). Jag målar upp mer eller mindre rimliga scenarier där hästen blir skadad, där jag försummar mina hundar, där jag bli utfryst i stallet, eller glömmer bort att sko hästen (??), rider med en sadel som inte passar, eller typ missar vaccinationer. Ni hör ju - mina tankar spinner iväg åt alla håll och kanter och de är nog inte speciellt rationella.

Hästen som jag har fått erbjudande att köpa är hästen som jag hela tiden haft i tanken att lägga bud på, till sommaren eller hösten. Jag skulle kunna ha honom kvar på samma ställe, en stor anläggning med 50+ andra inackorderingar, tränare, flera ridhus, fina ridvägar och massvis med kompetens - vilket känns som en dröm för en ny hästägare. Det är dock fel i tiden så tillvida att jag inte planerat dessa utgifter nu. Jag har dock ett sparkonto som utan problem och med marginal skulle kunna täcka inköp och kostnaderna fram till min sambo får jobb i sommar. Jag har i nuläget pengar över varje månad, som jag sätter undan till en buffert för att täcka inköp av onödiga saker och mina hundars mat och eventuell veterinärvård. Vi lever ett gott liv, äter för mer pengar än vi behöver och unnar oss mycket saker i vardagen. Det är alltså ekonomiskt möjligt för mig, även om den försiktiga och rädda människan i mig gärna vill stå med 45k efter skatt i gemensam inkomst för att våga ha häst. Jag inser att de flesta hästmänniskor inte har det så och att många har häst på betydligt mindre pengar.

Förutom orimliga farhågor och ekonomiska funderingar så funderar jag över tiden. Jag har ett i perioder väldigt tidskrävande arbete och två hundar av aktiv ras, som jag tränar mycket med. Hade jag varit ensam med dem så hade det inte fungerat, men min sambo delar mitt intresse för hundarna och vi har ansvar för deras motion och träning ungefär varannan dag i nuläget. Jag har tidigare haft medryttarhäst ungefär tre dagar i veckan utan att det var något problem men då kunde jag ha med hundarna till stallet och på ridturer. Det är inte möjligt i detta stall. Ibland känner jag att det är en omöjlig ekvation att få ihop, men tänker jag på alla de jag känner som har barn och flertalet hästar och samma yrke som jag och ändå får ihop det. Stallet har alltid också varit en tillflyktsort för mig, dit jag kan komma och samla energi och orka med mitt yrke.

Till sist har jag såväl fysiska som psykiska problem. De fysiska problemen innebär en sjukdom som gör att jag behöver röra mig mycket för att må bra. Hästar och ridning har således varit min väg till fysiskt välmående under hela min uppväxt och jag känner mig sämre nu när jag bara rider en gång i veckan. Mina psykiska problem är framför allt ångestrelaterade och gör att jag gärna isolerar mig så där har hundarna och hästarna varit räddningen för mig. Jag är aldrig så lycklig och tillfreds som efter jag varit i stallet, oavsett väder. Ni hästmänniskor kan säkert relatera.

- Min ridlärare säger köp.
- Min sambo tycker att ”om vi kan få ihop de praktiska delarna är det inget snack om saken. Jag ser hur bra du mår med den hästen.”
- Min mamma, som haft häst i större delen av livet, tycker både att det vore bra för min kropp att ha häst, och att jag inte ska vänta för länge med att bestämma mig för att han kanske försvinner. Men hon säger också att det alltid kommer fler hästar.

Jag tror att det blir bra oavsett, och att det är beslutsångesten som är det värsta för mig nu. Magontet har släppt lite bara av att skriva det här.

Det här blev ett toklångt inlägg. Är det någon som har läst hela vägen hit och vill banka vett i mig?

Eftersom jag och dottern är i lite samma situation som dig, så säger jag go for it.
MEN ta ställning till hur du gör OM hästen inte går igenom besiktningen innan du åker och besiktigar den. Det gjorde inte vi.
Planen är ju fortfarande att köpa honom, vi får se vad nästa besiktning säger. Men den här gången är vi lite mer förberedda, och går han inte igenom helt rent får säljaren sänka priset ganska rejält.
 
Hej, jag har varit i samma sits som du. Ville så gärna men tänkte inte våga.Som tur är tog jag mod till mig och köpte min underbara 4- benta vän.Var också jättenervös att ngt negativt skulle hända, men den positiva känslan att ha häst övervann.Man BLIR trygg i sitt hästägande efter ett tag.Även om jag fortfarande kan tycka att " alla andra " är superduktiga / kompetenta. Och du verkar ju ha jättebra förutsättningar med stall, ekonomi osv.Jag kan bara säga: Ta mod till dig, om ditt vill dethär ! Lycka till ! Hälsningar En som blev tvungen att välja mellan mod eller skiljas från hästen.
 
KÖP!
Utifrån din beskrivning hade jag köpt utan att blinka, detta kanske är din livs chans. Du har tänkt igenom ekonomin och en förstående sambo, så är helt övertygad om att det kommer bli kanon. Ev problem löser sig alltid på vägen, eftersom grundförutsättningarna är bra. Med tanke på anläggningens storlek kommer det garanterat finnas folk som gärna tar hand om hästen om du behöver hjälp pga jobb eller liknande. Och jag har själv ångetstproblematik, min häst är mitt allt.
Tror du kommer ångra dig om du tackar nej!
 
Det är ju perfekt med en sådan anläggning/ridskola! Prata med dem och säg precis som det är; du vill gärna köpa hästen, men hade egentligen inte tänkt köpa häst förrän till sommaren/hösten. Fråga om du tex kan ha hästen på halvfoder fram tills dess, du står för hälften av hästens kostnader och har honom som din egen tre dagar i veckan, övriga tiden sköter ridskolan om honom och han går lektioner tre dagar i veckan och har en vilodag. Eller någon liknande lösning där du köper honom redan nu, men att ridskolan "hyr" honom x antal dagar i veckan fram till sommaren. Efter det kan ni ju diskutera vidare, om det fungerar bra för alla parter och känns bra för dig, kanske ni kan fortsätta att ha det så? Känner du att du vill ha honom helt för dig själv så ska du förstås ha det, men det kan ju vara skönt att få lite mjukstart in i egna-häst-livet.
 
Du vet inte om du klarar det/tycker om det förens du provat :)

Måste den köpas nu? Kan du inte prova att vara hästägare nån månad innan? Han ska ju ändå stå kvar. Så du har honom på foder en månad och sen köper?

Att det kommer hända hästen saker, att den kommer bli skadad kan du redan nu räkna med. Kanske låter överdrivet av mig men lika bra att räkna med det.
Det kommer du kunna lösa då, det kan du inte förbereda dig mer på än att just veta det :)
 
Såklart du ska köpa hästen! :)

Är ett stort ansvar och det är jobbigt att axla det ansvaret ibland. Jag gillar inte att det hänger på mig att jag ska lyckas skaffa en bra hovslagare och tandläkare, jag måste bedöma om en veterinär behövs och jag måste fatta beslutet om avlivning när den dagen är här. Jag tycker det är sjukt läskigt att allt ansvar ligger på mig.
Men man kommer in i det, till slut lyckas man tränga bort dom tankarna och det känns naturligt att ha ansvaret över hästen.
 
Eller någon liknande lösning där du köper honom redan nu, men att ridskolan "hyr" honom x antal dagar i veckan fram till sommaren. Efter det kan ni ju diskutera vidare, om det fungerar bra för alla parter och känns bra för dig, kanske ni kan fortsätta att ha det så? Känner du att du vill ha honom helt för dig själv så ska du förstås ha det, men det kan ju vara skönt att få lite mjukstart in i egna-häst-livet.

Precis denna lösning har vi diskuterat, i utbyte mot avdrag på stallhyran. :)
 
Det kommer att gå jättebra! Vad roligt! Grattis!

Jag tror att när man är vuxen tänker man mer på ansvaret och det är ju, kan jag tycka, väldigt sunt.

När man var liten/ung gjorde man ju bara utan att tänka. Som tur var så fungerade det ju ganska bra. Vi skaffade häst när jag var 14 och då var det säkert mina föräldrar som kände samma sak men de är duktiga på att våga. Jag kommer inte ihåg att jag kände någon ångest då; att man undrade hur det skulle gå liksom.
I tidig vuxen ålder hyrde vi ett helt stall, köpte eget foder och allt som kom med det. Kände inte heller då någon ångest eller fundering på hur det skulle gå.

Men, så kom den dagen, vuxna barn och haft häst i mer än 30 år, då vi skulle skaffa egen gård. DÅ kom oron och funderingarna hur man skulle klara av det. Allt man måste ha ansvar för. Men självklart var det inte så farligt som jag trodde.

Men, vet man att man är en ansvarstagande person så är det ju bara att våga testa. Man har väl tankarna av just den anledningen skulle jag tro. Och, vetskapen och erfarenheten att förstå att saker kan hända.

Du har gjort helt rätt tycker jag och jag önskar dig all lycka med din nya häst.
 
Jag har inte velat skriva något eftersom hela processen känts overklig och jag inte riktigt trott på det själv, men... idag blev han min. :love:
Grattis till det nya livet som hästägare :)

På måndag ska vi ombesiktiga vårat presumtiva köp. Är vi nervösa.....du anar inte :rofl:.
 
Grattis till hästägandet!

Åhhh, grattis!!!! :love: Önskar er all lycka till i framtiden! :heart

Tack snälla ni! Jag har redan hunnit med att testa på att ha influensa och vara hästägare, och det gick bra. :D

Det kommer att gå jättebra! Vad roligt! Grattis!

Jag tror att när man är vuxen tänker man mer på ansvaret och det är ju, kan jag tycka, väldigt sunt.

När man var liten/ung gjorde man ju bara utan att tänka. Som tur var så fungerade det ju ganska bra. Vi skaffade häst när jag var 14 och då var det säkert mina föräldrar som kände samma sak men de är duktiga på att våga. Jag kommer inte ihåg att jag kände någon ångest då; att man undrade hur det skulle gå liksom.
I tidig vuxen ålder hyrde vi ett helt stall, köpte eget foder och allt som kom med det. Kände inte heller då någon ångest eller fundering på hur det skulle gå.

Men, så kom den dagen, vuxna barn och haft häst i mer än 30 år, då vi skulle skaffa egen gård. DÅ kom oron och funderingarna hur man skulle klara av det. Allt man måste ha ansvar för. Men självklart var det inte så farligt som jag trodde.

Men, vet man att man är en ansvarstagande person så är det ju bara att våga testa. Man har väl tankarna av just den anledningen skulle jag tro. Och, vetskapen och erfarenheten att förstå att saker kan hända.

Du har gjort helt rätt tycker jag och jag önskar dig all lycka med din nya häst.

Ja, jag tror också att det kan ligga någonting i det. Jag hade fullt ansvar för min foderhäst i tonåren, men jag minns inte någon oro eller något magont... extra läskigt såklart med saker man inte har erfarenhet av sedan innan, som gårdsköpet du pratade om.

Tack för lyckönskningarna!

Grattis till det nya livet som hästägare :)

På måndag ska vi ombesiktiga vårat presumtiva köp. Är vi nervösa.....du anar inte :rofl:.

Tack! Och så spännande. :love: Jag hoppas hen går igenom denna gång - ska hålla alla tummar jag kan imorgon!

När kommer bilden på er då? Grattis.
Tack! Jag gillar att vara lite halvanonym men vem vet, det kanske dyker upp en bild på honom någon gång på ett hästforum nära dig. :p

Underbart! Låter som ett genomtänkt köp med bra förutsättningar :)

Vad roligt :) Stort grattis !

Tack, hörrni!
 
Första dagarna har varit både lite upp och lite ner. Jag var så konfunderad i början, för att jag inte kände mig så glad och pepp över att åka till stallet. Jag var rädd att hästköpet var fel, eftersom ni var flera som skrev att ni inte har ångrat er en enda dag. :o Men dagen efter hade jag hög feber och kände mig mer död än levande, så där fanns förklaringen till min allmänna opeppighet. Nu när jag börjar bli frisk, pigg och glad igen så känner jag såväl pirr i magen som pepp över att ha en alldeles egen guldhäst i stallet.

Jag känner mig väldigt välkomnad i stallet. De flesta inackorderingarna är väldigt fina och snälla personer och det verkar vara väldigt prestigelös stämning överlag. Jag har fått jobba mycket på min sociala fobi eftersom den gör att jag helst vill vara helt osynlig när jag grejar med mitt, och såväl ridskolebarn som inackorderingar har stenkoll på vem jag är och att det är jag som köpt hästen. De vill även titta på när jag rider, vilket gör mig lite spänd och obekväm - men å tredje sidan är jag ganska säker på min förmåga och på att jag och hästen passar väldigt bra ihop, så jag försöker se det som exponeringsträning à la KBT. :idea:

Hästen har hunnit med att få ett litet sår i ansiktet och ett litet sår på ett bakben, så vi har tagit den oskulden också. :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 672
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 923
Senast: Sirap
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 889
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp