Betäckningar 2018

Ni som är mer vana vid detta än jag.
Hur ofta brukar stationen höra av sig? Lämnade mitt sto i fredags, och valde att ha kvar henne till hon är iaf dräktighetsundersökt, då hon stressas av att åka.
Hon hade då små ägg och skulle kollas igen måndag. Har inte hört ett knyst sedan jag lämnade henne. Brukar det vara så? Stationen jag lämnade henne på har ett enormt gott rykte och alla som jag pratat med som haft med dem att göra tycker dem är jättebra. Men man blir ju lite nervös av att lämna iväg sin häst såhär. :confused:
Jag tror det där skiljer ganska mycket mellan stationer. Nu är inte jag speciellt bevandrad men hunnit få uppleva två stationer. Förra året gjorde jag som du och lämnade fram tills dräktighetsundersökning (vilket blev hela sommaren eftersom hästen inte blev dräktig). I år lämnar jag bara när de ska inseminera och hämtar efter ägglossning. Upplever att så länge det inte är något som avviker från normalt så har de inte hört av sig direkt. Förra sommaren var det bara uppdateringar om när hon släppt ägg och sedan när de dräktighetskollat. I år på den andra stationen hörde de bara av sig när ägget släppt så jag kunde hämta henne. Jag tjuvkollade dock på Språngrulla och såg när de inseminerat :).

Sen brukar stationerna vara tillmötesgående om man hör av sig och undrar upplever jag. Då brukar man få uppdatering. Ditt sto kanske inte varit riktigt redo än, och då anser de väl inte ha något viktigt att informera om :).
 
Ni som är mer vana vid detta än jag.
Hur ofta brukar stationen höra av sig? Lämnade mitt sto i fredags, och valde att ha kvar henne till hon är iaf dräktighetsundersökt, då hon stressas av att åka.
Hon hade då små ägg och skulle kollas igen måndag. Har inte hört ett knyst sedan jag lämnade henne. Brukar det vara så? Stationen jag lämnade henne på har ett enormt gott rykte och alla som jag pratat med som haft med dem att göra tycker dem är jättebra. Men man blir ju lite nervös av att lämna iväg sin häst såhär. :confused:

Beror mycket på kunden. Man får gärna höra av sig och fråga :), men upplever jag inte att kunden har behov av att veta exakt varje steg så hör jag inte av mig förrän det faktiskt finns nåt att berätta.
 
Jag tror det där skiljer ganska mycket mellan stationer. Nu är inte jag speciellt bevandrad men hunnit få uppleva två stationer. Förra året gjorde jag som du och lämnade fram tills dräktighetsundersökning (vilket blev hela sommaren eftersom hästen inte blev dräktig). I år lämnar jag bara när de ska inseminera och hämtar efter ägglossning. Upplever att så länge det inte är något som avviker från normalt så har de inte hört av sig direkt. Förra sommaren var det bara uppdateringar om när hon släppt ägg och sedan när de dräktighetskollat. I år på den andra stationen hörde de bara av sig när ägget släppt så jag kunde hämta henne. Jag tjuvkollade dock på Språngrulla och såg när de inseminerat :).

Sen brukar stationerna vara tillmötesgående om man hör av sig och undrar upplever jag. Då brukar man få uppdatering. Ditt sto kanske inte varit riktigt redo än, och då anser de väl inte ha något viktigt att informera om :).
Beror mycket på kunden. Man får gärna höra av sig och fråga :), men upplever jag inte att kunden har behov av att veta exakt varje steg så hör jag inte av mig förrän det faktiskt finns nåt att berätta.

Men precis lite så jag tänkt. Att dem hör av sig när det händer något särskilt. Eftersom allt är klart med hingst m.m. håller också koll på språngrulla ifall något händer där. Jag hoppas bara hästen sköter sig :D
 
Åkte med stoet till seminstationen idag och det var som jag misstänkte. Det var förra veckan som var aktuell, hon hade redan haft ägglossning 😫
Fanns i allafall 2 små ägg så vi ska in igen på fredag för att kolla och ev spruta igång henne. Jag hakar på det som seminvet. säger då det är hon som är experten. Tog även ett bacprov.
Lillkillen på 10 månader får ju fortfarande tutta och vi hade inne stoet själv över natten så när hon kom hem så sprutade mjölken ur henne även när hon var still så bara sprutade det, helt otroligt.
Vi håller på att sära dem men det känns som man får ta det försiktigt. Vårt gamla sto skötte detta själv. De fick dia upp till ca 8 månader men sen var det nog. Denna dam skulle nog kunna hålla igång hur länge som helst O_o
Akta så att inte lillkillen betäcker mamma.......
 
Ni som är mer vana vid detta än jag.
Hur ofta brukar stationen höra av sig? Lämnade mitt sto i fredags, och valde att ha kvar henne till hon är iaf dräktighetsundersökt, då hon stressas av att åka.
Hon hade då små ägg och skulle kollas igen måndag. Har inte hört ett knyst sedan jag lämnade henne. Brukar det vara så? Stationen jag lämnade henne på har ett enormt gott rykte och alla som jag pratat med som haft med dem att göra tycker dem är jättebra. Men man blir ju lite nervös av att lämna iväg sin häst såhär. :confused:

Förstår din tanke, jag är lite likadan med att jag vill höra så allt går bra. Men de brukar bara höra av sig när de är dags att seminera eller om hon är klar, så är det tyst får man räkna med att allt går bra :)
 
Stoet är på seminstationen igen, hade stort fint ägg men man kan tidigast ha seminet hemma på tisdag. Ska verkligen 2 tillfällen falla bort :arghh:
Förståeligt nog så rekommenderades jag återigen en stationshingst men än ger jag inte upp. Hoppas att ägget håller sig fast men det är nog att hoppas på för mycket :D
 
Stoet är på seminstationen igen, hade stort fint ägg men man kan tidigast ha seminet hemma på tisdag. Ska verkligen 2 tillfällen falla bort :arghh:
Förståeligt nog så rekommenderades jag återigen en stationshingst men än ger jag inte upp. Hoppas att ägget håller sig fast men det är nog att hoppas på för mycket :D

Ska hålla tummarna! Mitt sto lyckades ju ta 6 dagar på sig att släppa sitt ägg, så kanske kanske du har tur...
 
Stoet har blivit seminerad för första gången i onsdags! Och som flera av er skrev så hittade jag det på språngrulla ;)

Sitter nu och funderar på om man ändå skall ta hem henne när hon är färdig och köra dit henne när det är dags att kolla dräktighet? Hon är lätt att lasta och köra men blir stressad av att åka från kompisarna så frågan är om det är bättre hon går kvar till efter dygn 17 el 30? Någon som har en tanke el så? samtidigt om hon är tom så är det smidigare om hon är kvar. :confused::confused:
 
Stoet har blivit seminerad för första gången i onsdags! Och som flera av er skrev så hittade jag det på språngrulla ;)

Sitter nu och funderar på om man ändå skall ta hem henne när hon är färdig och köra dit henne när det är dags att kolla dräktighet? Hon är lätt att lasta och köra men blir stressad av att åka från kompisarna så frågan är om det är bättre hon går kvar till efter dygn 17 el 30? Någon som har en tanke el så? samtidigt om hon är tom så är det smidigare om hon är kvar. :confused::confused:
Hur långt har du till stationen? Efter att haft mitt sto konstant på stationen mellan valborg och augusti förra året då hon inte tog sig så väljer jag att köra i år istället. Men har stationen närmre i år än förra året :). Det blev ett väldigt dyrt sommarbete förra året, och jag höll på att bli galen då jag var hästlös :wtf:
 
Hur långt har du till stationen? Efter att haft mitt sto konstant på stationen mellan valborg och augusti förra året då hon inte tog sig så väljer jag att köra i år istället. Men har stationen närmre i år än förra året :). Det blev ett väldigt dyrt sommarbete förra året, och jag höll på att bli galen då jag var hästlös :wtf:
Har cirka 2 mil enkel väg. Precis det är ju det man tänker på samtidigt som det inte kostar mer än att vad det skulle kosta och ha uppstallat i ett annat stall annars också. Är ju rätt gött att slippa köra med :D
 
Ägg på tillväxt men inte tillräckligt stora än. Så vi står kvar på station och väntar med spänning!
 
Har cirka 2 mil enkel väg. Precis det är ju det man tänker på samtidigt som det inte kostar mer än att vad det skulle kosta och ha uppstallat i ett annat stall annars också. Är ju rätt gött att slippa köra med :D
Har du bara två mil hade i alla fall jag tagit hem stoet :). Skönt att ha dem hemma ju!
 
Stoet har blivit seminerad för första gången i onsdags! Och som flera av er skrev så hittade jag det på språngrulla ;)

Sitter nu och funderar på om man ändå skall ta hem henne när hon är färdig och köra dit henne när det är dags att kolla dräktighet? Hon är lätt att lasta och köra men blir stressad av att åka från kompisarna så frågan är om det är bättre hon går kvar till efter dygn 17 el 30? Någon som har en tanke el så? samtidigt om hon är tom så är det smidigare om hon är kvar. :confused::confused:

Tar alltid hem dem till 17 dygn, är hon tom då står hon kvar tills hon är omseminerad och har ovulerat. Gillar inte att ha dem på station för länge, även om de tar väl hand om hästarna.
 
Ska hålla tummarna! Mitt sto lyckades ju ta 6 dagar på sig att släppa sitt ägg, så kanske kanske du har tur...
Såg att det tydligen är röd dag i tyskland på måndag (pingst). Skrev och frågade om det ändå gick att få semin skickat men nej :cautious: Går bra just nu :laugh: tur att det är långt kvar på säsongen.
 
På måndag är det dräktighetskoll! Försöker intala mig att hon är tom samtidigt som jag redan nu planerat tiden fram till fölning i huvudet, OCH fölets framtid såklart :angel:. Sjukt irriterande! Jag upplever att hon är lite annorlunda mot vad hon brukar vara. Tjurigare mot andra hästar när jag rider, och hummar på ett sätt jag aldrig hört förut när hon nosar på sida kompisar. Troligen bara en slump, men man letar tecken överallt. :p

Mitt sto rids i vanliga fall och tanken är att hålla igång henne ett tag om hon blir dräktig. Problemet är att hon är rätt tittig i skogen och hatar kossor. Är det en onödig stress för henne att bli riden då under den känsligaste tiden? Läser bara att de inte ska utsättas för stress, men vad som är stress tycker jag är lite svårt att avgöra. Jag tror jag kommer låta henne vila ett tag (till 40 dagarskoll) om hon visar sig vara dräktig nu (har bara skrittat henne sen hon kom hem från stationen). Jag känner mig så jäkla nojig i år och rädd för att misslyckas igen. Tar in henne varje dag från betet för att trycka i henne mineraler och vitaminer varje dag trots att hon inte är ett dugg intresserad av kraftfoder nu. Så rädd för att hon inte ska bli dräktig pga någon mineralbrist som jag själv kunnat påverka:arghh:. #tönt
 
Det blev hastigt bestämt att vårt welshmountain -sto skulle betäckas. Så ikväll var jag iväg med henne och hon är nu betäckt, hon var brunstig redan igår kväll såg jag.
Tog med henne hem igen då hingsten inte står så långt härifrån så imorgon kör jag dit en sväng igen så får vi se :)
Superfin hingst verkligen! Funderade på honom redan förra året.
Och imorgon hämtar jag hem lilla Myran , hon är klar nu, betäckt 2 ggr.
Om allt går vägen så blir det två ponnyföl här nästa år :heart
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 569
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp