Betäckningar 2018

Hämtade hem Myran idag. Gick bra allt :) 8 mil ca 1.5 timme i transporten. Tycker hon var superduktig.
Sen körde vi Dingla till hingst, men hon slog ifrån idag och ville inte alls. Nu blev jag såklart orolig att jag var en dag för sent till hingsten, skulle åkt redan i fredags kväll när jag först såg tecken på brunst.
Men jag vet i alla fall i så fall när hon bör brunsta nästa gång, om hon nu inte blir dräktig. Hoppas ändå på lite tur här.
 
Kimbi var tyvärr inte dräktig vid dagens koll :(. Bryta ihop och komma igen. På onsdag ska vi dit igen för ny koll då brunst var på G.
 
Kimbi var tyvärr inte dräktig vid dagens koll :(. Bryta ihop och komma igen. På onsdag ska vi dit igen för ny koll då brunst var på G.

Så tråkigt och märkligt att det strular så för dig, när allting ändå ser bra ut kring brunst och insemination. Håller tummarna för att det vill sig på nästa försök :up:
 
Så tråkigt och märkligt att det strular så för dig, när allting ändå ser bra ut kring brunst och insemination. Håller tummarna för att det vill sig på nästa försök :up:
Ja, det känns som alla har mycket mer tur än jag har. Jag försöker göra allt rätt men nej. Jag hoppas på bättre tur nästa brunst. Förhoppningsvis är kroppen mer igång nu, om det nu kan berott på att kroppen var i osynk vid förra brunsten. Var ju en rätt lång och seg brunst då, vilket hon inte brukar ha, så vi får se.
 
Jag vill peppa er som det krånglar för med att det är tidigt än! Vädret gör att man tror det är mitten av juli, men vi har faktiskt bara avverkat drygt halva maj än och många ston är fortfarande i vintervila hur konstigt det än kan kännas. Än finns gott om tid :).
 
Den 10e juni ska jag lämna mitt nya Shetlandssto till hingst av samma ras och storlek. Det bli "mitt" första föl.
Superläskigt då det gick rejält åt skogen med en ko och kalv hos oss i våras i en mardrömskalvning utan dess like, så har tvekat länge, men samtidigt roligt och spännande :nailbiting::love:
Hon brunstade ordentligt nu den 23, så hoppas hon är regelbunden..
Ett i mina ögon helt underbart sto, både rent utseendemässigt, i temperament, stam, resultat mm. Diplom på 41 p och har en fantastisk trav :up:

Skulle helst vilja dräktighetsundersöka henne sedan för att veta om man kan vänta sig föl eller ej, men hon är ju relativt liten (86 cm) så rektalundersökning/ultraljud kan nog bli svårt. Hur tillförlitligt är blodproverna?
 
Tack @Fritidsryttare och @DressageNerd ! Jag har inte träffat veterinären. Men jag vet inte om du minns strulet 2016? Fyra försök och två hingstbyten på första stationen och sen byte till Eklunda där det blev behandling och sen två försök med hemmahingst innan det blev dräktigt. I år dräktig på första försöket på TAI så det känns som en bra veterinär. Hon var infekterad nu också så de hade fått jobba med henne.
 
Kimbi står kvar på stationen sedan i onsdags. De satsar på en antibiotikakur i kombination med sköljning ifall infektionen inte blev helt bra efter förra gången. Sen hoppades de på att inseminera idag. Jag har inte hört om det blir så men inte heller att hon ska hämtas så jag håller tummarna. Förra året blev hon ju dräktig (med resorberade) efter behandling, så jag håller tummarna för att allt kan bli rätt nu till sist!
 
Tack @Fritidsryttare och @DressageNerd ! Jag har inte träffat veterinären. Men jag vet inte om du minns strulet 2016? Fyra försök och två hingstbyten på första stationen och sen byte till Eklunda där det blev behandling och sen två försök med hemmahingst innan det blev dräktigt. I år dräktig på första försöket på TAI så det känns som en bra veterinär. Hon var infekterad nu också så de hade fått jobba med henne.
Va roligt, jättekul för dig :D
Jag hade tyvärr inte lika rolig erfarenhet av Eklunda så jag har använt annan station. Men allt handlar om hur man själv upplever det, bara för att jag hade en dålig upplevelse så betyder det givetvis inte att alla andra har haft det :)
 
Vi har haft det lite trögt här, pålle stått två veckor på station men är inseminerad iaf en gång nu. Fast inte fått komma hem än.
Nu saknar matten sin häst väldigt mycket och jag tycker såklart det vore skönt att få åka dit för 16dagarskoll och inte behöva vänta på att åka för nästa brunst :D
 
Jag ska dräktighetstesta mina ponnyer den 5 juni. Jag funderar på att vaccinera dem på samma gång när jag ändå har veterinären hemma. Ska såklart rådgöra med honom också men tänkte ändå höra, om det nu skulle vara sådan tur att de är dräktiga , kan det vara någon risk att vaccinera då runt dygn 17-19? Om de inte skulle vara dräktiga, kan det vara negativt för kommande brunst då att de är nyvaccinerade? i så fall tar jag bara ett annat tillfälle.
 
Grattis @Emiro! :D Jag blev så glad när jag läste det, hoppast allt fortsätter att gå vägen nu så du äntligen får ditt HipHop-föl!

Har blir det 16-dagars koll på 02-an på måndag, jag vet inte om jag tror hon tagit sig eller inte... det blev ju en mkt långdragen och seg brunst, och stoet var dessutom lite i underhull efter vintern. Så om hon inte är dräktig tror jag att chanserna är bättre att hon blir det nu efter några veckor på gräs och med riktig värme.

07-an brunstar som bara den, började som tur var i torsdags så jag slipper fundera på om hon ska få följa med in på måndag då hon lär ha gått ur brunsten innan vi hinner få hit någon sperma... :angel: Ska kolla upp henne lite noggrannare innan jag bestämmer mig för om hon betäckas i år.
 
Va roligt, jättekul för dig :D
Jag hade tyvärr inte lika rolig erfarenhet av Eklunda så jag har använt annan station. Men allt handlar om hur man själv upplever det, bara för att jag hade en dålig upplevelse så betyder det givetvis inte att alla andra har haft det :)
Oj då, får jag fråga vad du råkade ut för? (Pm:a om du inte vill skriva här)
 
Grattis @Emiro! :D Jag blev så glad när jag läste det, hoppast allt fortsätter att gå vägen nu så du äntligen får ditt HipHop-föl!

Har blir det 16-dagars koll på 02-an på måndag, jag vet inte om jag tror hon tagit sig eller inte... det blev ju en mkt långdragen och seg brunst, och stoet var dessutom lite i underhull efter vintern. Så om hon inte är dräktig tror jag att chanserna är bättre att hon blir det nu efter några veckor på gräs och med riktig värme.

07-an brunstar som bara den, började som tur var i torsdags så jag slipper fundera på om hon ska få följa med in på måndag då hon lär ha gått ur brunsten innan vi hinner få hit någon sperma... :angel: Ska kolla upp henne lite noggrannare innan jag bestämmer mig för om hon betäckas i år.
Tack!:heart
 
Jag är så glad!! Kollade min Gloria idag på 14 dagar och hon är dräktig:D! Vad är oddset för att ett tävlingssto 14 år som aldrig har varit betäckt, kom i brunst lagom till helgen så att det inte gick att få färsk sperma utan seminerades med fryst ska bli dräktig direkt! Men det gick!! Enda smolket i glädjebägaren är att hon ovulerade med två ägg och givetvis var båda befruktade. Men den ena är klämd nu och de låg långt ifrån varandra så hon ska kollas igen om 2-3 dagar och jag hoppas förstås att det bara finns ett foster kvar. Men det känns helt otroligt :banana: Får ge all credit till Flyinges duktiga veterinärer och medarbetare! Blivande pappa är Conthargos.
 
Min Abigale är dräktig hon med! :banana: Så tacksam över att hon tog sig direkt trots dåligt hull, konstig brunst och frusen sperma. :) Fjärde gången hon betäcks nu och hon har tagit på första försöket varje gång. :heart

Ska in igen på fredag för att dubbelkolla så det inte är tvillingar, iom att hon hade två ägg på g då vi inseminerade, men med 99% sannolikhet var det endast ett befruktad ägg samt en cysta som sågs i dag.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 104
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 613
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp