Besviken över sambons resa.

ajdidodii

Trådstartare
Förra sommaren träffade jag och min sambo en man från Serbien, genom en jobbarkompis till min sambo. Under en grillkväll bjöd han in oss alla att komma och hälsa på honom i Serbien och jag som inte varit utomlands så mycket i mitt liv (jag kan lätt räkna länderna jag besökt på mina tio fingrar) berättade för min sambo hur gärna jag skulle vilja att en sådan resa skulle bli av, att det skulle vara häftigt att åka dit och att vi lite skulle behöva en semester tillsammans.
Under vintern gjorde han tre jobbresor som jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på, då han fått se USA, Indien och Japan. När han kom hem började det pratas om att den där resan till Serbien skulle bli av ändå. Biljetter bokades, övernattning och hyrbil ordnades och jag får inte följa med. Motiveringarna jag fått är "Det är en grabbresa" och "Inbjudningar som den där är sådant folk säger på fyllan utan att mena det, för sen blir det aldrig av ändå".

Jag är jätteledsen på detta och riktigt besviken faktiskt. Det som fick mig att fundera på om jag överreagerar var min mor som idag när hon ringde frågade om jag var arg på min sambo för den här resan. Orden var ungefär "Men inte är du väl arg på Sambo för att han åker?". Till saken hör också att sambon åker dagen före min födelsedag och kommer hem fyra dagar efter den.
Just nu har jag skjutit upp allt firande av min födelsedag och planerar en dag ute vid sommarstugan där jag får vara helt själv med hunden, njuta av naturen och havet och vara lite ledsen om det blir så att jag är ledsen då.
Så frågan är egentligen om jag verkligen överreagerar när jag är besviken och ledsen på min sambo som åker iväg över min födelsedag på en resa jag vill, men inte får, följa med på?
 
Förra sommaren träffade jag och min sambo en man från Serbien, genom en jobbarkompis till min sambo. Under en grillkväll bjöd han in oss alla att komma och hälsa på honom i Serbien och jag som inte varit utomlands så mycket i mitt liv (jag kan lätt räkna länderna jag besökt på mina tio fingrar) berättade för min sambo hur gärna jag skulle vilja att en sådan resa skulle bli av, att det skulle vara häftigt att åka dit och att vi lite skulle behöva en semester tillsammans.
Under vintern gjorde han tre jobbresor som jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på, då han fått se USA, Indien och Japan. När han kom hem började det pratas om att den där resan till Serbien skulle bli av ändå. Biljetter bokades, övernattning och hyrbil ordnades och jag får inte följa med. Motiveringarna jag fått är "Det är en grabbresa" och "Inbjudningar som den där är sådant folk säger på fyllan utan att mena det, för sen blir det aldrig av ändå".

Jag fattar inte riktigt, om din sambo tror att den där inbjudningen inte var allvarligt menad, vad ska till Serbien att göra då? Eller menar han att bekanten, när han sa "Alla är välkomna!" egentligen menade "Sambon är välkommen, men inte du"?:meh:
 
Jag hade latt varit besviken och ledsen i samma situation. Tyvarr hjälper det sallan varken humöret eller situationen att sitta hemma och vara ledsen.

Kan du inte planera en egen resa någonstans? Ta med dig en tjej kompis eller liknande :)
 
Jag fattar inte riktigt, om din sambo tror att den där inbjudningen inte var allvarligt menad, vad ska till Serbien att göra då? Eller menar han att bekanten, när han sa "Alla är välkomna!" egentligen menade "Sambon är välkommen, men inte du"?:meh:
Det har jag också frågat och där kom väl argumentet om att det är en grabbresa tillbaka. Vilket nästan gör det ännu värre, för det innebär att alla som var där (och några till som inte var det) är inbjudna, men inte jag.

Jag hade latt varit besviken och ledsen i samma situation. Tyvarr hjälper det sallan varken humöret eller situationen att sitta hemma och vara ledsen.

Kan du inte planera en egen resa någonstans? Ta med dig en tjej kompis eller liknande :)
Jag tänkte inte sitta hemma, men däremot vara ensam. Jag har ingen kompis som är ledig då som kan hantera att jag kanske är ledsen.

Jag tänkte njuta av detta (hoppas att ni ser bilderna):
10151229_10203642570652874_512619976_n.jpg

10157152_10203642518651574_492302859_n.jpg

10150120_10203642381408143_1322544590_n.jpg

10150993_10203642381488145_162544296_n.jpg
 
Tycker inte att du överdriver. Visst ska man glädjas åt andra etc, etc, etc. Men hade min sambo valt att åka själv, över min födelsedag, för pengar vi hade kunnat resa gemensamt för samtidigt som han varit fullt medveten om hur gärna jag ville ut och resa hade jag blivit riktigt förbannad. Riktigt sådär i stil med att jag börjat ifrågasätta vår relation.
 
Jag hade varit jättebesviken! Speciellt om jag talat med min sambo om hur mycket jag såg fram emot det. Att då åka precis dit och säga "Nä DU får inte följa med" tycker jag är respektlöst och han har säkert inte riktigt fått in i skallen att det kanske inte är sjysst att göra såhär. Karlar är ofta lite betänkeslösa, speciellt när "goda grabbarna" kommer in i bilden (vännerna alltså) för då tar gruppen över ganska mycket och de flesta går med på och tar beslut de inte skulle göra ensamma. Han själv skulle säkert aldrig få för sig att åka ensam och förbjuda dig att komma med.
Jag hade sagt det rakt ut, att jag var besviken och att jag sett fram emot detta.
Ska de bara vara fulla och partaja behöver de ju inte åka till Serbien, sånt kan man göra hemma i sitt kök också tycker jag. Hade haft svårt att släppa det där.
 
Nej du överreagerar inte.

Hade min sambo gjort så hade jag blivit svinförbannad!
Min sambo hade prioriterat mig, min födelsedag och en resa tillsammans framför en grabbresa utan tvekan.
Min sambo prioriterar alltid mig och djuren i första hand, kompisar och resor osv kommer i andra hand.
 
Men.. förstår jag det rätt att din sambo ska åka dit? Och att du inte får följa med pga han säger att den är en grabbresa trots att du var inbjuden?
Då tycker jag det var dålig stil, om ni från början pratade och planerade att båda skulle åka.
 
Jag hade blivit helt galet ledsen om min sambo gjort sådär.

Meeeen så är jag inte heller uppvuxen med att man blir exkluderad på grund av kön. I min värld umgås man med de individer man gillar, sen spelar det absolut ingen som helst roll om det är killar, tjejer, singlar eller par. Det hade jag nog blivit mest ledsen av, om sambon hade tyckt att det var en lämplig anledning att "o-inbjuda mig", på grund av rubbade föreställningar om flickvänner, tjejer och hur kassa de är att ha med på resa, typ.
 
Jag tycker inte du överreagerar.
Hade min sambo gjort så hade jag blivit sjukt besviken och undrat över vad sjutton som gått snett.
 
Karlar är ofta lite betänkeslösa, speciellt när "goda grabbarna" kommer in i bilden (vännerna alltså) för då tar gruppen över ganska mycket och de flesta går med på och tar beslut de inte skulle göra ensamma. Han själv skulle säkert aldrig få för sig att åka ensam och förbjuda dig att komma med.
Jag hade sagt det rakt ut, att jag var besviken och att jag sett fram emot detta..
Lite betänkeslös är det minsta man kan säga om min sambo, men oftast brukar han göra en sak, inse hur ledsen jag blir och sedan inte göra om det, oftast. Men du har helt rätt i att om han gjort resan själv skulle jag fått åka med jag också. Förmodligen tycker han att han har gjort sitt bästa när han frågade om jag också fick följa med och fick ett nej av den gemensamma bekanta.
Tro mig, han har fått höra precis hur ledsen och besviken jag är. Hintar och pikar skulle aldrig fungera med min sambo, det insåg jag när jag frågade när han insåg att jag var intresserad av honom och fick till svar "när vi kysstes". Då hade jag stannat efter en fest med en okänd kille av ingen egentlig orsak annat än att njuta av utsikten och en fin sommarkväll... :angel:

Men.. förstår jag det rätt att din sambo ska åka dit? Och att du inte får följa med pga han säger att den är en grabbresa trots att du var inbjuden?
Då tycker jag det var dålig stil, om ni från början pratade och planerade att båda skulle åka.
Det är ett gäng killar, 7-8 stycken tror jag som ska åka. I övrigt, ja (i den mån det varit någon form av planering från vår sida).

Jag hade blivit helt galet ledsen om min sambo gjort sådär.

Meeeen så är jag inte heller uppvuxen med att man blir exkluderad på grund av kön. I min värld umgås man med de individer man gillar, sen spelar det absolut ingen som helst roll om det är killar, tjejer, singlar eller par. Det hade jag nog blivit mest ledsen av, om sambon hade tyckt att det var en lämplig anledning att "o-inbjuda mig", på grund av rubbade föreställningar om flickvänner, tjejer och hur kassa de är att ha med på resa, typ.
I vanliga fall är jag också "en av grabbarna" eftersom jag utbildar mig till svetsare spenderas mina dagar i en verkstad med i princip bara killar och jag har liksom alltid varit en självklar del i grabbgänget där. Det är bara i sambons umgängeskrets jag blir ställd lite utanför min roll och istället för en av grabbarna blir jag en av grabbarnas brud, typ. Det gör nog att det svider lite extra.

Till er andra som svarat: Tack så mycket! :love: Även om jag egentligen vet det betyder det mycket att få höra att jag inte överreagerar och att flera av er hade reagerat på samma sätt.
 
Jag hade också blivit besviken.

Men är det sambon eller jobbarkompisen som säger att du inte får följa med?
Hindrar det er från att göra en gemensam resa någon annanstans?
 
Jag har varit i din sits medan mitt förhållande fortfarande var väldigt nytt. Blev medbjuden på en resa(inrikes bara men ändå), packade, förberedde och på själva resedagen åkte dom utan mig. Tror han hade glömt att han bjöd mig o det sedan visat sig bli en grabbresa så tänkte han inte på mig...

Var millimetrar från att be honom dra åt hvete med sina kompisar o passa på att leta upp en ny brud där.

Det var 8 år sedan o jag är väldigt glad att jag inte tog i så hårt... Han har faktiskt valt mig före polarna om jag önskat så i alla lägen utom detta första. Vi skall faktiskt på våran första riktiga semesterresa iår! Det har bara tagit de där 8åren... (fast det e inte så lätt med gård, hästar o övriga djur)

Berätta för din sambo hur ledsen det gör dig. Låt honom resa men planera en egen resa för er två vid ett annat tillfälle! Måste ju finnas betydligt häftigare ställen än Serbien? Vill han inte vara med och uppfylla din dröm så res utan honom.
 
Jag hade blivit otroligt besviken, ledsen och sen fly förbannad! Om det nu visade sig att det bara blev grabbarna som skulle åka varför var han tvungen att åka med då? Över din födelsedag. Till ett ställe du pratat om jättelänge och varit upprymd över. Efter en inbjudan till er båda. Trots att han rest själv flera gånger inom en nära tid. Varför sa han då inte bara "nejtack då åker jag hellre med min sambo som fyller år och inte varit utomlands så mycket än och verkligen sett fram emot att resa?" Att han "oftast" bara göra dumma och taskiga saker (även om han kanske inte menar det) en gång och sen ser hur ledsen du blir och sen förhoppningsvis inte gör om det? Känns det som ett okej sätt att behandla sin partner tycker du? Om din bästa vän berättade samma historia vad skulle du råda henne/honom till då?

Jag tycker du ska ta ett allvarligt snack med honom och förklara att inte är okej att göra taskiga saker om och om igen bara för han inte tänkte på det och är ledsen efter..oftast... Han får helt enkelt börja använda sina hjärnceller och tänka över sina val innan han gör dom och fundera på hur det påverkar dig.

Jag är så trött på att höra "jamen jag tänkte inte" "men jag visste inte att du blev ledsen" "jag såg det inte så innan du sa nåt" nejmen då kanske du ska tänka till en gång innan du gör eller inte gör saker som rör helt grundläggande grejjer som hänsyn och hyffs.

Tycker du förtjänar bättre än så TS!
 
Jag hade också blivit ledsen. Men det ser verkligen supermysigt ut vid stugan! Serbien är väl bara kallt och eländigt ändå, säg åt honom att inte glömma understället medan du packar badkläder och massor med gott till din resa;)

Jag förstår dock att det var grejen att få resa och se sig omkring som lockade, men hoppas att det kanske kan vara en liten tröst i alla fall...

Edit: nu kom jag på att jag blandade ihop sibiren med serbien. Hoppas det kan ge dig glädje:D
 
Jag hade nog inte reagerat så där starkt tror jag. Jag hade förstått om det enbart är 7-8 killkompisar som vill åka tillsammans. Det blir inte samma sak om någons flick/pojkvän åker med. Jag skulle bli trött på min sambo om han absolut ville åka med när jag skulle på en resa med mina kompisar. Förstår inte grejen med att ens partner ska följa med på allt.

Då är det väl mycket skönare att åka någonstans bara ni två?

Att det är födelsedagen är ju tråkigt, men jag skulle nog inte ta så illa upp där heller. Snarare tycka att jag förtjänade en extra fin födelsedagspresent eller nåt. Du säger ju själv att du inte riktigt är en i gänget i hans kompisgäng, så jag förstår att han kanske vill åka själv med dem? Det är en liten skillnad om ni har det riktigt tight ekonomiskt och inte kan åka på nån resa bara ni två, men om ni har det så åk tillsammans bara ni, eller åk själv? Jag har rest själv och det är superskönt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 504
Senast: alazzi
·
Relationer Så här kring jul så är väl det en jätte aktuell fråga när man ska besöka alla dessa släktingar för att man "måste". Jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
5 089
Senast: Septicemia
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
4 769
Senast: tanten
·
Övr. Barn Nytt "hemligt" nick... Är en relativt flitig användare här på buke men nu behöver jag "gömma mig" lite och samtidigt snurrar 10 000...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp