Betala bil hos handlare

Jag gjorde en överföring. Hade med mig min iPad och gjorde det när vi tittat på bilen och godkänt den (den skulle rekondas och besiktas innan hämtning). Anledning till att jag inte gjorde det på mobilen var nog för att det inte gick att föra över så stora belopp från mobilappen eller något sådant.
 
Eftersom det är en bilfirma utgår jag nog från att mottagaren är ett giro, inte ett konto.

Skillnaden är ju att överföring sker mellan två konton, betalning är från ditt konto till mottagarens "giro".
Åtminstone i min Handelsbanken.

Nja, jag har överfört direkt till konto också vid tillfälle.
 
Ska med största sannolikhet köpa en bil på söndag och känner mig förvirrad.

Säljaren sa att vi smidigt och enkelt gör en banköverföring på datorn hos dem.

Frågor:
Är det vanligt att man betalar så?
Menar han verkligen överföring eller menar han betalning? Är nämligen olika maxbelopp för de två olika tjänsterna.
Är det konstigt att vi inte får en faktura att betala?

Nån med mer erfarenhet än jag? Har aldrig någonsin köpt en bil i mitt liv.
Vi har redan ringt med tusen frågor så jag tänkte testa och se om nån kan svara här :).
När jag köpte min bil, gjorde vi en vanlig banköverföring på plats. Supersmidigt. :up:
Jag loggade in på min internetbank och förde över pengarna, fick göra flera överföringar pga maxbeloppen. Sedan när allt var klart loggade jag ur.

Var första gången jag köpte bil själv. :)
 
Jag frågade bilhandlaren om han tog kort och det gjorde han. Han trodde att vi skulle lägga upp ett lån först. Det var 80 000 kr för fem år sen. Nu kanske det är nån maxgräns på det också..
 
Då det oftast rör sig om större belopp när man köper en bil brukar man få betala med banköverföring (ej via BG/PG), postväxel, kort eller Swish.

I min familj har vi köpt två bilar via Kamux och de erbjuder endast banköverföring eller Swish. Vill man inte göra en banköverföring på deras dator kan du göra den i t.ex. telefonen och sedan visa säljaren att genomföringen är gjord. :)

Hoppas att du blir nöjd med bilen!
 
Jag köpte via en auktoriserad Toyota-återförsäljare i somras. Vet inte om det hjälper att jag köpt bil där innan och att det är en liten stad, men jag behövde inte betala där. Jag fick ett BG:nr att betala in på. De hade inte kontonr.
 
Jag köpte via en auktoriserad Toyota-återförsäljare i somras. Vet inte om det hjälper att jag köpt bil där innan och att det är en liten stad, men jag behövde inte betala där. Jag fick ett BG:nr att betala in på. De hade inte kontonr.
Okej. Jag har ingenting emot att betala där alls.

I övrigt har jag nog fått svar på det jag behöver i tråden :).
 
Lite intressant ändå hur olika det är.
Ja och förvirrande är det! För mig, som aldrig köpt en bil, och för min man (som endast köpt i sitt hemland) så är det här en helt ny värld. Har fått fråga en biljon frågor sen vi började titta runt.

Men vi kämpar på :D.
 
Ja och förvirrande är det! För mig, som aldrig köpt en bil, och för min man (som endast köpt i sitt hemland) så är det här en helt ny värld. Har fått fråga en biljon frågor sen vi började titta runt.

Men vi kämpar på :D.
När jag köpte bil i somras/höstas ringde jag bilhandlaren flera gånger med just frågor om betalning osv. Förvirrad :angel:
 
  • Gilla
Reactions: MM
När jag köpte bil i somras/höstas ringde jag bilhandlaren flera gånger med just frågor om betalning osv. Förvirrad :angel:
Haha skönt att det inte bara är vi :D.

- Men vad händer om vi säger att vi vill köpa den här bilen nu?
- Ja, då gör det ni det..?
- Ja men alltså, vad HÄNDER?

Ska bli såååå skönt när vi är klara med det här, förvånansvärt stressande att köpa bil :nailbiting:.
 
När jag köpte bil i somras/höstas ringde jag bilhandlaren flera gånger med just frågor om betalning osv. Förvirrad :angel:

Så olika det är!
Kollat på bil idag och vi tog upp betalningsfrågan och säljaren sa att det löser vi sen och viftade bort det.
Nu vet visserligen säljaren vem min make + svärfar är så vi behövde knappt visa leg för att få ta ut och provköra bilen men det har ju inget med pengafrågan att göra. Jag trodde bara inte det skulle viftas bort som en ickefråga utan läggas upp miljoner olika förslag på alternativ, så är det ju tex när man närmar sig en butik som säljer mobiler :cautious:
 
Kollat på bil idag och vi tog upp betalningsfrågan och säljaren sa att det löser vi sen och viftade bort det.
Men precis så har det varit för oss också. Och för oss räcker det inte med "vi löser det sen" för vi vill veta exakt hur det funkar.

Men ja, det är himla avslappnat alltsammans. På en firma fick vi provköra ny, dyr bil utan att de frågat vad vi hette, bett om mobilnummer eller tittat på körkort. Vi bara fick nycklarna :D.
 
  • Gilla
Reactions: MM
När jag bytte bil i somras betalade jag via bg, fick ett ocr-nummer av handlaren och bilen kunde inte hämtas förrän de verifierat att pengarna var hos dem. Postväxel använde de inte längre (VW Malmö)
 
Men precis så har det varit för oss också. Och för oss räcker det inte med "vi löser det sen" för vi vill veta exakt hur det funkar.

Men ja, det är himla avslappnat alltsammans. På en firma fick vi provköra ny, dyr bil utan att de frågat vad vi hette, bett om mobilnummer eller tittat på körkort. Vi bara fick nycklarna :D.

Precis, för avslappnat är exakt rätt uttryck!
Jag blir nervös och funderar på vad deras agenda är, men så är dom säljare och bästa sättet att sälja är väl att låta köparen få ett habegär innan man begär betalt :p

Du får säga sen hur det gick till om du vill :)
Om vi köper den här så ska det bli intressant att se hur dom tar betalt nu när många beskrivit olika vis här i tråden :)
 
Vi betalade bilen för 12 år sedan med postväxel
För 4 år sedan med bankkort
Och nu i december via bankgiro innan vi skulle hämta den
 
Har nu köpt bil så kan uppdatera med hur det funkade :D.

Vi kom dit och fick välja mellan att betala med Swish, överföring (till bankkonto) eller en vanlig betalning (till bankgiro/plusgiro). Vi valde överföring. Fick sedan logga in på deras dator, fixa överföringen och sen printa kvitto. Och så var det klart :).

Hade vi gjort en betalning istället hade vi fått göra två separata, för att komma under maxbeloppet. Det hade varit helt lugnt. Han så då att vi kunde schemalägga den ena till idag och så nästa till imorgon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 898
Senast: Yrsel
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 107
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 617
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 266
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp