Betäckningar 2017

Mitt sto kollat på 30 dygn idag och lite som väntat så hade hon resorberar. Lämnade kvar henne för ett sista försök för i år. Igångsprutad denna gång, så får vi se. Blev ett väldigt dyrt sommarbete i år annars :).
Vet precis hur jobbigt det är. Förra året höll vi på från april till augusti. Tre olika hingstar och två olika seminstationer. Tror det var 20 mil mellan stationerna. Stoet var uppstallad på stationerna hela sommaren. Jag har faktiskt inte vågat räkna på vad det kostade allt som allt...:nailbiting:
MEN i början av augusti tog hon sig efter att nya stationen hittat bakterier och för två veckor sedan föddes ett alldeles underbart litet hingstföl här.
Så jag hoppas att det tar sig till slut för er också. :)
 
Vet precis hur jobbigt det är. Förra året höll vi på från april till augusti. Tre olika hingstar och två olika seminstationer. Tror det var 20 mil mellan stationerna. Stoet var uppstallad på stationerna hela sommaren. Jag har faktiskt inte vågat räkna på vad det kostade allt som allt...:nailbiting:
MEN i början av augusti tog hon sig efter att nya stationen hittat bakterier och för två veckor sedan föddes ett alldeles underbart litet hingstföl här.
Så jag hoppas att det tar sig till slut för er också. :)
Nu vet vi ju i alla fall att hon kan bli dräktig. Hon resorberade ju, men naturen brukar ju göra det rätta. Kan hoppas att vi har samma tur på vårt sista försök för i år, men att det denna gång är ett livsdugligt embryo.
 
Fortfarande ingen brunst på ponnyn. Hon ulas igen på måndag och är det fortfarande inget som händer tar jag hem henne. Inte lönt att hålla på att krångla nu. Men då vet jag tills det ska betäckas nästa gång att hon är lurig iaf.
 
Dags att göra 90 dygns kollen inom de närmsta dagarna och jag är nervös.
Har hört från så många runtomkring att det varit ett svårt år att få dräktigt.
Håll tummarna!:nailbiting:
 
Idag var vi på seminstation och kollade Leia inför seminering. Hon hade ett ganska stort ägg, så vi sprutade inte igång henne idag eftersom seminet inte kommer förrän på tisdag. Hon ska få sprutan på lördag istället, sen åker vi tbx till seminstationen på söndag och hämtar henne när hon är inseminerad.
 
tora ska semineras idag igen. fy vilket tråkigt år :wtf: har bara 1 dräktig av 4 :banghead: 2 ska kollas på 17 dygn nästa vecka och tora ska tillbaka för koll om hon släppt ägget :cautious: ... Hoppas dom 2 på 17 dygn är klara. börjar misströsta nu att det ska bli fler än ett föl nästa år:wtf:
 
tora ska semineras idag igen. fy vilket tråkigt år :wtf: har bara 1 dräktig av 4 :banghead: 2 ska kollas på 17 dygn nästa vecka och tora ska tillbaka för koll om hon släppt ägget :cautious: ... Hoppas dom 2 på 17 dygn är klara. börjar misströsta nu att det ska bli fler än ett föl nästa år:wtf:
Håller tummarna för att du får fler ston dräktiga!
 
Det verkar varit ett skit år för många i år. Så trist när man lägger mycket pengar och massor av tid att få dräktigt :(
Jag tycker oxå att det verkar så, när man läser här och på FB, men när jag frågade "min" seminveterinär idag så hade hon inte haft några problem. Bara enstaka ston som inte tagit sig och inte värre än ngt annat år.

Lämnade Leia och Tage där idag och hoppas att hon blir dräktig på det försök som görs i år. De ska hämtas när hon är seminerad, troligtvis inte förrän to el fre, trodde vet efter att ha undersökt Leia.

Min skimmel är därmed helt ensam och övergiven här hemma och går och skriker efter sin kompis. Att ponnyn håller henne sällskap (jag flyttade tom över honom så han går i samma hage) räknas inte, för är inte Leia här är hon ensaaaaam. :meh:
 
Min chansning gick inte hem. Ponny ville aldrig ens brunsta, så på torsdag hämtar jag hem henne. Veterinären trodde hon redan var i "höstdvala" med brunsterna men jag är lite rädd att hon aldrig har kommit igång med riktiga brunster nånsin. Jag har haft henne i sex år och aldrig sett antydan till brunst... Men men, nån gång i framtiden ska hon betäckas igen och då vet jag att det troligen kommer bli lite meckigt.
 
Min chansning gick inte hem. Ponny ville aldrig ens brunsta, så på torsdag hämtar jag hem henne. Veterinären trodde hon redan var i "höstdvala" med brunsterna men jag är lite rädd att hon aldrig har kommit igång med riktiga brunster nånsin. Jag har haft henne i sex år och aldrig sett antydan till brunst... Men men, nån gång i framtiden ska hon betäckas igen och då vet jag att det troligen kommer bli lite meckigt.

Kan trösta dig med att många ston visar aldrig brunst - och nästa år kan hon vara helt annorlunda.
 
Min chansning gick inte hem. Ponny ville aldrig ens brunsta, så på torsdag hämtar jag hem henne. Veterinären trodde hon redan var i "höstdvala" med brunsterna men jag är lite rädd att hon aldrig har kommit igång med riktiga brunster nånsin. Jag har haft henne i sex år och aldrig sett antydan till brunst... Men men, nån gång i framtiden ska hon betäckas igen och då vet jag att det troligen kommer bli lite meckigt.
Min har haft superkonstiga brunster hela säsongen fram tills nu, verkar ha varit ett lustigt år.
 
Min chansning gick inte hem. Ponny ville aldrig ens brunsta, så på torsdag hämtar jag hem henne. Veterinären trodde hon redan var i "höstdvala" med brunsterna men jag är lite rädd att hon aldrig har kommit igång med riktiga brunster nånsin. Jag har haft henne i sex år och aldrig sett antydan till brunst... Men men, nån gång i framtiden ska hon betäckas igen och då vet jag att det troligen kommer bli lite meckigt.

Min Habina visade aldrig brunst under de 11 år jag hade henne. Men efter en vecka bredvid hingst så fungerade allt som det skulle. :) Med lite mer umgänge med hingst, kanske mer hull och lägre kondition så blir läget säkert annorlunda. :)
 
Min Habina visade aldrig brunst under de 11 år jag hade henne. Men efter en vecka bredvid hingst så fungerade allt som det skulle. :) Med lite mer umgänge med hingst, kanske mer hull och lägre kondition så blir läget säkert annorlunda. :)

Barb har stått bredvid hingst hela tiden där nere. Hon hade även vilat 1.5 månad redan när hon kom dit och nu då dryga två månader, så var inte i tävlingskondis och var definitivt så tjock som hon får lov att vara. Hingsthållaren bedömde henne som i perfekt hull för att bli dräktig. Så på de punkterna hade jag nog inte kunnat göra så mycket annorlunda tyvärr :/.
 
Barb har stått bredvid hingst hela tiden där nere. Hon hade även vilat 1.5 månad redan när hon kom dit och nu då dryga två månader, så var inte i tävlingskondis och var definitivt så tjock som hon får lov att vara. Hingsthållaren bedömde henne som i perfekt hull för att bli dräktig. Så på de punkterna hade jag nog inte kunnat göra så mycket annorlunda tyvärr :/.

Det är ju inte alla som visar sina brunster. Leia gjorde det för första gången när hon kom in i sin fölbrunst... Innan hon blev dräktig hade jag ingen aning om när hon brunstade, inget märktes i ridningen, hon blev inte beteendeförändrad, hon kissade inte, blinkade inte och det luktade inte annorlunda. Hon hade normal brunstcykel ändå, blev dräktig på andra försöket.
 
Barb har stått bredvid hingst hela tiden där nere. Hon hade även vilat 1.5 månad redan när hon kom dit och nu då dryga två månader, så var inte i tävlingskondis och var definitivt så tjock som hon får lov att vara. Hingsthållaren bedömde henne som i perfekt hull för att bli dräktig. Så på de punkterna hade jag nog inte kunnat göra så mycket annorlunda tyvärr :/.

Min Dingla är också en dam som inte blir ett dugg imponerad av att stå bredvid hingst, snarare mer uppretad istället och ilsken. Jag skulle betäckt henne i år också, körde fram o tillbaka till en jättefin hingst i närheten. Hon fick även stå i box bredvid. Sen fick jag inte tag i veterinären heller som skulle spruta henne så där gav jag upp, tyckte det blev för sent att krångla långt fram på sommaren.
Kanske betäcker vi nästa år och då tänker jag börja i tid i alla fall. Problemet för mig var att hingsten inte hade licens förrän mitt i sommaren.
 
Fame fortsatt dräktig idag på 40 dygn och nu är magen försäkrad med!! :love::up::heart
20476520_10155055786362672_4408444719572613370_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 078
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
262
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp