Bestämma vad nästa ägare ska göra med saluhäst?!

Jag känner typ inga som skulle utesluta att deras hästar som vistats ute mycket med andra hästar genom åren om än på dagtid och stått på box nattetid, som helt skulle utesluta att hästen inte kan gå på lösdrift ?

Jag hänger inte helt med i meningen här men om jag tolkar dig rätt är mitt svar att det finns OTROLIGT många såna hästägare/säljare.
 
Jag tycker det är lite konstigt att en säljare uttryckligen kräver ett "för alltid-hem" av köparen men inte av sig själv. Mår hästen så dåligt av förändring blr väl däljaren behålla. Alla anledningar till försäljning som säljaren har kan ju även köparen ha om några år.
"bör väl säljaren"
 
Läser lite hästannonser och i en stod följande:
Säljes endast till någon som vill träna henne inom dessa grenar där hon får fortsätta gå barfota och gå på lösdrift.
Är detta vanligt ?
Varför ska förra ägaren bestämma en sån sak som skor eller barfota, eller vad man rider?

Jag måste säga att jag tycker det är rätt vanligt med olika sådana här krav i annonser. Ofta är de nog helt enkelt dåligt skrivna, man skriver tex att hästen ska gå på lösdrift i stället för att just nu går den på lösdrift och trivs med det. Ett mindre antal säljare går helt bananas, raddar upp alla möjliga krav och dessutom ska hästen helst säljas till någon i närheten så ägaren kan hälsa på. :crazy: Skulle aldrig ringa på en sådan häst.

Jag tycker absolut att man som säljare, på ett trevligt sätt, ska beskriva vad hästen passar till och vilka visioner man har för dess framtid. Jag tycker absolut att man som säljare ska sälja till någon som har samma uppfattning om hästhållning som man själv (det har jag själv gjort). Men man ska nog fundera på hur man formulerar sin annons. Härom dagen såg jag tex en annons där säljaren krävde att köparen skulle ha egen gård...:confused:
 
Senast ändrad:
Sålt är sålt och man kan inte styra någon efteråt vad den ska göra med "varan".
Men säljaren kan ju välja till vem hästen ska säljas.
Tror inte ens man kan använda sig av "första tjing om hästen i framtiden säljs"

Däremot köpte jag en häst från galoppen för 100 år sedan där ett vite var inskrivet om hästen startade ett officiellt lopp efter försäljningen
 
När jag sålde våra små ponnyer så var jag extremt noga med att välja ut rätt köpare där det i köpetillfället i alla fall hade samma värderingar som jag.
dvs mycket utevistelse ,varierad ridning utomhus och sen träning för tävling. Frågade samtliga intressenter hur de skulle stalla upp ponnyn och de som hade på större ridskola , med utevistelsen ensam i skokartongshagar och ridhusnötande 24/7 gick bort direkt.
Därför att jag som hästmänniska själv inte anser att det är ett drägligt hästliv.
Inte det lättaste när det var tävlingsponnyer man sålde , men jag hittade de bästa hemmen som jag känner mig nöjd med än idag :D:heart
Som säljare tycker jag att man får välja vem man vill sälja till. Man får säga nej om det känns fel även om spekulanten vill köpa. Men sen när den väl är såld har man ingen talan. Jag vill inte behöva hälsa på varje kvart, men uppdateringar hur det går är såklart alltid jätteroligt. Eller för min dotter som har ridit dem och älskat dem i flera år.
 
Läser lite hästannonser och i en stod följande:
Säljes endast till någon som vill träna henne inom dessa grenar där hon får fortsätta gå barfota och gå på lösdrift.

Är detta vanligt ?
Varför ska förra ägaren bestämma en sån sak som skor eller barfota, eller vad man rider?
En hästägare har väl rätt att sälja sin häst till precis vem den vill? Om det inte passar är det ju bara att låta bli att köpa den hästen. Det kan ju finnas en god anledning till att man inte vill sälja till någon som har en syn på hästhållning som man vet att ens häst inte skulle må bra av.
 
Jag har blivit nekad att köpa många hästar för att jag har dem på lösdrift. Man blir en smula matt.
Jag fick inga råd eller direktiv när jag köpte min. Men jag hade blivit glad/nöjd om jag fick veta att min gått på lösdrift hela sitt liv och aldrig stått på stall. Första gången ensam i stallet höll han på att riva det, sen långt senare förstod jag varför. Men han lärde sig fort.
 
Spontant känner jag att om man ska köpa eller sälja häst så väljer man gå ska enkelt hur mycket man väljer att "krångla till det". Behöver man få hästen såld så får man också acceptera att nästa ägare kan vara vem som helst. Medans om man istället är mer mån om hur hästen kommer fortsätta tränas och hållas får man vara beredd att det tar längre tid :)

Skulle inte sälja till vem som. Nu har jag inte tänkt sälja någon häst men om jag blev tvungen så hade jag inte velat sälja ex. En häst som är van utbildad enligt AR och som går suveränt barfota till någon som vill rida tävlingsdressyr och vill sko hästen, det hade varit slöseri på häst :D

Sen får man ju tänka på hur man formulerar sig som köpare och säljare. Kommer man som köpare till någon med barfotahästar och säger att man ska sko den så får man nog till 95% ett nej tack. Likaså när situationen är omvänd. Säger man som köpare "jag har haft mina andra hästar barfota och det har fungerat bra men om den behöver skor så får den ha det..." så blir det inte alls lika konstigt. Likaså tvärt om. Man får tänka på hur man formulerar sig :):)
 
Det har väl inget med bestämma att göra. Om säljaren har de önskemålen på köparen så vet du som hästsökande att om du har för avsikt att göra det är detta en häst du kan titta på. Om du inte vill det så letar du vidare. Säljaren kan inte bestämma nåt men om hon uttrycker att hon önskar sälja under förutsättning att nya ägaren har den inställningen så är det den sortens ryttare hon vill sälja till och inte någon annan. Dvs om du inte är lagd så vill hon inte sälja till dig. Köp då inte hästen. Visst kan du ljuga men varför skulle du göra det??

Ingen kan stämma någon i efterhand för vad man väljer att göra med sin egen häst dock. Men om du inte avser göra som säljaren önskar så säg det direkt eller avstå köper. Av respekt för den som säljer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp