beter sig konstigt

tinis88

Trådstartare
Hej! Undrar om någon vet vad detta kan vara.
Två dagar i rad när jag ska rida iväg så vägrar hästen gå precis som han inte vill flytta bakbenen. Han stegrar sig lite. Jag får hoppa av leda han ett par varv sen kan jag sitta upp och då går han iväg som vanligt. Aldrig varit med om något liknande innan. Verkar som något gör ont. Kan han vara överansträngd?
 
Om det här är ett helt nytt beteende skulle jag anta att hästen är obekväm/har ont och se till att hitta anledningen till varför han plötsligt inte vill bli riden. Jag fick själv snällt dra av sadeln igår efter att den var halvvägs på hästen för att hon "varnade" om att hon skulle bita mig. Det tog jag som ett tecken på att hon inte mår helt bra då hon aldrig gjort så tidigare. Bäst är att prata med veterinär och också försöka se till så att all utrustning sitter riktigt bra.
 
Ja, om hästen inte gjort så innan så försöker den med största sannolikhet visa att nånting inte är ok. Bättre då att kolla upp hästen en gång för mycket än en gång för lite. :)
 
Hej! Undrar om någon vet vad detta kan vara.
Två dagar i rad när jag ska rida iväg så vägrar hästen gå precis som han inte vill flytta bakbenen. Han stegrar sig lite. Jag får hoppa av leda han ett par varv sen kan jag sitta upp och då går han iväg som vanligt. Aldrig varit med om något liknande innan. Verkar som något gör ont. Kan han vara överansträngd?
Hur länge har du haft hästen? Kan mycket väl vara istadighet.
 
Är det på exakt samma ställe? Nånting nytt på marken, framför eller vid sidan? Jag har varit med om att en häst inte ville trampa över när man hade gjort ett smalt täckdike för att leda bort vatten.
 
Det är min egna uppfödning. Det konstiga är ju att när jag hoppas av och leder han en liten bit och sen sätter jag mig igen då går han iväg precis som vanligt.
 
Patellaupphakning? Det brukar ju visa sig så att de inte får fram ena bakbenet, de måste liksom leda till det, helst backa några steg, för att komma igång igen. Fast det brukar förstås komma när hästen har stått stilla ett tag, i boxen t ex.
Annars håller jag med dem som redan skrivit här.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 275
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp