Bestämma namn?

Hej!

Hur gjorde ni när ni skulle bestämma er för ett namn? Jag tycker det är otroligt svårt… Har använt mig av Barnnamnsappen och hittat massor av potentiella namn, men nu gäller det ju att bestämma sig. Nedan är dem jag har lyckats banta ner listan till:
Rafael
Abraham
Axel
Brandon
Cedric

Ska man lotta nu, eller har ni något knep för att göra det hela lättare? Man vill ju verkligen välja rätt.

Tack på förhand!
Louise

Mina föräldrar hade redan sedan lååångt tidigare bestämt att får vi en tjej så heter hon X och får vi en kille så heter han Y. Som tilltalsnamn alltså. Kan tillägga att jag heter X också.
Däremot "mellannamnen" (de andra förnamnen) var deras huvudbry. De var tydligen lite oense och hade svårt att bestämma sig. Tillslut fick jag dock min mormors tilltalsnamn + ett mycket vanligt kvinnonamn, som jag/min familj inte direkt har någon koppling till. Så jag heter alltså X - mormors tilltalsnamn - det andra namnet - efternamn.

I ert fall hade jag "sett vad som ploppat ut" och vad som passade den individen :)
 
Mina föräldrar ville först och främst ha namn som inte omedelbart blir smeknamn, något som inskränker utbudet en hel del. Vi är tvåspråkiga och har ett efternamn från varje språk, så det var viktigt att namnen skulle låta bra på båda språken och även att förnamn och efternamn passade ihop rent melodiskt. De hade nog idéer innan men bestämde sig först när de lärt känna oss som individer. I mitt fall gick det rätt fort medan min bror hette Lilleman i tre månader innan han fick sitt.
 
Jag har ett namn som det finns många olika stavningar på och som är ovanligt utanför Sveriges gränser. Jag bor utomlands och har på senaste börjat tycka att det är jättejobbigt att det alltid blir en stor grej när jag ska tala om för någon vad jag heter (när det gäller allt från att boka läkarbesök till att beställa på Starbucks), så mitt enda råd är att försöka hitta ett namn som är gångbart och hyfsat okomplicerat på både svenska och engelska. Cedric var fint tycker jag!
 
Hej!

Hur gjorde ni när ni skulle bestämma er för ett namn? Jag tycker det är otroligt svårt… Har använt mig av Barnnamnsappen och hittat massor av potentiella namn, men nu gäller det ju att bestämma sig. Nedan är dem jag har lyckats banta ner listan till:
Rafael
Abraham
Axel
Brandon
Cedric

Ska man lotta nu, eller har ni något knep för att göra det hela lättare? Man vill ju verkligen välja rätt.

Tack på förhand!
Louise

Det är svårt att välja tycker jag. Jag har haft som krav att tilltalsnamnet ska vi båda vara överens om, ingen ska vika sig utan det ska kännas rätt för båda.

Med son 1 så kände jag väldigt tidigt vilket namn jag ville ha ifall det blev en son, och pappan ifråga höll med. Tjejnamn hade vi 5 olika, så inför kejsarsnittet så sa jag på skoj att hoppas det blir en pojke så vi slipper välja. Det blev det tilltalsnamnet, sen min morfars ena mellannamn samt pappans förnamn till mellannamn.

Med son 2 (annan pappa) så ville inte sambon diskutera namn men jag drömde runt 8:e månaden om namnet jag ville ha ifall det blev en son. Sonen föddes och jag var stensäker på namnet men sambon vägrade. Vi var överens om att sonen skulle få ett namn tidigt i livet för annars skulle vi aldrig komma överens så efter en stund dök det upp ett namn i huvudet som jag ärligt talat aldrig tyckt om innan. Sambon sa att han behövde fundera en stund, så han åkte iväg och köpte dricka. Väl tillbaka så sa han att det är nog de enda namnet vi kan enas om , så fick det bli. Sonen har sin farfars namn som mellannamn, och dubbla efternamn.

Med son 3 så fick vi veta redan på RUL, och sedan bekräftat på TUL att det var en pojke. Jag hade drömt drömmar redan innan jag plussade att det var en tjej, så för mig var det svårt att fundera ut ett pojknamn. Namnet som jag tänkt med son 2 var inte heller aktuellt denna gång trots att jag försökte ;) Sambon ville ha min morfars tilltalsnamn men jag var inte lika sugen. Under kejsarsnittet så frågade läkarna om vi visste kön och hade bestämt namn, sambon sa ja vi vet att det är en pojke, och vi har ett namnförslag medan jag sa nej.
Sonen föddes, och jag hade så svårt att se att han skulle heta min morfars namn. Vi hade diskuterat ett mellannamn från sambons släkt innan , så när vi skulle skicka iväg sms på kvällen till alla människor som väntade, så undrade sambon om vi skulle skriva att namnet är ännu inte bestämt eller om vi bestämt oss. Där och då bestämde jag att det får bli morfars namn.
 
Dottern har fått sitt tilltalsnamn efter en karaktär i en dansk, skruvad TV-serie :D Jag hade andra förslag först men blev nerröstad av den blivande pappan. När vi senare kollade på den här serien så föreslog jag Mathilde och så blev det :) Hon har dansk härkomst och ett danskt efternamn så det passar bra.

Som ytterligare namn har hon en variant av min mammas förnamn samt sin pappas mormoders förnamn.
Hon har sen mitt efternamn som mellannamn och sin pappas efternamn som efternamn.
 
Dottern har fått sitt tilltalsnamn efter en karaktär i en dansk, skruvad TV-serie :D Jag hade andra förslag först men blev nerröstad av den blivande pappan. När vi senare kollade på den här serien så föreslog jag Mathilde och så blev det :) Hon har dansk härkomst och ett danskt efternamn så det passar bra.

Som ytterligare namn har hon en variant av min mammas förnamn samt sin pappas mormoders förnamn.
Hon har sen mitt efternamn som mellannamn och sin pappas efternamn som efternamn.

1 juli i år blev det möjligt att ändra till 2 efternamn om man vill :)
 
Jag har ett namn som det finns många olika stavningar på och som är ovanligt utanför Sveriges gränser. Jag bor utomlands och har på senaste börjat tycka att det är jättejobbigt att det alltid blir en stor grej när jag ska tala om för någon vad jag heter (när det gäller allt från att boka läkarbesök till att beställa på Starbucks), så mitt enda råd är att försöka hitta ett namn som är gångbart och hyfsat okomplicerat på både svenska och engelska. Cedric var fint tycker jag!

Det håller jag med om. Även om man för det mesta håller sig inom Sveriges gränser så vet man inte vad barnet kommer vilja i framtiden. Mitt förnamn är absolut gångbart på engelska, men efternamnet innehåller åäö, och det är hopplöst. Dock är det ovanligt, och min mammas efternamn som ogift är ett vanligt -ssonnamn, så jag fattar ju varför de valde som de gjorde (jag är själv egentligen förespråkare till att barnet ska ha båda efternamnen) men just eftersom mitt absolut inte funkar internationellt är det ett litet moment 22.
 
Första hade vi ett favoritnamn båda två som första val. Och det bara var han från första stund.

Till andra nu hade vi så mycket svårare, pojknamn hade vi många över, men UL sa ju tjej så vi letade högt och lågt och hade till slut några vi båda tyckte om. Sen kom hon och inga passade.... Vi enades till slut efter tre veckor om ett. Men ingen av oss är helt 100 på det än. Men vad det skulle va istället vet vi inte heller.
 
Barn 1 "visste" vi innan hon föddes. Det fanns ett förslag. Barn 2 hade vi ingen aning förrän efter ett par månader. Då fick hon helt enkelt heta bebis fram tills det kom ett riktigt namn. Du må tro att det var svårt att ställa om sig till namnet sen!

I vårt fall har vi kollat fornnordiska namn vilket begränsat urvalet. Att kolla upp vad namnen betyder har varit ganska viktigt för mig. Vissa namn har ju såna klockrena betydelser :p
 
Vi hade ett flicknamn klart, vilket kändes väldigt troligt att det skulle bli om det blev en tjej, men vi ville inte säga att vi bestämt oss då vi ändå ville vänta och se vad det var för nån som tittade ut. Pojknamn hade vi svårare att komma överens om så vi hade inget sådant färdigt. Ut kom förstås en underbar pojke :D Han var utan namn några dagar, sen ville vi verkligen bestämma oss. Jag hade ett namn och pappan ett, vi båda gillade varandras namn men höll ändå fast vid våra respektive alternativ. Vi kom fram till att vi nog kunde leva med vilket som av de namnen. Vi gav oss själva en deadline och när den kom men vi fortfarande inte bestämt oss gjorde vi så att katten fick välja :D

Det gick till så att vi la upp två matskålar med katternas favoritmat, bestämde att ena representerade sambons namn och andra mitt namn, första katten som kom in (vi har två) skulle få bestämma namn genom att vi helt enkelt skulle ta det namn vars skål katten började äta av.
Rätt udda, men det var spännande när kattlådan öppnades och när kissen började gå fram och tillbaka mellan skålarna innan han tog första tuggan :D
Det blev sambons favoritnamn, och det kändes riktigt bra för mig på en gång faktiskt, så då insåg vi att vi valt rätt :)
 
Namn tyckte jag var helt hopplöst, speciellt när man är två starka viljor som vill totalt olika.

Barn nummer 1 så hade vi ett tjejnamn bestämt, Vanessa. Killnamn vet jag att vi velade lite mellan Lucas och Casper, men kommer inte riktigt ihåg vad vi bestämde oss för. Väl på förlossningen när jag hade värkar så tyckte jag inte några av killnamnen var bra alls och slängde ur ett annat killnamn på måfå och sa att maken fick bestämma stavning. Och det namnet blev det, namnet som poppade upp i mitt huvud under värkfasen. För visst kom det en pojk.

Barn nummer 2 kollade vi upp kön vid rul, en tös. Det var ett väldigt velande länge, han ville ha långa flicknamn, jag ville ha ett kortare med lite pondus i. Tror vi enades om det perfekta namnet en månad innan BF, och det kunde inte blivit bättre. Hon är döpt efter en gudinna och namnet i sig passar perfekt in på hennes personlighet.

Barn nummer 3 kom vi fram till tjejnamn tidigt, killnamn var jag först inne på något mer ovanligt. Men så fick mannen lite kalla fötter angående det namnet. Slutade med att jag satt och kollade på killnamn med samma "tema" som vår första son, mannens tidigare son och mannens egna namn (bibliska namn). Namnet jag gillade bäst ville mannen inte ha, så då blev det nummer två på listan.

Jag ville inte att barnen skulle ha namn som var alltför vanliga, men inte heller hittepå namn. Son 1 har ett namn som är relativt vanligt, men "bara" 1178 har samma stavning. Dotterns namn har 5249 i Sverige och son nr 2 fick det mest vanliga namnet med över 21000 bärare. Så kan inte säga att jag valde de mest ovanliga namnen ändå, men det är inte det viktigaste.
 
Vi gick igenom alla möjliga namn och sambon snöade in rätt tidigt på Sophia om det blev en flicka Jag hade dock svårt för det namnet då jag har en kusin som jag inte gillar som heter så. Då sambon inte ville släppa Sophia så gick jag med på Sophie. pojknamn hade vi aldrig något självklart. Vi var dock båda överrens om att det inte skulle vara något "modernt" namn.

Väl på förlossningen så kändes inte Sophie rätt för någon av oss. Sambon tog en liten runda utanför rummet och när han kom tillbaka så hade han sett ett annat par som döpt sin dotter till Märta, det fastnade och det namnet kändes helt rätt. Först senare när vi låg på BB så fick vi veta att vår Märta föddes på Märtadagen.

Som mellannamn valde vi Svea efter min sambos farmor och Theresia efter min gammelmormor. Theresia är ett namn som jag alltid velat ge min dotter som antingen tiltlasnamn eller mellannamn och det känns väldigt fint att det nu blev så.

efternamnet blev sambons, jag vill ju gifta mig och hoppas att vi ska ha samma efternamn alla tre. Sambon är dock lite mer seg vad gäller giftemål men jag jobbar på det
 
Hej!

Hur gjorde ni när ni skulle bestämma er för ett namn? Jag tycker det är otroligt svårt… Har använt mig av Barnnamnsappen och hittat massor av potentiella namn, men nu gäller det ju att bestämma sig. Nedan är dem jag har lyckats banta ner listan till:
Rafael
Abraham
Axel
Brandon
Cedric

Ska man lotta nu, eller har ni något knep för att göra det hela lättare? Man vill ju verkligen välja rätt.

Tack på förhand!
Louise

Vad säger den andra föräldern?

Någon namn borde ju vara favorit.
 

Liknande trådar

M
Hoppning Hej, allihop! Jag behöver lite tips och råd kring avståndsbedömning och taxering. Jag har sett den andra tråden om det, men den var så...
Svar
3
· Visningar
861
Senast: maskrosbarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp