Bestämma namn?

lollo79

Trådstartare
Hej!

Hur gjorde ni när ni skulle bestämma er för ett namn? Jag tycker det är otroligt svårt… Har använt mig av Barnnamnsappen och hittat massor av potentiella namn, men nu gäller det ju att bestämma sig. Nedan är dem jag har lyckats banta ner listan till:
Rafael
Abraham
Axel
Brandon
Cedric

Ska man lotta nu, eller har ni något knep för att göra det hela lättare? Man vill ju verkligen välja rätt.

Tack på förhand!
Louise
 
Killnamn hade vi rätt lätt, jag har länge velat ha cornelis som namn på ev son, långt innan jag träffade min sambo. Det är taget från artisten cornelis vreeswijk och varför det är så vet jag inte riktigt, lyssnar visserligen en del på honom men "bara visste" att ev son skulle heta cornelis. Som tur va tyckte sambon det var bra. Tjejnamn hade vi svårare för, mina favoritnamn är svava och katie medans sambon tycker helena och åsa, ganska olika varann. Till slut kunde vi typ enas om isabella eller kanske stefanie. För enkelhetens skull (läs med lite ironi, kön går ju inte riktigt att förbestämma) kom det en kille så blev en cornelis :p
 
Jag har varken mamma eller pappa i livet längre och ville gärna ge barnet ett namn att förknippa med någon av dem. Vi enades rätt snabbt om att om det blev en flicka skulle hon få min mammas tilltalsnamn. Om det blev en pojke så var vi dock inte lika säkra eftersom pappas förnamn inte kändes helt givet om inte ongen föddes med lagårdsstövlarna på. :D Vid RUL sades det att vi väntade en flicka, och även om man aldrig kan vara helt säker så gjorde det att pojknamnsdiskussionerna mattades något.

Så dottern bär min mammas namn, mellannamnet är något sorts internskämt/släktnamn och så har hon makens efternamn.
 
Vi ville ha ett namn som funkar både hemma i England och för min familj i Sverige. Sen tyckte jag att vi skulle välja ett namn som man kan se en vuxen person presentera sej med namnet, det ska passa liten som stor, jag har svårt att se vissa namn passa en vuxen.
Mellan namnet vi gav dottern är samma namn jag, min mamma och min mormorsmor har/haft som mellannamn, sen visde det sej att tilltalsnamnet finns på sambons sida. Hon har sambons efternamn då planen är att vi alla ska ha samma efternamn snart och mitt är svårt för engelsmännen att säga.
 
Frågade sambon som sade det första han kom på och så blev det. Om det hade varit en tjej hade hon fått namn efter min mormor och farmor.
 
Vi hade endel namn och särskilt ett vi trodde på, men när gossen kom ut var det inget av det. Sambon kollade listor på nätet när vi låg på BB , hittade ett, tittade på pojken och det var helt rätt.

Andra gossen hade vi alla namn kvar sen förra plus några fler. Han fick inget namn på tre veckor! :grin:
Men fick sen heta namnet som vi hade som starkast kandidat till storebror.Passade perfekt!

Ganska vanliga namn utan att vara på någon topplista.
 
Vi började diskutera namn väldigt tidigt i graviditeten. Vi ville ha ett okomplicerat namn, lätt att stava, det ska kännas svenskt/nordiskt med okej gångbarhet i England (svärmor är från England, hela hennes släkt bor kvar), inte för vanligt (ca plats 70 eller bakåt på namntoppen) och som vi inte associerade till något pucko vi mött. Och så skulle båda föräldrar tycka om namnet!

Vi kollade namnsdagsnamn för Sverige och Norge, läste namnstatistiklistor, läste eftertexterna när vi såg på film mm för att få uppslag.

Med den här kravlistan ovan blir namnlistan dock inte så lång :D Till dottern hade vi två namn som vi "hade med oss" till BB och valde mellan. Andranamnet är hämtat från min morfars mamma.

Till barnet som ligger i magen nu och sägs vara en pojke har vi bestämt oss för det pojknamn min man hade som favorit förra gången innan vi fick veta att det var en flicka. Andranamnet kommer av ett barn jag mötte på en babyrytmikkonsert när dottern var bebis, ett coolt namn men lite för komplicerat att ha som tilltalsnamn.
 
Mina barn hette helt enkelt inget av de namn vi hade funderat på innan när de kom ut så det blev namn som ingen av oss ens hade funderat på tidigare. Lustigt nog fick min son ett mycket gammalt släktnamn som tilltalsnamn och jag hade ingen aning om då att det hade funnits som släktnamn tidigare.
 
Med första barnet hade vi bestämt i förväg men direkt när jag fick upp henne på bröstet på förlossningen så tyckte jag att det absolut inte stämde. Så i två månader sökte vi efter namn på alla tänkbara och otänkbara ställen. Till slut fastnade vi båda för samma namn och det fick hon som tilltalsnamn. Andra barnet ville jag inte ens fundera på innan vi fått träffa honom. Sen tog det två månader innan vi hittat något namn och då var det från sambons släktträd. Sambon är lärare så många namn gick bort för honom.
 
Vi hade bara ett killnamn som vi var överens om och sen fick vi reda på att det var en tjej. Då lyckades vi komma överens om två tjejnamn. När jag hade fött henne frågade min sambo vad jag tyckte hon skulle heta och då så jag det ena namnet vilket var ok för honom.
 
Vi hade endel namn och särskilt ett vi trodde på, men när gossen kom ut var det inget av det. Sambon kollade listor på nätet när vi låg på BB , hittade ett, tittade på pojken och det var helt rätt.
Min sambo kollade också listor på nätet när vi låg på BB. Det enda flicknamnet vi hade med oss tyckte vi inte passade när hon hade kommit ut, så det var bara att börja leta. Då hittade han ett namn som jag hade tänkt på tidigt i graviditeten men glömt bort (vi var övertygade om att det var en pojke som gömde sig därinne så vi diskuterade mest pojknamn). Som andranamn fick hon sin farmors ena namn (hon har ett dubbelnamn), min mammas namn samt min mormors namn som jag också har som andranamn.

Skulle vi få en pojke någon gång kommer det bli en hård kamp om namnen. :D
 
Hej!

Hur gjorde ni när ni skulle bestämma er för ett namn? Jag tycker det är otroligt svårt… Har använt mig av Barnnamnsappen och hittat massor av potentiella namn, men nu gäller det ju att bestämma sig. Nedan är dem jag har lyckats banta ner listan till:
Rafael
Abraham
Axel
Brandon
Cedric

Ska man lotta nu, eller har ni något knep för att göra det hela lättare? Man vill ju verkligen välja rätt.

Tack på förhand!
Louise
Är barnet fött än? Jag tycker att det är väldigt svårt att namnge barnet redan när det ligger i magen eftersom man inte vet om det passar när hen kommer ut. Om barnet inte är fött skulle jag i din sits helt enkelt bara behålla listan och sedan se vem som kommer ut. Du har ju tre månader på dig efter födseln.
 
Vi har några förslag på namn när/om vi lyckas. Har särskilt ett pojknamn vi fastnat för, några fler flicknamn. Sen kanske det inte alls stämmer, det får vi se då.
 
Vi hade endel namn och särskilt ett vi trodde på, men när gossen kom ut var det inget av det. Sambon kollade listor på nätet när vi låg på BB , hittade ett, tittade på pojken och det var helt rätt.

Andra gossen hade vi alla namn kvar sen förra plus några fler. Han fick inget namn på tre veckor! :grin:
Men fick sen heta namnet som vi hade som starkast kandidat till storebror.Passade perfekt!

Ganska vanliga namn utan att vara på någon topplista.
Min sambo kollade också listor på nätet när vi låg på BB. Det enda flicknamnet vi hade med oss tyckte vi inte passade när hon hade kommit ut, så det var bara att börja leta. Då hittade han ett namn som jag hade tänkt på tidigt i graviditeten men glömt bort (vi var övertygade om att det var en pojke som gömde sig därinne så vi diskuterade mest pojknamn). Som andranamn fick hon sin farmors ena namn (hon har ett dubbelnamn), min mammas namn samt min mormors namn som jag också har som andranamn.

Skulle vi få en pojke någon gång kommer det bli en hård kamp om namnen. :D
Just ja, vi hade ju killnamn men inte 'gått igenom o känt efter ordentligt' för vi trodde stenhårt på en Siri eller Lovisa. Båda vi blev ordentligt överraskade när det kom ut en pojk och då tyckte vi inte att några av våra uttänkta killnamn stämde in :cool:
 
Vi har haft namn klara precis i början av graviditeten. Eller ja, inte helt, ville se om det passade men det tyckte vi. Tjejnamn (tog inte reda på kön under graviditeten) var lite svårare men vi enades där också.
Tilltalsnamnet har min sambo tänkt sig i typ 10 år. Då rätt ovanligt, nu vanligt. Mellannamn har han ett släktnamn från varje sida.
Har starka kandidater till ev syskon också, lite svårare med mellannamn nu tycker jag.
 
Jag vill ha ett namn som låter "svenskt" (men helst funka någolunda på engelska) och inte heller kännas påhittat. Behöver inte vara ovanligt, även om det kan kännas lite trist att sonens namn är såpass vanligt så är det inget hinder.
 
Vi hade ett helsike eftersom sonens pappa inte är svensk och därmed har ett annat modersmål. Och inte bara ett utan tre... Vi behövde ett namn som lät bra på svenska, pappans tre modersmål samt engelska eftersom jag pratar engelska med hans släkt när vi ses.
Till slut kom vi överens om ett namn och som tur var så var sonen en klockren sådan när han kom ut :D Hans namn blir fortfarande liiite fel uttalat av pappas släkt som lätt slinker in på den franska versionen av namnet men sonen förstår att det är honom dom menar så ingen skada skedd ;)
Jag hade gärna gett honom ett namn från pappas hemland men sambon ville inte det då det skulle gära livet här i Sverige svårare än nödvändigt. Sonen har också mitt, väldigt svenskklingande, efternamn. Pappas efternamn har han som mellannamn tillsammans med sin gammelfarfars förnamn.

Man måste ju dock inte ha ett namn skrivet i sten innan barnet föds, många har berättat om att de valt ett namn och sedan var det absolut inte en "sån" som föddes, dvs namnet passade absolut inte den person som föddes, så föräldrarna fick tänka om:)
 
Senast ändrad:
Vi hade bara ett pojknamn så det var hela tiden bestämt vad han skulle heta innan han var född. Till mellannamn blev pappans favorit radiopratare (!) och ett släktnamn från min släkt. Som tur var passade alla namn perfekt även efter han var född;) Hade det varit en flicka hade vi några till att välja på. Vi var dock väldigt ense även där.
 
Vi köpte stora namnboken när vi väntade vår första. Gick igenom boken var för sug och skrev upp de namn vi kunde tänka oss. Det fanns några vi båda hade med...

Några kriterier fanns med:
Inte finnas på "topp 10"
Lätt att uttala och låta bra även på småländska...
 
Hej!

Hur gjorde ni när ni skulle bestämma er för ett namn? Jag tycker det är otroligt svårt… Har använt mig av Barnnamnsappen och hittat massor av potentiella namn, men nu gäller det ju att bestämma sig. Nedan är dem jag har lyckats banta ner listan till:
Rafael
Abraham
Axel
Brandon
Cedric

Ska man lotta nu, eller har ni något knep för att göra det hela lättare? Man vill ju verkligen välja rätt.

Tack på förhand!
Louise

Cedric :love:

Lägger till Derek på listan helt fräckt, tycker det passar in mellan Cedric & Brandon :o:D
 

Liknande trådar

M
Hoppning Hej, allihop! Jag behöver lite tips och råd kring avståndsbedömning och taxering. Jag har sett den andra tråden om det, men den var så...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: maskrosbarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp