Betäckningar 2018

sorbifolia

Trådstartare
Nu börjar det vel snart bli dags för den här tråden? :D Någon som har börjat redan?

Mina ston ska kollas inför säsongen i nästa vecka är planen, men de har inte visat någon tillstymmelse til brunst än... Vill ha vår nu! :mad:
 
Woho! Nu har jag äntligen fått bekräftelse från den seminstationen jag ville använda att de har möjlighet att ta emot min tjej redan när stationen öppnar. Förra året ville de inte ta emot ston för uppstallning förrän i juni så då blev det en annan station. Så nu åker vi troligen dit på måndagen den 16:e för en första koll. Fördelen med denna station är att vi har ganska nära, så jag slipper vara hästlös några längre tider. Jag tänkte bara ha henne där kring brunst och inseminering. Jag är lite osäker på brunsterna i år. Ev brunstade hon förra helgen, men jag är osäker.
 
Själv tycker jag det är rätt skönt att slippa tänka på brunstkoller, hingstar och skick i år. Den ena märren är såld och där står nya ägaren för omsemination och den andra fölar först i juli och om hon ska betäckas om så är det på färskt och då leasar kompisen magen på henne.
Kvar återstår den lilla 3åringen som ska gå test om en månad. Där känner jag att ett gångartsdiplom hade varit en morot att betäcka, annars är jag sugen på att ta upp ridningen så smått.

Följer er här i tråden med intresse dock, kul när säsongen börjar rulla igång. Vad är er uppfattning så här långt om det nya transportsystemet som kommer användas istället för PostNord?
 
Vi åker idag och skall be att stationen tar en uterine cytology samt baktprov då stoet inte varit sytt sedan hon födde -17 så får vi se när vi kan börja seminera :up: Räknar kallt med att hon semineras första gången nästa vecka eller veckan därefter.

Åh, vad bra att du skrev nu, jag åker in med mina imorgon bitti och bör förmodligen ta samma tester som ni ska göra, men jag hade inte full koll på terminologien!

Ena stoet som blir 16 i år ska semineras med fryst för första gången, hon fölade senast i 2015, skulle haft ett föl till i 2016 men resorberade tyvärr.

Det andra stoet ska främst ha en "gynkoll" för att se om vi hittar någon anledning till att hon inte fungerar i ridningen. Men även kolla att allt är ok inför ev. betäckning om vi inte får ordning på ridproblemen inom relativt kort tid. Hennes tidigare avkomma är född i 2011 så jag kommer isf köra färsk sperma där i första hand.

@Marty kul att det ordnade sig i år med den närmsta stationen! Vi har bara 10 min att åka till vår station, så brukar inte lämna dom alls med mindre dom ska semineras med fryst, då står dom där som max 2-3 dygn oftast. :)
 
Själv tycker jag det är rätt skönt att slippa tänka på brunstkoller, hingstar och skick i år. Den ena märren är såld och där står nya ägaren för omsemination och den andra fölar först i juli och om hon ska betäckas om så är det på färskt och då leasar kompisen magen på henne.
Kvar återstår den lilla 3åringen som ska gå test om en månad. Där känner jag att ett gångartsdiplom hade varit en morot att betäcka, annars är jag sugen på att ta upp ridningen så smått.

Följer er här i tråden med intresse dock, kul när säsongen börjar rulla igång. Vad är er uppfattning så här långt om det nya transportsystemet som kommer användas istället för PostNord?

Såhär långt verkar det lovande tycker jag, framförallt känns det positivt att travsporten är involverad, för då kommer det förhoppningsvis vara väl använt och fungera bra!

@sorbifolia Vår veterinär är fransyska (tror vi, men hon bor i Chile) så jag har lurat lite extra på vad saker heter så vi får rätt cellprover tagna :D
 
@sorbifolia Det känns väldigt skönt. Jag har 5 mil till denna men det är betydligt närmre än förra året när jag hade 13 i alla fall. Så i år känns det rimligt att köra lite mer. Jag höll på att få krupp förra året när hästen stod på station från valborg till mitten av augusti.

@DressageNerd Om ni har en veterinär som möjligtvis börjar på Aur och slutar på elie så kan hon en hel del svenska ändå (bör inte finnas jättemånga olika seminvet som är fransyskor och bor i sydamerika). Det var hon som fick stå ut med mitt sto hela förra sommaren på stationen ;).
 
@Marty Tänk så liten världen är. Stod hon kvar över natten någon gång? Kommer ihåg en stor fux med bläs tror jag. Vår bruna stod där en hel del förra året.

Ingen gulkropp idag, ingen vätska utan såg ren och fin ut. Tillbaka den 17:e för koll och provtagning.
 
@Marty Tänk så liten världen är. Stod hon kvar över natten någon gång? Kommer ihåg en stor fux med bläs tror jag. Vår bruna stod där en hel del förra året.

Ingen gulkropp idag, ingen vätska utan såg ren och fin ut. Tillbaka den 17:e för koll och provtagning.
Hon stod kvar över natt hela säsongen ;). Så mycket möjligt att du lyckades se min tjej. Fick du deras kalender är hon på decemberbilden . Ingen smickrande bild dock :p
 
Nu har vi varit inne, men fick tyvärr inte tagit bakt. prov då de inte hade provtakningskit för det inne. Så de kollades endast med UL.

02-an var fortfarande i "vinterdvala" som jag misstänkte, men allt såg ok ut annars (hon har tidigare haft lite cystor och så).

07-an såg allt i princip normalt ut, men hon såg ut att ha ett ägg som var redo att släppa. Lite konstigt då jag inte märkt att hon brunstat men hon har varit tjurig (som vid brunst) hela vintern. Seminvet var även inne och klämde för att kolla så det var ett ägg och inte en cysta, och verkade övertygad om att det var ett normalt ägg.

Vi kunde komma tillbaks om 2-2,5 vecka, men tror eg inte jag vill börja seminera tidigare än månadsskiftet april/maj.. Och känns som att den gamle behöver få komma igång med en brunst innan betäckning.
 
Jag har just anmält stoet på språngrulla.
Bara det liksom :p (hej nybörjare :D)

Hon ska in till stationen och ta bakterieprov sen när dom öppnar för säsongen (16/4) , vad jag förstod ska det göras i brunst och det bör vara dags där någonstans.
Har dessutom redan brunstat två gånger iår. Men till denna gång har det gått längre emellan. Kanske det tråkiga vädret påverkar..(?)

Så det ska bli spännande, nu hoppas vi att allt går vägen!


Kanske någon här som vet?
stoet är inte mitt men fölet blir. Hur gör man för att stå som uppfödare när man inte äger stoet?
Jag är språngägare om det har betydelse. SWB.
 
Jag har just anmält stoet på språngrulla.
Bara det liksom :p (hej nybörjare :D)

Hon ska in till stationen och ta bakterieprov sen när dom öppnar för säsongen (16/4) , vad jag förstod ska det göras i brunst och det bör vara dags där någonstans.
Har dessutom redan brunstat två gånger iår. Men till denna gång har det gått längre emellan. Kanske det tråkiga vädret påverkar..(?)

Så det ska bli spännande, nu hoppas vi att allt går vägen!


Kanske någon här som vet?
stoet är inte mitt men fölet blir. Hur gör man för att stå som uppfödare när man inte äger stoet?
Jag är språngägare om det har betydelse. SWB.

När fölet är fött och du ska skicka in om registrering får stoets ägare skriva på att du ska stå som uppfödare.
 
Idag har jag varit på årets första koll med mitt sto. Jag som trodde att det skulle vara stendött fortfarande blev förvånad när veterinären sa att det var "en del på gång" och hon ville att vi skulle komma tillbaka redan på fredag. Jag håller tummarna för att det är dags för insemination på fredag så jag slipper fara så mycket med henne :). Allt såg i alla fall bra ut efter förra årets misslyckade säsong, så det är ju i alla fall skönt.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 103
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 600
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp