betäckning för hand eller inte

token

Trådstartare
Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst.

Håller både sto + hingst
båda hästarna fritt i hagen
håller stoet/hingsten lös
håller hingsten/stoet lös



Jag har 3 ston som ska betäckas, dom är 4,5 och 8 år o har aldrig tidigare fått föl. 4 åringen bruunstar nu för andra gången i år och 5 åringen har sin första brunst nu ( inne på 7:e dygnet)

Hingsten är väldigt hetsig och på och håller man stoet och leder honom fram så är det bara pang på efter att ha gått på bakbenen fram till stoet. Vi har testat betäcka både 4 åringen och 5 åringen på det viset men dom blir skrämda och vill absolut inte stå still.

Har en 2 års hingst som är lugnet själv som vi lett fram till bägge stona, dom ställer upp sig och brunstar rejält. Han hade fått hoppa på direkt utan protest om vi låtit honom göra det. Stona står som fastgjutna fast han biter dom i sidan o håller på. Bägge nästan sätter sig på arslet så tvivlar som sagt inte på att dom är i högbrunst.

Nu på eftermiddagen idag så testade vi att ha stoet lös i hagen nån timme först ensam och sen ledde vi in hingsten. Vi var 2 som höll i honom, en på varje sida.. vill vara säker på att ha koll på honom.

Vi började med 4 åringen som kom fram på en gång, och då kunde dom till o med nosa på varandra och hon ställde direkt upp sig men så fort han försöker hoppa upp så kom hon på att nej detta ville hon inte vara med om och kastade sig iväg. Sen en bit ifrån ställer hon upp sig och pissar. Vi gav upp även detta försök idag för att testa i morgon igen. Hingsten vart hursom helst mycket lugnare på detta viset och det känns som att det är schysstare mot stoet och det känns som att det är mindre risk för skador på hingsten. Om stoet inte vill vara med så sitter hon ju inte fast utan kan gå därifrån, för ett brunstigt sto som det är dags för borde väl stå still även då hon är lös. Sätter man däremot på språnglinor på stoet o håller i så inbillar iallafall jag mig att det kan gå illa om dom inte vill vara med.....

Hade en hingst för några år sen och den var fan så mycket lugnare vid betäckning, då kunde man leda fram till stoet och han stod o nosade ett tag och var väldigt försiktig. Det går ju tyvärr inte här.

Frågan är hur gör man enklast/säkrast???? någon som har något tips??? Kanske vore enkelt om man hade ett äldre sto som varit med förr men tyvärr har jag inte nåt sånt :(

Hingsten gör ju så att säga sitt jobb iallafall men stona verkar inte gilla att det blir pang på...
 
Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst.

Håller både sto + hingst
båda hästarna fritt i hagen
håller stoet/hingsten lös
håller hingsten/stoet lös
Jag har bara shetlandshingstar och de går oftast på fribetäckning, även om vissa hingstar inte fungerar med det - antingen för att de betäcker hela tiden, är elaka mot stona eller stressar sönder sig i största allmänhet. Vissa hingstar "tar chansen" om man håller i stoet, testar henne och betäcker om det är rätt läge. Andra hingstar ignorerar stona fullständigt tills det är "rätt tidpunkt" - den jag har hemma just nu är en sådan. Han hade 100% dräktiga ston förra året, då var han 25 år...

Fribetäckning är väl vanligast på de mindre ponnyraserna och möjligen några enstaka kallblod. Det finns ju en viss risk med fribetäckning och jag skulle nog, ärligt talat, inte våga släppa en stor hingst som är het på gröten på fribetäckning om han inte betäckt fritt tidigare. (även om min första egna hingst - även det shetland - var ruskigt het på gröten vid handbetäckning men hur lugn och fin som helst när han fick gå med stona. Men det kan man inte veta innan man har provat. Och jag skulle nog inte våga prova med en het halvblodshingst, som sagt.

Men det är ju inte bra att han skrämmer stona. Jag har dock inga bra tips på hur man löser det.
 
Nej det var ju så jag tänkte också, att det kan ju gå precis hur som helst om man släpper ihop fritt. Tror inte jag skulle våga det...

Men det verkade som han blev lugnare när stoet gick fritt iallafall. Inte en chans att han skulle hinna nosa på något sto om man håller henne.. Nu när stoet gick lös så hann dom iallafall hälsa, men sen blev han snabbt taggad och reste sig och ville bara pang på igen och då stack stoet som sagt....Känns schysstare mot stoet som vi gjorde nu. MEN då står dom inte still istället :( Tänkte om någon här har erfarenhet av betäckning på det viset... Kanske lugnar hingsten sig efter att ha fått betäcka en gång i år..

Nästa år får han stå på semin men jag vill ju kunna betäcka dessa unga ston i år....
 
kanske läge att leta reda på nåt äldre sto som varit med om naturlig betäckning tidigare och som då stått stilla som ett ljus, så att han kan få kliva på henne en gång. Och se om det gör honom lugnare - det kan funka, eller inte...
 
ja men precis..Får väl leta.
Är väl inte jättemånga ston som betäckts naturligt tyvärr, fullbloden i o för sig betäcks ju naturligt, får kolla där. Kan ju definitivt vara värt det.
 
Jag lät min hingst gå med stoet även när hon inte var brunstig. Då lärde han sig snabbt att det gäller att vara försiktig. Som 2 åring var han som din och hoppade rakt på. Förra året så var han så försiktig att stona nästan tröttnade

Men då måste ju både hingst och sto vara vettiga i skallen.
 
Det låter som det behövs mer teasing. Låt de hälsa på var sin sida en boxvägg så länge som behövs, för att stoet ska vara trygg.
 
Det låter som det behövs mer teasing. Låt de hälsa på var sin sida en boxvägg så länge som behövs, för att stoet ska vara trygg.

Skulle aldrig funka att göra så. Då skulle jag inte ha nåt stall kvar sen och en hingst med brutet ben efter att han försökt klättra över. Men ja, hade han kunnat ta det lugnt och uppvakta damerna lite så hade det varit noll problem. Jag vill ju helst inte behöva bremsa stona och sätta språnglinor heller, känns som att det inte ska behöva göras på det viset.
 
Jag har rätt stor erfarenhet av naturlig betäckning, och a och o för att få trygga ston är att de får bekanta sig med hingsten. Det är inte många ston som accepterar pang på. Särkilt inte maidenston.
Du får nog se till att få hingsten att lyssna mer på folk, så det går att teasa.
 
Jag har rätt stor erfarenhet av naturlig betäckning, och a och o för att få trygga ston är att de får bekanta sig med hingsten. Det är inte många ston som accepterar pang på. Särkilt inte maidenston.
Du får nog se till att få hingsten att lyssna mer på folk, så det går att teasa.


lättare sagt än gjort det tyvärr....Men jo det verkar ju så, att stona behöver bekanta sig med honom för 2 åringen accepterar dom ju. Har pratat med hingstens tidigare ägare och där har det funkat när dom hållt både sto o hingst. Men han har varit lika hetsig då tydligen. Tyvärr accepterar ju inte mina ston det, så jag måste försöka lösa det....

ska försöka få någon att filma nästa försök.
 
Du måste nog ändå försöka få sto och hingst att "prata lite med varandra" innan du släpper fram hingsten till dem, så att de känner att de vill släppa till.
Jag menar, du vill väl också snacka lite med killen först... ;) :idea:
 
Vi betäcker runt 50 ston naturligt/ år. Som de andra säger är det väldigt viktigt med att stoet får bekanta sig med hingsten. Vi har även en teaser som tjusar stona. vi håller både sto och hingst. Inga Språnglinor men vadderade tofflor. Teasern jobbar även med maidenstona och de som är lite svåra.
 
Jo det är nog det som är ett måste för att det ska funka ;)
Frågan är bara hur man ska lösa det för jag lovar, han kryper verkligen ur skinnet bara stona kollar på honom.....
Leda fram dom ute till varann är så gott som omöjligt, han står käpprätt upp o nästan slår över så det är väldigt svårt att inte fastna med linorna i hans framben..(därav att vi är 2 från varsitt håll som håller honom)
Jag har lett fram stona i stallet nära hans box så dom kan nosa men så fort dom kommer tillräckligt nära så ställer han sig upp o slår med frambenen så jag är rädd att han ska fastna med benen över boxdörren. Han ställer sig aldrig upp annars men just när det är betäckning eller ston inblandat, dvs han tror att det blir pöka av, då blir han helt till sig.

Jag kan ju ha stona på stallgången o greja med dom o han är i sin box bara 1 meter bort. Då vet han liksom att det är inget på gång.

Han har ju stått på semin i ganska många år och betäckte naturligt förra året bara, vet inte om det är därför han är så himla på. Han vet nog inte alls hur man ska bete sig. Han har ju aldrig gått med andra hästar heller.
 
Vi betäcker runt 50 ston naturligt/ år. Som de andra säger är det väldigt viktigt med att stoet får bekanta sig med hingsten. Vi har även en teaser som tjusar stona. vi håller både sto och hingst. Inga Språnglinor men vadderade tofflor. Teasern jobbar även med maidenstona och de som är lite svåra.


Vart får man tag på tofflorna???? Kanske kunde vara lämpligt då med ytterligare en hingst som man använder just som teaser. Nån som är lite försiktigare. Hur gör ni i dom fallen med lite svårare ston och maidenston?? Låter ni teasern hålla på med dom och hämtar riktiga hingsten strax efter?? Har pratat med några som låter teasern hoppa upp också fast då med skydd för mage så dom ej kan betäcka. Kanske bättre att hålla stoet då istället för att dom är lösa??
 
Vad läskigt det låter med att han gör så.

Ni som har mer erfarenhet, är det normalt att hingstar beter sig så? Jag har ju bara min egen att gå på och han är världens lamm i jämförelse med det som berättas här.
 
Vad läskigt det låter med att han gör så.

Ni som har mer erfarenhet, är det normalt att hingstar beter sig så? Jag har ju bara min egen att gå på och han är världens lamm i jämförelse med det som berättas här.


Jag har haft flera hingstar tidigare och en som vi använde till att betäcka några ston. Den vi betäckte med var superenkel, väntade tills man sa till att det var ok att kliva på. Hur lugn o fin som helst vid betäckning MEN den gick däremot inte att ha i samma stall som stona. Den vi har nu är ju lugn som en filbunke i sin box trots brunstiga ston nära ( har litet stall) han är lugn på tävlingsplats trots brunstiga ston precis intill, allt det funkar MEN just betäckningarna funkar ju inte med ston som vill ha lite förspel.

Men man kan tydligen inte få allt...
 
Fast om du har kontroll i de situationerna så borde du ju kunna få det när han ska betäcka med? Det är ju bara att säga till honom att han inte får betäcka och på så sätt tvinga honom att bara prata. Blir han tokig så gör nåt helt annat nån minut tills han lyssnar på dig?
 
Jag tycker det låter väldigt farligt om hingsten är så oreglerlig. Båda hingst och sto kan skada sig och även ni omkring. Att börja fostra en hingst som beteer sig på det där viset nu, i avelssäsongen, kan bli lite stressigt. Nu har vi haft tur med våra hingstar och de sköter sig ypperligt. De står ju i ett eget stall med bara hingstar. Kanske det tar ner testosteronet lite...

De tips vi har fått från England om en hingst är "galen" vid betäckning är helt enkelt att när man närmar sig tex stallet där stoet står eller om han ser henne, och då börjar bete sig illa. Vända direkt! Gå tillbaka till hans stall. Han ska inte få "belöning" genom att få träffa stoet genom sitt beteende. OCh så gör man tills han är snäll.

Tofflorna är köpta i England och usa.

Teasern får ibland så en hel dag bredvid stoet och "prata" med henne. Sen brukar han få gosa och nafsa henne precis inna betäckning. Det är ändock viktigt att stoet får se och höra hingsten och få en chans att ställa upp sig. Hingsten får helt enkelt vänta tills hon är redo...
 
Han har ju stått på semin i ganska många år och betäckte naturligt förra året bara, vet inte om det är därför han är så himla på. Han vet nog inte alls hur man ska bete sig. Han har ju aldrig gått med andra hästar heller.
Det låter som en hingst som jag inte skulle använda för naturlig betäckning överhuvudtaget. Det är ju få ston som tycker det är okej att bli attackerade av en såpass het hingst. Och när dagens ston så sällan får träffa ens lugna hingstar för naturlig betäckning så ser jag det som en naturlig följd att de blir livrädda om en stökig hingst försöker närma sig.
 
Är han lika på när han hälsar på ston som inte är brunstiga?
Kan dom inte lära känna varandra nu innan nästa brunst?
Hage / box bredvid varandra
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 058
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 711
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 631
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp