Betäcka sto på Island 2016 - Vilken hingst?

netia

Trådstartare
Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar.
Har någon förslag på hingst?

Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue dun/Musblack.

Skulle vilja ha ett föl som också är femgångare och har en spännande färg.
Jag skulle vilja undvika fux, svartbrun och skimmel.

Jag har haft min gamla valack i många år, men är helt ny med ston och avel, så tips tas tacksamt emot.
 
Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar.
Har någon förslag på hingst?

Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue dun/Musblack.

Skulle vilja ha ett föl som också är femgångare och har en spännande färg.
Jag skulle vilja undvika fux, svartbrun och skimmel.

Jag har haft min gamla valack i många år, men är helt ny med ston och avel, så tips tas tacksamt emot.
Det är helt omöjligt att tipsa utan att veta stam, samt vad planen/förväntningen är på avkomman.
Och vad menar du med "rolig färg"? Duger en black till?
 
Javisst, black går alldeles utmärkt som spännande färg. Bork, konstantskimmel/stickelhårig är andra favoriter. Fölet ska gärna ha gångarter som räcker till tävling, men behöver inte vara landslagsmaterial.
Mycket tölt. Som sagt femgångare, men passen behöver inte vara framträdande.

Mitt sto är Asa fra Holtsmula I, IS2013281098.
Stammen finns bl a här http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=197312
 
Javisst, black går alldeles utmärkt som spännande färg. Bork, konstantskimmel/stickelhårig är andra favoriter. Fölet ska gärna ha gångarter som räcker till tävling, men behöver inte vara landslagsmaterial.
Mycket tölt. Som sagt femgångare, men passen behöver inte vara framträdande.

Mitt sto är Asa fra Holtsmula I, IS2013281098.
Stammen finns bl a här http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=197312

Har du pratat med de du köpt henne av? De har ju väldigt stor erfarenhet. De har själva en gulbrun (bork) med fin bedömning, bra stam, mjuk härlig gång. Lite trist mun men med mina erfarenheter av Island kan det lika gärna bero på dålig tandvård ;)
Visserligen har den hingsten Orri ganska nära, men det har ju inte ditt sto så där är ju inga problem. Och avkomman får ju isf Orri som farfarsfar, inga större problem att hitta eventuell matchning till det heller i framtiden om det blir aktuellt :)
 
Har du pratat med de du köpt henne av? De har ju väldigt stor erfarenhet. De har själva en gulbrun (bork) med fin bedömning, bra stam, mjuk härlig gång. Lite trist mun men med mina erfarenheter av Island kan det lika gärna bero på dålig tandvård ;)
Visserligen har den hingsten Orri ganska nära, men det har ju inte ditt sto så där är ju inga problem. Och avkomman får ju isf Orri som farfarsfar, inga större problem att hitta eventuell matchning till det heller i framtiden om det blir aktuellt :)
Kollade worldfengur, den kombon ger avkomman 120 totalt i blup, 93% chans för femgångare, 21.4% chans för gulbrun, lika stor för gulsvart, sedan rätt jämnt utspritt över olika blackar, olika gula och såklart en liten procent även på fux, brun och svart. De kan ju vara svåra att eliminera helt :)
Låg inavelskofficient.
 
Jodå, jag har kontakt med uppfödarna och har fått en del förslag. Tycker det är lite tidigt att bestämma mig än, så surfar runt och försöker se vad som finns.
Menar du Þórálfur? Han är jättefin och min toppfavorit hittills.
Vet inte om de kommer att ha honom iår.
Eller har de någon annan snygging jag missat?
WF-matchningen ser ju alldeles utmärkt ut.
Varför skulle jag inte vilja ha Orri i stammen?
 
Några förslag jag har fått är;
Skýr frá Skálakoti
Kjarni frá Þjóðólfshaga
Álffinnur frá Syðri-Gegnishólum
 
Jodå, jag har kontakt med uppfödarna och har fått en del förslag. Tycker det är lite tidigt att bestämma mig än, så surfar runt och försöker se vad som finns.
Menar du Þórálfur? Han är jättefin och min toppfavorit hittills.
Vet inte om de kommer att ha honom iår.
Eller har de någon annan snygging jag missat?
WF-matchningen ser ju alldeles utmärkt ut.
Varför skulle jag inte vilja ha Orri i stammen?

Japp, det var väl så han hette ja :) fin såg han ju ut iaf! Bra bakben och ovanligt trevlig galopp för att vara femgångare.
Orri är enligt mig alldeles underbar och fantastisk, men han har ju varit superpoppis och ibland kan det bli svårt att matcha sitt sto med en fin hingst om hon har Orri nära- för många fina hingstar har också Orri nära... precis som med de andra välanvända, fina hingstarna!
Nu går jag ju sakerna i förväg här, men om man tänker att du hade fått ett stoföl, som du sedan skulle velat betäcka här i Sverige, så är det kul att ha en så annorlunda stam som möjligt på stoet, så får du lättare att matcha med en fin, välanvänd hingst med populär stamtavla :) Så tänker jag!
 
Några förslag jag har fått är;
Skýr frá Skálakoti
Kjarni frá Þjóðólfshaga
Álffinnur frá Syðri-Gegnishólum

Mina tankar: Skýr ser väldigt läcker ut. Kjarni hittade jag ingen film på men såg en superfin avkomma.
Álffinnur såg trist ut från en av de första bedömningarna. Femgångsgalopp, tradiga bakben i traven, finfin tölt. Fyrtaktig pass. Men ett par år senare fick han en mycket bättre bedömning, såg ingen film från det.

Siffrorna:
Skýr 116,5 blup. 31% musblack, 31% svart, sen fördelas det på fux, rödblack, isabell, gulsvart.

Kjarni: 113 blup. Det är 50% risk för skimmel, och grundfärgen är fördelad ungefär lika på musblack, brundblack, rödblack, svart, fux, röd

Álffinnur: 118.5 blup. 50% chans för skäck, 37.5% musblack, 37.5% svart.

Låg inavelskoff. på alla, och hög chans för femgång.
 
Hej Netia! Din gamle valack? Är det Faxi - finns han kvar? Så roligt i så fall! Det var jag som hade honom på foder ett par år för längesen...:)
Hej!
Japp, han är (peppar, peppar...) still going strong. =)
29 år gammal nu.

Hmm bilden funkar inte...
Här en länk;
http://postimg.org/image/rmqvc7yf7/

rmqvc7yf7
 
Japp, det var väl så han hette ja :) fin såg han ju ut iaf! Bra bakben och ovanligt trevlig galopp för att vara femgångare.
Orri är enligt mig alldeles underbar och fantastisk, men han har ju varit superpoppis och ibland kan det bli svårt att matcha sitt sto med en fin hingst om hon har Orri nära- för många fina hingstar har också Orri nära... precis som med de andra välanvända, fina hingstarna!
Nu går jag ju sakerna i förväg här, men om man tänker att du hade fått ett stoföl, som du sedan skulle velat betäcka här i Sverige, så är det kul att ha en så annorlunda stam som möjligt på stoet, så får du lättare att matcha med en fin, välanvänd hingst med populär stamtavla :) Så tänker jag!

Aha, därför inte Orri. Ger alltså större urval utan honom.
Jo, förvisso, är det trevligt med annorlunda stam.. Men pållan ska till Österrike. Vilket inte utgör något hinder för att välja annorlunda stam. =)
 
faxi2016.jpg

Hjälper ju att kopiera hela länken.... Kollegan med stjärnpyjamas är Papageno, min aegidienberger.
 
Mina tankar: Skýr ser väldigt läcker ut. Kjarni hittade jag ingen film på men såg en superfin avkomma.
Álffinnur såg trist ut från en av de första bedömningarna. Femgångsgalopp, tradiga bakben i traven, finfin tölt. Fyrtaktig pass. Men ett par år senare fick han en mycket bättre bedömning, såg ingen film från det.

Siffrorna:
Skýr 116,5 blup. 31% musblack, 31% svart, sen fördelas det på fux, rödblack, isabell, gulsvart.

Kjarni: 113 blup. Det är 50% risk för skimmel, och grundfärgen är fördelad ungefär lika på musblack, brundblack, rödblack, svart, fux, röd

Álffinnur: 118.5 blup. 50% chans för skäck, 37.5% musblack, 37.5% svart.

Låg inavelskoff. på alla, och hög chans för femgång.

Skyr hade varit ett bra alternativ om han hade haft en annan färg...
 
En lillebror till Þórálfur, Þorlákur frá Prestsbæ gillar jag också.
Men de kommer antagligen ha handbetäckning i år.

Jag känner mig osäker på vad som är bättre: fri- eller handbetäckning. Någon som har erfarenheter?
 
Jag tycker det är hugget som stucket egentligen, men personligen hade jag hellre valt handbetäckning. Mer koll på vad som händer och att stoet verkligen blir betäckt :)
 
En lillebror till Þórálfur, Þorlákur frá Prestsbæ gillar jag också.
Men de kommer antagligen ha handbetäckning i år.

Jag känner mig osäker på vad som är bättre: fri- eller handbetäckning. Någon som har erfarenheter?

Ett förslag till:

Frodi frá Stadartungu
 
Frodi är fin, fick sitta upp på honom och ta en idolbild förra året på island. Såg väldigt lugn och harmonisk ut när han visades i ridhuset.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 025
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 609
Senast: Görel
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
4 863
Senast: Mia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp