Bestämma vad nästa ägare ska göra med saluhäst?!

Lalinea

Trådstartare
Läser lite hästannonser och i en stod följande:
Säljes endast till någon som vill träna henne inom dessa grenar där hon får fortsätta gå barfota och gå på lösdrift.

Är detta vanligt ?
Varför ska förra ägaren bestämma en sån sak som skor eller barfota, eller vad man rider?
 
Läser lite hästannonser och i en stod följande:
Säljes endast till någon som vill träna henne inom dessa grenar där hon får fortsätta gå barfota och gå på lösdrift.

Är detta vanligt ?
Varför ska förra ägaren bestämma en sån sak som skor eller barfota, eller vad man rider?

Det är väldigt vanligt att säljaren har starka åsikter och vill fortsätta ha kontroll över hästen.
 
Fast jag tycker inte det är konstigare än att en hunduppfödare vill sälja de bruksavlade valparna till ett aktivt hem. Eller att man säljer en utekatt som verkligen visat sig vantrivas som innekatt. Eller att man med en välstammad, prestationsavlad häst inte säljer den som sällskapshäst.

Om köparen redan på förhand klargör att denna avser att hålla hästen på ett sätt som jag inte tror passar hästen, eller helt strider mot min idé om god djurhållning, så är det ju självklart att jag har rätt att välja att inte sälja hästen till vederbörande. Då är det ju utmärkt att jag klargör redan i annonsen vilka dealbreakers som finns, så att jag besparar oss båda tid.

Givetvis kan man sedan inte alls styra vad köparen gör med hästen. Även om hästen hostar av att äta torrhö kan man inte förhindra att köparen ger den torrhö. Även om hästen klättrar på ston kan man inte förhindra att köparen släpper den med ston. Etc.
Men att man har önskemål och vill maximera chansen för de bästa möjliga förutsättningarna för ett i sina ögon gott hem är väl inget udda?
 
Läser lite hästannonser och i en stod följande:
Säljes endast till någon som vill träna henne inom dessa grenar där hon får fortsätta gå barfota och gå på lösdrift.

Är detta vanligt ?
Varför ska förra ägaren bestämma en sån sak som skor eller barfota, eller vad man rider?

Det är väl inget konstigt att en säljare rekommenderar en viss typ av köpare till hästen/djuret utifrån vad man bedömer skulle vara mest passande utifrån hur djuret fungerar osv?

Jag ser det som en fördel när en säljare formulerar typ av köpare - tex ”passar dig som vill träna/tävla” eller ”passar inte dig som endast vill rida i skogen” osv. Det är ju en fördel för köparen att få en hint om köpet har goda förutsättningar att bli lyckat eller inte, bla.
 
Det är ju ganska vanligt att säljare har tydliga åsikter om vad som är bäst för hästen. Där ibland många varnings klockor om att säljaren inte är redo eller kapabel att släpa hästen. Utan hela tiden kommer hålla ett äga på den. Samtidigt som säljaren kommer kritisera och anmäla alt och ingenting.
Jag tycker inte att man ska vara orolig när det framgår rekommendationer i en annons men när det framkommer tydliga krav om allt från skoning till träning, uppstallning eller krav som är helt orimliga.
 
@Eldbollen fast sånt är ju faktiskt inte vanligt ?
Jag ser heller inte problemet ur köparperspektiv ? Om det skulle vara en sån ”överdriven säljare” som du exemplifierar, så skippar du ju som köpare rimligen isåfall att ens ringa på den/åka och titta på den.

Jag skulle nog våga påstå att det är väldigt få procent av säljare som är på nivån du beskriver att de ska ”kontrollera läget” så som du redogör för... och de försvinnande få procenten har ju fö inga rättigheter att så göra så sällan det blir ett problem.
 
Jag förstår att ardenner inte säljes som hopphäst,och en arab inte säljes till trav.
Reagerade mest på skor/icke skor ? Vad har man som fd ägare med det att göra. Och en allroundhäst kan säkert användas till så mycket mer än frihetsdressyr ?
 
Det är ju ganska vanligt att säljare har tydliga åsikter om vad som är bäst för hästen. Där ibland många varnings klockor om att säljaren inte är redo eller kapabel att släpa hästen. Utan hela tiden kommer hålla ett äga på den. Samtidigt som säljaren kommer kritisera och anmäla alt och ingenting.
Jag tycker inte att man ska vara orolig när det framgår rekommendationer i en annons men när det framkommer tydliga krav om allt från skoning till träning, uppstallning eller krav som är helt orimliga.
Huruvida ägaren är redo att släppa hästen eller inte spelar mindre roll om det är en häst man köpt. Då är det ju bara att bryta kontakten med ägaren helt enkelt så är det problemet löst.
 
Det är ju befängt !
Fast det är ju inte helt befängt att man som ägare vill ha en köpare som tänker så likt en själv som möjligt. Speciellt när man hittat nånting som fungerar för sin häst.

Jag hade tex aldrig sålt min häst till någon som ville ha honom uppstallad eller som inte hade tanken att träna då han var i behov av det för att må bra. Detsamma om någon skulle vilja ha honom barfota så hade jag sagt nej direkt för han fungerade inte barfota.

Sen har man ju aldrig kontroll på en såld häst och om köparen har lurat än och sagt det jag ville höra för att få köpa hästen så är det ju synd men tyvärr inget man kan göra något åt.
 
Jag förstår att ardenner inte säljes som hopphäst,och en arab inte säljes till trav.
Reagerade mest på skor/icke skor ? Vad har man som fd ägare med det att göra. Och en allroundhäst kan säkert användas till så mycket mer än frihetsdressyr ?

Jag skulle säga att det är i högsta grad relevant om man vet med sig att hästen man säljer definitivt inte bör försöka hållas utan skor /eller vill betona att någon potentiell spekulant inte bör fundera i banor som att ”det går kanske att vänja till den till oskodd” .

Fö känns din tråd mest som att du fastnat vid någon ”viss typ” av hästägare ? Dvs barfota och ”frihetsdressyr” ? Inte att din frågeställning egentligen har att göra med generella säljesannonser allmänt ? :confused:
Vem säljer f.ö en ”allroundhäst” till enbart frihetsdressyr om säljaren klassat den som en allroundhäst ?
 
Senast ändrad:
@Eldbollen fast sånt är ju faktiskt inte vanligt ?
Jag ser heller inte problemet ur köparperspektiv ? Om det skulle vara en sån ”överdriven säljare” som du exemplifierar, så skippar du ju som köpare rimligen isåfall att ens ringa på den/åka och titta på den.

Jag skulle nog våga påstå att det är väldigt få procent av säljare som är på nivån du beskriver att de ska ”kontrollera läget” så som du redogör för... och de försvinnande få procenten har ju fö inga rättigheter att så göra så sällan det blir ett problem.
Det är klart att det inte är många som säljer på svåra villkor just för att de vill få sålt. Men vet person som till och från försöker få hästar sålda men på villkoren att hästarna inte får flytta.
 
Huruvida ägaren är redo att släppa hästen eller inte spelar mindre roll om det är en häst man köpt. Då är det ju bara att bryta kontakten med ägaren helt enkelt så är det problemet löst.
Det är inte så lätt alltid att bryta kontakten med någon som vet vart du bor. Vet om de som både åkt och kolat sina sålda hästar i smyg samt de som bilvit kollade.
 
Jag tycker det beror lite på hur annonsören uttrycker sig. Det är skillnad att skriva att hästen inte bör gå barfota för att hästen då blir öm, mot att skriva "jag vill att hästen ska skos".
Likadant med lösdrift eller uppstallning. Skriver man att hästen inte mått bra vid uppstallning så låter det bättre än "jag vill att hästen ska gå på lösdrift".

I ena fallet låter det som att säljaren bara vill bestämma, i andra fallet är det mer en förklaring på hur hästen funkar.
 
@Eldbollen fast du hävdade att det var vanligt .
Okej, ska förtydliga hur jag menade. De flesta häst ägare har en uppfattning om hur dennes häst ska skötas och när hästen säljs lämnar ägaren med x antal användbara råd. Men har en sund uppfattning av att det säkert funkar lika bra att göra på andra sätt.
Sen finns det några få hästägare som tycker att de gör allting rätt och att alla som gör något på ett annat sätt gör fel. De personerna är bäst att undvika att köpa häst av.
 
Det är inte så lätt alltid att bryta kontakten med någon som vet vart du bor. Vet om de som både åkt och kolat sina sålda hästar i smyg samt de som bilvit kollade.
Finns ingen skyldighet att berätta vilket stall hästen står i, sen om dom ringer så är det bara att blockera numret. Sen så om dom åker förbi och kollar på hästen i hagen i smyg, vad spelar det för roll? Den förra ägaren lär snabbt tröttna om den inte får någon respons.

Förstår faktiskt inte problemet. Och jag tvivlar starkt på att det är särskilt vanligt att den förra ägaren är så påträngande.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 146
Senast: WBanna
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 160
Senast: Lobelia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 850
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp