Besöks/terapihund

Sofie.S

Trådstartare
Någon här som har utbildat eller arbetar med en besöks/terapihund? :)

Vem betalde utbildningen, hundföraren eller arbetsgivaren?
Hur ser hundens ”arbetssituation” ut?
Positiva och negativa reaktioner från omgivningen?
Vad är hunden för ras?

Min man har lite försiktigt lagt fram ett förslag om besökshund på sin arbetsplats. :)
 
Har inte själv, men känner ett par stycken som har så jag slänger in lite erfarenheter ändå.
Absoluta majoriteten jag känner har betalat för att utbilda själv, ofta innan det ens varit klart att hunden ska få arbeta. Känner till ett tillfälle då det varit betalt av arbetsgivaren, men då inom ramen för ett större projekt de fått medel till.
Många har fått börja med att använda hunden ”i fält” aka hembesök pga allergifrågan.
Just den frågan gör det tyvärr ganska trögjobbat, i alla fall i offentlig verksamhet. Vet att många stött på hårt motstånd och fått kämpa för att börja jobba med sin färdigutbildade hund. Men jag håller tummarna för fler hundar i verksamheten! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 711
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 548
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp