Betala sak som gått sönder i affären?

Ava22

Trådstartare
Jag är nog alldeles för snäll...
Men jag var i en inredningsaffär idag och greppade en mässingsananas (http://roombysofie.se/wp-content/uploads/2013/10/20131008-070556.jpg). Tyvärr trillade locket av och ramlade ner på golvet. Det blev en liiiiiiiiten buckla på locket, kanske 3 mm lång. Jag fick dåligt samvete, det var ju absolut inte mening att tappa locket!
Hon frågade om jag var intresserad av att köpa den. Jag hade gärna köpt den från början, men med ett pris på 999:- så var jag inte så sugen. Hon trugade på att den var ju så fin och nu kunde hon inte sälja den för ordinarie pris. Hon sa att jag fick 20% rabatt, om jag ville köpa den, men mellan raderna ville hon att jag skulle köpa den. Jag kände att jag inte hade ett val och snällt betalade 800:- för den.
Men visst hade jag ett val, jag hade väl kunnat säga att jag inte ville köpa den? Man har väl inte en skyldighet att betala det man råkat ta sönder i en affär, eller har man? Eller vad gör man?

Vad hade ni gjort?
Har ni hamnat i samma situation som jag, och vad gjorde ni?

Den kommer bli fin här hemma, men det stör mig ändå, att jag lät mig köras över så lätt.
 
Jag råkade ha omkull en hylla i en butik för massa år sen hyllan var helt galet instabil och jag la väl i princip bara handen på den, dom sa aldrig något om att jag blev ersättningsskyldig/skulle köpa, men då var jag inte så jättegammal 13-14 kanske.
 
Om det är ont om plats, mycket grejer, lösa lock etc, så ska man inte behöva betala om man inte gjorde det pga slarv.
Går man med ryggsäck i en affär och knuffar ner nåt med den så ska man mest troligt betala.
Butiksinnehavaren ska ju se till att ha gott om plats och minska risken för att saker går sönder. Är det lösa delar får de sätta upp lappar om det på hyllorna, tycker jag.

Nej, jag hade inte betalat.
 
Om det är ont om plats, mycket grejer, lösa lock etc, så ska man inte behöva betala om man inte gjorde det pga slarv.
Går man med ryggsäck i en affär och knuffar ner nåt med den så ska man mest troligt betala.
Butiksinnehavaren ska ju se till att ha gott om plats och minska risken för att saker går sönder. Är det lösa delar får de sätta upp lappar om det på hyllorna, tycker jag.

Nej, jag hade inte betalat.

Det var en ganska liten affär och trångt. Hade bara en liten handväska med mobil, nycklar och plånbok i...
 
Generellt är man skyldig att ersätta det man har sönder eller skadar. Men jag har aldrig hört om någon butik som faktiskt krävt kunden på ersättning, om det inte är uppenbart uppnåelig förstörelse.
 
Minns när jag gick på systembolaget med min väska med axelband och råkade stöta till en back med cider. Jag märkte knappt det så jag lyckades gå iväg en bit innan jag såg att några flaskor hade krossats mot golvet :o:o:o Skämdes för mycket så jag sa inget men såg att personal kom fram som fick städa upp allt :o

Det var åtminstone inget dyrt vin eller nåt :angel:
 
Jag hade inte betalt
Affären har väl försäkring, som täcker skador?
Hon drog bara av 20%, hon kunde säkert dragit av 50% och ändå tjänat på affären.

Ja man tycker det? Att de har försäkring?
Det tror jag med, jag hade säkert kunnat "pruta", men skämdes som fan!
 
Även om de har försäkring är det högst sannolikt inget som täcker klantiga kunder. För verksamheter brukar självrisk ligga på ett basbelopp.
 
Egentligen är det väl så att man ska betala för saker man har sönder i en butik men få butiker kräver kunder på pengar när saker går sönder av olyckshändelse.
När jag jobbade i en inredningsbutik så var det en gång som jag faktiskt gjorde det, det var en mamma med ett barn varav barnet sprang runt och var väldigt vårdslös. Trots tillsägelse att mamman skulle ha koll på sitt barn sa hon ingenting och när barnet sedan bokstavligen slängde en glasvas i golvet fick hon faktiskt betala för den. Inga stora summor men som förälder är man ändå ansvarig för sina barn.
I alla andra fall när kunder kommit och berättat eller jag sett att något gått sönder har jag sett det som att det är sånt som händer.

I ditt fall hade butiksägaren gott kunnat sätta ner priset och sålt till någon annan. Var det dessutom en så pass liten skada så...
 
Har nog aldrig haft sönder nåt själv men varit med när andra haft sönder. Oavsett butik har personalen intalat kunden att det inte är nån fara, att den absolut inte behöver betala (när kunden erbjudit sig att betala).

Satt locket löst?
 
Egentligen är det väl så att man ska betala för saker man har sönder i en butik men få butiker kräver kunder på pengar när saker går sönder av olyckshändelse.
När jag jobbade i en inredningsbutik så var det en gång som jag faktiskt gjorde det, det var en mamma med ett barn varav barnet sprang runt och var väldigt vårdslös. Trots tillsägelse att mamman skulle ha koll på sitt barn sa hon ingenting och när barnet sedan bokstavligen slängde en glasvas i golvet fick hon faktiskt betala för den. Inga stora summor men som förälder är man ändå ansvarig för sina barn.
I alla andra fall när kunder kommit och berättat eller jag sett att något gått sönder har jag sett det som att det är sånt som händer.

I ditt fall hade butiksägaren gott kunnat sätta ner priset och sålt till någon annan. Var det dessutom en så pass liten skada så...

Ja, den var liten. Den syntes om man visste att den fanns där ...
Jag kan hålla med om det, om man beter sig vårdslöst, men i mitt fall var det en olyckshändelse..
 
Jag har fått nytt mjölkpaket när ett paket slant ur näven när det skulle läggas ner i påsen, och det var grabben i kassan som propsade på det!
 
Har nog aldrig haft sönder nåt själv men varit med när andra haft sönder. Oavsett butik har personalen intalat kunden att det inte är nån fara, att den absolut inte behöver betala (när kunden erbjudit sig att betala).

Satt locket löst?

Hon stod ganska nära och sa högt "herre gud!", precis som jag slagit sönder en massa grejer. Hon sa aldrig, du behöver inte betala, utan trugade på att jag skulle köpa den. Och jag kunde inte säga nej, kände mig tvingad. Ja, locket satt löst, jag vände liksom inte ens på den, måste ha tiltat lite på den, men inte upp och ner.
 
Om det ar en olycka skulle jag inte betala. De har forsakringar for sadant.
Det skulle var om jag var nagot sjukt forbannat klantig men jag kan inte komma pa nagot sadant tillfalle. Har barnen sonder saker med flit tycker jag man sjalvklart skall betala, och dra av det pa barnens veckopeng. Men jag har aldrig haft idiotbarn sa det har aldrig hant heller.
 
Hon stod ganska nära och sa högt "herre gud!", precis som jag slagit sönder en massa grejer. Hon sa aldrig, du behöver inte betala, utan trugade på att jag skulle köpa den. Och jag kunde inte säga nej, kände mig tvingad. Ja, locket satt löst, jag vände liksom inte ens på den, måste ha tiltat lite på den, men inte upp och ner.

Även om hon hade rätt att kräva dig på pengar (jag har ingen aning) så väldigt dåligt gjort av henne :down: Sådär får man inte kunder!
 
Även om hon hade rätt att kräva dig på pengar (jag har ingen aning) så väldigt dåligt gjort av henne :down: Sådär får man inte kunder!
Näe, jag tyckte nog att hon kunde betett sig annorlunda, men hon såg kanske sin chans att sälja. Det är en liten butik och jag tror den inte har funnits så länge.
 
Generellt är man skyldig att ersätta det man har sönder eller skadar. Men jag har aldrig hört om någon butik som faktiskt krävt kunden på ersättning, om det inte är uppenbart uppnåelig förstörelse.

Det skall vara om du har sonder produkter med flit. Butikers forsakringar skall tacka svinn och dar ingar sjalvklart att saker gar sonder. Aven att kunder rakar ha ner saker. Har butiken inte en vanlig sadan forsakring sa far de skylla sig sjalva tycker jag.
Sa har det varit i alla slags butiker jag jobbat i som ung.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp