Bestämma vad nästa ägare ska göra med saluhäst?!

Okej, ska förtydliga hur jag menade. De flesta häst ägare har en uppfattning om hur dennes häst ska skötas och när hästen säljs lämnar ägaren med x antal användbara råd. Men har en sund uppfattning av att det säkert funkar lika bra att göra på andra sätt.
Sen finns det några få hästägare som tycker att de gör allting rätt och att alla som gör något på ett annat sätt gör fel. De personerna är bäst att undvika att köpa häst av.
Och du ser skillnaden på dom annonserna hur då?

Varför undvika att köpa från en ägare som känner sin häst och vet vad som fungerar bäst för just den individen? Ägaren har förmodligen ofta redan gått igenom mycket med hästen och kommit fram efter längre tid vad som fungerar bäst och vad hästen trivs med.

Vill jag ha skor på min häst av olika anledningar så hade jag inte åkt och tittat på hästar som inte fungerar med skor helt enkelt. Vill jag ha en som ska fungera på box så tittar jag inte på hästar som inte fungerar på box.
 
Finns ingen skyldighet att berätta vilket stall hästen står i, sen om dom ringer så är det bara att blockera numret. Sen så om dom åker förbi och kollar på hästen i hagen i smyg, vad spelar det för roll? Den förra ägaren lär snabbt tröttna om den inte får någon respons.

Förstår faktikst inte problemet. Och jag tvivlar starkt på att det är särskilt vanligt att den förra ägaren är så påträngande.
Det som händer är att ägaren anmäls till länsstyrelsen för djurplågeri vilket säljaren hävdar att den ser täcken på. Sen är det ju inte alltid så lätt att flytta hästen om man tex har egen gård. Adress och sånt ska ju stå i köpekontrakt.
 
Det som händer är att ägaren anmäls till länsstyrelsen för djurplågeri vilket säljaren hävdar att den ser täcken på. Sen är det ju inte alltid så lätt att flytta hästen om man tex har egen gård. Adress och sånt ska ju stå i köpekontrakt.
Men alltså, det krävs mycket för att länsstyrelsen ska ingripa, möjligtvis om dom kommer ut och tittar en gång men vad gör det isåfall? Det kostar ingenting och en kontroll tar inte mycket tid. Sköter man hästen och har ett godkänt stall så har man inget att dölja.

Och adress till stallet har iallafall inte stått i mina köpekontrakt. Visst om man har egen gård men vad är oddsen att man har en egen gård och råkar stöta på en av dom väldigt få förföljande trackasserande gamla ägare. Då har man extremt otur.

Jag skulle nog kunna påstå att det är ingenting du behöver vara särskilt orolig över ska hända, risken är väldigt liten och är det trackasserier får man ju ringa polisen tillslut om personen förföljer en och hotar och tar sig in i stall osv.
 
Senast ändrad:
Och du ser skillnaden på dom annonserna hur då?

Varför undvika att köpa från en ägare som känner sin häst och vet vad som fungerar bäst för just den individen? Ägaren har förmodligen ofta redan gått igenom mycket med hästen och kommit fram efter längre tid vad som fungerar bäst och vad hästen trivs med.

Vill jag ha skor på min häst av olika anledningar så hade jag inte åkt och tittat på hästar som inte fungerar med skor helt enkelt. Vill jag ha en som ska fungera på box så tittar jag inte på hästar som inte fungerar på box.
Dels för att jag aldrig kommer bli samma person som säljaren. Om man flyttar hästen och allt förändras så är det inte längre säkert att samma saker fungerar. Det uppstår nya problem och man behöver nya lösningar. Det är jättebra om om man kan ha bra kontakt med tidigare ägare men man måste få ha utrymme att ha hästen som sin.
Saker som får mig att reagera på annonser är: Säljes till för alltid hem, (innebär att köparen åtar sig att aldrig sälja hästen(unghäst)). Får ej flyttas utanför vist område. Ska inte skos, Ska inte gå med andra hästar. Klarar inte av lösdrift, Klarar inte av box. Kan inte åka transport.
 
Kan tillägga att jag trots att jag själv kan bli förundrad över vissa krav i olika annonser själv har ställt krav på köpare. Eller ja, krav och krav. Men förra året sålde jag en häst med en skada. Hennes sålde jag naturligtvis med förbehållet att hon skulle användas till avel främst. Hade inte sålt henne till en ren tävlingsryttare som trott att de skulle fixa till henne. Valde köpare med omsorg och hon är nu dräktig och funkar med lättare ridning. Kanske kanske kan de få ut henne på tävlingsbanan också men då vet jag att de satt igång henne och ridit henne väldigt klokt.

Så jag förstår verkligen säljare som vill behålla en viss form av kontroll om en nu ska kalla det för just kontroll. Men det handlar väl mer om att en vill hitta en köpare som passar hästen. Det minimerar ju problem både för säljare och köpare-köparen fattar vad den köper och säljaren slipper stå med en reklamerad häst på halsen.
 
Som säljare har man full rätt att välja till vem man säljer och som köpare så får man välja själv vilka annonser som verkar passa :) Tycker det är bra med tydliga annonser så man slipper förlora tid.
 
Dels för att jag aldrig kommer bli samma person som säljaren. Om man flyttar hästen och allt förändras så är det inte längre säkert att samma saker fungerar. Det uppstår nya problem och man behöver nya lösningar. Det är jättebra om om man kan ha bra kontakt med tidigare ägare men man måste få ha utrymme att ha hästen som sin.
Vissa saker vet man som ägare inte fungerar för sin häst, oavsett vart hästen bor nånstans. Nya problem dyker alltid upp i hästsammanhang, försvinner ett kommer ett annat men det är ingenting som förändrar tex att hästen kan eller inte kan ha skor för att fungera, eller stå uppstallad eller inte, det är grunder som kanske hästen faktiskt måste leva efter för att må bra.

Och man behöver aldrig ha kontakt med den tidigare ägaren oavsett. Varför skulle man ha det?
Saker som får mig att reagera på annonser är: Säljes till för alltid hem, (innebär att köparen åtar sig att aldrig sälja hästen(unghäst)). Får ej flyttas utanför vist område. Ska inte skos, Ska inte gå med andra hästar. Klarar inte av lösdrift, Klarar inte av box. Kan inte åka transport.
Alltså, när någon skriver att den säljs till ett för alltid hem, så innebär inte det per automatik att säljaren menar att den nya ägaren är tvungen oavsett omständigheter ha kvar hästen resten av livet. Jag tolkar det mer så att säljaren vill sälja till någon som har åsikten att hästar inte är någonting man rider och tävlar nåt år eller två för att sedan bytas ut. Alltså en person som har som tanke att ha hästen resten av livet.

Du måste tänka ett steg längre, som min häst som faktiskt inte mådde bra i box, det hade jag skrivit i annonsen för jag kände min häst och han skulle under inga omständigheter behöva bli stående på box igen då han vantrivdes något fruktansvärt som installad. Vissa hästar kanske har provat att ha dom på lösdrift och det har kanske inte passat individen, inget konstigt med det.

Transport och annan hantering är ju saker som är färskvara, det är sådant som går att förändra, men grundgrejer som vad hästen behöver i vardagen för att må bra, det är ofta inte någonting som går att förändra.

Att flytta från området är ju bara att göra, har aldrig sett det i en annons nånsin faktiskt, det begränsar ju antalet köpare något enormt.

Varför utgår du ifrån att hästägaren som känner sin häst väl ljuger om saker och ting? Om folk lyssnade på den gamla ägaren mer hade folk kanske inte blivit så besvikna som många blir när hästen inte fungerar som dom vill. Ofta är ägaren till hästen inte helt ute och cyklar och kan ju faktiskt ett o annat om sin häst.
 
Jag tycker det beror lite på hur annonsören uttrycker sig. Det är skillnad att skriva att hästen inte bör gå barfota för att hästen då blir öm, mot att skriva "jag vill att hästen ska skos".
Likadant med lösdrift eller uppstallning. Skriver man att hästen inte mått bra vid uppstallning så låter det bättre än "jag vill att hästen ska gå på lösdrift".

I ena fallet låter det som att säljaren bara vill bestämma, i andra fallet är det mer en förklaring på hur hästen funkar.

Det kanske är så att vissa är dåliga på att uttrycka sig...får det att låta som ett krav när dom i själva verket vill tala om vad hästen mår bra av?

Men jag håller med...när jag sålde ponnyn skrev jag massor med info i annonsen om att enligt mig passar han till det och inte till det, trivs med det och inte med det. Men sen vad en köpare gör när den väl äger hästen, det kan man helt enkelt inte styra, och det blir lite konstigt när man läser annonser där det ser ut som om säljaren tror att hen kan fortsätta styra.
 
Att ge relevant information om sin häst och till exempel göra förbehåll som att hästen ej säljs som tävlingshäst på grund av tidigare skada är ju klokt och vettigt och något varje säljare bör göra för att undvika frsmtida tvister. Det är när beskrivningen blir en detaljerad kravlista på eventuella köpare som säljaren dödar mitt intresse. Om jag tittar på en häst förväntar jag mig att hästen är till salu till om en 'normal' person är intresserad - inte att jag ska bli bedömd, utvärderad och utfrågad som om jag vore en gammaldags friare ...
Att sedan en klok säljare alltid kan avböja ett köp för att man får dåliga vibbar och kanske inser att detta kommer bli fel ( som när en nybörjare tittar på en känslig unghäst) är ngt annat. Det har jag själv gjort vid nogra tillfällen, men då har jag ärligt sagt att detta kommer inte bli bra för vare sig dig eller hästen.
 
Säger som flera andra, det är skillnad på att ställa krav och att ha önskemål och förklara att det här är vad hästen trivs bäst med.
 
Vissa saker vet man som ägare inte fungerar för sin häst, oavsett vart hästen bor nånstans. Nya problem dyker alltid upp i hästsammanhang, försvinner ett kommer ett annat men det är ingenting som förändrar tex att hästen kan eller inte kan ha skor för att fungera, eller stå uppstallad eller inte, det är grunder som kanske hästen faktiskt måste leva efter för att må bra.

Och man behöver aldrig ha kontakt med den tidigare ägaren oavsett. Varför skulle man ha det?

Alltså, när någon skriver att den säljs till ett för alltid hem, så innebär inte det per automatik att säljaren menar att den nya ägaren är tvungen oavsett omständigheter ha kvar hästen resten av livet. Jag tolkar det mer så att säljaren vill sälja till någon som har åsikten att hästar inte är någonting man rider och tävlar nåt år eller två för att sedan bytas ut. Alltså en person som har som tanke att ha hästen resten av livet.

Du måste tänka ett steg längre, som min häst som faktiskt inte mådde bra i box, det hade jag skrivit i annonsen för jag kände min häst och han skulle under inga omständigheter behöva bli stående på box igen då han vantrivdes något fruktansvärt som installad. Vissa hästar kanske har provat att ha dom på lösdrift och det har kanske inte passat individen, inget konstigt med det.

Transport och annan hantering är ju saker som är färskvara, det är sådant som går att förändra, men grundgrejer som vad hästen behöver i vardagen för att må bra, det är ofta inte någonting som går att förändra.

Att flytta från området är ju bara att göra, har aldrig sett det i en annons nånsin faktiskt, det begränsar ju antalet köpare något enormt.

Varför utgår du ifrån att hästägaren som känner sin häst väl ljuger om saker och ting? Om folk lyssnade på den gamla ägaren mer hade folk kanske inte blivit så besvikna som många blir när hästen inte fungerar som dom vill. Ofta är ägaren till hästen inte helt ute och cyklar och kan ju faktiskt ett o annat om sin häst.
Jag utgår inte utifrån att hästägare ljuger. Utan att hästar faktiskt kan förändras/ få nya behov beroende på miljöförändringar och andra faktorer.
Några exempel för att förtydliga: Säljaren säger att hästen klarar sig bra barfota, har mest ridit hästen på mjuka skogsstigar. Köparen står i ett område där det finns mycket mera grusvägar samt rider mera i paddock vilket resulterar i att hästen blir ömfotad.
Säljaren säger att hästen är pigg och väldigt explosiv. Köparen flyttar hästen till ett stall med bättre hagar längre tid ute samt ändrar foderstaten vilket resulterar i att hästen blir lugnare.

Några rader kopierade från en annons:"Kraven jag har på hans nya hem är att det ska vara hans föralltid hem, ett hem där han får stanna livet ut. " (föd 2011) Man kan tolka det som man vill men jag tolkar det som att de inte vill att man ska sälja hästen vidare och att det är väldigt viktigt för säljaren.
 
Såld vara/häst är just såld. Den nye ägaren gör då vad han vill med hästen..om inget annat är skriftligt avtalat så som ex ett föl.
 
Jag utgår inte utifrån att hästägare ljuger. Utan att hästar faktiskt kan förändras/ få nya behov beroende på miljöförändringar och andra faktorer.
Några exempel för att förtydliga: Säljaren säger att hästen klarar sig bra barfota, har mest ridit hästen på mjuka skogsstigar. Köparen står i ett område där det finns mycket mera grusvägar samt rider mera i paddock vilket resulterar i att hästen blir ömfotad.
Säljaren säger att hästen är pigg och väldigt explosiv. Köparen flyttar hästen till ett stall med bättre hagar längre tid ute samt ändrar foderstaten vilket resulterar i att hästen blir lugnare.

Några rader kopierade från en annons:"Kraven jag har på hans nya hem är att det ska vara hans föralltid hem, ett hem där han får stanna livet ut. " (föd 2011) Man kan tolka det som man vill men jag tolkar det som att de inte vill att man ska sälja hästen vidare och att det är väldigt viktigt för säljaren.
Om hästen är en explosiv häst med enorm energi kan jag nästan lova dig att ägaren inte ljuger om det, hur hästen blir i en annan miljö, om den blir lugnare eller om den behåller samma typ av energi är dock en chansning du isåfall får ta. Vill du låta bli att tro på ägaren och köper hästen och sen stå med en explosivt energiknippe du kanske inte klarar av i längden? Alla hästar får inte sin energi från maten utan är sådana oavsett.

Om hästen fungerar barfota eller inte, det är enkelt. Fråga ägaren varför den inte fungerar med skor, är det en principfråga för ägaren som kanske bara är för barfota helt enkelt eller finns det en annan anledning. Är det verkligen värt att köpa en sådan häst om ägaren har en bra anledning att ha den barfota för att upptäcka att den av någon anledning inte fungerar med skor? Är inte så kul att stå sen med en häst som man kanske inte kan rida som man ville.

När du skriver att tolkar det bokstavligt med ett för alltid hem, tänker du inte på att ägaren till hästen säljer hästen själv och säkerligen är väl medveten om att livet inte alltid går att planera i detalj. Jag tror säkerligen att ägaren vill att hästen ska stanna resten av livet hos en person, men vad man vill och vad som är realistiskt är två skilda saker. Många vill ha köpare som iallafall har som mål att kunna ha hästen livet ut och att skriva på det sättet så utesluter man många som vill ha hästen tillfälligt i livet och lätt säljer vidare den.

Så döm inte så mycket innan du pratar med ägaren, fråga främst varför och har ägaren ett bra svar och den inte bara gör saker och ting av principskäl så bör man lyssna på det och fundera noga om man vill ta chansen att hästen kommer förändra sig eller inte.

Förstår inte varför du vill döma så mycket utefter vad folk skriver i annonsen. Det är inte svårare än att ringa och fråga om det man undrar, har ägaren ett bra svar så är det enklare att ge upp dom hästarna som behöver ett annat liv än du kan ge. Aldrig förutsätta att en häst anpassar sig för det gör dom långt ifrån alltid.
 
Senast ändrad:
@Eldbollen fast jag ser inget likhetstecken mellan exempel du gett ang önskemål om ett varaktigt hem och att säjaren skulle vara någon märklig rabiat människa som tror att det går att garantera ett föralltid hem .

F.ö ang tråden så vidhåller jag att det känns som TS avser en specifik gren/typ av hästägare, vilket inte känns så särskilt ”vanligt/representativt/generellt aktuellt problem” . Hur väldigt vanligt skulle det vara liksom, att som TS citerat ”en allroundhäst säljs enbart till frihetsdressyr” :cool:
Ditt exempel att du ”känner” flera som säljer häst med kravet att de inte får flytta hästen känns ungefär lika udda och sällsynt . Jag tex haft häst i 40 år och med stor bekantskapskrets osv - aldrig känt en enda sån - som ”motvikt” .

Som sagt - oavsett så är det ju inget större problem . Låt bli att ringa på annonsen punkt slut liksom ;)
 
Senast ändrad:
Jag letar häst och har lite önskemål, skulle tex. inte ens ringa på en häst som säljaren anser inte passar att gå på lösdrift då jag kommer att ha den på lösdrift. Om jag är intresserad av en häst till salu så beskriver jag mig själv och vad jag vill med hästen sen får säljaren bedöma om den vill sälja till mig. Så jag uppskattar att det står i annonsen vad hästen passar bäst för, spar tid för både mig och säljaren.
 
Har när jag letade efter häst efter gammelmans bortgång, svarat på en annons på en fin häst. När jag pratade med ägaren, hade hen krav på barfota och lösdrift. Annars sålde inte hen hästen.
Jag backade direkt...
 
Om hästen är en explosiv häst med enorm energi kan jag nästan lova dig att ägaren inte ljuger om det, hur hästen blir i en annan miljö, om den blir lugnare eller om den behåller samma typ av energi är dock en chansning du isåfall får ta. Vill du låta bli att tro på ägaren och köper hästen och sen stå med en explosivt energiknippe du kanske inte klarar av i längden? Alla hästar får inte sin energi från maten utan är sådana oavsett.

Om hästen fungerar barfota eller inte, det är enkelt. Fråga ägaren varför den inte fungerar med skor, är det en principfråga för ägaren som kanske bara är för barfota helt enkelt eller finns det en annan anledning. Är det verkligen värt att köpa en sådan häst om ägaren har en bra anledning att ha den barfota för att upptäcka att den av någon anledning inte fungerar med skor? Är inte så kul att stå sen med en häst som man kanske inte kan rida som man ville.

När du skriver att tolkar det bokstavligt med ett för alltid hem, tänker du inte på att ägaren till hästen säljer hästen själv och säkerligen är väl medveten om att livet inte alltid går att planera i detalj. Jag tror säkerligen att ägaren vill att hästen ska stanna resten av livet hos en person, men vad man vill och vad som är realistiskt är två skilda saker. Många vill ha köpare som iallafall har som mål att kunna ha hästen livet ut och att skriva på det sättet så utesluter man många som vill ha hästen tillfälligt i livet och lätt säljer vidare den.

Så döm inte så mycket innan du pratar med ägaren, fråga främst varför och har ägaren ett bra svar och den inte bara gör saker och ting av principskäl så bör man lyssna på det och fundera noga om man vill ta chansen att hästen kommer förändra sig eller inte.

Förstår inte varför du vill döma så mycket utefter vad folk skriver i annonsen. Det är inte svårare än att ringa och fråga om det man undrar, har ägaren ett bra svar så är det enklare att ge upp dom hästarna som behöver ett annat liv än du kan ge. Aldrig förutsätta att en häst anpassar sig för det gör dom långt ifrån alltid.
Men det är väl klart att man dömer när man läser en annons hur ska man annars ta ställning till om man är intresserad eller ej. Varför utgår du ifrån att jag letar häst, tycker bara att det är intressant att läsa annonser. Skulle personligen aldrig svara på en annons utan att utifrån annonsen övervägt att köpa hästen. Tycker att det vore väldigt fult gjort att bara höra av sig och be om förtydliganden bara för att. Sen att jag ibland undrar över hur de planerar att få hästen såld är en annan.
Jag tycker att de kraven som ställs när man söker ett för alltid hem till en häst är såpas stora( man bör ha en ide om hur ens liv kommer att se ut 5-10 år framåt för att kvalificeras) att jag tror många människor backar när det står i en annons. Även om de inte letar häst för att kunna sälja den vidare.
Jag skulle vilja påstå att om man frågar en hästägare som bara haft sin häst på box om hästen kan gå på lösdrift blir svaret på automatik nej. (Taget från erfarenhet av min syster som inte tycker att hennes häst kan gå på lösdrift även om den gjort det periodvis utan problem)
 
Skulle personligen aldrig svara på en annons utan att utifrån annonsen övervägt att köpa hästen. Tycker att det vore väldigt fult gjort att bara höra av sig och be om förtydliganden bara för att. Sen att jag ibland undrar över hur de planerar att få hästen såld är en annan.
Jag personligen skulle aldrig sälja en häst till en person som inte frågar om saker och ting, och man ringer ju inte bara för att, man ringer för att man vill ha ett förtydligande och för att kunna konstatera om det är en häst att satsa på eller ej. Om tex allting låter bra med hästen förutom det faktum att hästen kanske inte trivs på box eller inte ha bör ha skor så måste man ju ringa och fråga, det finns kanske alternativ som fungerar som inte ägaren skrivit ut i annonsen.
Jag tycker att de kraven som ställs när man söker ett för alltid hem till en häst är såpas stora( man bör ha en ide om hur ens liv kommer att se ut 5-10 år framåt för att kvalificeras) att jag tror många människor backar när det står i en annons. Även om de inte letar häst för att kunna sälja den vidare.
Jag tror personligen inte många backar för en sådan mening om hästen i övrigt är perfekt och dom har som intention att ha hästen så länge det finns möjlighet, dom flesta förstår nog inklusive ägaren vad tanken är. Dock dom som söker hästar att rida till och sälja vidare, några av dom kanske backar.
Jag skulle vilja påstå att om man frågar en hästägare som bara haft sin häst på box om hästen kan gå på lösdrift blir svaret på automatik nej. (Taget från erfarenhet av min syster som inte tycker att hennes häst kan gå på lösdrift även om den gjort det periodvis utan problem)
Du kanske inte läste det jag skrev förut. Man frågar varför, om ägarens tankar om vad som är bäst för dennes häst. Säger en hästägare att nej, min häst kan inte gå på lösdrift för det har den aldrig gjort. Det är inte fakta då, det är ett antagande. Det finns inget sätt att veta huruvida hästen trivs på lösdrift eller inte om man aldrig har testat att ha den ute på det sättet.

Har hästen speciella behov ägaren kommit fram till pga erfarenheten och efter att ha provat sig fram en längre tid så tycker jag man bör lyssna på ägaren. Som sagt, det är inte så svårt, fråga bara varför ägaren gör som den gör.
 
@Eldbollen och jag tycker fortfarande du resonerar väldigt märkligt utifrån denna tråd ? Dessutom är den ju inte din, dvs det är inte du som är TS ?

Jag känner typ inga som skulle utesluta att deras hästar som vistats ute mycket med andra hästar genom åren om än på dagtid och stått på box nattetid, som helt skulle utesluta att hästen inte kan gå på lösdrift ?

Däremot förstår jag verkligen de som haft sina hästar väl fungerande på lösdrift tidigare under lång tid att de självklart inte önskar sälja hästen till någon som har den i liten grushage på anläggning med utevistelse 5-6 timmar osv ?
 
Några rader kopierade från en annons:"Kraven jag har på hans nya hem är att det ska vara hans föralltid hem, ett hem där han får stanna livet ut. " (föd 2011) Man kan tolka det som man vill men jag tolkar det som att de inte vill att man ska sälja hästen vidare och att det är väldigt viktigt för säljaren.

Jag tycker det är lite konstigt att en säljare uttryckligen kräver ett "för alltid-hem" av köparen men inte av sig själv. Mår hästen så dåligt av förändring blr väl däljaren behålla. Alla anledningar till försäljning som säljaren har kan ju även köparen ha om några år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 409
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 163
Senast: Lobelia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp