Betäckningssedel från 1877, ardenner

A

Amica

Satt o gick igenom gamla papper som har legat länge.. Där fanns det en betäckningssedel från 1877=) Blev mäkta imponerad att den var i så fint skick. Det fanns även två stamboksböcker till ardenner, dessa var yngre, från 1918 o 1920.
På denna sedel fanns några namn; Fanny och Helsingehingsten Primus och betäckningen skulle ha äkt rum i Mariedal 18 juni 1877. (Mariedal ligger i Skaraborg)
På baksidan står mkt noga hur man skall sköta ett dräktigt sto och hur man skall sköta fölet.

Går det att hitta dessa två hästar, kan anta att det är lättare att hitta hingsten... ?
Blev MKT nyfiken!
Någon som vet ngt???
Själv kan jag Inget om ardennernas stam..

Mvh
 
va roligt, spännande med sånt där, du får skriva till mig om du hittar något, blir ju också nyfiken ju! :D
 
Men det borde ju finnas någon här som håller på mkt med ardenner???

Jag blev super glad när jag hittade den..
O tittar men i stamböckerna så är de väldigt detaljerade.. Den är typ avdelad i olika kapitel, om det är några ändringar från förra upplagan=) Hittade att det fanns många stuterier här omkring där jag bor. Det hade jag ingen aning om att det fanns!
Man lär sig ngt nytt varje dag=)
 
Men det borde ju finnas någon här som håller på mkt med ardenner???

Jag blev super glad när jag hittade den..
O tittar man i stamböckerna så är de väldigt detaljerade.. Den är typ avdelad i olika kapitel, om det är några ändringar från förra upplagan mm=) Vet ju visserligen inte hur de nya stamböckerna för ardennerna ser ut men=)
Hittade att det fanns många stuterier här omkring där jag bor. Det hade jag ingen aning om att det fanns!
Man lär sig ngt nytt varje dag=)
 
De första ardennerhästarna kom till Värmland 1873 och året efter har jag för mig att de första kom till V-Götland och Blomberg. Med tanke på namnet "Helsingehingsten Primus" så är väl frågan om ardennern hade fått en sådan utbredning redan 1877 om inte det är fråga om en lanthäst
 
Det stod att betäckningen ägde rum i Mariedal och detta bör då vara Mariedalsslott vid Lundsbrunn (efter Skara, riktning mot Sthlm inte långt från E20).
Betäckningssedeln ser väldigt elegant ut... så jag antar att det var en "finare" hingst.. men vad vet jag, jag är ju inte insatt=)
 
Därmed har jag inte sagt att det behöver vara en dålig hingst, men en eventuell ardennerhingst som betäckte 1877 bör ha varit importerad,
 
Nej nej.. jag menade inte så..
Bara att det var ju från Mariedal så det måste ju varit en bra hingst...
Så på den tiden så var alltså de flesta hingstarna importerade... Hmm..
Så lättaste att få tag på hingsten är alltså att kontakta ardenner föreningen?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 574
Senast: cassiopeja
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 780
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp