Betäcka sto på Island 2016 - Vilken hingst?

Var på hingstvisnining förra året på Island. Det var många läckra hingstar. Arion fra Eystra Frodholti, mycket hög bedömmning men jag tycker ibland att det kan bli lite för mycket frambensaktion så att det ser stelt ut. Min favorit var skimmeln Fannar fra Hafsteinstödum, han såg så himla mjuk och trevlig ut med fin tölt. Ska man ha en fin hingst med färg så är Gangster läcker.
 
Var på hingstvisnining förra året på Island. Det var många läckra hingstar. Arion fra Eystra Frodholti, mycket hög bedömmning men jag tycker ibland att det kan bli lite för mycket frambensaktion så att det ser stelt ut. Min favorit var skimmeln Fannar fra Hafsteinstödum, han såg så himla mjuk och trevlig ut med fin tölt. Ska man ha en fin hingst med färg så är Gangster läcker.

Jätteläckra hingstar allihop och fina bedömningar! Gangster är ju dock "bara" reggad som fux med ljus man och svans, så ihop med en black är det väl det roligaste man kan få en rödblack.
 
Ja, skimmelanlaget lägger sig ju liksom ovanpå det andra anlaget. Så har u dessutom n fux eller brun t.ex så har du ju först både "risk" att få en vanlig färg, och uppe på det har du 50% risk för skimmel.
Jag tror jag skulle satsa på något gult, eller köra blackt. Eller en homozygot skäck! Eller en fräck skäck, t.ex blackskäck.
Om vi nu bara pratar färg alltså :) Inte alls fel, tycker jag. Det finns så mycket fina hingstar så man kan faktiskt få både färg, gång och lynne i samma paket.
Jag hade velat ha en med vita tecken... Inte så spännande på "de stora bruna", men kanoncoolt på islandshästarna tycker jag. Men jag är fast med mina bruna i olika nyanser ;)
 
Ja, vita tecken tycker jag också är helläckert. T ex sockar och bläs.=)
Jag verkar säkert helt färgfixerad, men det betyder inte att allt annat är oviktigt och jag tycker som du att det finns tillräckligt med hingstmaterial på Island för att man ska kunna få allt i ett.

När jag nu har möjlighet att försöka få en häftig färg så vill jag gärna nyttja den chansen.
Och sedan hjälper färgkravet att sålla bland alla fina hingstar.
Annars hade jag nog blivit alldeles snurrig av alla alternativ. ,-)

Finns det inga bra konstantskimmlar/stickelhårig/eller vad heter nuförtiden?
 
Frodi är ju fin. Intressant stam. Arion är väl bästa förslaget. Kiljan fra Steinesi gillar jag. Stoet är bara 3 år så det är bäst att vänta ett år. Det är en bedömning man får göra om hon är mogen. Aron fra Strandarhöfdi är kanon. Jag har en andel i Saer.
 
Uppfödaren tycker/tror att hon är tillräckligt mogen iår och jag går efter det. Själv har jag inte mycket aning om ston och avel än.
Går hon gall prövar jag nästa år igen.
Kiljan är fin, men det blir lite stor risk för silverfärg för mig.
Jag gillar Saer bättre än Aron.
 
Jag tycker det är viktigt att avkommorna används till tävling. Då vet man att ägarna satsar sin tid på dem och att de tycker om dem. I worldfengur markeras dessa hästar med ett x. Då tittar man på andelen som är över 6 år gamla. Då finner man vilka hingstar som verkligen är bra. Nästa steg är att titta på vilka grenar dessa tävlar i. Det är skillnad på B-flokk och pass t.ex. Det beror ju på vad man gillar mest.
 
Lånar tråden! Om man vill betäcka med en hingst på island som inte har orri alltför nära (stoets farmorsfar är orri) och där önskemålen är ett mycket gott lynne, mjuka men stora rörelser, fyrgångare?
Färg och storlek är strunt samma. Blup kan vara trevligt för framtida fölförsäljningar men är inte så viktigt.
Man vill alltså ha en riktigt bra tävlingshäst på toppnivå tölt och fyrgång men som samtidigt är en go kompis och härlig att rida (allas dröm antar jag...). Vad hade ni valt?
Jag kan inte ge stoets fulla stam för jag har inte bestämt mig för vilken av märrarna jag vill ha ;) jag vet bara att pappan är e. Klaengur fra Skalakoti och ue. Orri.
Så ge mig alla förslag ni har! Så får vi se om de göttaste förslagen passar någon av märrarna bättre.
 
Jag gillar Aron. Han har gett hästar av den typen du efterfrågar. Lynnet är lite personligt vad man gillar.
 
Jag gillar Aron. Han har gett hästar av den typen du efterfrågar. Lynnet är lite personligt vad man gillar.
Ska kika på Aron! Gott lynne för mig är en häst som är lättlärd och uppmärksam, med tydlig off/on-knapp. Känslig och med vilja, men kontrollerbar vilja. Hingsten som de här märrarna är efter är sådan, min drömhäst. Massor med power under ryttare men som en snäll hund i hanteringen. Självklart en uppfostransfråga också, men de ska ju vara uppfostringsbara ;)
Har tittat lite på Eldur fra Torfunesi och Ölnir fra Akranesi, åsikter om dessa?
Tänker att det kanske inte gör något om hingsten är femgångare sålänge det finns starka grundgångarter. Har haft en ren fyrgågsavlad häst som hade väldigt svårt för tölten så det är jag ju också rädd för....
 
Efter att ha tittat på Klaengur så tycker jag att de pasar ihop. Eldur och Ölnir är fina. Men Eldur har låga poäng för skritt och de långsamma delarna av tölt och galopp. Viktiga egenskaper för en tävlingshäst. Mjukheten i den gamle Nattfari är något som jag eftersträvar numera. Aron är väl den bäste från den linjen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 609
Senast: Görel
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
4 863
Senast: Mia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp