betsla upp?

Bells

Trådstartare
Funderar på att testa ett babypelham på min häst när vi rider ute i skogen. Med två tyglar, så att jag kan använda den skarpare bara när det behövs.
Hon kan bli väldigt stark och det borde väl vara skönare för henne och bättre för munnen att jag tar lite i den skarpa tyglen istället för att jag behöver slita och dra i henne för att hon ska stanna? Självklart tränar vi mycket dressyr och att hon ska lyssna på mig, men jag tänker att det är bra att ha så länge. Vad anser ni?
 
Jag har gjort så om det behövts.
Lite upp till hästen är klart, om de passar, men i regel har jag egentligen haft stångtygeln hängande hela ritten. Tagit lätt i den i en situation det behövts bara, vilket inte varit särskilt många gånger.
Efter en tid har jag kunnat bytt tillbaka till vanligt tränsbett.
 
Min häst fungerar precis tvärtom, desto mer smärta i munnen, desto mer fart. Stannar bäst på bettlöst och annars på bett fastsatt i Micklem. Men alla fungerar ju olika.
 
Min välridna och känsliga häst går på två-delat i hoppning och tredelat i dressyren, men hon blir stark på uteritterna, särskilt med sällskap.
Jag rider ofta med babypelham och två tyglar då, för att få en trevligare känsla i handen och för att kunna rida med mjuk kontakt även är hon blir stark.

Jag tycker absolut att du skall prova :)
 
Jag tillhör dom som inte har några problem med att betsla upp om det behövs.

Om jag vet att nödbromsen fungerar så slappnar jag av mer och jag slutar att tjyvhålla i tyglarna, blir mycket trevligare för häst och ryttare.
 
Helt ok så länge man inte ser betslingen som lösningen. Jag tycker bara man betslar upp medans man tränar på lydnad
 
Jag ser väl inga problem med att betsla upp om man är medveten om att det för hästen inte blir mindre kraft i truten. Hävstången gör att vi behöver dra mindre för att få samma styrka.
Vet man det och rider därefter kan man testa betsla upp.
Just dehär är så viktigt och så mycket många glömmer. Man vill rida med mjuk hand och inte vara stark själv för hästens skull. Men i jävla verket blir det väl ännu mer tryck i hästens men lättare i våra händer.
 
Låter som en bra plan att prova babypelham med två tyglar.
Vissa hästar som är starka kan knäppa av i nacken och hamna bakom hand, när de får en skarp stång att tampas med. Håll fokus på att det inte sker, så slipper du skapa onödiga problem i all ridning sen.
 
Funderar på att testa ett babypelham på min häst när vi rider ute i skogen. Med två tyglar, så att jag kan använda den skarpare bara när det behövs.
Hon kan bli väldigt stark och det borde väl vara skönare för henne och bättre för munnen att jag tar lite i den skarpa tyglen istället för att jag behöver slita och dra i henne för att hon ska stanna? Självklart tränar vi mycket dressyr och att hon ska lyssna på mig, men jag tänker att det är bra att ha så länge. Vad anser ni?


Det blir knappast skönare för henne, däremot skönare för dig. Hon får lika mkt i munnen + trycket i nacken, men du får mindre i handen.

Med det sagt är jag inte emot att betsla upp vid behov, av säkerhets- och lydnasskäl. Var lite försiktig med stången bara, som @caballus skrev... Det är jobbigt att få tillbaka förtroendet för handen om de börjar backa av och vika in näsan.
 
Jag har inte något problem med att man betslar upp, så länge man är medveten om vad man gör. Just babypelham och kimblewick tycker jag också är bra att börja med, då de är rätt så "milda".
 
Funderar på att testa ett babypelham på min häst när vi rider ute i skogen. Med två tyglar, så att jag kan använda den skarpare bara när det behövs.
Hon kan bli väldigt stark och det borde väl vara skönare för henne och bättre för munnen att jag tar lite i den skarpa tyglen istället för att jag behöver slita och dra i henne för att hon ska stanna? Självklart tränar vi mycket dressyr och att hon ska lyssna på mig, men jag tänker att det är bra att ha så länge. Vad anser ni?
Jag tycker du ska rida i ett tempo där du klarar av hästen. Börja träna halvhalter och övergångar
 
Jag betslar utan problem upp när det behövs. Endera tillfälligt eller permanent. T ex hoppar jag alltid på uppbetslat. Uteritterna varierar dels med hästens energinivå (nu tex är det höstknäpp och sprutar energi ur öronen, då betslar jag upp), dels med vad jag ska göra (vet jag att jag tänker dra på i galoppbackarna betslar jag upp).

Hästen markant nöjdare än när jag behövde dra henne i munnen. Jag markant nöjdare när jag slipper få inflammation i ena axeln. Inga problem betsla ner.

Jag rider på pelham med dubbla tyglar. Kan ibland ha delta vid hoppning om hon är galet taggad, annars tycker hon det blir för skarpt med delta och slåss mot bettet.
 
Det blir knappast skönare för henne, däremot skönare för dig. Hon får lika mkt i munnen + trycket i nacken, men du får mindre i handen.

Med det sagt är jag inte emot att betsla upp vid behov, av säkerhets- och lydnasskäl. Var lite försiktig med stången bara, som @caballus skrev... Det är jobbigt att få tillbaka förtroendet för handen om de börjar backa av och vika in näsan.

Men babypelham är väl ganska milt? Så om stångtygeln bara är hängandes och jag kramar den lite lätt vid behov (inte ofta) blir det väl bättre för henne? Annars så kan jag lika gärna strunta i det ju :confused: Är kimblewick mildare än babypelham?
 
Vad tycker ni om hackamore då? Har ridit en del med det på andras hästar men hur skarpt är det egentligen?
 
Vad tycker ni om hackamore då? Har ridit en del med det på andras hästar men hur skarpt är det egentligen?
Jag gillar hack. Det ska sitta högre upp på nosen än de flesta sätter det. Det liksom utbuktar i mitten av nosen, där ska det vara. Inte längre ner, då blir det jäkligt skarpt.
Kedjan måste vara rätt spänd, 45 grader vinkel som på stångbett.

Du kan inte rida på hack som du gör med bett, enligt mig, du bör inte hålla mycket kontakt alls, då får hästen konstant hårt tryck på näsan. Precis som du inte rider med stångtygeln hela tiden.
 
Vad tycker ni om hackamore då? Har ridit en del med det på andras hästar men hur skarpt är det egentligen?


Om hästen gillar hacket beror ju på hästen. En del reagerar negativt på tryck i nacken, andra funkar fint. En fördel är att den får gå utan bett ibland. Testa på banan och se hur det fungerar. Det är ju inte som att rida på tränsbett, men det vet du redan om du ridit med det? Det ger simultant tryck i nacken och på nosryggen.

Om du ska testa pelham får du bedöma själv. Min enda invändning är att du inte ska koppla ihop skarpare bett - lätt hand - snällt mot munnen.

Ibland kan det vara bra med en annan betsling för att bryta ett beteende, och sedan gå tillbaka till den gamla betslingen.
 
Har använt babypelham med två tyglar exakt som du beskriver. Rider man vara på den övre fungerar det som ett baucherbett med kedja. Lite skarpare än ett vanligt bett helt enkelt. Fungerade bra på min.

Rider nu med hack ute/vid hoppning. På henne är det ganska skarpt. Beror på individen.
 
Beroende på häst så är hack skarpare än pelham, men testa och se vad hästen trivs bäst med. Min gamla häst knäppte av med både hävstång, gag och hack. Dvs hade mer broms i bara grimma än på ett pessoa.
Annars fungerade låsbett bäst för oss när det var behov av nödbromsande. Bromsen tog, munnen tog inte illa av det och man hade en snabb eftergift :).

(Nya hästen trivs dock inte ska på det, tredelat eller inget ska det vara där :p).

Det jag är tryggast med i nödbroms väg är dock graman, i kombination med fegisrem så att man kan bromsa och hålla i sig när hästen flänger iväg för ngt läskigt.
 
Beroende på häst så är hack skarpare än pelham, men testa och se vad hästen trivs bäst med. Min gamla häst knäppte av med både hävstång, gag och hack. Dvs hade mer broms i bara grimma än på ett pessoa.
Annars fungerade låsbett bäst för oss när det var behov av nödbromsande. Bromsen tog, munnen tog inte illa av det och man hade en snabb eftergift :).

(Nya hästen trivs dock inte ska på det, tredelat eller inget ska det vara där :p).

Det jag är tryggast med i nödbroms väg är dock graman, i kombination med fegisrem så att man kan bromsa och hålla i sig när hästen flänger iväg för ngt läskigt.
Graman som broms gillar jag inte, av två anledningar: den är väldigt svår att ta ett ensidigt tygeltag och böja hästen på liten volt i akutsituationer, och dels är det alltid en större risk för omkullridning med inspänningar när man rider ute då hästen inte kan "ta sig" friheten att hitta balansen genom att lyfta huvudet.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 063
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp