Betäcka Russto med låga exteriörpoäng pga storlek, fet-nej på det?

Egonson_

Trådstartare
Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och lyhörd, frisk och sund och nöjaktikt korrekt om man kan beskriva det så.

Däremot har hon inte speciellt bra exteriörpoäng på premiering, (57677) fick endast 32 som fyraåring (hon är f.2009) och är inte visad sedan dess, 5 på typ då hon är för liten och spenslig, endast 115 cm hög och har inte vuxit mer enligt min amatörmässiga mätning härom dagen.

Hur tänker ni i sådana fall? "Vågar" man betäcka eller bör man låta bli pga exteriören?
Om man försöker matcha henne till en hingst som visar lika goda bruksegenskaper, men är betydligt bättre exteriört (det är väl alla godkända, men ja ni förstår nog hur jag tänker).
Någon lite äldre som visat sig lämna lite bättre höjd på sina avkommor (runt 120-125 tänker jag vore optimalt för ett russ).

Det är inget som kommer ske inom de närmsta året/åren, om det någonsin sker, i vilket fall men är så nyfiken på hur andra resonerar i sådana här fall :)
Hade hon varit annan, större ras med fler individer att avla på kanske man hade låtit bli men Gotlandsrussen är ju ingen jättestor ras. Å andra sidan kanske man då bör bidra med de bra stona och låta de mindre bra vara utanför aveln.. Massa funderingar!
 
Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och lyhörd, frisk och sund och nöjaktikt korrekt om man kan beskriva det så.

Däremot har hon inte speciellt bra exteriörpoäng på premiering, (57677) fick endast 32 som fyraåring (hon är f.2009) och är inte visad sedan dess, 5 på typ då hon är för liten och spenslig, endast 115 cm hög och har inte vuxit mer enligt min amatörmässiga mätning härom dagen.

Hur tänker ni i sådana fall? "Vågar" man betäcka eller bör man låta bli pga exteriören?
Om man försöker matcha henne till en hingst som visar lika goda bruksegenskaper, men är betydligt bättre exteriört (det är väl alla godkända, men ja ni förstår nog hur jag tänker).
Någon lite äldre som visat sig lämna lite bättre höjd på sina avkommor (runt 120-125 tänker jag vore optimalt för ett russ).

Det är inget som kommer ske inom de närmsta året/åren, om det någonsin sker, i vilket fall men är så nyfiken på hur andra resonerar i sådana här fall :)
Hade hon varit annan, större ras med fler individer att avla på kanske man hade låtit bli men Gotlandsrussen är ju ingen jättestor ras. Å andra sidan kanske man då bör bidra med de bra stona och låta de mindre bra vara utanför aveln.. Massa funderingar!

I en liten ras tycker jag det är viktigt att avla på så många olika individer som möjligt, så länge de är sunda. Min kusin skrev ett bra blogginlägg om just detta med "fula" men friska individer. Kan PM:a om du vill. Kloka tankar även om hon skriver om hundavel. :)
 
Jag tycker det beror lite på vad ditt sto har för stam. Vissa blodslinjer är flitigt representerade, där hade jag inte använt ditt sto. Har hon linjer som är mer sällsynta hade jag funderat en gång till, just ur bevarandesynpunkt. En 5:a på typen är ett väldigt orastypsikt russ, men det som skulle oroa mig mest är 6:an på benen, något som ju kan påverka hållbarheten. Vad har ditt sto för föräldrar?
 
Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och lyhörd, frisk och sund och nöjaktikt korrekt om man kan beskriva det så.

Däremot har hon inte speciellt bra exteriörpoäng på premiering, (57677) fick endast 32 som fyraåring (hon är f.2009) och är inte visad sedan dess, 5 på typ då hon är för liten och spenslig, endast 115 cm hög och har inte vuxit mer enligt min amatörmässiga mätning härom dagen.

Hur tänker ni i sådana fall? "Vågar" man betäcka eller bör man låta bli pga exteriören?
Om man försöker matcha henne till en hingst som visar lika goda bruksegenskaper, men är betydligt bättre exteriört (det är väl alla godkända, men ja ni förstår nog hur jag tänker).
Någon lite äldre som visat sig lämna lite bättre höjd på sina avkommor (runt 120-125 tänker jag vore optimalt för ett russ).

Det är inget som kommer ske inom de närmsta året/åren, om det någonsin sker, i vilket fall men är så nyfiken på hur andra resonerar i sådana här fall :)
Hade hon varit annan, större ras med fler individer att avla på kanske man hade låtit bli men Gotlandsrussen är ju ingen jättestor ras. Å andra sidan kanske man då bör bidra med de bra stona och låta de mindre bra vara utanför aveln.. Massa funderingar!

Fick hon 5:a på typ bara för att hon är liten, eller finns det fler avvikelser som drar ner typ-betyget? Är det bara storleken hade jag nog avlat på henne. Kolla vilka hingstar som är stabila i att ge storlek på avkommor. Jag hade nog också funderat på 6:an på ben - vad drar ner betyget där?
Vårt sto (i o f s halvblod men det spelar ju ingen roll) hade "ngt veka kotor bak", vilket innebar att vi var noga att kolla hingtarna så att de inte hade denna kommentar. Man försöker ju förstärka stoets starka sidor och undvika de svaga.
 
@Egonson_: Finns det inget avelsråd inom russföreningen som man kan be om hjälp? Om inte annat för att få veta om hennes stam är ovanlig.

Annars håller jag med @Billy, vad är "problemet" med benen? Är det ett mindre fel som inte påverkar hållbarheten skulle jag ha struntat i det men givetvis valt en hingst som är så korrekt som möjligt i benstället.
 
Jag skulle kanske visa igen även om jag vet att storleken kommer dra ner men för att få en nyare bedömning och se vart hon står idag. Även om hon inte växt mer så kanske hon mognat lite mer i kroppen sen fyra-års åldern, de kan ju vara lite ojämna då fortfarande. Dessutom är det ett tillfälle att se snygga hingstar live. Får hon bra bedömning i övrigt så skulle jag nog kunna tänka mig ta föl om det bara storleken det faller på.
 
Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och lyhörd, frisk och sund och nöjaktikt korrekt om man kan beskriva det så.

Däremot har hon inte speciellt bra exteriörpoäng på premiering, (57677) fick endast 32 som fyraåring (hon är f.2009) och är inte visad sedan dess, 5 på typ då hon är för liten och spenslig, endast 115 cm hög och har inte vuxit mer enligt min amatörmässiga mätning härom dagen.

Hur tänker ni i sådana fall? "Vågar" man betäcka eller bör man låta bli pga exteriören?
Om man försöker matcha henne till en hingst som visar lika goda bruksegenskaper, men är betydligt bättre exteriört (det är väl alla godkända, men ja ni förstår nog hur jag tänker).
Någon lite äldre som visat sig lämna lite bättre höjd på sina avkommor (runt 120-125 tänker jag vore optimalt för ett russ).

Det är inget som kommer ske inom de närmsta året/åren, om det någonsin sker, i vilket fall men är så nyfiken på hur andra resonerar i sådana här fall :)
Hade hon varit annan, större ras med fler individer att avla på kanske man hade låtit bli men Gotlandsrussen är ju ingen jättestor ras. Å andra sidan kanske man då bör bidra med de bra stona och låta de mindre bra vara utanför aveln.. Massa funderingar!


Jag hade visat henne igen. Glöm inte träna på att visa! Sett vad det blev för bedömningspoäng. Men är hon trygg trevlig ponny är det väl så viktigt. Ev hingst hade jag valt noga med tanke på ev svagheter på stoet. O hur hans avkommor blivit i temprament o utseende.
 
Visa henne igen. Exteriörbedömningen vid 4 års ålder visar ju bara dagsformen för den dagen. , och olika domare dömmer olika. Jag har fått allt mellan 36 och 38 p på mitt connemarasto, där poängen på typen åkte ned rejält vid 36 p pga hon är stor och att hon inte var "ponnyfet" vid visning (min tolkning). Men hon har också fått 8 på typ av irländska domare, så man blir inte klok på det hela.
 
Jag hade visat henne igen. Glöm inte träna på att visa! Sett vad det blev för bedömningspoäng. Men är hon trygg trevlig ponny är det väl så viktigt. Ev hingst hade jag valt noga med tanke på ev svagheter på stoet. O hur hans avkommor blivit i temprament o utseende.

När jag visade mitt sto som treåring var jag inte så van vid att visa och hade inte tränat tillräckligt innan (ffa hade ingen filmat oss, så jag visste inte hur det såg ut). Vi fick 8 på skritt och 7 på trav. Blev irriterad eftersom hon har bra gångarter.

Så inför stamboksföringen tränade vi mer visning vid hand + att jag filmades för att kunna kolla på teknik, tempo etc. Det resulterade i 9 på skritt och 8 på trav, hade jag haft längre ben hade hon säkert kunnat få en 9 även på traven. Så redan där är det 2-3 poäng att förbättra.
 
När jag visade mitt sto som treåring var jag inte så van vid att visa och hade inte tränat tillräckligt innan (ffa hade ingen filmat oss, så jag visste inte hur det såg ut). Vi fick 8 på skritt och 7 på trav. Blev irriterad eftersom hon har bra gångarter.

Så inför stamboksföringen tränade vi mer visning vid hand + att jag filmades för att kunna kolla på teknik, tempo etc. Det resulterade i 9 på skritt och 8 på trav, hade jag haft längre ben hade hon säkert kunnat få en 9 även på traven. Så redan där är det 2-3 poäng att förbättra.

Vi ställer ut några ggr per år. Och det är träning och dagsform som av gör.
Du får ut o springträna ;) det är inte så enkelt som det ser ut att visa häst.
 
Vi ställer ut några ggr per år. Och det är träning och dagsform som av gör.
Du får ut o springträna ;) det är inte så enkelt som det ser ut att visa häst.

Nä, alltså jag har för korta ben, finns inte en chans att hänga med. Jag låg i löpträning inför stamboksföringen, så där är jag supernöjd med visningen, men ska hon få en nia någon gång, så måste det vara med någon som har längre ben. :)
 
Håller med, visa igen! Helst för en annan domare. Har själv visat ponny med 5 poängs skillnad med ett par veckors mellanrum så det beror väldigt på dagsform och vem som dömer vilka poäng man får.
 
@Speciella_tina
Hon är visad tre gånger ser jag när jag tittar i protokollen jag fått med. Som 2, 3 (treårstest) och 4-åring med genomfört KBI.
Först fick hon 67667. Andra gången fick hon 47667, tredje 57677.
Kommentarerna på benen har varje gång varit tåtrång fram och bet. gracil, små ledgångar. Inga andra kommentarer ang det.
Gången tror jag personligen går att förbättra om man får henne att gå fram mer ordentligt vid hand men så är det ju med de flesta hästar.

Hon är e.Citrus 528 u.Felizia 4024 ue.Bizter 473.

@Billy
Som tvååring fick hon en 6:a med kritiken svag ras och könskaraktär. Sedan som ovan, lite tåtrång fram och gracil/hon har tunna ben och kunde ha samma skostrl som min minishettis hade nu vid skoning.
Hovis som har flera russ själv uttryckte också att hon är liten och gracil, inte så "russig" utan vi kom fram till att hon är mer likt en Welsh i kroppstypen.

Hon har fått helt ok kritik som 4-åring (kan ju vara vänliga ord bara ;) ) men så står det också uttryckligen att hon är för liten.

Jag är själv som sagt skeptisk men kanske ska visa igen i sommar när jag ändå visar shettisen (det är enklare, jag behöver inte springa så fort då :D ) för stambokföring. Så får jag ytterligare en fingervisning. Då får jag träna båda i visning för hand helt enkelt :)

Så den fördel hon har är ju helt klart hennes psyke. Bombsäker, lugn, trygg, följsam. Otroligt trevlig liten häst, vilket också var största och egentligen enda anledningen jag köpte henne. Att hon är ett renrasigt russ och ett sto var en bonus. Förra ägaren tänkte i samma banor ang att vilja betäcka pga psyket men valde bort avel just pga resultatet hon fått på visning, och jag håller med men funderar även lite enligt mitt översta inlägg.
 
Det finns enligt min mening olika sätt att se på din situation. Ett sätt ser ut så här: 5:a på typ är en relativt låg delpoäng. Vill man se mer gynnsamt på aveln så kan man tänka att istället välja att avla på en märr som inte har lägre än 7 på typ. En annan tanke kan ju vara att se det hela som en utmaning att utveckla avelsarbetet och se hur långt man kan komma genom att betäcka med "rätt" sorters hingstar.

I ditt fall så känns det som det är viktigt med en hingst som har mer än 7 på typ och gärna minst 8 på ben eller iallafall vara noga med att hingsten är rättställd eller iallafall forska lite på vad för typ av ben han nedärver. Varför jag tycker så beror på att jag tycker man rent generellt oavsett ras ska vara lite hårdare på benen eftersom det på sikt har med belastning och slitage att göra om inte benen är tillräckligt sunda.

Sedan handlar ju allt om vilket syfte du vill ha med framtida avkomma? Är det att ha en ponny för eget bruk? Är det för att du har ett gediget avelsintresse där du vill ta fram en så bra avkomma som möjligt?

Är det för eget bruk så är det bara att köra.:) Är det för att för att främja aveln så gäller det ju att verkligen tänka till när det gäller valet av hingst. Jag personligen vill ju gärna ha klass 1 som mål. Hade vart intressant att läsa kritiken som hon fått. Det gör det ju hela lite enklare att få en bild av vad för egenskaper hos en hingst som är viktiga. Poäng säger egentligen inte så mycket. Finns ju sämre 6:or och bättre 6:or till exempel. Man vill veta orsaken till 6:an och även 5:an. Orsaken till 5:an bör grunda sig i mer än att hon är "för låg" mm.

Sedan vet man ju aldrig vad hon nedärver. Hon kan ge bra avkommor även om hon själv inte är klass 1 till exempel.

Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och lyhörd, frisk och sund och nöjaktikt korrekt om man kan beskriva det så.

Däremot har hon inte speciellt bra exteriörpoäng på premiering, (57677) fick endast 32 som fyraåring (hon är f.2009) och är inte visad sedan dess, 5 på typ då hon är för liten och spenslig, endast 115 cm hög och har inte vuxit mer enligt min amatörmässiga mätning härom dagen.

Hur tänker ni i sådana fall? "Vågar" man betäcka eller bör man låta bli pga exteriören?
Om man försöker matcha henne till en hingst som visar lika goda bruksegenskaper, men är betydligt bättre exteriört (det är väl alla godkända, men ja ni förstår nog hur jag tänker).
Någon lite äldre som visat sig lämna lite bättre höjd på sina avkommor (runt 120-125 tänker jag vore optimalt för ett russ).

Det är inget som kommer ske inom de närmsta året/åren, om det någonsin sker, i vilket fall men är så nyfiken på hur andra resonerar i sådana här fall :)
Hade hon varit annan, större ras med fler individer att avla på kanske man hade låtit bli men Gotlandsrussen är ju ingen jättestor ras. Å andra sidan kanske man då bör bidra med de bra stona och låta de mindre bra vara utanför aveln.. Massa funderingar!



Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har etthelt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och lyhörd, frisk och sund och nöjaktikt korrekt om man kan beskriva det så.

Däremot har hon inte speciellt bra exteriörpoäng på premiering, (57677) fick endast 32 som fyraåring (hon är f.2009) och är inte visad sedan dess, 5 på typ då hon är för liten och spenslig, endast 115 cm hög och har inte vuxit mer enligt min amatörmässiga mätning härom dagen.

Hur tänker ni i sådana fall? "Vågar" man betäcka eller bör man låta bli pga exteriören?
Om man försöker matcha henne till en hingst som visar lika goda bruksegenskaper, men är betydligt bättre exteriört (det är väl alla godkända, men ja ni förstår nog hur jag tänker).
Någon lite äldre som visat sig lämna lite bättre höjd på sina avkommor (runt 120-125 tänker jag vore optimalt för ett russ).

Det är inget som kommer ske inom de närmsta året/åren, om det någonsin sker, i vilket fall men är så nyfiken på hur andra resonerar i sådana här fall :)
Hade hon varit annan, större ras med fler individer att avla på kanske man hade låtit bli men Gotlandsrussen är ju ingen jättestor ras. Å andra sidan kanske man då bör bidra med de bra stona och låta de mindre bra vara utanför aveln.. Massa funderingar!
 
Tåtrånghet är relativt vanligt. Du skrev att hon fått gracil som omdöme. Hur har hon vart i hullet i kombination med det? Är det så att hon vart lite småfet varje gång så ser benen lättare gracila ut. Men jag hade inte vart orolig för 6:an om det är den enda kritiken hon fått. Tanken med avelsarbete är ju att förbättra framtida generationer. Men som flera andra tipsat om. Visa henne igen och se vad hon får för kritik då.


@Speciella_tina
Hon är visad tre gånger ser jag när jag tittar i protokollen jag fått med. Som 2, 3 (treårstest) och 4-åring med genomfört KBI.
Först fick hon 67667. Andra gången fick hon 47667, tredje 57677.
Kommentarerna på benen har varje gång varit tåtrång fram och bet. gracil, små ledgångar. Inga andra kommentarer ang det.
Gången tror jag personligen går att förbättra om man får henne att gå fram mer ordentligt vid hand men så är det ju med de flesta hästar.

Hon är e.Citrus 528 u.Felizia 4024 ue.Bizter 473.

@Billy
Som tvååring fick hon en 6:a med kritiken svag ras och könskaraktär. Sedan som ovan, lite tåtrång fram och gracil/hon har tunna ben och kunde ha samma skostrl som min minishettis hade nu vid skoning.
Hovis som har flera russ själv uttryckte också att hon är liten och gracil, inte så "russig" utan vi kom fram till att hon är mer likt en Welsh i kroppstypen.

Hon har fått helt ok kritik som 4-åring (kan ju vara vänliga ord bara ;) ) men så står det också uttryckligen att hon är för liten.

Jag är själv som sagt skeptisk men kanske ska visa igen i sommar när jag ändå visar shettisen (det är enklare, jag behöver inte springa så fort då :D ) för stambokföring. Så får jag ytterligare en fingervisning. Då får jag träna båda i visning för hand helt enkelt :)

Så den fördel hon har är ju helt klart hennes psyke. Bombsäker, lugn, trygg, följsam. Otroligt trevlig liten häst, vilket också var största och egentligen enda anledningen jag köpte henne. Att hon är ett renrasigt russ och ett sto var en bonus. Förra ägaren tänkte i samma banor ang att vilja betäcka pga psyket men valde bort avel just pga resultatet hon fått på visning, och jag håller med men funderar även lite enligt mitt översta inlägg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp