Bete utan vindskydd, nu?

jis

Trådstartare
Hej!
Mina två hästar går i lösdrift här hemma på gården. Där har funnits gräs att äta fram tills nu, men de har ändå fått hö de senaste tre veckorna.
De har redan satt ganska mycket päls och är i princip aldrig inne i vindskyddet. Inte ens när det är som ruggigast med blåst och regn.

Nu bad grannen mig att släppa dem i en av deras beteshagar. De har så mycket bete och det behöver betas ner innan vintern så de skulle bli jätteglada om jag släppte dem där.

Jag undrar dock över vad ni tycker om det, och vad lagen säger?
Hagen har inget vindskydd, men hästarna använder ju inte vindskyddet här hemma ändå.
Där finns dock lite skog i hagen där de kan få visst skydd mot blåst och regn.

Där finns gott om gräs för dem att äta, men hur näringsfattigt är det nu i oktober (i södra Sverige? Ska jag stödfodra med hö? Det skulle dock inte göra något om de gick ner lite i vikt.

Kan jag släppa dem dygnet runt eller bör jag ta hem dem på nätterna?
 
Jag vet inte hur vädret är nere i Skåne, men här är det tråkhöst med mycket regn. Spontant hade jag nog velat att de skulle ha möjlighet att ligga torrt under nätterna iaf, så hade det varit jag hade jag flyttat hem dem nattetid.

Sen hade jag haft stenkoll så inte det plötsligt blir kallt med frost i gräset, med tanke på fång och helst om de redan har lite vikt som borde försvinna :)
 
Det är rätt ruskigt här med regn, men inte särskilt kallt.
Dock är ju hästarna nästan aldrig i vindskyddet ändå, hur ruskigt väder det än är.

Enligt väderlektrapporten ska det inte bli minusgrader de närmsta två veckorna iaf.
 
Mina går just nu i lösdriften på natten och i annan beteshagen på dagen. Fungerar bra och då vet jag att mina som använder sin ligghall massor har skydd i alla fall på natten.
 
Hej!
Mina två hästar går i lösdrift här hemma på gården. Där har funnits gräs att äta fram tills nu, men de har ändå fått hö de senaste tre veckorna.
De har redan satt ganska mycket päls och är i princip aldrig inne i vindskyddet. Inte ens när det är som ruggigast med blåst och regn.

Nu bad grannen mig att släppa dem i en av deras beteshagar. De har så mycket bete och det behöver betas ner innan vintern så de skulle bli jätteglada om jag släppte dem där.

Jag undrar dock över vad ni tycker om det, och vad lagen säger?
Hagen har inget vindskydd, men hästarna använder ju inte vindskyddet här hemma ändå.
Där finns dock lite skog i hagen där de kan få visst skydd mot blåst och regn.

Där finns gott om gräs för dem att äta, men hur näringsfattigt är det nu i oktober (i södra Sverige? Ska jag stödfodra med hö? Det skulle dock inte göra något om de gick ner lite i vikt.

Kan jag släppa dem dygnet runt eller bör jag ta hem dem på nätterna?

Lagen säger att det ska finnas läskydd och torr plats under icke betessäsong. Här nere i södra Skåne är det inte ovanligt att betet är igång till december. Det har regnat något kopiöst här nere men de har inte varit i lästallen ändå, som vanligt denna årstid och vinter, ofta på sommaren dock ;)
Näringsfattigt behöver det inte vara, det beror vilken växtfas gräset är i. Har det inte betats eller huggits är det övervuxet och mindre näring. Har hugget andra gången i oktober flera gånger och fått kvot runt 12-13:D
Hästar är särdeles goda foderjäsare så det klarar sig oftast bra på det om du inte tävlar på hör nivå med hästen.

Det är inte sällan människor som inte vet hur hästen fungerar tar sig själva som referens när det avgör vad som är bäst för hästen. Låt du dem gå hela dygnet i hagen, hästar är oftast aktivast på natten. Det är fortfarande varmt, vi har mellan 9-14 grader på natten här.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Hagen är nerbetad en gång i somras, så det har vuxit upp igen men gräset är inte överväxt och torrt, utan grönt och fint.

Ja det är de temperaturerna där jag bor också.
 
Nu har vi 3årstider i landet sommar, höst och vinter, så bor du i södra delen så behöver du inte vara orolig för lagen om ligghall och gräsets näring beror på växtfasen.
 
Ifall vädret är gynnsamt så måste man inte ha vindskydd (det är bara ett måste så länge grästillväxt inte sker).

Däremot om det är mycket blött och regnigt hade jag övervägt att låta dem gå 50/50 typ i hagarna så att de får tillgång till skydd m torrt underlag om de vill ett par timmar per dygn i alla fall.

Täcken som vanligt, efter behov.
 
Ganska ovidkommande hur man definierar betessäsong tycker jag, frågan är hur hästen mår!

Vädret är högst variabelt. Varma soliga dagar växlar med kyla och regn, därför växer gräset än.
Här i Bohuslän har vi i dag haft 12 och sol men förra veckan var det 2-3 grader, vind och konstant spöregn!

Alla vet väl att det är värsta tänkbara väder för en häst eller hur? Ändå ser jag hästar som fortfarande är ute dygnet runt. Utan ligghall. Utan skog. Utan täcke. De bara står där och hänger, helt genomblöta och kalla. :-(

För jävligt tycker jag, spelar ingen roll om gräset är grönt! Sånt väder är mycket värre för en häst än 10 minus och torrt.

Snälla tänk på vädret innan ni använder färgen på gräset som måttstock.
 
Ganska ovidkommande hur man definierar betessäsong tycker jag, frågan är hur hästen mår!

Vädret är högst variabelt. Varma soliga dagar växlar med kyla och regn, därför växer gräset än.
Här i Bohuslän har vi i dag haft 12 och sol men förra veckan var det 2-3 grader, vind och konstant spöregn!

Alla vet väl att det är värsta tänkbara väder för en häst eller hur? Ändå ser jag hästar som fortfarande är ute dygnet runt. Utan ligghall. Utan skog. Utan täcke. De bara står där och hänger, helt genomblöta och kalla. :-(

För jävligt tycker jag, spelar ingen roll om gräset är grönt! Sånt väder är mycket värre för en häst än 10 minus och torrt.

Snälla tänk på vädret innan ni använder färgen på gräset som måttstock.

Självklart kan man inte bara titta på gräset, det gör jag inte heller.
OcH när jag säger att det har varit ruggigt väder så har det iaf inte varit under 10 grader, ens på nätterna här. Och inte ens då när det regnar och blåser så går de in i ligghallen, utan de står ute oavsett väder.
Sedan står de inte och hänger som de hästar du beskriver. Mina hästar mår bra, de äter och promenerar runt i hagen och är nyfikna på allt som händer. De är pigga även när det är regnrusk och står inte bara och hänger.
Hade de vart såna hästar som står i ligghallen när det är dåligt väder så hade jag aldrig släppt dem på betet nu.

Täcken behöver de inte då de får en rejäl päls. De har faktiskt redan satt en del päls.
 
Ganska ovidkommande hur man definierar betessäsong tycker jag, frågan är hur hästen mår!

Vädret är högst variabelt. Varma soliga dagar växlar med kyla och regn, därför växer gräset än.
Här i Bohuslän har vi i dag haft 12 och sol men förra veckan var det 2-3 grader, vind och konstant spöregn!

Alla vet väl att det är värsta tänkbara väder för en häst eller hur? Ändå ser jag hästar som fortfarande är ute dygnet runt. Utan ligghall. Utan skog. Utan täcke. De bara står där och hänger, helt genomblöta och kalla. :-(

För jävligt tycker jag, spelar ingen roll om gräset är grönt! Sånt väder är mycket värre för en häst än 10 minus och torrt.

Snälla tänk på vädret innan ni använder färgen på gräset som måttstock.

Det är inte ovidkommande när det gäller djurskyddslagen, då är det det som gäller. Då gäller att man hat ligghall enligt denna. Verkligheten är något annat, alla våra hästar använder ligghallen sommartid under insekts säsongen.
Sedan kan man ju frågas sig varför en häst som är frisk och inte klippt behöver täcke oavsett vårt väder, det kan inte var normalt för då hade hästen som ras säker dött ut för länge länge sedan :cool:

Rolle
IpL
 
Vi har också mycket bete kvar i tre av våra hagar.
Jag väljer ändå att fodra med hö och låta hästarna gå i nerbetad stor hage där vi har logen så att dom kan söka skydd om dom vill.

Våra hästar bryr sig inte heller mycket om regnet, dom går ute och tuggar lite gräs större delen av dygnet....men det händer att dom går in och torkar till en stund när det blir för blött och dom har alltid halm i svansen på morgonen.

Jag skulle inte vilja att dom gick i hage utan skydd, när vädret är som nu. Jag bor i södra Halland, vi har fortfarande "sommar" här.
 
Om hagen har stora träd att söka skydd för vind och regn, så klarar hästarna säkert busväder.
Många hagar erbjuder inget skydd alls, då är det inte rätt att släppa hästar där.
Täcke har jag helst inte tack vare att hästarna kan söka skydd och torka upp.
 
Det viktiga är att hästarna har en möjlighet att ligga torrt tycker jag. Däremot betyder det inte att de behöver 12 timmar på box varje dag.

Våra unghästar går fortfarande ute, när det blir ihållande regn får de komma in, torka upp och snarka ett tag.
 
Kan man inte anpassa lite om de inte är så långt till hagen? Håller det uppehåll eller småregnar men är varmt kan de väll gå på betet? Då borde de klara sig utmärkt o kan reglera värmen själva.
Ska det vara 2+ dygnet runt och hellregna 5 dagar i streck kanske de kan gå i hagen med vindskydd o hö på natten.. Så hade jag gjort.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp