Bestrida faktura

Bison

Trådstartare
Hjälper en vän lite här.
En vara reklamerades och skickades till företaget efter överenskommelse.
Företaget skickade rerursedel och skrev att de skulle titta på varan och återkomma.

Nu har de skickat tillbaka varan, de har lagat den och fakturerat för detta.
De har inte hört av sig med ett kostnadsförslag utan lagat den utan godkännande.

För mig låter inte detta helt okej då varan skickades för reklamation och inte på reparation.
Jag ska ringa företaget, min vän är lite konflikträdd men tänkte att jag skulle ha lite mer på fötterna.
 
Jag hade sagt klart och tydligt till dem att de har fakturerat mig för en tjänst jag aldrig beställt (lagningen) och vägrat acceptera att de därmed kan ta betalt för det. Jag tror att de kommer ge med sig om man lägger upp det på det sättet och står på sig. Om de däremot inte ger med sig så är jag inte säker på hur man rent tekniskt bestrider fakturan. För den kommer ju löpa ut då med påminnelse+inkassokrav antagligen som automatisk följd. Finns säkert nån mer kunnig som kan svara på den biten..men förhoppningsvis behöver det ju inte gå så långt.
 
Hjälper en vän lite här.
En vara reklamerades och skickades till företaget efter överenskommelse.
Företaget skickade rerursedel och skrev att de skulle titta på varan och återkomma.

Nu har de skickat tillbaka varan, de har lagat den och fakturerat för detta.
De har inte hört av sig med ett kostnadsförslag utan lagat den utan godkännande.

För mig låter inte detta helt okej då varan skickades för reklamation och inte på reparation.
Jag ska ringa företaget, min vän är lite konflikträdd men tänkte att jag skulle ha lite mer på fötterna.
Hände mig får några år sedan. Var elektronik. Jag ringde upp företaget och påpekade att det var en reklamation och då annullerade dom fakturan. Blivit någon form av miss bara.

Hoppas det går lika lätt för er :)
 
Hjälper en vän lite här.
En vara reklamerades och skickades till företaget efter överenskommelse.
Företaget skickade rerursedel och skrev att de skulle titta på varan och återkomma.

Nu har de skickat tillbaka varan, de har lagat den och fakturerat för detta.
De har inte hört av sig med ett kostnadsförslag utan lagat den utan godkännande.

För mig låter inte detta helt okej då varan skickades för reklamation och inte på reparation.
Jag ska ringa företaget, min vän är lite konflikträdd men tänkte att jag skulle ha lite mer på fötterna.

Hände samma sak när vi köpte en TV på NetOnNet. TV:n gick sönder och de lagade den utan att fråga oss först. Dom försökte ändå tvinga oss att betala, men efter lite bråk så krediterade dom fakturan. Aldrig att jag skulle betala för något som jag inte har beställt.
 
För mig hände det en gång med en TV jag returnerat (inte pga fel, bara att jag inte tyckte den passade in hemma). När den kom fram till företaget (fraktat med bolaget de beställde, använt deras medskickade retursedel) hade den en skada på skärmen som självklart hade uppstått i frakthanteringen. Företaget försökte pressa mig till att på nått vis erkänna att jag hade haft sönder TVn och ville inte återbetala mig. Efter många samtal med kundtjänsten så letade jag upp nummer till företagets nordiska VD, eller om det nu var chefen för kundtjänsten i norden, kommer inte ihåg riktigt (högsta chefen jag kunde hitta). Ringde honom, förklarade läget, stog på mig och 2 dagar senare ringde kundtjänst och meddelade att de återbetalar hela summan direkt.

Så får man inget gensvar alls från kundtjänst-nivån, så är mitt råd att leta er uppåt i hierarkin, då brukar det hända saker.
 
Det är inte säkert att man, när man reklamerar per automatik får en ny vara. Kan varan lagas så har företaget rätt att laga den. Däremot ska de inte ta betalt för detta! Om det mot förmodan skulle anses bortom allt tvivel att kunden orsakat att varan gått sönder genom tex oaktsamhet ska företaget naturligtvis inte bara fakturera kunden utan måste höra av sig och informera samt lämna ett kostnadsförslag som kunden då har rätt att ta ställning till.
 
Det är inte säkert att man, när man reklamerar per automatik får en ny vara. Kan varan lagas så har företaget rätt att laga den. Däremot ska de inte ta betalt för detta! Om det mot förmodan skulle anses bortom allt tvivel att kunden orsakat att varan gått sönder genom tex oaktsamhet ska företaget naturligtvis inte bara fakturera kunden utan måste höra av sig och informera samt lämna ett kostnadsförslag som kunden då har rätt att ta ställning till.

Absolut!
Det var det som var felet här, att de inte hörde av sig alls utan bara lagade och fakturerade.

Men nu är det löst och kompisen är glad :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
Juridik & Ekonomi Bakgrunden är följande: Jag behövde lite murbruk och ringde en firma med butik som är återförsäljare för det jag ville ha. Just det...
2
Svar
30
· Visningar
2 722
Senast: vilde
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp