Betäckningar 2018

M


Men jisses hur blir det då? Om det är TNT som sjabblat hur blir det med eventuella kostnader för skick för dig? Nu blev jag absolut inte mindre nervös då seminen till mitt sto ska skickas med TNT :crazy:
Ja, det undrar jag med. Vi missade hels brunsten och allt på grund av detta. Jävligt tråkigt. De kunde helt enkelt inte leverera som de lovat. Jag ska prova DHL nästa gång och pick up Göteborg. Tydligen inte första gången TNT krånglar till denna seminstationen. Jag vågar iaf inte chansa på att skicka seminet ut t adressen mer utan kommer få hämta på flygplatsen. Jag hoppas jag slipper betala för seminlådan - som by the way - inte kommit fram än...
 
I och för sig, är det långt ifrån själva depån så lär de nog inte åka ut. Jag skrev och frågade dem om hur de levererar i samband med att jag hade kontakt med seminstationen. Vill vara säker på när, var, hur då jag inte vill ha några frågetecken när det är dags :D

Framförallt är frågan om NÄR de levererar. Att de gör det, visst, men de förstår oftast inte hur bråttom det är. Adressera ALLTID "Hold for pickup" och hämta själv.
 
Åkte med stoet till seminstationen idag och det var som jag misstänkte. Det var förra veckan som var aktuell, hon hade redan haft ägglossning 😫
Fanns i allafall 2 små ägg så vi ska in igen på fredag för att kolla och ev spruta igång henne. Jag hakar på det som seminvet. säger då det är hon som är experten. Tog även ett bacprov.
Lillkillen på 10 månader får ju fortfarande tutta och vi hade inne stoet själv över natten så när hon kom hem så sprutade mjölken ur henne även när hon var still så bara sprutade det, helt otroligt.
Vi håller på att sära dem men det känns som man får ta det försiktigt. Vårt gamla sto skötte detta själv. De fick dia upp till ca 8 månader men sen var det nog. Denna dam skulle nog kunna hålla igång hur länge som helst O_o
 
Åkte med stoet till seminstationen idag och det var som jag misstänkte. Det var förra veckan som var aktuell, hon hade redan haft ägglossning 😫
Fanns i allafall 2 små ägg så vi ska in igen på fredag för att kolla och ev spruta igång henne. Jag hakar på det som seminvet. säger då det är hon som är experten. Tog även ett bacprov.
Lillkillen på 10 månader får ju fortfarande tutta och vi hade inne stoet själv över natten så när hon kom hem så sprutade mjölken ur henne även när hon var still så bara sprutade det, helt otroligt.
Vi håller på att sära dem men det känns som man får ta det försiktigt. Vårt gamla sto skötte detta själv. De fick dia upp till ca 8 månader men sen var det nog. Denna dam skulle nog kunna hålla igång hur länge som helst O_o
Kan informera om att ett sto i stallet försökte de naturlig avvänjning med (men stoet var ej dräktigt på nytt). Det var först i vintras när hennes 2-åriga dotter skulle opereras och stå på box ett par veckor som mjölken sinade ;).

Hoppas att ni snart kan komma igång på riktigt. Kunde de ta bakterieprov även fast hon inte var i brunst? På "min" station gick det inte ta prov innan de var helt öppna.
 
Kan informera om att ett sto i stallet försökte de naturlig avvänjning med (men stoet var ej dräktigt på nytt). Det var först i vintras när hennes 2-åriga dotter skulle opereras och stå på box ett par veckor som mjölken sinade ;).

Hoppas att ni snart kan komma igång på riktigt. Kunde de ta bakterieprov även fast hon inte var i brunst? På "min" station gick det inte ta prov innan de var helt öppna.

Det går bara att ta prov i brunst men de är ofta öppna ngt dygn efter.
 
Kan informera om att ett sto i stallet försökte de naturlig avvänjning med (men stoet var ej dräktigt på nytt). Det var först i vintras när hennes 2-åriga dotter skulle opereras och stå på box ett par veckor som mjölken sinade ;).

Hoppas att ni snart kan komma igång på riktigt. Kunde de ta bakterieprov även fast hon inte var i brunst? På "min" station gick det inte ta prov innan de var helt öppna.
Hon visade tydligen på att hon haft en väldigt fin brunst enligt ul, Vet. kunde se att den var tydlig och bra så det var verkligen synd med ägglossningen.
Förförra året hade hon knappt någon brunst alls även fast de försökte spruta igång henne. Denna gång ser allt bra ut redan från början :D
 
Äsch vi som hade hoppats på att seminera tidigt denna veckan får vänta lite.

Hon står kvar på station och förhoppningsvis kan hon starta nu när hon har en massa brunstiga ston omkring sej. Och hingstar med för den delen.
Men de gör ju aldrig som en vill så..:angel:
 
Hon visade tydligen på att hon haft en väldigt fin brunst enligt ul, Vet. kunde se att den var tydlig och bra så det var verkligen synd med ägglossningen.
Förförra året hade hon knappt någon brunst alls även fast de försökte spruta igång henne. Denna gång ser allt bra ut redan från början :D
Aha, då hänger jag med. Då hoppas vi på bättre tur nästa brunst :)
 
Hämtat mitt sto på Flyinge idag. Hon är seminerad med Conthargos i lördags natt och det blev fryst eftersom det inte gick att få fram sperma förrän idag tisdag. Det är inte optimalt på ett gammalt (14 år) tävlingssto men de har verkligen gjort allt för att det ska funka. De har sköljt henne och medicinerat för att cervix ska mjukna samt gett oxytocin för att livmodern ska dra ihop sig. Givetvis så hade hon två ägg så det är tvillingrisk och jag måste köra dit igen den 27 för att kolla henne. Men jag hoppas förstås! :)
 
Spännande med alla som seminerat i dessa dagar, vi får hoppast att alla tar sig så vi kan hålla varandra sällskap när vi fölvakar nästa år! :D

Mitt sto ska kollast på 16 dagar den 28/5. Lustigt att dom ville ha in er på en söndag, @Summerwind ?
Hon skulle kollas tidigt eftersom det var tvillingrisk så det blir på dag 15 och de ville att vi skulle komma på söndagen. Jag blev själv lite förvånad men de jobbar nog nästan dygnet runt! Trevliga och tillmötesgående är de verkligen! Vilken hingst har du seminerat med?
 
Hon skulle kollas tidigt eftersom det var tvillingrisk så det blir på dag 15 och de ville att vi skulle komma på söndagen. Jag blev själv lite förvånad men de jobbar nog nästan dygnet runt! Trevliga och tillmötesgående är de verkligen! Vilken hingst har du seminerat med?

Mitt sto är betäckt med Carême, så också fryst. Hon blir 16 i år men har haft två föl innan.

Här fanns faktiskt två ägg som såg redo ut att släppa så viss tvillingrisk kan finnas på mitt sto med, men det var endast ett som hade släppt vid semineringen. Så risken är nog relativt liten i jämförelse med din. :)
 
Ni som är mer vana vid detta än jag.
Hur ofta brukar stationen höra av sig? Lämnade mitt sto i fredags, och valde att ha kvar henne till hon är iaf dräktighetsundersökt, då hon stressas av att åka.
Hon hade då små ägg och skulle kollas igen måndag. Har inte hört ett knyst sedan jag lämnade henne. Brukar det vara så? Stationen jag lämnade henne på har ett enormt gott rykte och alla som jag pratat med som haft med dem att göra tycker dem är jättebra. Men man blir ju lite nervös av att lämna iväg sin häst såhär. :confused:
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 614
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp