Betalning för häst

AmyPond

Trådstartare
Idag blev det bestämt med köparen att jag säljer till henne. Hon bokar besiktning och betalar för den. Men när det kommer till det praktiska med själva betalandet av köpeskillingen, hur har ni gjort då?

Det absolut säkraste känns som swish, jag har pengarna samma sekund och hon kan inte återkalla transaktionen. Vad finns det mer för alternativ förutom cash? Banköverföring går ju att återkalla så det känns ganska osäkert. Köparen framstår som högst seriös men man kan ju aldrig vara 100%

Hur gör ni med kontraktet? Köper ni ett färdigt eller skriver ett eget? Hästen kommer att besiktigas vanligt och röntgen på klinik.
 
Vi köpte två färdiga kontrakt och skrev under båda (ett till säljaren och ett till köparen), sen förde vi över pengarna på säljarens konto. Är det verkligen så osäkert som du säger? Ni har ändå kontrakt på saken..
 
Vi köpte två färdiga kontrakt och skrev under båda (ett till säljaren och ett till köparen), sen förde vi över pengarna på säljarens konto. Är det verkligen så osäkert som du säger? Ni har ändå kontrakt på saken..

Jag vet faktiskt inte, jag har ju själv betalat med internetbanksöverföring, men jag vet ju att jag är ärlig också. Det är ju skillnad när det är man själv som är säljaren. Vart köpte du kontrakten?
 
Pengarna ska finnas på kontot innan varan (hästen) lämnas ut. Hur köparen väljer att lösa det är köparens problem - i min värld.

Jag har precis köpt bil för väldigt mycket pengar, jag förde över pengarna till säljaren dagen innan. Vi var överens om att han skulle bekräfta när de kommit så fullföljde vi köpet då.
 
Har man samma bank så går en överföring nästan lika fort som swich. Jag har också köpt bil för ganska mycket i somras. I mitt fall fanns bilen väldigt långt bort och jag ville titta på den innan köpet. Det löste vi med en kombination av swish och banköverföring, jag har två olika banker den ena med swich och den andra var samma som säljaren hade. Det hel var klart på samma tid som det tog att logga in på banken.
 
Postväxlel! Du utfärdar den i ditt eget namn, skriver under och ger till köparen som i sin tur går till banken och löser in!
 
Idag blev det bestämt med köparen att jag säljer till henne. Hon bokar besiktning och betalar för den. Men när det kommer till det praktiska med själva betalandet av köpeskillingen, hur har ni gjort då?

Det absolut säkraste känns som swish, jag har pengarna samma sekund och hon kan inte återkalla transaktionen. Vad finns det mer för alternativ förutom cash? Banköverföring går ju att återkalla så det känns ganska osäkert. Köparen framstår som högst seriös men man kan ju aldrig vara 100%

Hur gör ni med kontraktet? Köper ni ett färdigt eller skriver ett eget? Hästen kommer att besiktigas vanligt och röntgen på klinik.

Kolla vad köparen har för bank. Har ni samma bank så sker transaktionen ögonblickligen vid en vanlig överföring. Jag köpte häst i somras och gjorde en överföring via mobilbanken när vi skrivit kontraktet och jag skulle hämta hem min nya häst. Jag och säljaren hade samma bank och hon fick pengarna på direkten. Det jag fick tänka på var att jag inte kunde lägga till nya betalningsmottagare för överföring i just mobilbanken. Utan jag fixade en överföring på ett par hundra dagen innan jag åkte för att slutföra köpet.

/Lizzie
 
Tack alla för era svar! En till fråga när jag ändå håller på, om köparen vill ta över försäkringen, hur brukar det praktiskt gå till? Ska självklart prata mer med både köpare och försäkringsbolag, men jag vill gärna få lite utomstående erfarenheter också :)
 
Jag har skött det med överföring via internetbank.
Det har aldrig varit problem.

Spännande att du visserligen skriver att du själv betalat via internetbank - för att du vet att du är ärlig.
Samtidigt förutsätter du att den nu aktuella köparen inte är det.
 
Tack alla för era svar! En till fråga när jag ändå håller på, om köparen vill ta över försäkringen, hur brukar det praktiskt gå till? Ska självklart prata mer med både köpare och försäkringsbolag, men jag vill gärna få lite utomstående erfarenheter också :)

Man ringer till försäkringsbolaget och talar om att köparen ska ta över försäkringen.
 
Till bankkonto i förskott, kontant samt senast via Swish har jag gjort mina hästaffärer. Bra att veta om Swish är att de har en gräns för hur mycket man kan överföra.
 
Den gränsen kan enligt min bankkontakt ändras tillfälligt för köp av större summor :)
Mvh
Pudlan

Stämmer bra. Använde mig av det i förra veckan när jag köpte häst. Vi använde alltså Swish, smidigt och enkelt. jag gick in via internetbanken dagen innan och lade till att jag under ett dygn tillfälligt skulle få överföra en större summa pengar (maxgränsen var 150 000 om jag minns rätt). Supersmidigt i mitt tycke så har båda swish så finns det väl ingen anledning till något annat? Har tidigare köpt häst via överföring via internetbanken. Smidigt det också!
 
Stämmer bra. Använde mig av det i förra veckan när jag köpte häst. Vi använde alltså Swish, smidigt och enkelt. jag gick in via internetbanken dagen innan och lade till att jag under ett dygn tillfälligt skulle få överföra en större summa pengar (maxgränsen var 150 000 om jag minns rätt). Supersmidigt i mitt tycke så har båda swish så finns det väl ingen anledning till något annat? Har tidigare köpt häst via överföring via internetbanken. Smidigt det också!


Swish är super smidigt :)
 
Nu säljer ju jag inte hästar, utan bilar. Men det är som nämnt ovan, ofta liknande affärer.

Om du kan återkalla betalning efter att den är gjord eller ej beror på din bank.
Swish har alltid en övre gräns som du per automatik godkänner vid installation av appen. Denna summa kan ändras till betydligt större belopp om du vet att du skall föra över en större summa.
Cash känns svårt, vi som företag måste kunna redogöra var de kommer ifrån. Du som privatperson skall känna att det känns tryggt samt ok (äkta) att sätta in dem på ditt konto.

Nu vet vi ju inte hur stor summa det handlar om?
Men jag hade nog försökt att få det via swish i första hand.
 
Postväxlel! Du utfärdar den i ditt eget namn, skriver under och ger till köparen som i sin tur går till banken och löser in!

Precis. Då är ju pengarna uttagna från ditt konto så du kan inte använda dem till annat än det de är tänkta till.

Du går in på banken, ber om en postväxel. De tar ut de pengarna från ditt konto och "placerar" de i sitt eget kassaskåp (som förklaring) som bokade pengar. Du ger postväxeln till säljaren och behöver aldrig bekymra dig över detta något mer. De hämtar ut pengarna när de vill eftersom de ändå inte är på ditt konto så sker inte uttaget från ditt konto när de vill utan de är redan dragna.

För säljaren är det också väldigt säkert eftersom de vet att pengarna redan är dragna från ditt konto och att de finns. Annars skulle inte banken skriva ut postväxeln.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 996
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Dags för besiktning nu under veckan, köparen kommer pga avstånd inte vara med utan nöjde sig med att prata med vet i efterhand. Hästen...
2
Svar
24
· Visningar
2 765
Senast: BernT
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 696
Senast: Kingsland89
·
Ekonomi & Juridik Jag håller precis på att sälja min häst. Har råkat ut för en ganska krävande kund. Nu undrar jag vad som gäller. Hon vill reservera...
Svar
18
· Visningar
2 463
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp