Betessläpp

Ace

Trådstartare
Hej

Min pålle gick ut på bete i fredags med fyra valackkompisar väldigt lugnt och trevligt släpp. Tanken var att fem till hästar (3 val, 2 ston) skulle gå ut efter midsommar. Nu vill ägarna till en valack och ett sto släppa nästa helg istället. Det blir alltså tre släpp på betet.

Jag verkar vara den enda som har något emot det här, jag menar på att det blir onödigt mycket stress, att hästarna aldrig får landa i flocken. Hur skulle ni se på det?
 
Hade inte tyckt det var något problem om hagen är rejält stor. Då kommer hästarna gå i var sin del ett tag för att sedan närma sig varandra gradvis. Det är om hagen är liten som risken att det blir stressigt och springigt är störst.
 
Hade inte tyckt det var något problem om hagen är rejält stor. Då kommer hästarna gå i var sin del ett tag för att sedan närma sig varandra gradvis. Det är om hagen är liten som risken att det blir stressigt och springigt är störst.
Hagen är stor nog för att två grupper. Problemet som jag ser det är att valackerna redan delat upp sig i två grupper, och hagen är inte stor nog för tre. Sedan kan väl ingen svara på hur länge de tänker gå så men jag har alltid haft som regel att ge en ny flock två veckor på sig att knytas samman innan man börjar mixtra igen.

Vissa av hästarna har gått ihop tidigare år medan andra är totala främlingar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 599
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 429
Senast: Skye
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 126
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp